Geld & Recht alle pijlers

Geld sparen

19-08-2015 21:27 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik word bijna achttien, zit nog een jaar op de middelbare school en dan ga ik op kamers voor mijn studie. Ik woon nu dus nog thuis. Vanaf mijn achttiende moet ik zelf mijn verzekeringen gaan betalen. Verder betaal ik de helft van mijn sportschoolabonnement en alle uitstapjes etc die ik zelf onderneem. Ik weet niet precies hoeveel ik per maand kwijt ben, maar aan het eind van de maand is mijn betaalrekening redelijk leeg. Ik zou dus graag wat meer overhouden zodat ik mijn spaarrekening nog wat aan kan vullen. Het probleem is alleen dat ik dol ben op gezellige avondjes op een terrasje, lekker lunchen en zo nu en dan een dagje weg. Ik ben vaak ook gul als het gaat om cadeautjes voor vriendinnen (doei geld). Ik zie wel in dat ik dat gewoon moet minderen als ik meer geld over wil houden, maar ik vraag me af of jullie goeie tips hebben die ik ook kan gebruiken. Ik hoor het graag 😊
Kasboek bijhouden. Op papier of in excel.

Eerste je vaste inkomsten en uitgaven op een rij zetten. Neem een spaarbedrag daarin op. Wat overblijft kan je uitgeven. Voer al je uitgaven ook in in je kasboek, aan het einde van de maand kan je zien waar je je geld aan hebt uitgegeven en na verloop van tijd worden patronen zichtbaar.
Je hebt blijkbaar zelf vrij goed voor ogen waarom je niet kan sparen. Begin daar eens mee en kijk dan wat je overhoudt.
Vragen of je ouders weer bij gaan dragen. Ze zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk voor je, dus het zou ze wel sieren dat ze tenminste je zorgverzekering en de vaste lasten van je kamer te betalen zolang je nog studeert.
Shoot first, ask questions later!
Onzin. Een beetje besef van geld mag best. Je hoeft je kind niet te pamperen. Hoe moet dat als ze op zichzelf gaat wonen? Tot haar 35e meebetalen want ze wist niet hoeveel het leven kost?

On topic, inderdaad probeer niet teveel met stappen uit te geven. Kan je een vast bedrag meenemen en je pinpas thuislaten? Dan kan je niet meer drankjes kopen. En wat die kadootjes aangaat, waarom moeten dat grote kadoos zijn? Krijg je andersom ook zulke grote zeg dure kadoos? Of ben je een soort suikertante voor ze? Ook zonder dure kadoos en rondjes betalen kan het met vrienden leuk zijn, echt waar. Wanneer je beter in je slappe was zit komt dat vanzelf weer, neem aan dat jullie allemaal in die leeftijd zitten dus dat zullen ze vast begrijpen
Automatisch geld overboeken naar je spaarrekening. Wat overblijft kun je dan vrij besteden. En op=op.

Ergens vind ik het ook wel raar om van een kind wat nog op de middelbare school zit te vragen haar verzekeringen zelf te betalen!
Hakuna matata!
Ik vind het zelf ergens wel fijn om nu 'al' die verantwoordelijkheid te krijgen. Over een jaar ga ik op kamers en ik wil dan niet net moeten gaan uitvogelen hoe ik mijn geld moet besteden. Thuis hebben we genoeg geld om alle normale dingen te doen, maar twee keer per jaar op vakantie zit er bijvoorbeeld niet in. Dure dingen als uit eten gaan doen we ook zelden. Ik voel me daardoor ook een beetje bezwaard om mijn ouders te vragen of ze nog vanalles voor mij willen betalen, immers als je achttien bent is het toch normaal dat je meer verantwoordelijkheden krijgt? Vandaag belde iemand van de uitvaartverzekering voor mij (ik bedoel maar). Persoonlijk vind ik het dus niet gek dat mijn ouders me dat zelf laten betalende.

Over een beperkt bedrag meenemen voor bij het stappen: slim! Staat genoteerd 😊
Ik betaal ook vanaf mijn 18e alles zelf. Mijn moeder kan met haar salaris gewoon niks missen.

Ik maak een lijstje met wat ik binnen krijg per maand, trek daar mijn vaste lasten af en dan houdt ik meestal iets over. Dat is dan voor dagjes uit/cadeaus enzovoort. Vaak weet je van te voren wel of je een verjaardag hebt, dat kun je dan toch alvast incalculeren. En als het op is, dan is het op.

Ik houdt dat gewoon in een notitie bij in mijn telefoon...

Het bedrag wat je overhoud is in principe hetzelfde elke maand dus is 1x moeite om te doen.

Verder kijk ik elk jaar naar de goedkoopste (prijs/kwaliteit) verzekering, hetzelfde voor de telefoon als die afloopt en zo ook met sportclubs. Verder kun je als student vaak via de campus sporten voor een klein bedrag dus is ook zeker de moeite waard om eventueel over te stappen.

* sorry niet helemaal goed gelezen maar je gaat dus volgend jaar studeren. Misschien wel alvast een idee te gaan kijken naar hoe je er dan financieel uit gaat komen. Ik ben bijna afgestudeerd en aan het plannen om mijn eerste woning te kopen. Heb alvast lijstjes gemaakt met maandlasten: gas/water/licht, gemeentelijke belastingen, sporten, hypotheek (huur van je studenten woning dan), verzekeringen (ook als student moet je een inboedelverzekering hebben), boodschappen (food en non-food). Dat laatste heb ik gewoon gedaan door eens een aantal weken op te schrijven wat ik allemaal zou kopen die week, stel ik zou nu op mezelf wonen, (dus bijvoorbeeld ook de aanbiedingen) en dan is kijken hoeveel geld je kwijt zou zijn. Krijg je aardig inzicht in de lasten die er per maand zijn.

Of ga gewoon eens informeren bij studenten wat die kwijt zijn aan maandelijkse lasten.
quote:nadia_2403 schreef op 19 augustus 2015 @ 21:53:

Ik vind het zelf ergens wel fijn om nu 'al' die verantwoordelijkheid te krijgen. Over een jaar ga ik op kamers en ik wil dan niet net moeten gaan uitvogelen hoe ik mijn geld moet besteden. Thuis hebben we genoeg geld om alle normale dingen te doen, maar twee keer per jaar op vakantie zit er bijvoorbeeld niet in. Dure dingen als uit eten gaan doen we ook zelden. Ik voel me daardoor ook een beetje bezwaard om mijn ouders te vragen of ze nog vanalles voor mij willen betalen, immers als je achttien bent is het toch normaal dat je meer verantwoordelijkheden krijgt? Vandaag belde iemand van de uitvaartverzekering voor mij (ik bedoel maar). Persoonlijk vind ik het dus niet gek dat mijn ouders me dat zelf laten betalende.

Over een beperkt bedrag meenemen voor bij het stappen: slim! Staat genoteerd 😊Waarom zou je je bezwaard voelen? De reden dat je ouders het niet breed hebben is omdat zij 'n kinderwens hadden en jou dus hebben genomen voor hun eigen plezier. Dan mogen ze toch zeker wel hun verantwoordelijkheid nemen te zorgen dat je 'n goede start hebt en je niet al op je 18e laten wieberen? Bijdragen in onderhoud en studie hoort er gewoon bij voor ouders. Volgens mij zelfs tot je 23e mits je nog een studie volgt, maar anders in elk geval tot je 21e. En waarom zou je iets overbodigs als 'n uitvaartverzekering willen? Als je later kinderen wil kun je dat doen omdat je hen niet met kosten wil opzadelen, maar als je ouders niet met jouw begrafeniskosten geconfronteerd willen worden, dan betalen ze die verzekering maar lekker zelf. Dus gewoon opzeggen als je ouders 'm niet verder wensen te bekostigen. Ongelooflijk hoe egoistisch sommige mensen zijn, wel een kind willen hebben, maar zodra ze er financieel vanaf denken te kunnen mag ze 't uitzoeken...
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 20 augustus 2015 @ 06:49:

[...]

Waarom zou je je bezwaard voelen? De reden dat je ouders het niet breed hebben is omdat zij 'n kinderwens hadden en jou dus hebben genomen voor hun eigen plezier. Dan mogen ze toch zeker wel hun verantwoordelijkheid nemen te zorgen dat je 'n goede start hebt en je niet al op je 18e laten wieberen? [...]. Ongelooflijk hoe egoistisch sommige mensen zijn, wel een kind willen hebben, maar zodra ze er financieel vanaf denken te kunnen mag ze 't uitzoeken...

Echt... Wat een rotreactie! Ik heb zelf ook vanaf mijn 18e alles zelf mogen betalen (kreeg wel nog wat zakgeld per maand). Ik heb ook heel mijn studie en mijn rijbewijs zelf betaald. Maar echt niet dat mijn moeder geen verantwoordelijkheid nam, of dat ik het gevoel heb gehad dat ik het uit mocht zoeken. Ze had het ook niet breed (mijn vader ook niet), maar we konden vroeger alles doen wat nodig was.

En iedereen droeg een steentje bij.

Mijn moeder had het ook niet breed, ik heb ook moeten knokken de eerste jaren om leren om te gaan met geld, alles te kunnen betalen, keuzes maken. En nee daar was ik niet altijd gelukkig mee.

Maar echt niet dat mijn ouders egoisten zijn of waren!

Ik heb dankzij hun goed leren omgaan met geld, ik kan budgetteren als de beste. Ik hoef NOOIT aan te kloppen omdat ik geen geld heb. En ze stoppen me nu af en toe wat geld toe, omdat ze het nu ook beter hebben en ze blij zijn dat ze dat nu wel kunnen doen.

Maar ze hebben nooit, maar dan ook nooit het idee gehad van "zoek het lekker zelf uit, rot maar op want je bent oud genoeg en we zijn klaar met je".

Je kind op een leeftijd verantwoordelijkheid geven die daarbij past, dát is past verantwoordelijkheid nemen van ouders. Niet tot in den treuren pamperen..

[...]

Waarom zou je je bezwaard voelen? De reden dat je ouders het niet breed hebben is omdat zij 'n kinderwens hadden en jou dus hebben genomen voor hun eigen plezier. Dan mogen ze toch zeker wel hun verantwoordelijkheid nemen te zorgen dat je 'n goede start hebt en je niet al op je 18e laten wieberen? Bijdragen in onderhoud en studie hoort er gewoon bij voor ouders. Volgens mij zelfs tot je 23e mits je nog een studie volgt, maar anders in elk geval tot je 21e. En waarom zou je iets overbodigs als 'n uitvaartverzekering willen? Als je later kinderen wil kun je dat doen omdat je hen niet met kosten wil opzadelen, maar als je ouders niet met jouw begrafeniskosten geconfronteerd willen worden, dan betalen ze die verzekering maar lekker zelf. Dus gewoon opzeggen als je ouders 'm niet verder wensen te bekostigen. Ongelooflijk hoe egoistisch sommige mensen zijn, wel een kind willen hebben, maar zodra ze er financieel vanaf denken te kunnen mag ze 't uitzoeken... Wat is dit nou voor domme reactie. Je trekt veel te snel conclusies die niet eens kloppen. Think again aub. En ik hoop toch niet dat ik tot mijn 23e financiële ondersteuning van mijn ouders nodig ga hebben, op een gegeven moment verdien je toch zelf genoeg om jezelf te kunnen onderhouden?! Zie de reactie van slagroom-met-dip

[...]

Waarom zou je je bezwaard voelen? De reden dat je ouders het niet breed hebben is omdat zij 'n kinderwens hadden en jou dus hebben genomen voor hun eigen plezier. Dan mogen ze toch zeker wel hun verantwoordelijkheid nemen te zorgen dat je 'n goede start hebt en je niet al op je 18e laten wieberen? Bijdragen in onderhoud en studie hoort er gewoon bij voor ouders. Volgens mij zelfs tot je 23e mits je nog een studie volgt, maar anders in elk geval tot je 21e. En waarom zou je iets overbodigs als 'n uitvaartverzekering willen? Als je later kinderen wil kun je dat doen omdat je hen niet met kosten wil opzadelen, maar als je ouders niet met jouw begrafeniskosten geconfronteerd willen worden, dan betalen ze die verzekering maar lekker zelf. Dus gewoon opzeggen als je ouders 'm niet verder wensen te bekostigen. Ongelooflijk hoe egoistisch sommige mensen zijn, wel een kind willen hebben, maar zodra ze er financieel vanaf denken te kunnen mag ze 't uitzoeken... Helemaal mee eens. Onze zoon is 22 en hij hoeft ook geen uitvaartverzekering te betalen. Zijn studie betalen wij ook en zijn rijbewijs hebben wij ook betaald. Hij heeft een bijbaantje en van dat geld gaat hij uit. Hij is maar 1 keer jong en wij willen dat hij geniet en ja hij kan wel met geld om gaan.
Wat bij mij heel erg helpt is het weten waarvoor ik spaar. Ik ben eigenlijk altijd wel rondgekomen, vanaf het moment dat ik op kamers ging wonen tot nu. Inmiddels ga ik graag op vakantie en daar spaar ik dus voor. Dan maar even geen terrasjes, niet zo vaak uit eten en geen nieuwe kleren.

Eenmalig een uitgave gedaan om mijn favoriete vakantieplek op mijn pinpas te laten drukken. Elke keer als ik nu geld bij wil pinnen om bijvoorbeeld naar een terrasje te gaan kijk ik er naar en denk ik, niet echt nodig en dan doe ik het niet.

Zo een keer per maand verwen ik mezelf met wel een terrasje of een keer uit eten. Werkt prima en sparen gaat als een tierelier!
Vast bedrag per maand naar spaarrekening. Alleen in nood kun je het terugboeken

En ga pinsparen. Laat een percentage van wat je pint direct naar je spaarrekening boeken. Doe ik nu ook. Ongemerkt spaar je dan door.
Redbulletje, jij bent echt zo gek als een deur. Blijkbaar heb jij TIG duizend euro te besteden per maand. Een meisje van haar leeftijd is niet zielig. En zo komt ze ook niet over. Ze komt juist over als iemand die door haar ouders goed is bijgebracht hoe het werkt. Alleen moeten de puntjes nog op de i gezet worden. Iedereen moet het leren, en je kan iemand van 23 niet opeens zeggen zoek het maar uit nu ben je wel volwassen. Of doe jij dat wel met jou kinderen? Dat vind ik nog vele malen slechter.

Ikzelf heb alles sinds mijn 12e zelf moeten regelen. Ben een tehuizen kind. Kreeg geen cent, elke 6weken verhuizen want was alleen crisis opvang beschikbaar. Hierdoor kon ik ook niet naar school en heb de middelbare dus niet gedaan, ja dat is jeugdzorg. 1 maand nadat ik 18 werd ben ik op mijzelf gegaan en moest ik leven van 2,50 per dag! Ben ik hier slechter van geworden? Nee want ik weet precies wat alles kost. Heb mijn eigen opleiding bekostigd, had verzekeringen, betaalde huur, maar veel meer kon ik niet. Sterker nog, nu hebben wij het stukken beter, maar geld uitgeven kan ik nu nog steeds niet en ben 27 jaar.

Ik ben nu zwanger, en weet nu al dat ik mijn kind al vroeg bijbreng wat alles kost. Niet door te beperken, maar door besef bij te brengen. Ik gun niemand mijn jeugd, maar op je 23e is niet reëel om alles te leren. Daar kweek je problemen mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven