ICSI / IVF

15-08-2015 09:42 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend en ik zijn voor onze kinderwens waarschijnlijk aangewezen op ICSI. Er volgen nog een paar onderzoeken maar het is zo goed als zeker. Dit omdat de zaadkwaliteit van mijn vriend slecht is (zeer laag aantal zaadcellen). Ik weet dat er meerdere topics zijn met vrouwen die in een soort gelijke situatie zitten en schrijf ook al mee in een topic. Ik start deze topic dan ook niet om een langere tijd met elkaar te kletsen want dat kan ik al in het andere topic. Echter zijn er in dat topic weinig dames die ICSI hebben ondergaan. Daarom ben ik nu eigenlijk gewoon opzoek naar ervaringen van anderen met IVF/ICSI. Het is allemaal zo nieuw voor me! Wat was de reden van IVF/ICSI, hoe verliep je traject, na hoeveel pogingen raak, welk ziekenhuis, moest je vaak naar het ziekenhuis, wat deed het met je, enz. Hoop dat er wat reacties komen! Bedankt iig!!
Ik ben dmv ICSI zwanger geraakt. Bij ons was de kwaliteit van het zaad dusdanig slecht dat IUI en IVF niet succesvol zou zijn.

Na het intakegesprek en op dag 3 na de menstruatie ben ik begonnen met 200 E Gonal-F spuiten. Ik had op dag 10 rond de 10 eitjes en op dag 12 de punctie. Ik heb de punctie uit laten voeren met een ruggenprik. Veel vrouwen doen dit met plaatselijke verdoving. Dit is in het St. Franciscus gebeurd.

Na de punctie moest mijn partner met de doos met eitjes naar het Erasmus MC in Rotterdam en daar ter plaatse zijn bijdrage leveren.

2 dagen later werden we gebeld dat we 9 goede embryos hadden dat de terugplaatsing kon plaatsvinden. Ik moest die dag erna met een volle blaas terugkomen in het Erasmus en hebben ze de beste embryo teruggeplaatst.

2 weken op het wachtbankje en daarna een cb test die aangaf 2-3 weken zwanger. Nu 37+3 zwanger van een dochter.
De overige 8 zouden ingevroren worden, 4 daar van hebben dat proces overleefd.
He meid,

Allereerst.. Wat rot voor jullie dat je na waarschijnlijk een lange periode proberen dit te horen krijgt! Het is niet makkelijk..

Een vriendin van me was ook aangewezen op ICSI en raakte van de eerste poging zwanger! Het is een heftige procedure maar de kans dat je zwanger raakt met ICSI is volgens mij best groot als met jou verder alles goed is! Sterkte en ik hoop dat je aan het eind van dit jaar succesvol zwanger bent!
geen ervaring maar wel een voor jou! Ik heb nog steeds alle vertrouwen dat het goed gaat komen bij jullie!
Gatekeeper en doortje, dank voor jullie verhaal. Fijn om positieve ervaringen te lezen!! Gatekeeper, eerste poging raak begrijp ik?? En last gehad van de hormonen?? En hoe ging je om met wisselende emoties?? Succes alvast met de bevalling!! Hoop over een jaar er net zo bij te zitten als jij!!

Exquise, lief berichtje van je!! Thanks!!
TO, hier nog een succesverhaal (zij het wel een waarvoor veel geduld nodig was...) Ook bij ons was zaadkwaliteit van manlief zo slecht dat we direct aangewezen waren op ICSI. Poging 1 leverde drie bevruchte eicellen op, een teruggeplaatst, niet zwanger, geen cryo's. Poging 2 ging beter (terwijl medicatie gelijk was), maar ook hier ondanks verse terugplaatsing en later een cryo-tp helaas geen positieve test. Poging 3 hadden we ineens wel vijf embryo's van A-kwaliteit, twee vers laten terugplaatsen. Tot ons grote verdriet weer geen positieve test... We waren ons al aan het orienteren op poging 4. Maar natuurlijk nog een kans doordat er nog drie cryo's waren. En de eerste daarvan is blijven plakken!! Al dagen voor de officiele testdatum een hele dikke streep! Nu 15 weken zwanger en soms geloof ik het nog niet

Ons traject heeft uiteindelijk bijna vier jaar geduurd. We hebben heel bewust tussen de verschillende ICSI-pogingen pauzes ingelast, tussen de 2e en 3e wel een half jaar. Gewoon om er lichamelijk en geestelijk weer helemaal klaar voor te zijn. Veel succes gewenst bij jullie traject!
TO, wij zijn ook aangewezen op icsi. Dit ook ivm slechte zaadkwaliteit manlief.

Uit de eerste poging, van de verse tp zwanger geraakt en nu moeder van een heerlijke dochter.

Wij hadden 1 cryo over, deze is begin vorige maand terug geplaatst, wederom zwanger, maar helaas met 6 wkn een miskraam.

We staan nu in de startblokken voor een nieuwe icsi poging. Volgende week bloed en zaad onderzoek en volgende maand start gesprek en dan kunnen we hopelijk eind september begin oktober beginnen.

Ik vond de behandeling best pittig, had last van de hormonen ( menopur en decadeptyl) en je wordt geleefd.

Volgens mijn arts ben ik een dieseltje, heb wat langer moeten spuiten (16 dgn).

Succes met jullie traject!
quote:zwangerwordenvanaf2014 schreef op 15 augustus 2015 @ 11:38:

Gatekeeper en doortje, dank voor jullie verhaal. Fijn om positieve ervaringen te lezen!! Gatekeeper, eerste poging raak begrijp ik?? En last gehad van de hormonen?? En hoe ging je om met wisselende emoties?? Succes alvast met de bevalling!! Hoop over een jaar er net zo bij te zitten als jij!!

Exquise, lief berichtje van je!! Thanks!!1e poging gelijk een plakker. Heel wat traantjes gelaten toen t positief bleek. Ik had op zich best last van wisselende emoties maar was me wel bewust dat t daardoor kwam dus kon t redelijk onderdrukken en anders trok ik me even terug. Ik kon alleen een beetje moeilijk lopen. Je krijgt ineens trossen eitjes aan je eierstokken door de hoge eenheden Gonal-F en daardoor gaan je eierstokken zakken, dat voelde ik wel. En door de Gonal had ik enorme last van obstipatie.
Nienke_g, ook fijn om jouw verhaal te lezen. Wat super voor je dat het gelukt is!! Het is zo te lezen nog wel een lang traject geweest voor jullie!! Lijkt me erg heftig hoor!! Hoe ben je er emotioneel mee om gegaan?? En had je last van de hormonen die je moest spuiten?? En zit het bij jouw allemaal goed?? Doen ze na iedere ICSI poging een cryo terugplaatsing (als je nog goede cryo’s zijn)?? En ik dacht al ergens gelezen te hebben dat er zo ie zo tussen de ICSI behandelingen een maand rust zit om je lichaam even te laten rusten en voor te bereiden op de nieuwe ronde. Maar jullie hebben er wat meer tussen laten zitten dus. Dat is goed om te onthouden!! Want het zal zwaar worden geloof ik!! Hoe vaak moesten jullie naar het ziekenhuis voor controles?? En deed de punctie pijn bij je?? Hoe snel konden jullie starten met de eerste ICSI poging nadat jullie gehoord hadden dat het ICSI zou gaan worden??Geniet van je zwangerschap en over een aantal maanden heb je gewoon een wolk van een baby!!

Femke104, dank voor je verhaal. Wat fijn te lezen dat je door ICSI moeder bent geworden van een dochter. Bij jouw zit ook alles goed?? Jammer van de miskraam na cryo terugplaatsing. De kans op een miskraam na een cryo terugplaatsing is geloof ik groot toch? Succes alvast de volgende ICSI ronde!! Je had last van de hormonen schrijf je, waar had je precies last van?? En hoe vaak moest je voor controles naar het ziekenhuis?? En deed de punctie pijn bij je?? Hoe snel konden jullie starten met de eerste ICSI poging nadat jullie gehoord hadden dat het ICSI zou gaan worden??

Gatekeeper, kan me voorstellen dat je heel wat traantjes laat als je eindelijk (na een hele lange tijd) een positieve test in handen hebt!! Fijn ook om al wat te lezen over eventuele bijwerkingen. Hoe snel konden jullie starten met de eerste ICSI poging nadat jullie gehoord hadden dat het ICSI zou gaan worden??
quote:zwangerwordenvanaf2014 schreef op 16 augustus 2015 @ 10:52:

Nienke_g, ook fijn om jouw verhaal te lezen. Wat super voor je dat het gelukt is!! Het is zo te lezen nog wel een lang traject geweest voor jullie!! Lijkt me erg heftig hoor!! Hoe ben je er emotioneel mee om gegaan?? En had je last van de hormonen die je moest spuiten?? En zit het bij jouw allemaal goed?? Doen ze na iedere ICSI poging een cryo terugplaatsing (als je nog goede cryo’s zijn)?? En ik dacht al ergens gelezen te hebben dat er zo ie zo tussen de ICSI behandelingen een maand rust zit om je lichaam even te laten rusten en voor te bereiden op de nieuwe ronde. Maar jullie hebben er wat meer tussen laten zitten dus. Dat is goed om te onthouden!! Want het zal zwaar worden geloof ik!! Hoe vaak moesten jullie naar het ziekenhuis voor controles?? En deed de punctie pijn bij je?? Hoe snel konden jullie starten met de eerste ICSI poging nadat jullie gehoord hadden dat het ICSI zou gaan worden??Geniet van je zwangerschap en over een aantal maanden heb je gewoon een wolk van een baby!!

Femke104, dank voor je verhaal. Wat fijn te lezen dat je door ICSI moeder bent geworden van een dochter. Bij jouw zit ook alles goed?? Jammer van de miskraam na cryo terugplaatsing. De kans op een miskraam na een cryo terugplaatsing is geloof ik groot toch? Succes alvast de volgende ICSI ronde!! Je had last van de hormonen schrijf je, waar had je precies last van?? En hoe vaak moest je voor controles naar het ziekenhuis?? En deed de punctie pijn bij je?? Hoe snel konden jullie starten met de eerste ICSI poging nadat jullie gehoord hadden dat het ICSI zou gaan worden??

Gatekeeper, kan me voorstellen dat je heel wat traantjes laat als je eindelijk (na een hele lange tijd) een positieve test in handen hebt!! Fijn ook om al wat te lezen over eventuele bijwerkingen. Hoe snel konden jullie starten met de eerste ICSI poging nadat jullie gehoord hadden dat het ICSI zou gaan worden??

Bij mij is inderdaad alles goed, het 'probleem' ligt echt bij mijn man.

Bijwerkingen hormonen, moe, hoofdpijn en ik was erg chagrijnig.

Volgens mij heb ik 4-5 echo's gehad voordat de punctie werd ingepland.

De punctie zelf viel mee. Ik kreeg een plaatselijke verdoving en kortwerkende morfine via een infuus. Je voelt wel dat ze wat aan het doen zijn en na de punctie wel wat napijn, maar paracetamol hielp goed.

Wij zouden in eerste instantie voor ivf gaan, we konden snel starten, volgens mij tussen aanmelding en start zat 4-5 wkn (zodra de menstruatie begint moest ik gaan spuiten)

Op de dag van de punctie was de zaadkwaliteit zo slecht dat er op het laatst werd besloten om icsi te gaan doen.

Er is nu besloten om gelijk icsi te gaan doen. Ik moet eerst wachten wat mijn cyclus doet na de miskraam. Er is na een cryo poging een verhoogde kans dat het mis gaat, maar vaak genoeg gaat het wel goed en daar hou ik me aan vast!
Wij hadden geen wachttijd, na het intakegesprek konden we starten als we zouden willen. We hebben zelf een pauze ingelast van 3 maanden om even tot rust te komen.
TO, ook hier ligt het probleem alleen bij mn man. Bizar verhaal, want hij heeft al kinderen uit een eerste relatie, dus bij de start van de onderzoeken was ik er vast van overtuigd dat er bij mij iets mis was. Maar ik ben kerngezond gelukkig

Het heeft mij in al die wachttijd wel geholpen om vooral gewoon door te gaan met mn 'gewone' leven. Dus we zij verhuisd, hebben geklust, lekker gereisd en ik ben druk geweest met allerlei projecten op mn werk. Na een mislukte poging was ik steeds natuurlijk wel even heel verdrietig, maar ik heb altijd geloofd dat het eens goed zou komen. Ik was nog jong toen we begonnen (28) en had nog wel een aantal ICSI-pogingen gedaan als deze derde mislukt was. Ik vond het heftig, maar lichamelijk wel te doen. Eigenlijk zijn de wachtweken het allerergst van de hele poging, vond ik!
O, nog niet alle vragen beantwoord, zag ik Controles waren in ziekenhuis in Ede, das heel dichtbij, dus moest ik wel regelmatig heen (een keer of 4, 5 per poging), maar was steeds zo gepiept. Punctie en terugplaatsing in het Radboud in Nijmegen. Dat kost je dan wel een halve/hele dag. Vond de punctie op zich wel te doen met dat morfinepompje, alleen bij poging 2 hebben ze 20 min staan prutsen voor ze die in een ader hadden zitten. Dat was lichtelijk traumatisch ( heb toch al zon hekel aan bloedprikken..) Verder dus wel te doen!
TO heb je een pb gestuurd
Femke104, dank voor je aanvullende info!! Succes met je tweede ICSI poging!! Dat die maar net zo goed mag slagen als de eerste!!

GateKeeper, was het fijn om even een pauze in te lassen?? Hier moet vriendlief nog een keer zaad inleveren en voordat wij het traject kunnen starten zijn we ook al wel 2 tot 3 maanden verder vermoed ik. Wij nemen deze periode ook even rust!! Geen gerichte seks meer tijdens eisprong dagen, niet meer tempen, enz.. Gewoon seks wanneer we willen, enz!! Lekker ontspannen, het zwanger worden even los laten en leuke dingen doen!! Zou je het traject nog een keer doen??

Nienke_g, gek ja maar in de tussentijd wellicht toch wat verandert bij je man wat invloed heeft gehad op zijn zaad…?? Moet wel even schrikken geweest zijn lijkt me ..!! Hij al kinderen en dan ga je er inderdaad niet vanuit dat het aan hem ligt. Hier gaan we ook door met het gewone leven. Het zwanger worden zal de komende wachtmaanden wat minder druk op ons leggen (geen gerichte seks meer tijdens eisprong dagen, niet meer temperaturen, enz). We gaan leuke dingen doen, lekker genieten en bezig in ons huis die we nog niet zo lang geleden gekocht hebben. Dat je nog jong was toen jullie begonnen scheelt iets denk ik. Ik ben iets ouder dan jij toen je begon maar ook nog steeds jong en heb ook alle vertrouwen dat het goed komt (hoewel dit met het uur kan wisselen hoor..). Aantal controles valt nog mee lees ik overal. Is het te combineren met werk?? En jeetje wat slecht dat ze zo hebben staan prutsen zeg met de morfinepomp.. Zou je het traject nog een keer doen??

En ben benieuwd of er nog meer ervaringen volgen..!! Positief en negatief zijn beide welkom..
Ik zou het traject zeker nog een keer doen. Ik vond het pittig, verloor zo nu en dan hoop, maar als je dan eindelijk met een positieve test in je handen staat en na 7 weken een rondje met een flikkerlichtje ziet op een echo dat uitgroeit tot een volwaardig gezond mensje, dan dank je de hedendaagse wetenschap op je blote knietjes.

De pauze was wel erg fijn. Ons sexleven werd ook weer een stuk beter, niet meer de verplichte nummertjes moeten maken. Gewoon wanneer je zin had.

Is er een oorzaak bij jouw man vastgesteld hoe het komt? Bij mijn man was het te wijten aan stress. Het is ook niet uitgesloten dat de kwaliteit weer verbeterd en we nog gewoon op de normale manier in verwachting kunnen raken. Ondanks dat ik het traject nog een keer zou doen, hoop ik dat het ons alsnog op de normale manier gegund wordt. Na de bevalling ga ik ook niet meer aan de AC, als t eerder komt dan dat we in ons hoofd hebben dan zullen we het met veel enthousiasme omarmen.
Fijn te horen dat je het traject zeker nog een keer zou doen!! En ik hoop dat ons sexleven ook weer beter wordt… die verplichte nummertjes… bah was op een gegeven moment niet leuk meer.. Er is nog geen oorzaak. Er volgt nog een tweede zaakonderzoek en afhankelijk daarvan een echo van zijn teelballen en een hormoononderzoek. Maar stress kan dus ook een oorzaak zijn.. Dat heeft mijn vriend de afgelopen tijd behoorlijk veel gehad.. Maar eerst maar eens afwachten wat er uit de onderzoeken gaat komen. Ik denk ook dat wanneer ik zwanger raak ik daarna niet meer aan de ac zal gaan.. Als het dan toch op de natuurlijk manier lukt en snel raak is, is dat alleen maar mooi!!
Lieve meid het is je zo gegund!!
Het leven is een feestje, je moet alleen zelf de slingers ophangen :-)
Thanks Vlasje!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven