Haat aan geluid

22-08-2015 16:07 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Ik heb een vervelend probleem wat mij enorm belemmerd in het dagelijks leven. Mijn vraag is of meerdere hier last van hebben.

Ik stoor mijzelf echt verschrikkelijk aan het horen van menselijke geluiden. Zo erg dat ik het niet kan laten om er iets van te zeggen of om de 'storende' omgeving te verlaten. Dit leidt weer tot irritaties van andere. Het gaat om geluiden zoals;

Het horen eten van andere mensen, geeuwen, neus ophalen, nagels bijten, fluiten, keel schrapen enzovoorts.

Het is zo erg dat er een extreem gevoel van woede en walging ontstaat. Ik weet eigenlijk niet echt wat ik hiermee aan moet en vraag me af of meerdere hier last van hebben.
Ik erger me wel eens aan zulke geluiden, maar niet zodanig dat het me belemmert in het dagelijks leven. In dat geval zou ik toch iets van cognitieve gedragstherapie overwegen. Niet omdat ik vind dat je gek bent hoor, oh nee. Maar gewoon om wat beter om te leren gaan met die geluiden, want je kunt ze nou eenmaal niet uit je leven bannen zonder kluizenaar te worden.
Koptelefoontje met een muziekje, oordoppen of een hutje op de hei maar daar hoor je dan weer het geluid van grazende schapen, bijen, langslopende wandelaars die hun neus ophalen, rochelen of fluiten, vogeltjes, de wind.
verba volant, scripta manent.
google maar eens op misofonie, erkende psychiatrische aandoening
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Misofonie ja. Dat wilde ik ook net typen.

Ik heb daar ook wel last van.
Een cliënt van mij heeft dat. Zij heeft nu op maat gemaakte oordopjes en dat scheelt al heel veel. Maar ook relativeren, kan je ook voor jezelf doen. Dat is ook een soort mediteren in jezelf. Ontspanningstraining en opnieuw leren associëren kunnen ontzetten helpen.
linkje
Lijkt me rot voor je.

Misschien moet je er iets actiefs mee doen inplaats van weglopen.

Je zelf een paar keer bewust onderdompelen in deze geluiden, misschien wordt de impact ervan dan minder.

Een soort Desensibilisatie.

Ik heb ook wel eens gelezen dat men zoiets toepast bij angsten.
tis goed bedoeld
'Haat aan' is geen correcte uitdrukking. Ik lees hem steeds vaker, maar waar halen mensen dat vandaan? Ik haat geluid kan, maar haat hebben aan iets kan niet.
quote:Sidroht schreef op 22 augustus 2015 @ 17:09:

'Haat aan' is geen correcte uitdrukking. Ik lees hem steeds vaker, maar waar halen mensen dat vandaan? Ik haat geluid kan, maar haat hebben aan iets kan niet.Straattaal
quote:Nobelenobody schreef op 22 augustus 2015 @ 17:00:

Lijkt me rot voor je.

Misschien moet je er iets actiefs mee doen inplaats van weglopen.

Je zelf een paar keer bewust onderdompelen in deze geluiden, misschien wordt de impact ervan dan minder.

Een soort Desensibilisatie.

Ik heb ook wel eens gelezen dat men zoiets toepast bij angsten.Zoiets bedoelde ik ook, maar dan onder professionele begeleiding. Hoewel dat niet per se hoeft natuurlijk, ik heb mezelf ook door exposure van mijn spinnenangst af geholpen en mijn hoogtevrees weet ik nu ook aardig te hanteren zonder dat daar een shrink aan te pas moest komen .
quote:Sidroht schreef op 22 augustus 2015 @ 17:09:

'Haat aan' is geen correcte uitdrukking. Ik lees hem steeds vaker, maar waar halen mensen dat vandaan? Ik haat geluid kan, maar haat hebben aan iets kan niet.Om toch maar een beetje ontopic te blijven: ik heb inmiddels geleerd er maar overheen te lezen .
Misofonie inderdaad. Ik heb er zelf ook last van.

Moeilijk aan mensen uit te leggen hoe heftig dat gevoel is, als ze het zelf niet kennen. Wordt toch snel gezien als aanstellen. Mijn zus maakte er vroeger een sport van mij op de kast te jagen met alle geluiden waar ik zo'n hekel aan had, omdat mijn ouders toch alleen maar boos op mij werden als ik er op reageerde.

Sindsdien heb ik vooral geleerd het voor mezelf te houden.

Er mee om leren gaan kan wel maar dat vraagt wel therapie.
Misofonie inderdaad, en bij mijn dochter gaat dat samen met ADD, dus prikkels komen heftiger binnen.
Volgens mij is het dialect. Hat hebben aan iets.
Wauw, heeft dat een woord?

Heel herkenbaar, ik heb een collega die continue hard slikt, vooral met eten enzo, dat hoor ik op 5 meter afstand alsof hij het naast mn oor doet. Een andere collega smakt, niet bij het eten ofzo, maar gewoon als hij aan het werk is, onbewust dus. En ik heb een buurman die bij het roken altijd zn keel schraapt. Knettergek wordt ik er van en zwaar geirriteerd. Ik hoor het continue. Nu heb ik ook wel een goed gehoor, ik hoor altijd piepjes of een brom van apparaten die aan staan.
Heel herkenbaar, vooral de eetgeluiden gaan door merg en been bij mij. Als ik er iets van zeg (doe ik alleen thuis natuurlijk) snappen ze het gewoon niet ook al heb ik al vaak uitgelegd wat het is en wat het met me doet.
Herkenbaar. Daarbij kan ik externe geluiden zoals scooters, auto's en dat soort dingen ook niet verdragen, zo'n plotselinge geluiden. Daarentegen kan ik wel weer goed tegen het geluid van de kerkklok.
Het is niet dat ik geen normaal leven meer kan leiden, maar ik herken het wel. Gekuch, gehoest, (binnensmonds) gesmak, slikgeluiden en niesende mensen laten m'n bloed koken.

Zelf probeer ik vooral niet te focussen op het geluid en 'gewoon' te relativeren. Geluid vermijden werkt uiteindelijk averechts. Maar er iets van zeggen heeft natuurlijk geen zin. Je kan van jouw probleem niet andermans probleem maken.
Ik heb dat ook gehad vroeger. Ik werd gek van mensen die boeren, neus ophalen, hoesten. Toen ik trouwde en mn eerste kind kreeg, kwam er verandering in. Ik dwong mezelf om te accepteren dat dit nou eenmaal ´hoort´bij het leven, en dat ik de wereld niet kan veranderen. De wereld kan niet stil zijn voor mij.

Elke keer als ik een vervelende geluid hoorde, zei ik dan tegen mijzelf letterlijk ``maakt niet uit,accepteer gewoon,``

Het klinkt misschien kinderachtig, maar op die manier kwam ik over mn probleem heen.

Ook hoorde ik een keer iemand zeggen dat je niet doodgaat als je iemand anders hoort boeren, hoesten, etc.

Ik vind het erg vervelend voor je. Ik zou zeggen zoek hulp, want ik heb echt geleden hierdoor
Waar een wil is, is een weg
Ik heb een collega die als ze in haar verhaal opgaat, heel hoog gaat praten. En ik zie dat anderen zich er ook aan storen. Maar ze kan er waarschijnlijk niets aan doen, dus laten we haar maar. Maar het gaat wel door merg en been. We reageren ook nauwelijks op wat ze zegt zodat het verhaal doodbloed. Misschien niet aardig, maar ja.
Ik heb dat ook, maar bij mij is het specifiek aan een bepaald persoon gelinkt, aan een familielid die ik niet zo kan uitstaan soms en geen goede band mee heb. Verder ben ik niet de enige in de familie die er last van heeft, omdat diegene de geluiden naar volume 100 weet op te voeren voor nog meer irritatie. 😤
anoniem_244171 wijzigde dit bericht op 23-08-2015 14:38
Reden: -
% gewijzigd
Op de dag dat mijn kat werd doodgebeten voor mijn ogen, ging ik om wat afleiding te zoeken naar Bataviastad, ik ben toen maar weer gauw naar huis gegaan omdat alle geluiden om mij heen dieper bij mij binnen kwamen.

Het was erg beangstigend.

Mijn hulpverleenster zei dat dat wel vaker voorkomt na een traumatische ervaring.

De dag erna was het weer normaal.
tis goed bedoeld
Ik heb het ook, al sinds ik een klein kind was. Het heeft mij heel erg geholpen om te verdiepen in misofonie en verhalen te lezen van anderen (zo las ik ooit een verhaal van een meisje dat haar eigen moeder niet kon horen praten, dan werd ze helemaal gek van woede. in vergelijking daarmee valt mijn afkeer van bepaalde geluiden dan weer heel erg mee).

Blootstelling aan triggergeluiden zoals hierboven werd geopperd helpt bij misofonie volgens mij over het algemeen niet (bij mij iig ook niet).

Ik ben me er wel bewust van geworden dat het 'erger' is als ik sowieso al prikkelbaar of geirriteerd ben, dit maakt het voor mij ook al makkelijker om mee om te gaan. Ook stoor ik me sterken aan geluiden van mensen die dicht bij me staan (dat klinkt heel erg stom, maar ook dat schijnt redelijk normaal te zijn bij misofonie). Maar hierdoor voel ik me iig minder schuldig als ik weer eens ontzettend boos word omdat mijn moeder de hele tijd loopt te hoesten.

Ik ga er niet vanuit dat het ooit over gaat dus ik heb voor mezelf gewoon allemaal manieren bedacht om er mee om te gaan. Je kan mensen namelijk niet kwalijk nemen dat ze deze geluiden maken (ik zou je dan ook afraden om er iets van te zeggen, dat zal je waarschijnlijk niet in dank worden afgenomen). Ik word zelf bijvoorbeeld woedend als ik iemand een appel hoor eten, maar ik zie ook wel in dat die appel-eter in feite natuurlijk niets verkeerd doet. Dus zodra ik nu zie dat iemand in mijn omgeving een appel eet ga ik muziek luisteren of verlaat de ruimte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven