Werk & Studie alle pijlers

Uitwerkperiode werk

29-08-2015 23:56 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bijbaantje bij een restaurant (ik kan niet meer daar werken want ik heb een andere baan). Nu willen ze mij niet loslaten en zeggen ze dat ik perse mijn uren/roosters moet voldaan anders betalen ze mij salaris niet. Ik vind dit ontzettend oneerlijk, ik heb gewoon GEEN tijd. Ik heb een andere baan en dat ik had ook duidelijk gemaakt tijdens mijn contract-verlenging. Ik ben erg boos, het was geen fijn werk, collega s ontzettend onvriendelijk. Ik was het spuugzat daar. Ik heb hun duidelijk gemaakt dat ik gewoon geen tijd heb vanwege mij andere baan en dat ik ook binnenkort ga verhuizen. WAT moet ik doen? Kunnen ze dit zomaar maken? er bestaat een inwerkperiode maar van een uitwerkperiode heb ik nooit gehoord. Ik heb in totaal daar 15 uurtje gewerkt deze maand. Zal ik zo gewoon laten en weglopen?
Je hebt een opzegtermijn bij een baan, meestal een maand. Die dien je ook vol te maken.

Wanneer heb je ze verteld dat je gaat stoppen? Hoe lang willen ze dat je nog door werkt? En wat staat er in je contract betreffende een opzegtermijn?
Je hebt een contract. Wat staat daar in over een opzegtermijn?
Staat er in je contract niet iets als een opzeg termijn? Heb je je daar aan gehouden? Zo nee, ja dit kunnen ze maken want je houd je niet aan het contract. Dat je een andere baan hebt en gaat verhuizen is niet het probleem van je bijbaan.
Als je wegloopt wordt dit gezien als werkweigering en zal je loonstop krijgen.
Je vindt het oneerlijk dat je geen salaris krijgt als je niet komt werken? Echt waar? Ben je nou zo naief?
Als je een contract hebt dan moet daar iets instaan over een opzegtermijn. Daar moet je je aan houden.
Dus jij vindt het logisch dat je van de een op andere dag kunt stoppen met werken?

Ook al is er een planning gemaakt en het rooster ingevuld?
Dus jij wil betaald worden voor niet werken?

Hoe oud ben je? Je komt erg naïef en onnozel over.
Het komt op mij over alsof er gedreigd word dat uitstaand salaris niet betaald word voor uren die wel al gewerkt zijn? Maar misschien lees ik het verkeerd.
Als ik het mij goed herinner (weet het niet zeker!) is het zo dat de werkgever jouw salaris geheel of gedeeltelijk mag inhouden in het geval dat zij schade lijden of hebben geleden doordat jij per direct ontslag hebt genomen.

Het is wel zo dat gewerkte dagen uitbetaald dienen te worden maar dat bovenstaande dus ook van kracht kan zijn. Het kan zo zijn dat een deel of je gehele salaris om die reden ingehouden wordt.

Je kunt niet verwachten dat als jij bijvoorbeeld 15 uur van de ingeplande 40 uur hebt gewerkt jij de 40 uur gewoon uitbetaald krijgt. Je kunt dan alleen op de 15 uur rekenen.

Stel je vraag eens bij het juridisch loket, zij zijn ook telefonisch bereikbaar. Dan heb je vrijwel direct een antwoordt op jouw vraag.

Tip voor de volgende keer; lees je contract goed na, zorg ervoor dat je weet wat jouw rechten en plichten zijn. Er staat in jouw contract ook hoeveel opzegtermijn jij hebt en of je voor een bepaalde datum jouw ontslag in moet dienen en op welke wijze.

Het is trouwens ook niet heel netjes dat je deze mensen met een gat in de bezetting laat zitten. Ik snap de frustratie van jouw ex werkgever daarom goed. Natuurlijk niet netjes om daarom salaris in te houden als daar geen grond voor is.
Een nieuwe baan is leuk, maar dat ontslaat je niet van de verplichting die je hebt als ontslagtermijn. Kom op zeg je bent toch geen klein kind, dit kan je zelf ook wel bedenken toch!
In mijn jeugd was 'n bijbaantje in de horeca zwart en als je vandaag zei dat je morgen niet meer kwam, dan was dat okee. Weet natuurlijk niet wat TO met haar bedrijf heeft afgesproken.
Shoot first, ask questions later!
Wat intzettend naief zeg. Het is zelfs zo dst als je niet meer komt opdagen en je werkgever in plaats van jou iemand anders moet inhuren, dat geld van die persoon op jou kan verhalen. Naast dat je geen loon krijgt. Ik zou maar gewoon gaan werken als ik jou was.
Waarschijnlijk denkt TO, huh contract?
quote:redbuIIetje schreef op 30 augustus 2015 @ 05:45:

In mijn jeugd was 'n bijbaantje in de horeca zwart en als je vandaag zei dat je morgen niet meer kwam, dan was dat okee. Weet natuurlijk niet wat TO met haar bedrijf heeft afgesproken.Ze heeft het zelf over contractverlenging.
quote:redbuIIetje schreef op 30 augustus 2015 @ 05:45:

In mijn jeugd was 'n bijbaantje in de horeca zwart en als je vandaag zei dat je morgen niet meer kwam, dan was dat okee. Weet natuurlijk niet wat TO met haar bedrijf heeft afgesproken.Wat in jouw tijd normaal was doet er hier niet toe natuurlijk. En hoe oud is u dan? Want in mijn tijd had ik een wit baantje hoor. Mijn zus in de horeca ook. Ik loop tegen de vijftig, dus zeker dertig jaar geleden al werkten tieners ook wit. Vonden mijn ouders heel fijn want dan gingen we uit de particuliere zorgverzekering en in het ziekenfonds.
Zeg je contact op. Kijk wat je nog moet werken. Neem desnoods een paar snipperuren op bij je andere baan en sluit het netjes af.

Jij hebt zelf een contact getekend en nu zeg je dat je geen tijd hebt. Natuurlijk stuitert je baas nu. Die heeft ook een toko te runnen.
Heeft je nieuwe baas ook niet gevraagd hoe lang je opzegtermijn was? Heb je zulke dingen niet geleerd bij een vak als 'loopbaan en burgerschap'?
Is er al een nieuw contract ingegaan? Wanneer loopt het oude af?
quote:dezevendwergen schreef op 30 augustus 2015 @ 08:40:

[...]

Wat in jouw tijd normaal was doet er hier niet toe natuurlijk. En hoe oud is u dan? Want in mijn tijd had ik een wit baantje hoor. Mijn zus in de horeca ook. Ik loop tegen de vijftig, dus zeker dertig jaar geleden al werkten tieners ook wit. Vonden mijn ouders heel fijn want dan gingen we uit de particuliere zorgverzekering en in het ziekenfonds.Zwart werken is van alle tijden hoor, dat gebeurde vroeger en nu nog steeds. Ook in de horeca.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kun je geen vakantieuren opnemen voor de periode dat je eigenlijk nog moest werken?

Deze zijn in de regel gewoon betaald.

Is voor jou gunstig want dan heb je toch gewoon je uren 'gemaakt' en krijg je nog 1x je normale salaris.

Voor de werkgever is het ook gunstiger. Alle vakantieuren die jij opneemt tijdens dienstverband hoeven door werkgever niet extra uitbetaald te worden na beëindigen dienstverband. Is hij onderaan de streep ook voordeliger uit dus
Ik lees ook dat ze bij haar contractverlenging ook al heet aangegeven een andere baan de hebben (per...?). Ik vind het raar, dat als je wéét dat je een andere baan hebt dat je 1) je contract láát verlengen, en 2) de werkgever het nogsteeds wil verlengen.

Heb je wel officieel, met een brief je baan opgezegd? Heb je gezegd "misschien heb ik over een tijd een andere baan". Of heb je gezegd "per dan en dan" heb ik een andere baan en kom ik niet meer werken.

Dan had je natuurlijk wel al op het rooster kunnen zien dat er iets verkeerd ging..

Zijn wel details waardoor het beeld veranderd
Bij aflopen van contract hoef je noet op te zeggen, je hoeft alleen maar nee te zeggen tegen de verlenging. Maar als het oude contract per 1/9 afloopt, to is niet akkoord met nieuw contract, en werkgever geeft salaris over augustus niet tenzij ze in sept wel komt werken, dan is het een raar verhaal. To kan dan gegarandeerd met succes naar de rechter om het geld op te eisen.

Maar het verhaal van to is niet zo duidelijk.
Is dit pas de eerste maand dat je er werkt dat je maar 15 uur gewerkt hebt bij hun? Of bedoel je dat anders?

En je schrijft dat je nog nooit gehoord hebt van een uitwerkperiode, maar een 'uitwerkperiode' is gewoon je opzegtermijn die je uit moet dienen. Ik kan me wel voorstellen dat ze je aan je uren willen houden als je al ingeroosterd bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven