Geld & Recht alle pijlers

Deeltijdontslag

30-08-2015 23:14 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mag dit zomaar?

Het gaat niet goed met het bedrijf waar ik werkzaam ben, mijn werkgever wil om deze reden dat ik minder ga werken dmv Deeltijdontslag. Moet ik hiermee zomaar akkoord gaan, of kan ik dit weigeren?

Ik krijg wel wat gevonden op internet maar het meeste is van voor 2014.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, bedankt alvast!
Weigeren. Het is nooit in jouw belang, zeker niet als ie alsnog failliet gaat.
Akkoord gaan met ontslag moet je volgens mij nooit doen. Dit lijkt me typisch een vraag die je neerlegt bij je vakbond of rechtsbijstandsverzekering. Mogelijk kan het UWV je ook voorlichten?
Dit is wat de werkgever wel en niet mag :

Jammer genoeg staat er niet bij wat de consequenties zijn als je op zijn verzoek ( buiten UWV/rechter om) ingaat mbt WW en sociale verzekeringen.
Ja die ga ik morgen bellen, ik kwam via Google op een oud topic hier uit, dacht leg t even neer.

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden, werkgever ontslaat je en neemt je weer aan voor de uren die hij je geeft en in een vaststellingsovereenkomst komt te staan dat hij te verwijten is voor de verloren uren en je meteen weer aanneemt voor de afgesproken uren. (Dus met recht op aanvulling vanuit ww)

Of hij moet het via het UWV doen, ontslagvergunning waarin opgenomen is dat hij je meteen weer aanneemt voor de uren zoals afgesproken.

Ik wil eigenlijk met het eerste niet akkoord gaan, ben alleen bang dat hij me dan helemaal gaat ontslaan omdat hij het dan via het UWV met een ontslagvergunning moet regelen..

Overigens is er geen zicht op het terugkrijgen van de volledige uren..
Bedankt alvast voor het reageren!
en eventueel juridisch loket bellen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Deze info is nog steeds actueel.

http://www.pellicaan.nl/A ... nheid-en-verdeel-de-krimp!
quote:Minimois schreef op 30 augustus 2015 @ 23:26:

Ja die ga ik morgen bellen, ik kwam via Google op een oud topic hier uit, dacht leg t even neer.

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden, werkgever ontslaat je en neemt je weer aan voor de uren die hij je geeft en in een vaststellingsovereenkomst komt te staan dat hij te verwijten is voor de verloren uren en je meteen weer aanneemt voor de afgesproken uren. (Dus met recht op aanvulling vanuit ww)

Of hij moet het via het UWV doen, ontslagvergunning waarin opgenomen is dat hij je meteen weer aanneemt voor de uren zoals afgesproken.

Ik wil eigenlijk met het eerste niet akkoord gaan, ben alleen bang dat hij me dan helemaal gaat ontslaan omdat hij het dan via het UWV met een ontslagvergunning moet regelen..

Overigens is er geen zicht op het terugkrijgen van de volledige uren..Dat kunnen ze niet zomaar.
Hoeveel garantie is er dat je heel lang part-time in dienst kunt blijven?

Duur van WW is niet eindeloos. De duur is onafhankelijk van het aantal uren. Stel je hebt 6 maanden opgebouwd, dit worden er geen 12 als je parttime kan blijven werken.

In theorie (zal vast per regiokantoor verschillen) verwacht uwv wel dat je 5 dagen per week aan het solliciteren bent (en niet per definitie op zoek naar een baan naast je baan maar fulltime zou ook kunnen en wat voor opzegtermijn heb je dan?) en na een maand of 2-3 kan dat inhouden dat ze je benaderen voor (onzinnige) (verplichte) cursussen en workshops.
Aanvulling op degene boven mij. Naast wat zij zegt eet je ook een deel ww op. Als je nu 32 uur werkt en hij wil je voor 10 uur ontslaan krijg je met ingang van de ontslagdatum 10 uur ww.

Ik weet niet hoe lang je arbeidsverleden is, maar zeg 7 jaar. Dan krijg je 7 maanden geloof ik (of is het al 7 halve maanden) ww over die 10 uur.

Gaat je bedrijf dan alsnog falliet na 8 maanden krijg je nog maar ww over de resterende 22 uur. Met andere woorden: deeltijd ontslag splijt je recht op ww in stukjes. Een idee of dat handig is voor jou?
Vervelend voor je, TO. Heb je juridische bijstand? Zij kunnen je vertellen wat je moet doen. Je kunt 'niet akkoord' gaan, maar is dat een optie (gezien de slechte situatie van het bedrijf)? Kun je met het salaris van die minder uren rondkomen? Wat is je kans op een baan bij een ander bedrijf?
Als je als werkgever kunt hardmaken dat het werk zodanig is teruggelopen dat je de medewerker minder nodig hebt, dan mag je werkgever er een ontslagvergunning voor aanvragen en kan het UWV deze ook afgeven.

Het is echter wel zo dat dit een lange en vervelende procedure is voor werkgevers om te doorlopen, en dat je leidinggevende daarom liever zal hebben dat je er zelf mee akkoord gaat. Wat je natuurlijk nooit moet doen.

Als je werkgever je echt voor een bepaalde factor wil ontslaan, dan KAN hij dat dus wel, maar mag dat niet doen zonder een ontslagvergunning van het UWV voor dat gedeelte van je baan.

Zorg er wel voor dat je rechtsbijstandverzekering hiervan op de hoogte is.
Ik zou rond kunnen komen inderdaad, maar ik wil niet zomaar akkoord gaan omdat dat voor de werkgever het makkelijkst is..

UWV gebeld en met de vaststellingsovereenkomst is er recht op aanvulling ww, een ontslagvergunning is voor hen niet perse nodig.

Toch ga ik niet zomaar akkoord, al is het maar uitstel, dan gaat het voor mijn gevoel in ieder geval op de juiste manier. Ik zou van 36 naar 20 uur gezet worden
Bedankt voor de reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven