Geld & Recht alle pijlers

Marktplaats dilemma!

03-09-2015 10:20 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet even niet wat te doen, dus probeer het even via deze weg.

Afgelopen week heb ik mijn eetstoelen te koop aangeboden via Marktplaats. Bod ontvangen en akkoord gegaan. De koper is aan de deur geweest, heeft de stoelen goed bekeken en is er ook op gaan zitten (alle 4). Nu blijken bij thuiskomst 2 stoelen een minder dikke armleuning te hebben als de andere twee en nu wil de koper de stoelen terug komen brengen. Doordat ik niet direct een melding krijg op mijn telefoon als er een e-mail binnen kom, zag ik vanochtend dat de koper al 4 e-mails had gestuurd met een steeds dreigerende toon. Ik heb terug gemaild dat hij alle tijd heeft gehad om de stoelen te bekijken en dat de foto's die op MP staan van alle 4 de stoelen is. (Er zijn dus geen andere stoelen zoals koper beweert).

Wat kan ik nu het beste doen?
Hij heeft ze kunnen bekijken dus moet nu niet gaan lopen miepen. Had hij maar beter moeten kijken.

Je hoeft dus helemaal niks te doen.

Ik vind ook dat je via marktplaats geen garantie hebt. Hij heeft ze toch goed kunnen bekijken. Als hij er nu niet tevreden mee is verkoopt hij ze maar weer. Ik denk dat hij bluft, maar mocht hij echt dreigen zou ik daar zeker wat mee doen. Succes!
Laat eens iemand anders de mails lezen, vaak kan een ander net even beter oordelen of het echt dreigend is. Als die het ook dreigend vind een melding maken bij de politie met dat je je niet veilig voelt. Hij weet waar je woont en kan me goed voorstellen dat je je dan opeens niet prettig voelt.

En je hoeft geen geld terug te geven, het is niet een heel duur ding dat je pas thuisgekomen goed kan testen. Het zijn stoelen die hij allemaal gezien heet en op gezeten heeft, mijn inziens heeft hij ze makkelijk kunnen testen en dat ook gedaan. Geen rede om ze nog terug te nemen.
quote:sugarmiss schreef op 03 september 2015 @ 10:43:

De koper is langsgeweest. Heeft ze uitgebreid kunnen bekijken en heeft op alle 4 stoelen gezeten.

Dan heeft hij niets om over te klagen. Koop is koop.

Ben ik wel benieuwd of de dikte van de armleuningen inderdaad verschilt.

Zo ja hoe kan dat dan. Ik neem toch aan dat jij destijds ook gewoon voor 4 dezelfde stoelen bent gegaan.Ik vraag me ook af hoe dat kan! Mij is het nooit opgevallen. Ik heb ze vorig jaar overgenomen van een vriendin die ging samenwonen. Het waren nog best prijzige stoelen (heb alleen de bon niet meer). De stoelen stonden bij mij meer om de eetkamer op te vullen, ik eet zelf altijd in de woonkamer. Heb verder nog geen foto's ontvangen van de koper, moet ik hier anders nog naar vragen?
Niet naar vragen.

Gewoon heel kort en duidelijk zijn.

U heeft de stoelen bekeken en bent akkoord gegaan met de koop. Ik geef geen garantie en derhalve kunnen de stoelen ook niet geretourneerd worden.

Bij verdere dreigementen ben ik genoodzaakt de politie in te schakelen.
Nee,daar hoef je niet naar te vragen. Als het jou nooit is opgevallen zal het een klein verschil zijn en zelfs al was het een groot verschil hoef je ze niet terug te nemen. Al je om foto's vraagt zal hij alleen maar meer vinden dat je ze terug moet nemen (omdat je er zelf een beetje aan mee werkt) en nog moeilijker gaan doen.
quote:Nyx- schreef op 03 september 2015 @ 10:44:

Dat is precies de reden dat ik onlangs iets verkocht heb voor minder dan het bod: ik wist dat de koper anders een probleem ervan ging maken (en terecht, want zo goede kwaliteit was wat ik verkocht niet). Maar in jouw geval zou ik eens informeren bij de politie. Dit klinkt of hij verhaal komt halen.Ze waren niet helemaal nieuw meer nee maar dat zag hij ook duidelijk. Het waren hooguit wat pluisjes wat hij bij ging knippen (zei hij). Het komt erop neer dat ik de stoelen voor 25 euro per stuk verkocht heb, ook onder mijn vraagprijs maar wou er echt snel van af ivm de nieuwe eetstoelen.
Misschien zitten er andere doppen onder de poten zodat die twee niet onder de tafel kunnen. Dan nog zijn probleem hoor.
Hatsjikideee...
quote:riannerianne schreef op 03 september 2015 @ 10:54:

Niet naar vragen.

Gewoon heel kort en duidelijk zijn.

U heeft de stoelen bekeken en bent akkoord gegaan met de koop. Ik geef geen garantie en derhalve kunnen de stoelen ook niet geretourneerd worden.

Bij verdere dreigementen ben ik genoodzaakt de politie in te schakelen.Bedankt! Deze tekst sla ik meteen op.
Niet op verdere mails reageren. Je bent duidelijk geweest, klaar.
Verhoogd hij zijn tafel maar of gooit ze weer op MP.
Hatsjikideee...
quote:my-little-appletree schreef op 03 september 2015 @ 10:55:

Nee,daar hoef je niet naar te vragen. Als het jou nooit is opgevallen zal het een klein verschil zijn en zelfs al was het een groot verschil hoef je ze niet terug te nemen. Al je om foto's vraagt zal hij alleen maar meer vinden dat je ze terug moet nemen (omdat je er zelf een beetje aan mee werkt) en nog moeilijker gaan doen.Oke duidelijk! Dan laat ik het gewoon hierbij.
Jee wat een zeur. En vervelend dat je je bedreigd voelt. Maat inderdaad, je staat volledig in je recht.

Ik heb ook wel eens spullen gekocht dat ik achteraf dacht "mmm jammer, ik had beter moeten kijken". Meer roest op een fiets dan ik in eerste instantie had gezien bijvoorbeeld. Mijn eigen fout.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Garantie tot de deur. Wij hebben vorige week ook iets gekocht, dat na twee keer gebruik afbrak. Pech we hebben het ding van te voren bekeken en de zwakke plek niet gezien. Het kan gelast worden, kosten voor onze rekening. Dan nog zijn we goedkoper uit dan dat we nieuw hadden gekocht.
Het staat de verkoper vrij om de stoelen weer te verkopen, als hij er vanaf wil dan doet hij dat maar.
Waarom is dit een dilemma? De koper heeft zelfs de koopwaar met eigen ogen gezien en zelf getest. Als hij na de koop niet blij is, dan is dat dus zijn eigen probleem. En staat het hem vrij om met de koopwaar te doen wat hij wil, maar recht op teruggave koopwaar/terugeisen van de koopsom behoort daar niet bij. Dan had hij maar in een winkel moeten kopen
Tja ik zou om van het gedoe en stress af te zijn gewoon de stoelen terug nemen en opnieuw verkopen.
quote:spectral schreef op 03 september 2015 @ 11:31:

Tja ik zou om van het gedoe en stress af te zijn gewoon de stoelen terug nemen en opnieuw verkopen.Echt? Geen haar op mijn hoofd die daaraan zou denken. Dan stel je hem in het gelijk, en doet hij dit de volgende keer weer.
In memoriam AnnA_C
quote:streepjessokken schreef op 03 september 2015 @ 11:35:

[...]

Echt? Geen haar op mijn hoofd die daaraan zou denken. Dan stel je hem in het gelijk, en doet hij dit de volgende keer weer.Ja en? Moet je hem opvoeden dan? Mijn gemoedsrust heeft dan toch echt voorrang
quote:spectral schreef op 03 september 2015 @ 11:31:

Tja ik zou om van het gedoe en stress af te zijn gewoon de stoelen terug nemen en opnieuw verkopen.Dat zou ik ook echt niet doen, zit je zelf weer met die stoelen opgescheept.
.
Als je de stoelen verkocht hebt als 4 gelijke stoelen en de stoelen blijken verschillend te zijn, heeft de koper wel een punt. Het is de vraag of jij dit geweten had. Op het rechtenforum worden dit soort zaken besproken, ook aankopen van een particulier maar dan gaat het vaak over apparaten die na een dag niet meer functioneren. Ik denk dat de koper spijt had.
quote:ray_41 schreef op 03 september 2015 @ 11:51:

Als je de stoelen verkocht hebt als 4 gelijke stoelen en de stoelen blijken verschillend te zijn, heeft de koper wel een punt. Het is de vraag of jij dit geweten had. Op het rechtenforum worden dit soort zaken besproken, ook aankopen van een particulier maar dan gaat het vaak over apparaten die na een dag niet meer functioneren. Ik denk dat de koper spijt had.Mensen die via internet kopen bij een particulier hebben geen rechten, dit in tegenstelling tot kopen via internet bij een bedrijf.
Internet is alleen de advertentie, de koop werd bij de verkoper gesloten. In dit geval lijkt me dat de koper loopt te zeuren, niet op ingaan en het lost zich wel op. Toch zijn er wel rechten met particuliere verkopen.
quote:ray_41 schreef op 03 september 2015 @ 12:04:

Internet is alleen de advertentie, de koop werd bij de verkoper gesloten. In dit geval lijkt me dat de koper loopt te zeuren, niet op ingaan en het lost zich wel op. Toch zijn er wel rechten met particuliere verkopen.Dat noemen ze wettelijk gesproken kopen via internet: iemand die reageert op een adv. op Marktplaats en zijn spullen zelf komt ophalen of het laat opsturen.
quote:spectral schreef op 03 september 2015 @ 11:39:

[...]

Ja en? Moet je hem opvoeden dan? Mijn gemoedsrust heeft dan toch echt voorrang Oh ja zo'n wereldverbeteraar ben ik wel
In memoriam AnnA_C

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven