budgettips nieuwbouw
vrijdag 4 september 2015 om 13:03
Mijn vriend en ik hebben na lang zoeken een nieuwbouwhuis gekocht in een hele leuke wijk. We willen daarbij niet zuinig zijn met de grote dingen en laten het gelijk uitbouwen en nemen openslaande tuindeuren. Ook laten we er zodra het klaar is een dakkapel op zetten, zodat we de zolder optimaal kunnen benutten. Toch willen we niet over de top gaan op het financiële vlak. Het blijft namelijk een tussenwoning, en over een jaar of 10 / 20 willen we er misschien ook weer een keer van af. Vandaar dat we op zoek zijn naar manieren om de kosten te drukken, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit en ons woonplezier (want daar gaat het natuurlijk in eerste instantie om). Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan het schilderen van de betonvloer en daar mooie vloerkleden op leggen in plaats van een dure houten vloer te leggen. Of de tuin vullen met stekjes van familie en vrienden in plaats van bij de tuincentra honderden euro's uit te geven. Het is de eerste keer dat we een huis kopen, dus kunnen alle hulp en ideeën gebruiken!
Wie heeft er nog meer budgettips voor ons?
Wie heeft er nog meer budgettips voor ons?
vrijdag 4 september 2015 om 13:06
Als je spullen koopt om te klussen, hornbach is vaak goedkoper dan de gamma en praxis, via internet is vaak nog goedkoper. Vergeet daarbij bv ook site's uit duitsland niet (schakelmateriaal is daar goedkoper, bv lichtknopjes etc) Wordt lid van weggeefhoeken op facebook in je woonplaats. Vaak worden daar stekjes (nu wel verkeerde tijd) en tuintegels etc gratis aangeboden, soms bv ook laminaat etc.
vrijdag 4 september 2015 om 13:13
Wacht eerst tot het klaar is en ga dan over deze dingen nadenken. Je hebt dan een goed beeld van de woning en van wat je wilt. Idem voor de tuin.
Aangezien ik de vloer belangrijk vind, heeft veel invloed op de uitstraling van je huis, zou ik dus niet kiezen voor een goedkope oplossing. Naast dat geverfd beton niet mooi blijft heeft het ook geen mooie uitstraling. Net of je nog steeds in de verbouwing zit.
Veel materialen kun je op internet vinden voor goede prijzen. Kijk eens op sites als gratis af te halen e.d.
Wil je goedkoper denk dan vooral op het gebied van de keuken, meubels, gordijnen e.d..
En bespaar niet op gereedschap. Goed gereedschap is echt het halve werk. Zelfde geldt voor verf e.d..
Aangezien ik de vloer belangrijk vind, heeft veel invloed op de uitstraling van je huis, zou ik dus niet kiezen voor een goedkope oplossing. Naast dat geverfd beton niet mooi blijft heeft het ook geen mooie uitstraling. Net of je nog steeds in de verbouwing zit.
Veel materialen kun je op internet vinden voor goede prijzen. Kijk eens op sites als gratis af te halen e.d.
Wil je goedkoper denk dan vooral op het gebied van de keuken, meubels, gordijnen e.d..
En bespaar niet op gereedschap. Goed gereedschap is echt het halve werk. Zelfde geldt voor verf e.d..
vrijdag 4 september 2015 om 13:34
vrijdag 4 september 2015 om 13:47
Als ik heel eerlijk ben: Ik zou kiezen voor een mooie vloer en dan wat langer wachten met die dakkapel als je die ruimte niet meteen nodig hebt.
Onze buren hebben ook alles goedkoop willen doen. Hun keuze, maar het ziet er meestal echt niet uit. Een terrasoverkapping met golfplastic bijvoorbeeld en een inmiddels schots en scheef tuinpad omdat ze geen sluitbanden gebruikt hebben. Ik wacht dan liever wat langer en spaar wat langer door om dan iets te kopen wat kwalitatief goed is en er netjes uit ziet. We begonnen met een simpel douchewandje van de bouwmarkt, dit jaar hebben we die vervangen door een luxe douchecabine (en blij dat ik er mee ben!). Volgende week komen ze een groot zonnescherm plaatsen over de hele breedte van het huis dus geen hete woonkamer meer (tuin op het zuiden).
Want ook die potentiële kopers over 10-20 jaar zien jouw budgetkeuzes heus wel...
maar goed, besparen bij nieuwbouw:
- niet teveel meerwerk door de aannemer, maar dat later zelf (laten) doen. Dus: laat ze nu alvast lege leidingen leggen voor extra stopcontacten (dat moeten ze slijpen, klote karwei), maar trek die later zelf door met bedrading
- hou aanbiedingen bij bouwmarkten in de gaten voor bv verf. Dat heeft ons bijna ¤2000 gescheeld
Onze buren hebben ook alles goedkoop willen doen. Hun keuze, maar het ziet er meestal echt niet uit. Een terrasoverkapping met golfplastic bijvoorbeeld en een inmiddels schots en scheef tuinpad omdat ze geen sluitbanden gebruikt hebben. Ik wacht dan liever wat langer en spaar wat langer door om dan iets te kopen wat kwalitatief goed is en er netjes uit ziet. We begonnen met een simpel douchewandje van de bouwmarkt, dit jaar hebben we die vervangen door een luxe douchecabine (en blij dat ik er mee ben!). Volgende week komen ze een groot zonnescherm plaatsen over de hele breedte van het huis dus geen hete woonkamer meer (tuin op het zuiden).
Want ook die potentiële kopers over 10-20 jaar zien jouw budgetkeuzes heus wel...
maar goed, besparen bij nieuwbouw:
- niet teveel meerwerk door de aannemer, maar dat later zelf (laten) doen. Dus: laat ze nu alvast lege leidingen leggen voor extra stopcontacten (dat moeten ze slijpen, klote karwei), maar trek die later zelf door met bedrading
- hou aanbiedingen bij bouwmarkten in de gaten voor bv verf. Dat heeft ons bijna ¤2000 gescheeld
vrijdag 4 september 2015 om 13:49
Wij krijgen over een paar weken de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Hoe we besparen...: veel spullen via MP (geen afgeragde spullen, maar vaak nog nieuw/ in de verpakking) of Aliexpress. Kritisch kijken wat we willen en niet onnodig geld uitgeven. Goede merken verf, klusmaterialen, e.d. allemaal de afgelopen weken/maanden in de aanbieding gekocht.
Nu is dit ons 'droomhuis' en willen we hier graag oud worden, maar wij bezuinigen niet op de basis: goede vloer (gietvloer in het hele huis, ook in hele huis vloerverwarming), badkamer en keuken. Dat vinden wij basis, die prettig moet zijn.
Als je ergens 10/20 jaar wil wonen (zeker bij 20 jaar: zolang gaat een keuken/badkamer/vloer ongeveer mee, zou ik daar niet op besparen. Na die periode is het echt wel afgeschreven en krijg je er nauwelijks meer iets voor). Ga voor je eigen woongenot!
Nu is dit ons 'droomhuis' en willen we hier graag oud worden, maar wij bezuinigen niet op de basis: goede vloer (gietvloer in het hele huis, ook in hele huis vloerverwarming), badkamer en keuken. Dat vinden wij basis, die prettig moet zijn.
Als je ergens 10/20 jaar wil wonen (zeker bij 20 jaar: zolang gaat een keuken/badkamer/vloer ongeveer mee, zou ik daar niet op besparen. Na die periode is het echt wel afgeschreven en krijg je er nauwelijks meer iets voor). Ga voor je eigen woongenot!
vrijdag 4 september 2015 om 13:56
Denk je niet dat het voor geluidsoverlast gaat zorgen als je geen echte vloer hebt?
Ik had ooit een buurvrouw die ook alleen de betonnen vloer had geverfd, en ik hoorde al het geschuif van meubels, als ze liep, als ze stofzuigde. En dat waren nieuwbouwwoningen. Heb haar toen aangesproken en zelfklevende viltjes kado gedaan.
Ik had ooit een buurvrouw die ook alleen de betonnen vloer had geverfd, en ik hoorde al het geschuif van meubels, als ze liep, als ze stofzuigde. En dat waren nieuwbouwwoningen. Heb haar toen aangesproken en zelfklevende viltjes kado gedaan.
vrijdag 4 september 2015 om 14:08
We willen inderdaad niet besparen op dingen die er dan vervolgens niet uitzien. We hebben bijvoorbeeld gekozen om het sanitair als minderwerk op te nemen en zelf een mooie badkamer te plaatsen, omdat we de keuze te klein vonden en de uitbreidingen te duur. Ook willen we niet besparen op de keuken. Betonnen vloer schilderen hadden we goede verhalen over gehoord, dat het er erg mooi uitziet en niet duur is om te doen, maar we moeten er nog over nadenken ivm koude voeten. De basis moet gewoon goed zijn!
De vraag is dus eigenlijk: hoe kunnen we besparen zonder dat het er minder door uit gaat zien?
We willen inderdaad zoeken naar meubels en tuintegels en dergelijke op de goedkopere internetsites en marktplaats. Ook willen we zelf een loungehoek voor in de tuin maken. Daarmee besparen we best wat geld. Zo zijn er toch vast wel meer dingen te bedenken?
We hebben overigens genoeg geld om het mooi te maken, het besparen is niet uit noodzaak. Ik wil gewoon niet te veel geld uitgeven aan dingen die ook goedkoper mooi kunnen worden! Niets leuker dan een koopje toch?
De vraag is dus eigenlijk: hoe kunnen we besparen zonder dat het er minder door uit gaat zien?
We willen inderdaad zoeken naar meubels en tuintegels en dergelijke op de goedkopere internetsites en marktplaats. Ook willen we zelf een loungehoek voor in de tuin maken. Daarmee besparen we best wat geld. Zo zijn er toch vast wel meer dingen te bedenken?
We hebben overigens genoeg geld om het mooi te maken, het besparen is niet uit noodzaak. Ik wil gewoon niet te veel geld uitgeven aan dingen die ook goedkoper mooi kunnen worden! Niets leuker dan een koopje toch?
vrijdag 4 september 2015 om 14:16
Jij hebt het over beton schilderen. Ik heb dat, in de schuur. Eerst moest hij gegoten worden, daarna geschilderd en daarna gecoat. Wil je dat het netjes wordt dan moet je of heel veel ervaring hebben of het laten doen. Anders is het echt lelijk en duurkoop. Een vloer hoeft niet duur te zijn om mooi/netjes te ogen, daarnaast kleden. Ik heb er 1 liggen in de winter vanwege koude voeten, maar zo gauw het kan haal ik hem weg: dan kan ik nl weer swifferen in plaats van 4x per week stofzuigen. Gemak dient de mens zeg maar.
Ben je handig? Heb je ervaring met klussen? Veel zelf doen, mits je dat kan bespaard het meeste geld.
Ben je handig? Heb je ervaring met klussen? Veel zelf doen, mits je dat kan bespaard het meeste geld.
vrijdag 4 september 2015 om 14:24
Ik zou zelf besparen op meubels en accessoires. Wij hebben een aantal jaar geleden nieuwbouw huis gekocht en nu ik er een aantal jaar woon, heb ik sommige dingen toch echt drastisch omgegooid. Omdat ik het niet mooi meer vind, omdat het achteraf toch niet zo praktisch is en tja, omdat ik wat dat betreft nogal houd van een verandering op zijn tijd..
Waar ik niet op zou besparen is inderdaad de vloer en ook muren. Koop goede verf; zeker als je kinderen hebt of de komende jaren misschien krijgt is dat geen miskoop. Je doet er gewoon langer mee en kunt het bijvoorbeeld goed afnemen bij vlekken die toch ontstaan.
Verder hebben wij best veel bespaard door acties van bouwmarkten. Hier in de omgeving hebben ze eens in de zoveel tijd 'vroege vogel acties', dan is er op alles 25% korting. Van handdoekhaakjes tot behang, schroeven, etcetera...Gereedschap hebben wij trouwens nauwelijks gekocht (veel kunnen lenen) en veel hebben wij zelf gedaan met hulp van vrienden.
Waar ik niet op zou besparen is inderdaad de vloer en ook muren. Koop goede verf; zeker als je kinderen hebt of de komende jaren misschien krijgt is dat geen miskoop. Je doet er gewoon langer mee en kunt het bijvoorbeeld goed afnemen bij vlekken die toch ontstaan.
Verder hebben wij best veel bespaard door acties van bouwmarkten. Hier in de omgeving hebben ze eens in de zoveel tijd 'vroege vogel acties', dan is er op alles 25% korting. Van handdoekhaakjes tot behang, schroeven, etcetera...Gereedschap hebben wij trouwens nauwelijks gekocht (veel kunnen lenen) en veel hebben wij zelf gedaan met hulp van vrienden.
vrijdag 4 september 2015 om 14:26
Buiten de acties om hadden wij een deal gesloten met de bouwmarkt om de hoek. We konden met een pasje op 'rekening' spullen kopen en hadden dan bij alles standaard 5 (of 10)% korting. Van de aankopen kregen we eens per maand een rekening. Bovendien ook handig voor de mensen die hielpen klussen. Konden zij als ze misten het zelf even snel halen etc.
vrijdag 4 september 2015 om 14:37
@Meisie: HIer is besparen ook geen must (niet eindeloos natuurlijk ), maar koopjes zijn inderdaad fijn.
Een voorbeeld van de slaapkamer van oudste zoon: lockerkast (85 euro via MP, overgeverfd), zitzak (60 euro MP, wilde speciaal deze), bureau (oude tafel via schoonouders, overgeverfd), bureaustoel (15 euro, MP en overgespoten), ribba plankjes (5 euro via MP). 3 identieke klokken om een wereldklok van de maken (totaal 15 euro), letters voor er onder (2,00 via Aliexpress). Bed neemt hij mee. Drie muren worden overgeschilderd renovliesbehang en één muur wordt een grote wereldkaart (60 euro). Gordijnen via een goedkope lappenzaak (totaal iets van 100 euro voor een groot gordijn-3x2m). Zo is de basis voor zijn slaapkamer klaar, en heeft het echt niet het meeste gekost.
Meubels besparen wij niet echt op. We hadden een prachtige tafel gezien (pilat en pilat- hindrik Langhout) en die was bijna 4000 euro..... Tsja, die laten we wel staan. Wel wilden we een mooie, echte houten tafel en die zijn gewoon niet voor een paar honderd euro te koop. Dus blijft een dure tafel, maar 4000 was veel te gortig.
Bij de koopjeshoek van Ikea kopen we witte planken die mijn schoonvader op maat zaagt voor in de voorraadkast/meterkast; kosten vaak maar 1 à 2 euro.
Het kost wel heel veel tijd; een leuke, tijdelijke hobby!
Het kost heel veel tijd, maar is wel heel leuk.
Een voorbeeld van de slaapkamer van oudste zoon: lockerkast (85 euro via MP, overgeverfd), zitzak (60 euro MP, wilde speciaal deze), bureau (oude tafel via schoonouders, overgeverfd), bureaustoel (15 euro, MP en overgespoten), ribba plankjes (5 euro via MP). 3 identieke klokken om een wereldklok van de maken (totaal 15 euro), letters voor er onder (2,00 via Aliexpress). Bed neemt hij mee. Drie muren worden overgeschilderd renovliesbehang en één muur wordt een grote wereldkaart (60 euro). Gordijnen via een goedkope lappenzaak (totaal iets van 100 euro voor een groot gordijn-3x2m). Zo is de basis voor zijn slaapkamer klaar, en heeft het echt niet het meeste gekost.
Meubels besparen wij niet echt op. We hadden een prachtige tafel gezien (pilat en pilat- hindrik Langhout) en die was bijna 4000 euro..... Tsja, die laten we wel staan. Wel wilden we een mooie, echte houten tafel en die zijn gewoon niet voor een paar honderd euro te koop. Dus blijft een dure tafel, maar 4000 was veel te gortig.
Bij de koopjeshoek van Ikea kopen we witte planken die mijn schoonvader op maat zaagt voor in de voorraadkast/meterkast; kosten vaak maar 1 à 2 euro.
Het kost wel heel veel tijd; een leuke, tijdelijke hobby!
Het kost heel veel tijd, maar is wel heel leuk.
vrijdag 4 september 2015 om 14:42
Ga vooral vergelijken: keukens en badkamers bijvoorbeeld. Bedenk welk bedrag je ervoor wilt uitgeven en ga daar niet overheen. Realiseer je wel dat dit 'vaste' dingen zijn die je niet binnen een jaar wilt vervangen. Ga voor goed, maar goed hoeft natuurlijk niet de hoofdprijs te kosten. En als je nu al bezig wilt zijn met 'ooit verkopen': ga voor neutraal ipv een heel opvallende keuken/badkamer.
Zoveel mogelijk zelf doen: schilderen, evt. keuken plaatsen etc.
Folders van de bouwmarkt in de gaten houden, kan je veel geld schelen.
Ik zou absoluut niet gaan besparen op de basis, zoals een goede, mooie vloer.
Zoveel mogelijk zelf doen: schilderen, evt. keuken plaatsen etc.
Folders van de bouwmarkt in de gaten houden, kan je veel geld schelen.
Ik zou absoluut niet gaan besparen op de basis, zoals een goede, mooie vloer.
zaterdag 5 september 2015 om 09:01
zaterdag 9 september 2017 om 19:01
Ik zou ook zéker een degelijke vloer leggen, dit is erg belangrijk voor de look van je huis.
Ga voor tegels of laminaat ipv parket, neem een keuken van een iets lager budget, werk je zolder niet volledig af als je deze niet meteen nodig hebt, ga voor goedkopere meubels, neem geen of wat goedkopere gordijnen.
Op de buitenkant en vaste zaken zoals vloer etc zou ik niet besparen, je gaat echt geen zin hebben om binnen enkele jaren je hele huis terug te vloeren...
Ga voor tegels of laminaat ipv parket, neem een keuken van een iets lager budget, werk je zolder niet volledig af als je deze niet meteen nodig hebt, ga voor goedkopere meubels, neem geen of wat goedkopere gordijnen.
Op de buitenkant en vaste zaken zoals vloer etc zou ik niet besparen, je gaat echt geen zin hebben om binnen enkele jaren je hele huis terug te vloeren...
zaterdag 9 september 2017 om 23:23
Je zegt er 10-20 jaar te gaan wonen....dat is toch niet kort?
Dan wil je toch ook een fijn en mooi huis.
Op vloer dan juist niet bezuinigen.
Heb je dakkapel nu nodig ( kinderen, werken aannhuis) anders daar mee wachten.
Meeste bespaar je op veel zelf doen.
Dus als je handig bent?!
Niks bij bouwmarkten kopen buiten de acties want die zijn er veel.
Vaak kan je ook nog paar maanden verhuiskorting krijgen.
En vraag, ook voor de vloer veel.offertes aan...kijk online je kan heel veel besparen door goed te shoppen
Dan wil je toch ook een fijn en mooi huis.
Op vloer dan juist niet bezuinigen.
Heb je dakkapel nu nodig ( kinderen, werken aannhuis) anders daar mee wachten.
Meeste bespaar je op veel zelf doen.
Dus als je handig bent?!
Niks bij bouwmarkten kopen buiten de acties want die zijn er veel.
Vaak kan je ook nog paar maanden verhuiskorting krijgen.
En vraag, ook voor de vloer veel.offertes aan...kijk online je kan heel veel besparen door goed te shoppen
zondag 10 september 2017 om 00:00
10-20 jaar is lang genoeg dat je vrijwel alles afschrijft. Op de vloer besparen omdat je ooit wil verkopen lijkt me echt nutteloos voor zo'n tijdsbestek.
Dan zou ik eerder kiezen om zaken in stapjes aan te pakken. Bv. de tuin het eerste jaar even te laten zitten, kijken hoe de zon valt, etc. En daarna goed doen.
Dat is ook de beste bespaartip die ik heb. Doe alles óf nog niet/extreem goedkoop zodat je het makkelijk kan vervangen óf meteen echt goed. Alle tussenoplossingen die het net niet zijn, kosten vaak alsnog heel veel geld en dan ben je nog steeds niet helemaal gelukkig. Dan kan je beter eerst nog even in een aantal ruimtes geen gordijnen hebben, dan halfslachtige. Beter geen aangelegde tuin dan een halve. Beter even op zolder goedkoop zeil van 5 euro, dan laminaat wat tijd/geld kost om te leggen terwijl je eigenlijk op termijn toch parket wil.
Uiteindelijk ben je zo in mijn ervaring goedkoper uit en veel blijer omdat je je geld uitgeeft aan wat je echt wil.
Dan zou ik eerder kiezen om zaken in stapjes aan te pakken. Bv. de tuin het eerste jaar even te laten zitten, kijken hoe de zon valt, etc. En daarna goed doen.
Dat is ook de beste bespaartip die ik heb. Doe alles óf nog niet/extreem goedkoop zodat je het makkelijk kan vervangen óf meteen echt goed. Alle tussenoplossingen die het net niet zijn, kosten vaak alsnog heel veel geld en dan ben je nog steeds niet helemaal gelukkig. Dan kan je beter eerst nog even in een aantal ruimtes geen gordijnen hebben, dan halfslachtige. Beter geen aangelegde tuin dan een halve. Beter even op zolder goedkoop zeil van 5 euro, dan laminaat wat tijd/geld kost om te leggen terwijl je eigenlijk op termijn toch parket wil.
Uiteindelijk ben je zo in mijn ervaring goedkoper uit en veel blijer omdat je je geld uitgeeft aan wat je echt wil.