Welke bodembedekker in tuin?

08-09-2015 17:58 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb helemaal geen verstand van planten en ik ben een tuin aan het aanleggen. Ik ben op zoek naar adviezen wat betreft bodembedekkers. Ik ben op zoek naar een plant voor onder Hortensia's. Google en oude forum topics hebben me al geleerd dat de maagdenpalm hortensia's in gaat kruipen, dus die valt af. Verder is het een stuk tuin dat bijna alleen maar schaduw heeft.

Weke bodembedekker ziet er leuk uit (bloemen eventueel graag wit/paars/blauw), houdt van schaduw en groeit niet m'n hortensia's in?
Gras?
verba volant, scripta manent.
landbouwplastic?
Gras?

En toch niet zo'n tuin vol witte hortensia's?
Campanula?

Maagdenpalm klimt bij mij de hortensia's niet in hoor.
Maagdenpalm. Groenblijvend kruipertje dat een mooi dicht dek vormt (houdt onkruid tegen), bloeit met zee van lila bloemetjes in het voorjaar. Neem wel de vinca minor en niet de vinca major, dat laatste spul is echt de hel.

http://www.tuinieren.nl/plant/kleine-ma ... inca-minor

Edit: o, haha, ik zie net dat je geen maagdenpalm wil. Nou, toch doen hoor. Ik heb een stuk of 30 hortensia's in de tuin met maagdenpalm er onder, het ziet er mooi uit, is onderhoudsvrij en klimt niet in je planten. Tenminste, vinca minor niet. Vinca major woekert alle kanten op. Dat laatste heb ik ook en dat ben ik er nu successievelijk uit aan het trekken.
quote:maylina schreef op 08 september 2015 @ 18:18:

Maagdenpalm. Groenblijvend kruipertje dat een mooi dicht dek vormt (houdt onkruid tegen), bloeit met zee van lila bloemetjes in het voorjaar. Neem wel de vinca minor en niet de vinca major, dat laatste spul is echt de hel.

http://www.tuinieren.nl/plant/kleine-ma ... inca-minor

Edit: o, haha, ik zie net dat je geen maagdenpalm wil. Nou, toch doen hoor. Ik heb een stuk of 30 hortensia's in de tuin met maagdenpalm er onder, het ziet er mooi uit, is onderhoudsvrij en klimt niet in je planten. Tenminste, vinca minor niet. Vinca major woekert alle kanten op. Dat laatste heb ik ook en dat ben ik er nu successievelijk uit aan het trekken.Hmm, ik heb ze ook allebei, ik herken het echt niet. Misschien voer ik er over een paar jaar ook wel oorlog tegen.
Tuincentra hebben meestal hun bodembedekkers gegroepeert staan, neem een telefoon mee om plaatjes te googlen, dan kom je vanzelf wat tegen wat je aanstaat.

Je wil een vrij strakke, nette tuin begrijp ik?
Ik heb ook alleen maar goede ervaringen met maagdenpalm, ik kan niet zeggen dat het de planten in klimt dus ik zeg doen! Je zou ook nog kunnen kiezen voor boomschors of kiezeltjes als je van het zand tussen de planten af wilt.
Welke kleur wil je?

Vind zelf altijd penningkruid (geel) of wilde bosaardbeitjes wel schattig
anemone Sylvestris

penningkruid
Ben wel blij dat de rage combinatie vrouwenmantel/lavendel een beetje over is, dat stond toen in ongeveer elke tuin
Een lage geraniumsoort is misschien ook een optie, te koop in wit/paars/roze.

Ook goede bodembedekkers zijn lievevrouwebedstro (witte bloemetjes) of hoornbloem (witte bloemetjes, zilvergrijsblad)
Everytime you make a typo, the errorists win.
En wat je tegenwoordig ook veel ziet en in heel veel kleuren kunt kopen is het purperklokje.

Niet heel laagblijvend, maar wel mooi vol en bodembedekkend als je er genoeg bij elkaar zet.
Deze heb ik zelf jaren gehad, vraag me opeens af wanneer die plant is verdwenen

Persicaria Affinis
Of de groenblijvende pachysandra terminalis. Bedekt heel mooi grote oppervlaktes en ziet er daardoor wel strak uit.
Jaaaa geraniums!

(Niet te verwarren met de pelargonium die in het Nederlands geranium heet. De geranium die we bedoelen heet in het Nederlands ooievaarsbek.)

Ook mooi:

bonte dovenetel

Geen bodembedekkers, maar wat het in de schaduw ook goed doet zijn vingerhoedskruid, tuinfuchsia, gebroken hartje, hosta's en helleborus
Ik vind hier dingen van.
Purperklokje? (heuchera)

bloeit een aantal maanden, witte of rode bloempjes, blijft 's winters groen. Ik ken hem uit een tuin op het noorden met weinig zon.

Dit plantje is er in verschillende kleur variaties, zelf vind ik de Heuchera sanguinea het mooiste. Hij is er ook met donkere bladeren.

Geen idee of het is wat je zoekt Succes

[img]http://www.marechal.be/wp-content/uploa ... 2/HESL.jpg[/img]
Onder de hortensia's?

Daar kan toch niets groeien? Hortensia's (die het goed doen tenminste) zitten volop in het blad, vanaf de grond.

.

Een bodembedekker die 's winters groen blijft is natuurlijk wel leuk, omdat de hortensia's dan kaal en lelijk zijn, maar daar zal niets van overblijven als ze in de lente, zomer en herfst volledig worden overgroeid door de hortensia's.
.
Wow, wat veel reacties al! Ik moet maar eens flink gaan googelen om te kijken wat de beste opties zijn. Maar euh, Soulcats, je hebt wel een punt. Alle mensen die maagdenpalm onder de hortensia's hebben - dat spul blijft dus leven in de zomer als het echt onder de hortensia's staat?
En oh ja, het wordt inderdaad een strakke, onderhoudsvriendelijke tuin. Misschien saai voor veel van jullie maar ik heb gewoon niet zulke groene vingers! En hij komt niet helemaal vol te staan met hortensia's hoor, dat is maar 1 border. Verder een taxushaag, vlonderterras, bakken met eventueel lavendel (andere ideeën welkom), siergrassen en zwart split. Afgezaagd misschien maar ik vind het mooi ;)

Dat is wel meteen de reden dat ik niet ook nog eens grind onder de hortensia's wil gooien, er moet wel iets groens te zien zijn...
Het moge duidelijk zijn dat hier dus ook echt niets onder de hortensia's groeit

Ik heb het geprobeerd met klein hoefblad en vrouwenmantel maar niet gelukt. Nu dus maar houtsnippers.

Gelukkig staan de hortensia's wel zo'n 7 maanden volop in het blad (en ook een tijdlang bloemen) dus ik vind het persoonlijk niet zo'n probleem dat er geen groen tussen staat.
.
Bakken wil met lavendel en siergrassen is natuurlijk altijd leuk. Alleen bedenk dan wel dat je hier alleen in de lente en zomer plezier van hebt (sommige grassen tot ver in het najaar overigens).

Je kunt misschien wat grote bakken kwijt? Daar kan je bamboe inzetten, erg decoratief en 's winters ook groen. Je zult ze wel veel water moeten geven als de bamboe in een pot/bak staat i.p.v. in de volle grond want droogt natuurlijk veel sneller uit.

.
Verwilderingsbolletjes zijn ook leuk. Sneeuwklokjes, krokussen, blauwe druifjes....Ze bloeien als de hortensia's nog kaal zijn en tegen de tijd dat het loof van de bollen lelijk wordt komen de hortensia's in het blad zodat dat mooi bedekt wordt. Je kunt ze gewoon in de grond laten zitten en je hoeft er niets aan te doen.
Ik vind hier dingen van.
Wat een leuk idee STC! Dat ga ik hier zeker doen.

Stom dat ik daar zelf niet eerder aan gedacht heb
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven