Werk & Studie alle pijlers

Onzekerheid over afstuderen

11-09-2015 09:03 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_212763 wijzigde dit bericht op 13-09-2018 22:38
0.00% gewijzigd
Niet per sé herkenbaar voor specifiek mijn master, maar wel met betrekking tot andere dingen. Je begint ook aan heel veel nieuwe avonturen tegelijk hè? Het is logisch dat dat twijfels en onzekerheid met zich meebrengt! Studeren in het buitenland is gewoon een grote stap, en achteraf zal het waarschijnlijk allemaal wel meevallen.

Laat ook de gedachte los dat je nu al moet weten wat je allemaal gaat doen na je master. De mensen die en PhD ambiëren krijgen misschien straks geen, of juist in een heel andere richting dan ze dachten. Na je afstuderen komt er wel iets op je pad, en al is dat niet je droombaan, je hebt nog de rest van je leven om die wel te vinden

Heel veel plezier in het buitenland!
Ja, natuurlijk is dit herkenbaar. Toen ik aan mijn master begon voelde ik me precies zo, en ik zie het ook bij mijn neefje die vorige week begonnen is. Het is allemaal nieuw en spannend, zeker omdat je ook nog eens naar het buitenland gaat. Die spanning verdwijnt voor een deel vanzelf wel als je went aan je nieuwe woonplaats en studiegenoten.

Dat gevoel van "shit, kan ik dit wel en wil ik dit wel?" is ook heel herkenbaar. Maar denk maar zo: als je het niet kon was je nooit zover gekomen. Het kan lijken of de taak waar je voorstaat enorm groot is maar je kunt het stapje voor stapje doen. En als je problemen tegenkomt (die zullen er zijn, dat hoort erbij) dan kan je hulp zoeken om ze op te lossen.

Laat je niet te veel beinvloeden door je medestudenten. Plannen maken is leuk en een PhD ambieren ook, maar dat wil niet zeggen dat ze hem al in de pocket hebben. Laat staan dat jij hetzelfde moet willen. Maak je niet druk als je nog niet weet wat je wilt, dat komt vanzelf wel. Ga voor nu genieten van je nieuwe studie, laat het allemaal op je af komen, en denk niet te ver in de toekomst. Het komt allemaal best op z'n pootjes terecht.
Geloof me , de gemiddelde student wil na zijn/haar afstuderen de komende tijd niets meer te maken hebben met het afstudeeronderzoek. Ik had ook, je bent er zo lang mee bezig,begeleider geeft ontelbaar aantal keren feedback, vaak op dingen die je zelf wel goed vond.. Maar, dat is ook niet erg, want je zit op school om te leren. Als je het hebt gered tot je bachelordiploma, gaat die master je ook lukken. Zeker weten.

Trouwens, als je een phd ambitieert betekent dat niet dat je automatische een plekje krijgt, dus die mensen die nu grootse plannen hebben weten ook niet wat de toekomst brengt.

Studeren in het buitenland is spannend, maar het is zo'n ontzettend leuke ervaring. Je leert nieuwe mensen kennen en maakt binnen no-time vrienden. Het is een ervaring die niemand je nog afneemt.
Heel herkenbaar. Ik werk veel met afstuderende studenten. Ik zie dat veel studenten bij de eindstreep opeens die scriptie/thesis/onderzoek veeeel groter gaan maken dan het is. Er van alles uit heden verleden toekomst aan vast hechten. Daarmee wordt zon onderzoek heel beladen en onmogelijk om af te ronden.

Mijn tip in de coaching is: houd het telkens SMART en blijf je onderzoek als onderzoek zien en slechts als middel om je diploma te halen. Een tijd die je zo goed mogelijk moet overbruggen. Het moet gewoon af. Klaar.
Bedankt voor de reacties, relativeert wel goed. Ga er zeker wat mee doen.

Het voelt allemaal zo definitief, alsof ik hierna moet gaan werken en dat maakt me een beetje angstig ook. Ik wil helemaal nog niet gaan werken na dit jaar...
Dat definitieve zit in je hoofd. Het leven loopt toch altijd anders dan je had gedacht, dus het heft geen zin om je er nu al druk om te maken. Geniet eerst maar eens van je studie en de rest komt vanzelf wel in orde. Naarmate het jaar vordert zal je vanzelf duidelijker zien waar je heen wilt en hoe je dat aan kan pakken. Nu al duidelijkheid willen is net zoiets als aan een lange wandeling beginnen en het eindpunt al willen zien.
Hel herkenbaar. Ik heb altijd getwijfeld aan studie- en banenkeuzes. Bedenk je dat carriere maken meestal geen uitgestippeld pad is. Vaak ben je even zoekende voordat je weet wat je wilt. Of je weet wat je wilt maar moet tijdelijk iets anders doen door omstandigheden. Probeer te genieten. Van iedere afstudeeropdracht of baan leer je wel iets wat in de toekomst nuttig kan zijn. Ook als je besluit een andere weg in te gaan
quote:ganaarbeneden schreef op 12 september 2015 @ 07:41:

Bedankt voor de reacties, relativeert wel goed. Ga er zeker wat mee doen.

Het voelt allemaal zo definitief, alsof ik hierna moet gaan werken en dat maakt me een beetje angstig ook. Ik wil helemaal nog niet gaan werken na dit jaar...Misschien denk je er na dit jaar heel anders over en heb je juist wel zin om aan de slag te gaan . Ik heb mijn studie ook 'verlengd' onder andere omdat ik nog niet klaar was om te gaan werken, en inmiddels heb ik juist heel veel zin om aan een echte baan te beginnen. En mocht je er nog niet klaar voor zijn dan kan je altijd kijken of je misschien nog een stage kunt doen, of misschien kan je na je studie een 'bijbaantje' nemen om te sparen voor een mooie reis die je een half jaar later zou kunnen maken. Focus je niet teveel op je eindstation, maar geniet van het moment
Ik zat in dezelfde situatie als jij

Inmiddels ben ik ruim een jaar afgestudeerd en heb ik een baan gevonden die goed aansluit aan mijn studie. Ik weet niet of ik dit de rest van mijn leven wil doen, maar heb inmiddels gerealiseerd dat dat ook helemaal niet hoeft!

Als je nog niet wil gaan werken (grotemensenwerk, zogezegd) zijn er natuurlijk andere opties. Je hoeft echt niet in één keer naar een 40 urige kantoorwerkweek. Je kunt ook in de horeca gaan werken, of een stage gaan lopen en daarnaast in een winkel werken, of part-time gaan werken, of... Wat je wil.
Herkenbaar verhaal.

Ik heb mezelf door die fase gesleept met de gedachte: 'Maak nu eerst gewoon die studie af. Je bent nu al zo ver. Dan heb je in ieder geval een papiertje. Altijd fijner om op zak te hebben dan het gevoel dat je een afhaker bent. Zoek dan een baan die er bij past en ga dan pas kijken hoe het bevalt. Je kunt dan altijd nog compleet wat anders doen. '

Dat heb ik gedaan en waarempel, ik vind mijn werk geweldig! Veel leuker dan de studie. Je zou me haast een workaholic kunnen noemen, haha. Ik kan er echt van genieten.

Een ander vak kan altijd nog, maar maak eerst eens af waar je aan begonnen bent. Wie weet valt het mee.

Succes!
Fijn om te weten dat er meerdere mensen zich herkennen in mijn verhaal.

Op dit moment heb ik mezelf zover dat ik dit jaar gewoon ga zien om mijn papiertje te halen en om veel te leren.

Wat er daarna komt zien we vanzelf wel, ik zal mezelf meer gaan orienteren dit jaar. Misschien wil ik nog wel een extra master gaan doen. Dat het allemaal niet zo definitief is als ik denk maakt me wel rustiger.
quote:ganaarbeneden schreef op 12 september 2015 @ 07:41:

Het voelt allemaal zo definitief, alsof ik hierna moet gaan werken en dat maakt me een beetje angstig ook. Ik wil helemaal nog niet gaan werken na dit jaar...Werk je niet naast je studie?
Jawel ik heb wel een bijbaantje in de horeca. Heb meer angst om te gaan werken in mijn vakgebied, alsof ik daar nog niet klaar voor ben en te weinig ervaring voor heb

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven