PMS, zijn er oplossingen?
vrijdag 11 september 2015 om 10:05
Ik worstel er al jaren mee, en het wordt steeds erger lijkt het (ik ben 35). Alle anti conceptie middelen heb ik geprobeerd. Ook tal van andere middelen als teunisbloem en vitaminen. Ik heb elke maand 2 mooie weken en 2 weken waarin ik me ontzettend kut voel. Depressief. Ik ben dan een hele andere vrouw. Een vrouw die vreselijk labiel is, zwaarmoedig, verdrietig, futloos etc. Het leven is dan vreselijk. Ik weet dat het tijdelijk is maar in feite gooi ik elk jaar zes maanden weg. Ik zit nu in behandeling, met name om in die twee weken beter met alle negatieve gedachten om te kunnen gaan. Mijn behandelaar zag mij vandaag voor het eerst in mijn 'gelukkige' periode. Hij begreep het al, maar hij zag nu ook het verschil. Laat ik het een dag en nacht vergelijking noemen voor t gemak. Zo voelt het ook. Hij stelde voor om volgende week met de huisarts te gaan praten. Dat heb ik al eens eerder gedaan maar toen kreeg ik een spiraal voorgeschreven. Zonder effect. Zijn er mensen die hier ook zo mee hebben geworsteld en, komt ie: is er hoop? Ik lees wel eea over anti depressiva maar vooral negatieve verhalen. Het zou zo fijn als er een magisch middel bestond
vrijdag 11 september 2015 om 13:01
quote:jules schreef op 11 september 2015 @ 11:06:
[...]
Alleen dat opgezette. Ik voel me altijd een heel dik mens en dan weet ik hoe laat het is. Dan begin ik langzaamaan meer te snauwen en dan hoppa: PMS takes over! Maar ik heb er vooral geestelijk last van.Leef met je mee, ik voel mij ook altijd een walrus of olifant of andere pig wezen En ik ben gewoon een dunnen breinaald maar het voelt gewoon zo, wat een raar iets dat PMS!
[...]
Alleen dat opgezette. Ik voel me altijd een heel dik mens en dan weet ik hoe laat het is. Dan begin ik langzaamaan meer te snauwen en dan hoppa: PMS takes over! Maar ik heb er vooral geestelijk last van.Leef met je mee, ik voel mij ook altijd een walrus of olifant of andere pig wezen En ik ben gewoon een dunnen breinaald maar het voelt gewoon zo, wat een raar iets dat PMS!
vrijdag 11 september 2015 om 19:21
Hier ook erge last van PMS, had er ook een topic over kunnen openen. Bij mij vrijwel geen lichamelijke klachten, maar des temeer geestelijk. Zo'n 10 dagen voor de ongesteldheid voel ik me nutteloos, betekenisloos, mislukt in het leven, maar ook kinderlijk en heimwee naar moeder en huilerig (hoe vreemd!). Ik wil dan het liefst me oprollen, laten verzorgen door moeder en de door mij gevoelde ellende eruit huilen. Op mijn niet-pms dagen ben ik redelijk positief, vrij nuchter, meestal vrolijk, beetje lomp/dingen er snel uitkramen, betrokken bij lieve mensen in m'n omgeving. Op mijn pms-dagen voel ik mij door iedereen in de steek gelaten, leg de schuld bij anderen ('ze hebben erom gevraagd!!') en oorzaak bij mezelf ('ik ben ook een min type...'). Kortom, niet-pms is nuchter, positief en actief, pms is zelfmedelijden, huilerig en mensen wegduwen.
Valt me wel op dat het echt in vlagen komt tijdens pms-dagen, het heeft soms echt pieken en dan zakt het weer wat af naar 'klachten van klein afstandje kunnen bekijken'. Frappant ook vind ik dat ik bijna vanaf de eerste druppel bloed, me gelijk soort van genezen voel.
Jammer dat er weinig goede ervaring is met theunisbloem trouwens; misschien gentiaan?
Sterkte dames!
Valt me wel op dat het echt in vlagen komt tijdens pms-dagen, het heeft soms echt pieken en dan zakt het weer wat af naar 'klachten van klein afstandje kunnen bekijken'. Frappant ook vind ik dat ik bijna vanaf de eerste druppel bloed, me gelijk soort van genezen voel.
Jammer dat er weinig goede ervaring is met theunisbloem trouwens; misschien gentiaan?
Sterkte dames!
vrijdag 11 september 2015 om 20:37
Jij ook sterkte VesperLynd! Heel herkenbaar wat je schrijft. De heimwee ook. Raar. Ik merk ook dat ik er als een berg tegenop zie als het eraan zit te komen. Weer de afgrond in. De psych die mij begeleid om in de periode mijn negatieve gedachten en algehele staat van doen de baas te zijn wil me volgende week op mijn dieptepunt zien. En na ons gesprek mag ik meteen door naar de huisarts. Dat leek hem een goed idee. Mij ook wel. Ik hoop nog steeds op een wonderpil
Ik lees hier op het forum best veel over pms en ssri citalopram, het is niet dat ik dat wil. Maar ik ben het ook zo vreselijk zat dat mijn leven in het teken staat van mijn pms. Weekendjes weg, vakanties, ik probeer er zoveel mogelijk omheen te plannen. Want met die depressie heb ik nergens zin in.
vrijdag 11 september 2015 om 21:44
quote:SonjaS schreef op 11 september 2015 @ 11:35:
[...]
Goed idee! Ik las bij een ander topic dat Bach kruiden met de mix Walnut, Gentiaan, Scleranthus, Crabb Apple, Impatiens en Rescue Remedy zou kunnen helpen. Jules jij hebt hier toch eens goed op gereageerd?
Ik heb geen last meer van mijn lijf sinds ik ben gestopt met de pil, mijn borsten zijn ook weer 2 maten kleiner
De kouwelijkheid herken ik wel.
Klopt! Maar wat ik al schreef; het is al twee maanden op en ik ben te lui om nieuwe te bestellen en ik weet niet of het nu wel of niet erger is.
Maar ik weet wel dat ik tijdens het gebruik super enthousiast was!
[...]
Goed idee! Ik las bij een ander topic dat Bach kruiden met de mix Walnut, Gentiaan, Scleranthus, Crabb Apple, Impatiens en Rescue Remedy zou kunnen helpen. Jules jij hebt hier toch eens goed op gereageerd?
Ik heb geen last meer van mijn lijf sinds ik ben gestopt met de pil, mijn borsten zijn ook weer 2 maten kleiner
Klopt! Maar wat ik al schreef; het is al twee maanden op en ik ben te lui om nieuwe te bestellen en ik weet niet of het nu wel of niet erger is.
Maar ik weet wel dat ik tijdens het gebruik super enthousiast was!
vrijdag 11 september 2015 om 21:48
quote:SonjaS schreef op 11 september 2015 @ 11:55:
Ik had net een mail gestuurd met de mix van Jules naar een praktijk, wat weleens zou kunnen helpen, of een beetje. Ik heb net een reactie terug gekregen met uitleg van de verschillende ingrediënten:
"walnoot – hormonale klachten
gentiaan – negatief ingesteld / glas is halfleeg
scleranthus – wisselende stemmingen (oftewel het gaat de ene keer zus (eerste twee weken) en dan weer zo (laatste twee weken) / evenwicht
crab apple – reiniger lichaam en geest (is in dit geval samen met walnoot zeker een goede remedie om hiervan af te komen)
impatiens – licht ontvlambaar en geirriteerd / geduld en kalmte
sweet chestnut – extreem depressief / licht aan het einde van de tunnel
rescue alg. middel voor rust en kalmte
Wel heb ik er in jouw geval nog sweet chestnut aan toegevoegd – omdat je schrijft extreem depressief."
Ik ga meteen een flesje bestellen, t is maar 12,50
Waar heb jij de mix besteld? Klinkt niet duur!
Ik heb er wel eens over nagedacht om alle bloesems te bestellen en dan zelf te mengen. Dat is veel goedkoper. Maar meteen ook de reden dat ik het dus niet doe: zelf mengen is ook weer eng, want doe ik het goed?
Ik had net een mail gestuurd met de mix van Jules naar een praktijk, wat weleens zou kunnen helpen, of een beetje. Ik heb net een reactie terug gekregen met uitleg van de verschillende ingrediënten:
"walnoot – hormonale klachten
gentiaan – negatief ingesteld / glas is halfleeg
scleranthus – wisselende stemmingen (oftewel het gaat de ene keer zus (eerste twee weken) en dan weer zo (laatste twee weken) / evenwicht
crab apple – reiniger lichaam en geest (is in dit geval samen met walnoot zeker een goede remedie om hiervan af te komen)
impatiens – licht ontvlambaar en geirriteerd / geduld en kalmte
sweet chestnut – extreem depressief / licht aan het einde van de tunnel
rescue alg. middel voor rust en kalmte
Wel heb ik er in jouw geval nog sweet chestnut aan toegevoegd – omdat je schrijft extreem depressief."
Ik ga meteen een flesje bestellen, t is maar 12,50
Waar heb jij de mix besteld? Klinkt niet duur!
Ik heb er wel eens over nagedacht om alle bloesems te bestellen en dan zelf te mengen. Dat is veel goedkoper. Maar meteen ook de reden dat ik het dus niet doe: zelf mengen is ook weer eng, want doe ik het goed?
vrijdag 11 september 2015 om 22:29
Oh, pffff, herkenbaar! In de dagen voor mijn menstruatie zie ik het leven niet meer zitten. Ik wil me dan alleen maar onder de dekens verstoppen en alles aan me voorbij laten gaan. Niet dat ik er echt een eind aan wil maken maar als het toevallig zo uitkomt, nou, dan vind ik het ook wel best Ik wil liever niet meer aan de pil maar dit is ook geen doen, en vanaf m'n 35e lijkt het alleen maar erger te worden.
vrijdag 11 september 2015 om 23:02
quote:Hangmat schreef op 11 september 2015 @ 21:52:
Ik heb niet alles gelezen maar wat voor mij helpt is de yasmin pil en dan geen stopweken nemen maar doorslikken.Helaas werkt dat voor mij niet. Ik kom dan niet meer uit meer depressie. Misschien ook iets mentaals hoor, omdat ik weet dat zo gauw er bloed is mijn leven weer leuk is. Dat moment komt dan niet.
Ik heb niet alles gelezen maar wat voor mij helpt is de yasmin pil en dan geen stopweken nemen maar doorslikken.Helaas werkt dat voor mij niet. Ik kom dan niet meer uit meer depressie. Misschien ook iets mentaals hoor, omdat ik weet dat zo gauw er bloed is mijn leven weer leuk is. Dat moment komt dan niet.
zaterdag 12 september 2015 om 07:00
Bij mij werkt het ook niet de yasmin, ik word er nog beroerder door dan dat ik al ben.
@Sonja, dat heb ik dus ook, dat bloed is veel en vies (vind ik) maar ben wel blij voor mij betekend het ok zoiets als even schoon worden van binnen, klinkt misschien raar en misschien dat dat bloeden dat wel helemaal niet doet, maar dat gevoel krijg ik erbij. Alsof mijn lichaam tijdens het bloed gefilterd word en gezuiverd is als het eruit is. Misschien ben ik wel gewoon een mafketel
Was gisteren even bij de tuinen en daar zag ik ook alle benoemde bachbloessem varianten, maar dat is mij te duur hoor, als je al die flesjes moet kopen dan ben ik meteen door mijn maandsalaris heen en het geld groeit mij niet op de rug, geldboom en ik vind ook niets op de straat
Goed morgen is het precies mijn 14e dag dus kom maar op heks Somidi, misschien maar even wegblijven van het forum voordat ik als harteloze, sentimentele, agressieve, moordlustig monster word beschouwd.
Trouwens ik ga mij wel even verdiepen in borage olie dat is ongeveer overeenkomend met teunisbloemolie alleen schijnt borage olie rijker te zijn? Ik ga op onderzoek uit.
Ik lees ook koffie verminderen, maar ja als ik geen koffie drink in de vroege morgen ben ik ook een stuk chagrijn dus wat weegt zwaarder
@Sonja, dat heb ik dus ook, dat bloed is veel en vies (vind ik) maar ben wel blij voor mij betekend het ok zoiets als even schoon worden van binnen, klinkt misschien raar en misschien dat dat bloeden dat wel helemaal niet doet, maar dat gevoel krijg ik erbij. Alsof mijn lichaam tijdens het bloed gefilterd word en gezuiverd is als het eruit is. Misschien ben ik wel gewoon een mafketel
Was gisteren even bij de tuinen en daar zag ik ook alle benoemde bachbloessem varianten, maar dat is mij te duur hoor, als je al die flesjes moet kopen dan ben ik meteen door mijn maandsalaris heen en het geld groeit mij niet op de rug, geldboom en ik vind ook niets op de straat
Goed morgen is het precies mijn 14e dag dus kom maar op heks Somidi, misschien maar even wegblijven van het forum voordat ik als harteloze, sentimentele, agressieve, moordlustig monster word beschouwd.
Trouwens ik ga mij wel even verdiepen in borage olie dat is ongeveer overeenkomend met teunisbloemolie alleen schijnt borage olie rijker te zijn? Ik ga op onderzoek uit.
Ik lees ook koffie verminderen, maar ja als ik geen koffie drink in de vroege morgen ben ik ook een stuk chagrijn dus wat weegt zwaarder
zaterdag 12 september 2015 om 07:27
Ik denk dat ik PMS heb. Ik ga nu bijhouden welke dagen het zijn. Ik denk nu een maandje of vier. Er zijn gewoon een paar dagen in de maand dat ik mij zo verdrietig en mislukt voel. Pas sinds twee maanden krijg ik pijnlijke borsten rond mijn menstruatie. En daarom viel het kwartje toen pas. Half jaar geleden ben ik door de mangel gehaald omdat mijn buik zo ontzettend opgezet is dat ik zeker twee keer in de maand voor zwangere wordt aangezien. Die buik past ook niet bij de rest van mijn figuur. Niet fijn. Verder heb ik problemen met hormonen. Zet mij aan de pil en ik krijg migraine. Zelfs van een spiraal. Tijdens mijn zwangerschappen had ik continue migraine. Verder verandert mijn menstruatie al een tijd ik ben nu nog maar twee dagen ongesteld, dan twee dagen niet en dan weer twee dagen wel. Ongeveer een week daarna verlies ik oud bloed. Zo gek. Maar HA ziet geen probleem in mijn menstruatie. Pijnlijke borsten zijn wel te doen, maar dat gevoel van alleen zijn, het verdriet dat ik voel is echt kut.
Dit gaat allemaal over na de overgang?
Dit gaat allemaal over na de overgang?
zaterdag 12 september 2015 om 09:17
quote:SoMiDi schreef op 12 september 2015 @ 07:00:
Ik lees ook koffie verminderen, maar ja als ik geen koffie drink in de vroege morgen ben ik ook een stuk chagrijn dus wat weegt zwaarder Nee, gewoon blijven schrijven tijdens de monsterdagen, wellicht helpt het. Ik verander maandag in een heks, gezellig
Ben beniewd naar de borage olie. Al moet ik wel zeggen; ik heb mijn kasten vol staan met zooi. Eigenlijk werkt niets voor mij. Ik geef de Bach mix nog een kans.
Ik lees ook koffie verminderen, maar ja als ik geen koffie drink in de vroege morgen ben ik ook een stuk chagrijn dus wat weegt zwaarder Nee, gewoon blijven schrijven tijdens de monsterdagen, wellicht helpt het. Ik verander maandag in een heks, gezellig
zaterdag 12 september 2015 om 09:23
quote:clubmedfan schreef op 12 september 2015 @ 07:27:
Pijnlijke borsten zijn wel te doen, maar dat gevoel van alleen zijn, het verdriet dat ik voel is echt kut.
Dit gaat allemaal over na de overgang?Sterkte Clubmedfan! Ja, het alleen op de wereld gevoel is vreselijk. En de wereld is meer dan ellendig. Ja, na de overgang is t leven een groot feest
Pijnlijke borsten zijn wel te doen, maar dat gevoel van alleen zijn, het verdriet dat ik voel is echt kut.
Dit gaat allemaal over na de overgang?Sterkte Clubmedfan! Ja, het alleen op de wereld gevoel is vreselijk. En de wereld is meer dan ellendig. Ja, na de overgang is t leven een groot feest
zaterdag 12 september 2015 om 09:32
Met twee weken van elke maand zou ik antidepressiva een kans geven. Ik heb zelf drie keer antidepressiva gebruikt na mijn bevallingen ivm ppd en dat brengt de balans weer terug, ik voelde me weer normaal. Niet vlak, gewoon normaal. Zelf heb ik maar 1 dag voor mijn menstruatie weer last van pms, met dezelfde klachten als bij mijn ppd. Die ene dag kan ik wel aan, maar zou het bij mij om twee weken gaan, dan zou ik zonder twijfel weer antidepressiva gebruiken.
zaterdag 12 september 2015 om 21:56
maandag 14 september 2015 om 18:44
maandag 14 september 2015 om 18:55
Begin dit jaar diagnose gesteld, gaat nu goed. Pmss periode kost wel veel energie, daarom nu medicatie toch opgehoogd om extra ondersteuning te hebben. In noodgevallen mag ik ook een halfje lorazepam gebruiken. Ik krijg weleens hele nare gedachten en kan me daarin helemaal vastcirkelen, gelukkig dit jaar maar 1x gebeurd. Ik krijg nog een training om dit soort irreële gedachten beter te kunnen blokken.
dinsdag 15 september 2015 om 07:43
quote:SonjaS schreef op 12 september 2015 @ 09:17:
[...]
Nee, gewoon blijven schrijven tijdens de monsterdagen, wellicht helpt het. Ik verander maandag in een heks, gezellig
Ben beniewd naar de borage olie. Al moet ik wel zeggen; ik heb mijn kasten vol staan met zooi. Eigenlijk werkt niets voor mij. Ik geef de Bach mix nog een kans.
Die bach mix zou ik ook nog wel willen testen. Hahahaa, ja ik schrijf ''gezellig'' mee op deze dagen Tot nu toe gaat het goed emotioneel, ik zit er dus nu in. Wel lichamelijk al hoofdpijn gehad en gisteren de hele dag een soort misselijk gevoel dit heb ik altijd tijdens deze weken leeg/misselijk gevoel.
Ben je de maandag goed door gekomen?
[...]
Nee, gewoon blijven schrijven tijdens de monsterdagen, wellicht helpt het. Ik verander maandag in een heks, gezellig
Die bach mix zou ik ook nog wel willen testen. Hahahaa, ja ik schrijf ''gezellig'' mee op deze dagen Tot nu toe gaat het goed emotioneel, ik zit er dus nu in. Wel lichamelijk al hoofdpijn gehad en gisteren de hele dag een soort misselijk gevoel dit heb ik altijd tijdens deze weken leeg/misselijk gevoel.
Ben je de maandag goed door gekomen?
dinsdag 15 september 2015 om 09:44
Hoi hoi, herkenbaar. Ook ik heb snel last van hormonen en heb gemerkt na verschillende AC uitgeprobeerd te hebben dat ik overal depressieve gevoelens van krijg en heel negatief ga denken. Voor mij geen hormonen meer!! Ik geloof ook zeker dat je daarvan moet bijkomen, geef het de tijd om alle hormonen uit je lichaam te laten gaan. AC rooft enorm veel vitamines en mineralen voor de afbraak van de kunstmatige hormonen die je inneemt. Als je dan stopt zijn er tekorten die veel klachten kunnen geven, ook kan het verergeren na een zwangerschap om dezelfde reden. Samen met stress en een niet optimale voeding met weinig omega-3 vetzuren wordt het erger.
Een orthomoleculaire arts of diëtist kan je goed helpen met de keuze voor de voedingssupplementen. Vaak is het echt een tekort aan bepaalde stofjes, het is zo'n chemische fabriek, er hoeft maar 1 stofje te missen en de hele keten verloopt niet meer goed. Ook kan een slecht ontgiftende lever het probleem zijn, die breekt namelijk de hormonen af. Onze lever heeft het zwaar tegenwoordig met alle belastende stoffen. Ik moet zeggen dat mijn PMS-klachten tegenwoordig zeer goed leefbaar zijn, ik denk dat het nu normaal is. Hooguit de dag voordat ik ongesteld moet worden ben ik wat prikkelbaar maar dan is het ook op zijn hoogtepunt. Wat mij heeft geholpen en wat ik nog steeds neem:
- dagelijks een eetlepel lijnzaadolie door mijn yoghurt en 1 capsule hooggedoseerde omega-3
- om de dag (mag dagelijks bij ernstige klachten) een voedingssupplement met B-vitamines en ijzer (omdat ik weinig vlees eet): Orthica ijzer-25 complex. Deze helpen zeer goed bij een wat negatief gevoel, als ik dat opmerk en weer een tablet neem voel ik me dag erna echt beter.
- magnesium (ik heb het van Vitals uit een pipet, dagelijks 1 pipet in een beetje water), helpt goed om je ontspannen te voelen
- daarnaast gezond eten en zo min mogelijk vrije suikers, mijn dranken zijn ook alleen ongezoete thee, water en soms koffie. Hooguit een keer een glaasje versgeperste jus.
Daarnaast let op met vrije suikers en alcohol! Zeker in je pms periode heb je daar waarschijnlijk veel trek in maar juist dat is killing! het zorgt voor bloedsuikerschommelingen en dat gooit ook andere dingen in de war zoals je stemming
. Probeer ook dan gezond te eten (en te drinken!) en af en toe een stukje pure chocola voor de zoete trek. Mijn eetvoorkeuren veranderen merkbaar na de eisprong, erg opvallend. Ik geef er maar aan toe....ik merk vanaf de menstruatie minder trek en vooral zin in lichte, gezonde en wat zoetere dingen. Na de eisprong neemt mijn trek sterk toe en heb ik een voorkeur voor zout en vet, ook andere ongezonde lekkere dingen als koek kan ik minder goed weerstaan. Maar zoals ik zei weet ik dat dit slecht uitwerkt voor mijn pms dus die zoete dingen probeer ik te laten voor wat het is, op chocola na.
Een ander ding wat mij heeft geholpen is hoe je erin staat, zie je het als negatief en verzet je je heel erg tegen de PMS lijkt het erger te worden. In de Chinese geneeskunde wordt het gezien als een opbouw van energie, het lichaam bouwt vanaf de eisprong energie op in het lichaam om de menstruatie in gang te kunnen zetten want komt bovenop de normale lichamelijke processen. Dat voel je aan meer 'vuur' in je lichaam, sneller warm/ zweten en geestelijk sneller ontvlambaar. Accepteer dat het ook een natuurlijk proces is en dat het deels hoort bij het vrouw zijn. Het feit dat je menstrueert is een teken van gezondheid. Veel succes, er is hoop!!
Een orthomoleculaire arts of diëtist kan je goed helpen met de keuze voor de voedingssupplementen. Vaak is het echt een tekort aan bepaalde stofjes, het is zo'n chemische fabriek, er hoeft maar 1 stofje te missen en de hele keten verloopt niet meer goed. Ook kan een slecht ontgiftende lever het probleem zijn, die breekt namelijk de hormonen af. Onze lever heeft het zwaar tegenwoordig met alle belastende stoffen. Ik moet zeggen dat mijn PMS-klachten tegenwoordig zeer goed leefbaar zijn, ik denk dat het nu normaal is. Hooguit de dag voordat ik ongesteld moet worden ben ik wat prikkelbaar maar dan is het ook op zijn hoogtepunt. Wat mij heeft geholpen en wat ik nog steeds neem:
- dagelijks een eetlepel lijnzaadolie door mijn yoghurt en 1 capsule hooggedoseerde omega-3
- om de dag (mag dagelijks bij ernstige klachten) een voedingssupplement met B-vitamines en ijzer (omdat ik weinig vlees eet): Orthica ijzer-25 complex. Deze helpen zeer goed bij een wat negatief gevoel, als ik dat opmerk en weer een tablet neem voel ik me dag erna echt beter.
- magnesium (ik heb het van Vitals uit een pipet, dagelijks 1 pipet in een beetje water), helpt goed om je ontspannen te voelen
- daarnaast gezond eten en zo min mogelijk vrije suikers, mijn dranken zijn ook alleen ongezoete thee, water en soms koffie. Hooguit een keer een glaasje versgeperste jus.
Daarnaast let op met vrije suikers en alcohol! Zeker in je pms periode heb je daar waarschijnlijk veel trek in maar juist dat is killing! het zorgt voor bloedsuikerschommelingen en dat gooit ook andere dingen in de war zoals je stemming
Een ander ding wat mij heeft geholpen is hoe je erin staat, zie je het als negatief en verzet je je heel erg tegen de PMS lijkt het erger te worden. In de Chinese geneeskunde wordt het gezien als een opbouw van energie, het lichaam bouwt vanaf de eisprong energie op in het lichaam om de menstruatie in gang te kunnen zetten want komt bovenop de normale lichamelijke processen. Dat voel je aan meer 'vuur' in je lichaam, sneller warm/ zweten en geestelijk sneller ontvlambaar. Accepteer dat het ook een natuurlijk proces is en dat het deels hoort bij het vrouw zijn. Het feit dat je menstrueert is een teken van gezondheid. Veel succes, er is hoop!!