Irritatie over consultatiebureau, ligt het echt aan mij?

11-09-2008 21:10 359 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het consultatiebureau is al niet mijn beste vriend.

Accoord, het is nodig om je kind te checken en voor de prikken, maaaaaaar ik irriteer me af en toe echt kapot aan ze.

Ongevraagde (vooral zeer opdringerige) adviezen (je MOET dit en MOET dat, ik moet niks), mondje proberen open te trekken om tanden te bekijken, en, als dat niet gaat want kind houdt mond stijf dicht, de opmerking : oh, maakt niet uit, zometeen bij het prikken schreeuwt ze toch. Grrrr

En nog meer van dat fraais. Heb gewoon pech denk ik.

Nu is een brief binnengekomen met vragenlijst voor peuters van 15 tot 30 maanden. Graag even invullen en over 2 weken meenemen bij het volgende bezoek.

Okee, doe ik wel. Ware het niet dat mijn dochter dan net 14 maanden is.

Mijn man is van mening: gewoon invullen.

Heb ik nu ook gedaan maar het zit me gewoon niet lekker. Ik vind het knullig en onprofessioneel dat ze nu al deze brief hebben verstuurd en zit me nu al op te fokken.

Zouden jullie hier wat van zeggen de volgende keer en hoe gaan jullie eigenlijk om met irritaties en frustraties over het consultatiebureau?
Ja, dat vind ik echt.
Dochter was pas (!) 7 weken: 'O geef je nog borstvoeding dan? Is dat voedzaam genoeg?' Eh ja! Geloof dat dochtelief een halve kilo aan was gekomen in 4 weken.

Slaapt ze nog niet door? Nee, ze is 7 weken! (2 weken later wel trouwens af en toe, goed he!)

eendtje,

kun je nu eens verwoorden wat je nou eigenlijk bedoelt?

dit zijn teksten/interpretaties door jou van wie?

de buurvrouw? de weeg/meet-assistente op het cb? de cb-arts? de verpleegkundige?

wat was nou echt de context?

De manier waarop je het hier nu zo neergooit is zeer lachwekkend om eerlijk te zijn.

Niet lachwekkend om het soort opmerking, dat nog nieteens..maar de manier waarop jij hiermee duidelijk wil maken dat het tóch allemaal prut is daar op het cb.

Tja, en dát geloof ik nou niet.

Verder was ik nog niet eerder gevraagd over kinkhoest. Ik heb inderdaad ook niet tegen kinkhoest laten prikken. Dat is weer een verhaal apart, want echt een ontzettende rotziekte en heel gevaarlijk voor babies. Toen mijn zoon geboren was, was de discussie heftig gaande over het acellulaire (of juist die andere?) vaccin. Dat gaf teveel bijwerkingen, en werking was niet goed (meer). Vermoeden was dat dit vaccin de meeste kans op vaccinatieschade gaf.

Ik heb er met veel mensen over gesproken, ook met mensen waarvan de kinderen kinkhoest hadden gehad. Als groter kind is het een ander verhaal, maar je wilt niet dat je kind als echt kleintje kinkhoest krijgt (ook geen griep of RS of Kawasaki), dus dat vond ik echt een ruige beslissing van mij. Maar omdat het toenmalige kinkhoestvaccin niet echte bescherming bleek te geven heb ik ervan afgezien. En omdat ik mijn kind niet op een grote kinderopvang had, dat speelde mee, en die (kleine vorm van) opvang er achter stond dat ik niet prikte tegen K.

Ik vind dit echt een onverantwoorde beslissing van je. Zelf gaf je dat ook al enigszins aan.

Mijn neefje kreeg als week-oude baby kinkhoest (besmet door zijn acht jarige zus, die het van een niet-geent klasgenootje- die ook heeeeel erg ziek was trouwens) had gekregen.

Hij is ZO ziek geweest, opgenomen, en heeft om een lang verhaal kort te maken, door zuurstofgebrek een hersenbeschadiging ontwikkeld. Hij zit nu (zes jaar) op speciaal onderwijs en zal de gevolgen een levenlang merken.

Buiten het gevaar voor je eigen kind vind ik het maatschappelijk gezien ook gewoon niet verantwoord om je kind niet te enten. En baby's kunnen het WEL hebben, zo'n enting. Tegen dat ene geval met bijwerkingen geef ik je 100en zonder problemen. Tegen dat ene geval van heel ernstige bijwerkingen geef ik je duizenden zonder.

Dus, baby's kunnen het WEL hebben.

Kinkhoest, dat dan weer niet.
Ik volg trouwens ook wel de discussie rondom HPV vaccin tegen baarmoederhalskanker. Het enige wat ik ervan weet, is dat het vanaf 2006 wel verkrijgbaar is.Ben benieuwd.

Mijn oudste dochter ging na de DKTP-vaccinaties urenlang schreeuwhuilen. Dat ging echt door merg en been.

Over mijn doorgemaakte kinkhoest. Ik heb het in 1978 opgelopen in Italië, daar was blijkbaar een epidemie gaande. In Nederland werd mijn kinkhoest afgedaan met bronchitis, maar mijn moeder vertrouwde het niet. Kinkhoest kon het echt niet zijn, want ik was ingeënt. Ik heb dus maanden gierhoesten 's nachts gehad, benauwdheid, gevoel dat ik ging stikken. Uiteindelijk bleek na onderzoek(waar de huisarts eerst niet aan wilde) dat het kinkhoest was. Ik denk dat je ondanks vaccinaties niet blind moet varen op de bescherming van een vaccin. Er is altijd een (kleine) kans dat je de ziekte toch wel krijgt. Ik las ook ergens dat het kinkhoestvaccin maar 8 jaar zou beschermen. Dus dan is er altijd weer een kans dat je het na je 9e levensjaar toch zou kunnen krijgen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:Blurp schreef op 19 september 2008 @ 17:19:

Nu dan, voordat ik dieper inga op details van jullie reacties (want daar wil ik niet omheen lullen, hoewel mij dat nu aardig lukt natuurlijk, waarvoor excuus), alvast dit:

- Hoe denken jullie er over dat babies zo ontzettend vroeg geprikt worden, met cocktails? Babies kunnen best nog zonder T (besmetting gevaar komt pas als kind over straat kruipen/lopen gaat),

Ja, ja, babies worden niet gebeten door honden, gekrabd door andere kinderen, bij hen komt geen vuil in wonden van een knuffel die op straat gevallen is.... Kortzichtig. Daarbij is het juist belangrijk op tijd te vaccineren zodat antistoffen gevormd kunnen worden die bij een eventuele besmetting een afweerreactie kunnen starten en de afweer dus versneld wordt.

en in nederland ook tegenwoordig zonder D en P (ik bedoel kan best iets later geprikt). Ze schijnen redelijk beschermd te zijn tegen veel ziektes door antistoffen van moeder.

Waarom dan DKTP en Hib ineen en zo vroeg?

Je draait het om. Jij zegt geen vaccin want het immuunsysteem is niet voldoende ontwikkeld. Terwijl de wetenschap zegt juist vaccins omdat het immuunsysteem niet voldoende ontwikkeld is. Een baby kan immunologisch op 10.000 antigenen tegelijkertijd reageren. Met een vaccinatie wort slechts 0,1% van deze capaciteit gebruikt. Geen probleem om met de huidige milde vaccinaties dus cocktails te maken, juist slim omdat er toch een afweerreactie op kan treden die gepaard kan gaan met milde ziekteverschijnselen en koorts. Nu heeft baby dit dus maar 1x, terwijl bij onnodig splitsen van vaccinaties het kind meer kans heeft om ziek te worden. Het is werkelijk onzin waar je twijfels over hebt.

Hierbij: Omdat de kinkhoest ineens leidde tot nog vroeger prikken, krijgen heel kleine babies ook eerder DTP. Er moet bij kleintjes ook veel met hogere doses en vaker geprikt worden, om immuniteit te realiseren, omdat het lichaam van zo'n klein kind nog niet echt adequaat kan reageren.

(dit is natuurlijk een lekenvertaling van wat ik begrijp van de medische realiteit).

Die hogere doses staat in het niets bij wat je kindje te verduren krijgt bij een kinkhoest infectie, waar zonder vaccinatie niet eens adequaat op gereageerd kan worden.

- Hoe denken jullie over de beperkte houdbaarheid van de immuniteit die bij veel van de vaccins een rol speelt?

Dat is heel logisch. Bacteriën en virussen evolueren. (Resistentie ed). Daarom is het van belang om na een aantal jaar een nieuw aangepast vaccin te krijgen met nieuwe antigenen waarop nieuwe antistoffen worden aangemaakt.

Met de beste wil van de wereld kan ik niet begrijpen waar je twijfels liggen.

Ik geloof niet dat ik op dit topic nog ga reageren. Het stoort me mateloos dat zulke belangrijke beslissingen worden genomen op basis van zoveel onwetendheid en onnozelheid. Verbaas me ook echt over het gemak waarmee je over de ziektes denkt waartegen gevaccineerd wordt.

Juist jij, met een auto-immuunziekte zou moeten beseffen wat het inhoud niet adequaat op infecties te kunnen reageren. En toch stel jij je kind hier doelbewust aan bloot. Ik word er pissig van!
Wat ik eigelijk wel zou willen weten is: moet je die prikjes die ze geven bij het consultatieburo ook echt daar halen, of kan je voor de prikjes ook gewoon naar je huisarts gaan? Dan zal het wel weer niet worden vergoed zeker?

Ik ben nu zwanger van onze vierde en heb het na drie kids wel gehad daar op het cb eigelijk. Dat gezeur en de onkundigheid (alleen maar van die standaard dingen vertellen die je zelf met een beetje gezond verstand ook wel weet, maar heb je echt een echt probleem weten ze geen raad en hebben geen advies voor je) Dus ik vroeg me af of ik met mijn baby niet gewoon straks naar de huisarts toe kan gaan voor de prikken.

Heeft iemand enig idee of dat kan?

Ik bedoel wegen meten dat kunnen we thuis zelf ook wel en om nou weer elke keer naar het buro te moeten.....moet er niet aan denken eigelijk. Maarja als er niks anders op zit dan is het niet anders natuurlijk. Alvast bedankt!

Moederdevrouw...je MOET niet naar het cb

als jij wel gebruik wil maken van het rijksvacc.programma kan je naar de officiele uitvoerder daarvan: het cb

of naar de huisarts en daarna gewoon de rekening indienen bij je verzekeraar. De keus in aan jou.

Als je voor de makkelijke weg kiest (cb) mag ik toch wel hopen dat je gewoon aan de vplkundige van het cb aangeeft alleen voor de vaccinaties te komen...en dan dus ook echt alleen daar voor !?

Lekker duidelijk voor iedereen, jij bent geholpen en zij weten dat ze ook niet meer hoeven doen voor jou.

Gewoon even binnen lopen bij 2-3-4-11-14mnd en 4jr dus.

Maar, ga je ogen bijv. ook bij de huisarts laten checken?

Heupjes? Hartje?

Maak duidelijke afspraken !!!

maak je die niet,

moet je hier (bij mij dan..) ook niet aankomen met hoe slecht ze naar je luisteren hoor en hoe ongewenst ze bezig zijn.

het is pas ongewenst als duidelijk is wat je wèl en niet wenst.

Weet je waar ik wel erg moeite mee heb met het niet/of kritisch prikken. Tuurlijk is het jouw kind en ben jij de beslissingsbevoegde. Maar sommige prikken zijn ook bedoeld om een ander te beschermen. Wat nou als jouw dochtertje met de rode hond per ongeluk een vrouw besmet die zwanger is. Wat nou als jouw zoontje met kinkhoest per ongeluk een kindje besmet die er niet meer tegen gevaccineerd mag worden vanwege kanker of een andere erge ziekte. Wat nou als jouw kindje de mazelen heeft en je hebt het nog niet door en je gaat op kraambezoek. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb het even nagevraagd, en wij gaan het dus bij de ha laten doen allemaal. Een prettig idee vind ik. Onze ha is ook de arts van het cb ( dorp vandaar) dus die kent onze kids allemaal door en door. Ook checkt de ha de rest ook direct als je voor een prikje komt, dus dat is wel handig.

Bij het cb zou ik er niet voor kiezen om alleen voor de prikken te komen, al die drukte en dat gezever....Deze oplossing is vind ik veel rustiger zo. En dus ook stukker prettiger voor mijn kleintje.

Over duidelijke afspraken maken met het cb, dat gaat hier toch niet op. Die mutsen van verpleegkundigen die daar werken horen toch alleen maar wat ze willen horen. Het lijkt wel of ze daar elke keer standaard iets in hun hoofd stampen en dat domweg aan de ouders meedelen. Maar wijk je daar iets vanaf, met een voor hun aparte vraag, weten ze geen raad en geven ze een antwoord wat je zelf ook wel had kunnen bedenken.

Vandaar, dat ik daar niet meer graag naar toe wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven