Irritatie over consultatiebureau, ligt het echt aan mij?

11-09-2008 21:10 359 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het consultatiebureau is al niet mijn beste vriend.

Accoord, het is nodig om je kind te checken en voor de prikken, maaaaaaar ik irriteer me af en toe echt kapot aan ze.

Ongevraagde (vooral zeer opdringerige) adviezen (je MOET dit en MOET dat, ik moet niks), mondje proberen open te trekken om tanden te bekijken, en, als dat niet gaat want kind houdt mond stijf dicht, de opmerking : oh, maakt niet uit, zometeen bij het prikken schreeuwt ze toch. Grrrr

En nog meer van dat fraais. Heb gewoon pech denk ik.

Nu is een brief binnengekomen met vragenlijst voor peuters van 15 tot 30 maanden. Graag even invullen en over 2 weken meenemen bij het volgende bezoek.

Okee, doe ik wel. Ware het niet dat mijn dochter dan net 14 maanden is.

Mijn man is van mening: gewoon invullen.

Heb ik nu ook gedaan maar het zit me gewoon niet lekker. Ik vind het knullig en onprofessioneel dat ze nu al deze brief hebben verstuurd en zit me nu al op te fokken.

Zouden jullie hier wat van zeggen de volgende keer en hoe gaan jullie eigenlijk om met irritaties en frustraties over het consultatiebureau?
Ja, dat vind ik echt.
Q, in de veelgestelde vragensectie van de RVP-info pagina (waar ik net toevallig terechtkwam omdat het kdv wilde weten wanneer Pluis gevaccineerd was, en ik dus het schema zocht), staat dit:

"In het Rijksvaccinatieprogramma worden acht vaccins gebruikt. [...] Ze kunnen verschillende merknamen hebben en van verschillende fabrikanten afkomstig zijn."

Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat er geen volledige bijsluiters staan.

Blurp, alle gemelde mogelijke bijwerkingen van vaccinaties worden geregistreerd en bekeken, juist om te voorkomen dat er ernstige bijwerkingen optreden en worden gemist. Als de keuze dan is tussen het risico lopen op mogelijke bijwerkingen die er hoogstwaarschijnlijk niet zijn, maar die je nooit 100% kunt uitsluiten, of het risico lopen op kinderziektes waarvan de risico's maar al te duidelijk zijn, kan ik er echt niet bij dat je voor dat laatste kiest.

En die risico's zijn er echt: zelf was ik er door complicaties bij de bof bijna niet meer geweest.

Maleficent, vaccins hebben wel bijwerkingen, en het ene kind is natuurlijk kwetsbaarder dan het andere. Kennelijk is bij jouw zoon het risico dat de vaccinatie met zich meebrengt groter dan het risico op kinkhoest. Het vaccin aanpassen zodat het helemaal geen bijwerkingen meer heeft, kan gewoon niet. Voor de meeste kinderen is het risico van niet vaccineren groter dan het risico van wel vaccineren, maar bij sommige kinderen ligt dat anders. Juist voor kinderen als jouw zoon is het heel belangrijk dat ouders van gezonde kinderen hun kind wel laten vaccineren, zodat hij kan meeliften op de groepsimmuniteit. Met ouders zoals Blurp ben jij dus mooi klaar.

De afweging wat beter is, het risico op bijwerkingen of het risico op de ziekte, moet natuurlijk steeds gemaakt worden: het pokken vaccin wordt niet voor niks niet meer gegeven in Nederland!
A, justme dat is interessant. Leuk. Kan je dan ook antwoord geven op de rest van mijn vragen, want ik weet niet wat je bedoelt met kauwen en herkauwen op pseudo's, en wat je nou precies gevaarlijk vindt aan mijn conclusie van paar jaar geleden dat ik enkel DTP wilde geven (ik neem aan dat je dat bedoelt).

Ik geloof dat ik overal vooral mijn persoonlijke twijfels en overwegingen heb gegeven en verder iedereen in zijn waarde heb gelaten zonder te tamboerijnen op wat pseudo wetenschappers zeggen. Ik ben kritisch naar beide kanten namelijk.

Dus, kom op, ik daag je uit.. wees iets concreter, als je wilt

conclusies moet je trekken na het overwegen van betrouwbare info, anders is de conclusie toch ook niet betrouwbaar ?!

Miffy, tegen polio wordt nogsteeds gevaccineerd..zit in het DKTP-vaccin.

Blurp, kritisch zijn over (medische) wetenschappelijke onderzoeken kan je niet zomaar...

Het kiezen voor niet vaccineren tegen kinkhoest, is dat toen gebaseerd geweest op echt aangetoonde risico's ?

Of heb je hiervoor gekozen omdat jij niet voldoende overtuigd was van de meerwaarde?

"RVP is beleid, het is een politieke keuze en geen wetenschappelijke keuze"

Dat is niet correct. De minister laat zich wel degelijk goed informeren/adviseren door de gezondheidsraad..wetenschappelijk onderbouwd advies.

".. als ouder moet je keuzes maken vanuit je ouderlijke verantwoordelijkheid.Ook daar zijn vaak veranderende inzichten. Als het gaat om "wat goed is voor kinderen" is het zeer veranderlijk. Het CB brengt telkens weer nieuwe adviezen uit. Allemaal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en telkens weer anders"

Ja, gelukkig maar dat er onderzoeken blijven lopen naar effecten van adviezen enzo !

Gelukkig zijn adviezen vrijblijvend, en kun je daar inderdaad als ouder zelf keuzes in maken.

Om in het cb-gebeuren te blijven:

motto is : ongevraagd advies is zonde van de energie

mensen die zich ergeren aan tóch voor hun gevoel opgedrongen advies: geef aan waar je voor komt en waar je evt. nog wel adviezen in wil. En maak daarna lekker thuis zonder frustraties voor jezelf uit of je wat hebt aan de adviezen of niet.

Dat het RVP een beleid is, en niet gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek is echt onzin.

De minister laat zich echt wel goed informeren, zie ook hele besluitvorming nu over de vaccinatie ter preventie van baarmoederhalskanker.

Helaas spelen kosten van het RVP ook een grote rol, waardoor beleidsvoering inderdaad beïnvloedt wordt.

"En verder: nee, ik kan geen wetenschappelijk-medische onderzoeken lezen, want ik ben geen medicus. Ik ben natuurkundige /milieuwetenschapper van studie. Waar heb ik dat beweerd dat ik alle medische onderzoeken kan duiden? Kan jij het wel? Hoeveel mensen kunnen dat eigenlijk? ."

Ik ook. Helaas kan ik wat minder goed verwoorden dan _justme_

quote:marit_1978 schreef op 17 september 2008 @ 11:27:

[fgcolor=#0066CC]

Miffy, tegen polio wordt nogsteeds gevaccineerd..zit in het DKTP-vaccin.

oeps, ik begon pokken te typen, en dat werd halverwege polio. Is gecorrigeerd, bedankt!

ik dacht al dat je pokken bedoelde inderdaad

Worden jullie door het cb gewezen op belang van doorgeven opvallende bijwerkingen?

Het is namelijk zo dat alle 'minder vaak voorkomende' bijwerkingen gemeld moeten worden aan het RIVM.

Blurp als je je eerste post in dit topic nog eens doorleest zie je hopelijk zelf wat ik met pseudo-wetenschappelijk herkauwen bedoel. Ik hoop tenminste dat deze observaties niet van je eigen hand zijn, anders zet ik nog meer vraagtekens bij jouw vermogen conclusies te trekken. Paar voorbeelden:quote:Het feit dat het beter gaat met de Nederlandse kinderen sinds invoering van vaccinaties kan net zo goed toegeschreven worden aan toegenomen hygiene-cultuur en betere voedingquote:verder geen vaccins, omdat dat de enige echt gevaarlijke ziektes zijn met echt hoge risico's, en omdat ik mijn kind niet wil aandoen dat hij niet naar veel buitenland zou kunnen.quote:mijns inziens is de belangrijkste reden voor opnemen in het RIVM programma om economische schade te voorkomen door thuisblijvende werkende ouders.quote:Ook ik heb grote vraagtekens bij de trend dat zoveel kinderen nu allergieën, eczeem, gedragsstoornissen diabetes etc hebben.Deze spant werkelijk de kroon!quote:want ik wil JUIST GRAAG dat mijn kind gewoon de bof en rode hond kan krijgen, maar dat kan dus niet niet meer, of alleen met heel rare moeite ofzo

Heb je werkelijk enig idee waar je het over hebt? Wat de aard en risico's van deze ziekten zijn? Wat een vaccin nu precies is? Hoe ons immuunsysteem werkt?

Sorry, ik vind het moeilijk te discussiëren met iemand die de beginselen van mijn vakgebied ontkent of probeert te schofferen. Jij ziet het als geloof, voor mij is het echt pure kennis die je niet aan de kant geschoven kan worden.
en voor mij is het pure kindermishandeling en hoort deze mafketel in het cachot of in het gekkenhuis.

discussie is mooi maar iemand die zegt dat ie napoleon is ga je toch ook niet mee in discussie? Die berg je op zodat hij niemand kwaad kan doen.

lekker aan de haldol.
quote:Blurp schreef op 17 september 2008 @ 10:52:

[...]

En verder: nee, ik kan geen wetenschappelijk-medische onderzoeken lezen, want ik ben geen medicus. Ik ben natuurkundige /milieuwetenschapper van studie. Waar heb ik dat beweerd dat ik alle medische onderzoeken kan duiden? Kan jij het wel? Hoeveel mensen kunnen dat eigenlijk? .Ik kan dat dus ook, en ik heb me er voor mijn eigen kinderen in verdiept. En daarom erger ik me ook geweldig aan al die uit zijn verband getrokken risico's. Maar je hebt helemaal gelijk dat het overgrote deel van de ouders dit niet kan, dat was nu juist mijn punt. En het verstandigste dat deze ouders kunnen doen, is gewoon het RVP volgen, in plaats van zogenaamd kritisch zijn. Want daar hebben ze helemaal niet de capaciteiten voor.
quote:RVP is beleid, het is een politieke keuze en geen wetenschappelijke keuze.

Ja, het is beleid, maar wel op wetenschap gestoeld. Natuurlijk spelen andere (economische) belangen een rol bij de invoering en uitvoering van het beleid, maar dat maakt de informatie waarop een keuze gemaakt wordt niet minder wetenschappelijk.

Juist de opname in het RVP is een signaal dat de kosten-baten analyse op verschillende niveau's (economisch, landelijke en mondiale gezondheid) positief uitpakt. Wie ben jij om hieraan te twijfelen?

inderdaad

op wetenschap gestoeld

en door iedereen na te lezen...en dus bestaat er de mogelijkheid om écht kritisch je mening te vormen.

Ik vraag me trouwens serieus af of zelfs medici in staat zijn hierover een weloverwogen, goed geïnformeerde mening te vormen. Mijns inziens zijn dit vraagstukken die thuishoren bij immunologen, virulogen, farmacologen etc. Oftewel onderzoekers met een (medisch) biologische of farmacologische achtergrond.

Medici komen pas in beeld bij het toedienen van een vaccinatie en de eventuele mogelijke gevolgen daarvan.

Wat denk jij, Nippo? Ken jouw achtergrond ook niet, maar heb niet de intentie iemand voor het hoofd te stoten.

ik denk vooral ook epidemiologen...zonder hun bijscholingen zou ik niet in staat zijn de onderzoeken en publicaties goed te kunnen beoordelen!

grappig dat mensen kritisch denken te kunnen zijn hierover. als je met vakantie gaat, vertel je dan ook aan de piloot hoe hoog hij moet vliegen en wanneer hij van koers moet veranderen?

kritisch prikken, doe lekker effe normaal. ga met jezelf holistisch theeprutfluisteren als je wat mankeert maar stel kinderen toch niet bloot aan deze gekte.
quote:marit_1978 schreef op 17 september 2008 @ 12:18:

ik denk vooral ook epidemiologen...zonder hun bijscholingen zou ik niet in staat zijn de onderzoeken en publicaties goed te kunnen beoordelen!

Allicht! Die valt onder de etc.
Justme, ik wil mijn achtergrond hier liever niet vermelden maar ik ben het met jou en Marit eens dat de groepen die jullie noemen die mensen met verstand van zaken zijn. En daar hoor ik toevallig bij .
quote:nippo schreef op 17 september 2008 @ 12:21:

Justme, ik wil mijn achtergrond hier liever niet vermelden maar ik ben het met jou en Marit eens dat de groepen die jullie noemen die mensen met verstand van zaken zijn. En daar hoor ik toevallig bij .Ik niet helemaal meer, damn :(. Maar heb wel voldoende bagage om een gefundeerde mening te vormen.
Even nog over het overgewicht van mijn zoon. Het CB meldt overgewicht, wij doen er iets aan. En ze blijven maar zeuren over overgewicht, dit terwijl hij het volgende eet

s morgens : 1 boterham met jam + 120 cc sojamelk

s middags : groentehap (en niet het toetje dat ze adviseren)

s namiddags : fruithap + boudoirkoekje

s avonds : 1 boterham met magere smeerkaas + 120 cc sojamelk

voor naar bed gaan : 125 gr magere yoghurt met fruit + 120 cc sojamelk (ipv toetje op de middag)

Hij is 18 maanden en weegt 13.5 kg bij 81 cm. Wat ik er bij moet vertellen is dat hij op 37 weken bij de geboorte dus al 3590 gr woog bij 52 cm, dus een bikkel voor op 37 weken geboren te zijn.

Wat kunnen we nog meer doen, dan hun schema volgen??
quote:Witchke55 schreef op 17 september 2008 @ 12:30:

Even nog over het overgewicht van mijn zoon. Het CB meldt overgewicht, wij doen er iets aan. En ze blijven maar zeuren over overgewicht, dit terwijl hij het volgende eet

voor naar bed gaan : 125 gr magere yoghurt met fruit + 120 cc sojamelk (ipv toetje op de middag)

Hij is 18 maanden en weegt 13.5 kg bij 81 cm. Wat ik er bij moet vertellen is dat hij op 37 weken bij de geboorte dus al 3590 gr woog bij 52 cm, dus een bikkel voor op 37 weken geboren te zijn.

Wat kunnen we nog meer doen, dan hun schema volgen??Lekker veel laten rennen buiten. En ikzelf ben niet zo voor het eten voor het naar bed gaan. Hoogstens een kleine fles, vind wat hij nu krijgt echt erg veel voor het slapen gaan.
Uberhaupt... Hoe laat gaat hij naar bed? Tussen avondeten en bedtijd zitten toch geen uren? Dat eetmoment lijkt mij totaal overbodig.
Witchke, volgens mij doet het geboortegewicht er niet zo toe. Mijn kinderen waren echt dik bij de geboorte (zoon van 8 pond en dochter van 9 pond terwijl ze kleiner was dan jouw zoon) maar na de geboorte gaan ze naar hun eigen groeicurve toe. Dochter is inmiddels gemiddeld, en zoon neigt naar ondergewicht.

13,5 kg bij 81 cm vind ik veel; mijn beide kinderen wogen een kilo of 10 bij die lengte. Wat zegt het cb dat je aan het eetschema moet veranderen? Het enige wat mij opvalt is inderdaad al dat eten voor het slapengaan, mijn kinderen kregen op die leeftijd niets meer na het avondeten. En geef je niet ongemerkt toch tussendoortjes? Beweegt hij wel genoeg, of zit hij veel in de buggy?
Max is nu 20 maanden, weegt ruim 16 kilo en is ruim een meter lang. Heel erg groot dus. Zijn verhoudingen kloppen wel. Hij zit boven de bovenste groeilijn (en zijn hoofd is naar verhouding nog iets groter zelfs), maar dat is voor hem toch een normale curve. Hier wel gedoe over zijn gewicht, hij was te zwaar voor zijn leeftijd, maar nadat ik ze erop wees dat hij ook te lang was voor zijn leeftijd en zijn kinderarts hem goed in verhouding noemt, heb ik er niets meer over gehoord.

Hij eet:

Ontbijt: pap met opvolgmelk

Tussendoor: fruit en iets van snijkoek/sultana/biscuit

Lunch: boterham met halvarine en vleeswaren of kaas, melk met thee

Tussendoor: fruit of rijstewafel

Avondeten: ongeveer twee eetlepels en een stukje vlees, toetje

Voor het slapengaan: melk met thee

(Fruit is ongeveer een halve appel of banaan. Avondeten doet hij niet geweldig, het meeste beland naast zijn mond.)

Aanvulling: Max is geboren op 38 weken en wwoog 4200 gram bij 55 cm. Maar een geboortegewicht zegt weinig over de verdere groei. Alleen over hoe hij het in de buik heeft gehad. Max loopt helaas nog niet.
Witchke, wat ik me afvraag. Krijgt hij wel iets van boter of halvarine ofzo op brood en waarom de magere melkproducten? In boter etc zitten juist goede vetten die ze nog hard nodig hebben op die leeftijd.

Verder zou ik de jam vervangen door iets anders en meer een vijf kleine maaltijden plan aanhouden. Dus ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, groente/avondeten en dan alleen nog drinken.
quote:Witchke55 schreef op 17 september 2008 @ 12:30:

Wat kunnen we nog meer doen, dan hun schema volgen??

stap 1: uit metingen op het cb blijkt een overgewicht

stap 2: jullie gaan proberen er invloed op uit te oefenen dmv ander eetpatroon

stap 3: ze blijven zeuren.

Waar tussen stap 2 en stap 3 raak ik het spoor bijster !?

Daar waar het ging om overgewicht, de wens daar wat aan te doen..ga je ineens naar 'zij zeuren' ?

Bedoel je dat bij nieuwe meting paar maanden ná het starten van anders eten het overgewicht alsnog is verergerd ?

Bedoel je dat jij wel tevreden bent, maar zij niet ?

Is jouw doel anders dan dat wat ze op het cb als "gezond doel" hebben?

Puur kijkend naar het eetschema dat je opschrijft

geef je: 2x een broodmaaltijd + wat melk (samen totaal 240cc), 1x warme maaltijd en dan 'savonds de yoghurg en nog een keer 120cc sojamelk

Klinkt prima gevarieerd, met als enige tip die ik kan verzinnen als je die zou willen ivm zijn gewicht:

totaal hoeveelheid zuivel verlagen..je zit boven de 300cc die per dag geadviseerd wordt. 2x wat melk bij de boterham en de yoghurt is samen al prima!

Voer je je zoontje nog?

(het valt me op dat je over groentehap praat..ipv gewoon 'warme maaltijd' ?)

Op die leeftijd kunnen ze prima zelf eten,

met als nadeel voordeel dat ze zelf ook heel uitdrukkelijk bepalen wát van het voorgeschotelde en hoevéél ze er van eten!

Hoe éénzijdig het menu er ook mee lijkt te worden, het is gebleken dat kinderen in die leeftijd eigenlijk altijd prima aan hun vitaminebehoeftes voldoen, zónder toevoegingen !!

Wat fluf zegt, magere producten zijn niet beter

gewoon 'halfvolle' melk (of sojamelk bij jullie vast met reden) is beter.

Verder, veel bewegen en voor jezelf heel duidelijk weten dat het bij kinderen echt NIET gaat om afvallen ofzo !

Geef het rustig de tijd, de lengtegroei gaat gewoon door...gewichtstoename met een normaal dieet en bewegingspatroon zal de komende maanden vanzelf zorgen voor een goede verhouding tov de lengte.

Laat je cb-arts weten dat je er nu aan doet wat je er aan wil/kan doen en dat je bij de controle van 2jr wel weer benieuwd bent naar de curve !

Mocht dit nou alsnog qua verhouding niet gunstig zijn voor zijn gezondheid...is het dan zeuren van het cb? Of is het dan niet gewoon prettig dat je concreet de groei kunt volgen en kunt overwegen of JIJ vindt dat je stappen met bv een dietist moet ondernemen?

Hier een peuter van 15mnd

ze eet prima brood..2x 2sneetjes op een dag meestal en 's avonds is het zeer wisselend wat ze eet.

Gelukkig hebben we een hond, die wel eet wat zij besluit dat op de grond thuishoort. Soms eet ze opvallend goed en met smaak, en soms krijgt ze echt niets binnen en ben ik blij dat de yoghurt of vla als toetje nog binnen komt!

Gelukkig maar dat het slapen niet meer afhankelijk is van honger, het dag/nacht-rtime zit er op deze leeftijden zo ingesleten dat je je daar niet druk om hoeft te maken !

Qua melk (incl.de yoghurt) zitten we rond de 300cc.

Verder aangelengde roosvicee als drinken!

Mrit, je meisje eet echt goed brood! Max komt niet verder dan een boterham per dag. Soms wel eens iets meer, maar meestal nog minder. De worst of kaas eraf eten doet hij dan weer wel graag. Vraagje aan jou, kijgt hij genoeg voedinsstoffen binnen om de opvolgmelk te skippen? We hebben geprobeerd om de pap met gewone melk te doen om te kijken of hij dan meer wil eten, maar dat werkt niet. Ik ben bang dat hij te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt omdat hij naar verhouding niet veel eet. Van het lijstje hierboven verdwijnt de helft op de grond. Helaas geen hond hier. Jammer!

jazeker Fluf !

stop de opvolgmelk..koop voor het geld dat je uitspaart een plastic zeiltje voor onder/om zijn stoel

Misschien merk je zelfs dat hij door minder verzadigende opvolgmelk opeens wel meer trek heeft in de boterham?

Hier trouwens geen gewone melk, dat drinkt madam niet !

150cc fruitmelk ongeveer, en de overige 150cc (ongeveer) krijgt ze dmv yoghurt/vla oid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven