Dochter gestopt met school..en nu?

16-09-2015 21:23 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van net 18 is gestopt met haar opleiding waaraan ze net begonnen is.

Ze is veel moe en de lange dagen trekt ze niet.

Het reizen, de dagen op school plus de info van de lessen.

Ze kan zich slecht focussen tijdens de les.

Dit heeft ze sinds zij 2 jr gelden met pfeiffer te maken heeft gehad.

Ze is erg ziek geweest waarbij zij haar examen jaar heeft moeten missen, en afgelopen jaar is zij krap 3 uurtjes per dag naar school geweest, maar heeft haar diploma wel gehaald.

Ze wil nu een time out.

Voor haar is het duidelijk dat fulltime naar school gaan niet kan.

Deze opleiding kan niet in parttime.

Wat ze nu wil is van school af, parttime gaan werken, en nadenken wat ze dan wel wil,gaan doen.

Want voor nu weet ze het niet.

Ze wil,er een jaar uit, het liefst naar het buitenland.

Ze heeft alles van school al opgezegd.

Heeft gesprekken met mentor,mcoach en decaan gehad.

Ik wist niet dat het zo makkelijk ging.

Haar vader is boos, dat ze dit heeft gedaan en ziet een bankhangende dochter voor zich.

Maar dat heeft ze nog nooit gedaan, en ik denk ook niet dat ze dat zal gaan doen..

Ze is nooit lui of laks geweest.

Ze weet nu alleen niet wat ze wil.

Ik sta daar iets anders in.

Ik snap haar wel, maar ze heeft het niet handig aangepakt.

Ik weet niet goed wat ik hiermee wil.

misschien wat tips of advies.

Ze is 18 en ik kan haar niet dwingen om school af te maken, maar ik kan haar misschien wel ergens in bijstaan.
woont ze nog thuis?

natuurlijk heb jij er dan ook iets in te zeggen.
Hoe sta jij erin dan?
Zonder motivatie en voldoende inzet gaat ze haar school ook niet halen, dus daar zit de oplossing ook niet.

Wat vind jij belangrijk?

Zijn jullie bereidt over 2 jaar nog steeds een nieuwe studie te betalen?

Heeft ze haar idee om te stoppen met jullie besproken voor ze het gedaan heeft?
Helpen met een goed cv en snel aan het werk dan maar.

Waarschijnlijk is vooral de manier waarop dit gegaan is het grootste probleem, of niet?
Before you assume, there is this thing called asking.
Maar ze is dus te ziek om naar school te gaan maar kan wel werken?
Een periode naar het buitenland lijkt mij geweldig voor mijn kinderen, dat zou ik ook zeker stimuleren. Zelf uitzoeken, zelf regelen, en daar jezelf redden. Lijkt mij heel erg leerzaam.

Maar ook een schooljaar werken is leerzaam, leer je gelijk dat je zonder opleiding niet zo veel kan. Ik zou het dus niet zien als een verloren jaar maar als een jaar met kansen. Andere kansen dan jullie als ouders voor ogen hadden, maar zeker kansen om iets te leren.

Oh en hier weten ze al, dat wanneer ze niet naar school gaan en wel werken dat er kostgeld betaald moet worden. Dus een parttime baantje en lekker veel relaxen zit er dan niet in. Dat geld ná hun opleiding maar ook indien er een tussenjaar wordt genomen.
Heeft ze al een startkwalificatie? Zo ja, dan kan ze natuurlijk prima een baan zoeken en nadenken wat ze verder met haar leven gaat doen. Zorg wel dat ze haar stufi (als ze die heeft) direct stop zet, dan raakt ze haar rechten niet kwijt voor het geval ze weer naar school wil.

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo Zelf ben ik ook na een half jaar gestopt met studeren. Daarna gaan werken, en een paar jaar later deeltijd hbo gedaan. Dat was zeker niet de makkelijke weg, maar uiteindelijk vind ik dat ik best aardig terecht gekomen ben.
quote:aquamarijne schreef op 16 september 2015 @ 21:36:

Helpen met een goed cv en snel aan het werk dan maar. Ze is net 18, heeft door Pfeiffer al niks kunnen doen dus ben bang dat er behalve de NAW gegevens en hobby's weinig op staat.
Ja ze woont nog thuis.

We zijn wel sinds 2001 uit elkaar, maar er is goed contact met elkaar.

Ik kan mij enerzijds voorstellen dat ze er "even" tussenuit wil.

Ze wist tot haar examens aan toe niet wat ze wilde, en heeft uiteindelijk gekozen voor een bepaalde richting.

Nu zijn er 2 dingen wat er speelt, niet de juiste richting gekozen, maar vooral vermoeidheid.

Huisarts al bezocht, bloed wordt wederom gecheckt, en graag wil ik,haar eens goed onderzocht hebben in het ziekenhuis.
Jammer dat ze de boel al heeft opgezegd. In geval van ziekte is er namelijk vaak wel wat te verzinnen om het leren toch mogelijk te maken.

Ik zou er proberen nu het beste van te maken, terugdraaien kan je het denk ik toch niet.

Inderdaad een baantje dan en proberen ervaring op te doen voor een evt volgende studie.
quote:rennie_girl schreef op 16 september 2015 @ 21:37:

Maar ze is dus te ziek om naar school te gaan maar kan wel werken?Dochter hier vond 40 uur per week werken in de horeca ook makkelijker dan nu weer 35 uur per week naar school, 10 uur reizen en nog huiswerk maken. Snap ik wel!
Fietsie, zo zie ik het ook, maar ze moet wel uitvinden wat haalbaar is ivm die vermoeidheid.

Ze moet wel iets doen van ons, want met bankhangen kom je er ook niet.

Maar dat is ook haar doel niet.
Je dochter klinkt voor mij als een zelfstandige meid, gezien de dingen die ze al geregeld heeft, dat kun je ook zien als een pluspunt.

Weet ze wel welke richting haar aanspreekt? Misschien kan ze een paar uur vrijwilligerwerk gaan doen in die richting, om haar intrensieke motivatie wat aan te wakkeren?
quote:fietsie schreef op 16 september 2015 @ 21:42:

[...]

Dochter hier vond 40 uur per week werken in de horeca ook makkelijker dan nu weer 35 uur per week naar school, 10 uur reizen en nog huiswerk maken. Snap ik wel!

Ik snap dit dus ook.

Onze dochter heeft in zomertijd 25 uur horeca gewerkt,mdat was wel de max, meer lukte nog niet.
quote:fietsie schreef op 16 september 2015 @ 21:42:

[...]

Dochter hier vond 40 uur per week werken in de horeca ook makkelijker dan nu weer 35 uur per week naar school, 10 uur reizen en nog huiswerk maken. Snap ik wel!Ja dat is waar. Hangt natuurlijk ook van roosters ed af.
Kan de opleiding nog iets betekenen? Hebben ze een studie advies centrum of iets dergelijks? Zij hebben hier vast al vaker mee te maken gehad. Je dochter heeft wel opgezegd, maar daarmee is de kous toch niet helemaal af bij school? Ze is wel meerderjarig, maar dan ben je als ouders niet meteen buiten spel gezet.
Alleen kalmte kan ons redden.
Ik zie het probleem niet zo? Waarom wil je zo graag dat ze direct gaat studeren? Ik weet niet welke opleiding ze heeft gedaan. Maar stel dat ze op haar 18de VWO heeft afgerond. Als je vervolgens een bachelor van 3 jaar doet, en een 1-jarige master dan ben je klaar met studeren als je 22 bent. Dat is toch nog piepjong? Kan je vanaf je 22ste tot waarschijnlijk ergens in de 70 gaan werken. Dan zou ik er liever voor kiezen om, nu ik jong ben, de wereld te ontdekken en te genieten. Die studie is er volgend jaar ook nog, dus waarom zo'n haast?

Ik heb na mijn VWO ook een tussenjaar genomen. Het is het beste wat mij ooit is overkomen. 4 maanden in Ghana gezeten voor vrijwilligerswerk en daarna lekker aan het werk. Ik zou het voor geen goud gemist willen hebben. En ik zou het zo iedereen aanraden.

Ik zou zeggen; laat haar dit jaar gebruiken om te ontdekken wat ze wilt. Ze is 18, volwassen, en met die leeftijd zul je haar, haar eigen beslissingen moeten laten nemen.
Het is half september, wanneer is ze met die studie begonnen? Nog maar net dan toch? Was er geen andere oplossing mogelijk zoals op kamers dichter bij school?

Als ze er een jaar tussenuit wil en dat qua vermoeidheid wel aan kan dan zou ik haar dat zelf laten regelen, net zoals ze blijkbaar zelf heeft besloten met school te stoppen. Maar het klinkt mij raar in de oren.... Het een kan niet, het ander wel.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Misschien kan ze dit jaar, naast een parttime baantje, een thuisstudie of -cursus gaan doen die haar aanspreekt. Die kun je toch vooral in je eigen tempo doen. Dan kan ze zelf per dag of week indelen hoeveel tijd ze eraan kan besteden. Bovendien levert het ook weer iets leuks op voor haar CV (naast wat werkervaring en/of vrijwilligerswerk).
Misschien dat mijn verhaal je een beetje hoop kan geven:

Ik was 17 en zat in het vijfde jaar van het Gymnasium toen ik besloot te stoppen met school. Ik kon het niet meer aan, mijn vriend kreeg kanker, een vriend pleegde zelfmoord, mijn vader besloot naar de andere kant van de wereld te emigreren enz.

Vanwege de leerplicht ben ik een BBL opleiding gaan doen, ik wilde namelijk werken en niet naar school. Deze heb ik niet afgemaakt.

Na een jaar later gestopt te zijn is bij mij een knop om gegaan en besloot ik in een jaar alsnog mijn Havo diploma te halen, en die heb ik nu. Daarna heb ik een mbo opleiding volledig afgerond en ben ik bij mijn stage blijven hangen. Daar werk ik nu fulltime en heb ik een vast contract. Mijn werkgever vergoedt mijn studie, waardoor ik de kans gekregen heb om verder te leren. Inmiddels heb ik bijna de propedeutische fase van mijn deeltijd Hbo opleiding afgerond.

Ondanks de slapeloze nachten die ik mijn moeder bezorgd heb, ben ik trots op wat ik nu als 23 jarige bereikt heb. Ik heb altijd geroepen: " Ik kom er wel, maar met een omweg"

Ik denk dat je je dochter de vrijheid moet geven om haar eigen beslissingen te maken. Uiteindelijk zal ze altijd op haat pootjes terecht komen, en zo niet, gaat het er niet om dat ze gelukkig is? Of dat nou is met een minimum loon baantje of een universitaire titel?
Ik kan mij best wel inleven in de situatie. Ik heb sinds mijn 14e CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) en heb hierdoor mijn gehele resterende middelbare school minder dan de helft van de lessen gevolgd. Toch uiteindelijk mijn diploma gewoon zonder vertraging gehaald. Ik was echter na mijn middelbare school zo moe, dat ik een tussenjaar heb gedaan, omdat ik anders bang was in te storten tijdens mijn studie.. Ik heb hier echt heel veel aan gehad! Hierin heb ik o.a. vakken gevolgd die ik leuk vind, wat gewerkt en mijn rijbewijs gehaald.. Na dit jaar weer fris aan mijn studie begonnen en ik zit nu inmiddels in mijn tweede jaar en het gaat heel goed. Zelf woon ik op kamers, omdat reizen veel te vermoeiend was en ik aardig veel colleges heb. Dit is voor mij echt een uitkomst..

Ik heb veel aan mijn tussenjaar gehad en ben in die tijd veel zelfstandiger geworden. Ik ben niet naar het buitenland geweest, omdat ik dit niet aan kon, maar dit is voor iedereen anders..

Daarnaast zou ze dit jaar heel goed kunnen gebruiken om nog eens goed rond te kijken naar studies die haar interesseren. Heb ik toen ook gedaan en ben uiteindelijk een hele andere studie gaan doen dan eerst gepland, maar ik zit helemaal op mijn plek en heb echt het gevoel dat deze studie beter bij mij past.
Ik snap het wel. Kijk als ze een jaartje naar het buitenland gaat en daarna terugkomt om te studeren, is er niets aan de hand.

Maar als ze terug komt en direct gaat werken, zou ik ook niet leuk vinden.

Ik zou een deeltijdstudie adviseren(bijvoorbeeld open universiteit) in combinatie met werken.

Bij sommige deeltijdstudies(HBO psychologie en rechten en lerarenopleiding) via afstand kun je ook nog studiefinanciering krijgen.
Afgezien van vermoeidheid en Pfeiffer en dergelijke vind ik het heel herkenbaar.

Ik wist ook echt niet wat ik wilde na het afronden van mijn middelbare school, ging toen maar havo doen maar dat beviel me niet dus stopte op mijn 17e met gaan.

Ik besloot dat zelf maar was niet zo bang voor mijn moeders reactie, wij hebben een hele simple regel thuis en dat is of studeren of werken, niks doen is geen optie.

Toen heb ik een half jaartje gewerkt + gespaard en ben ik 6 maanden na mijn 18e verjaardag naar het buitenland vertrokken.

Dat half jaar buitenland heeft heel veel positieve invloed op mij gehad plus beslissingen daarna. Dus ik vind het eigenlijk wel goed van je dochter dat ze niet zomaar bij de pakken neer zet en zegt als de studie niet mijn ding is en ik weet nog niet wat ik wil, ga ik een jaartje ervaring op doen in het buitenland.

Ze is nog maar 18, dus niets mis mee, ze heeft na een jaar nog alle tijd om opnieuw een studie te beginnen
Reistijd is ook een item lees ik. Kan ze niet dichterbij de school wonen? Als huishouden etc haar te veel energie kost support je haar desnoods door haar was te doen en eens in de zoveel tijd een weekeindje mee te poetsen. Als je het financieel trekt laat je haar (gezonde) kant en klaar maaltijden eten zodat ze niet hoeft te koken, of je geeft haar opwarmbare prak mee van huis?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven