Werk & Studie alle pijlers

moeilijke studie ooit!!

12-09-2015 11:00 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Edit: natuurlijk moet de titel moeilijkste studie ooit zijn

Hoi dames!

Titel gaat eigenlijk nergens over... Ik studeer geschiedenis en het zal heus niet de moeilijkste studie zijn...

MAAR al die Engelse boeken, al die dikke Nederlandse boeken... Ik ben er klaar mee, zo klaar mee. Ik vat nu een gigantisch boek samen over de 80 jarige oorlog en ik kan het niet meer opbrengen, daarom verveel (of vermaak!?) ik jullie nu even met mijn geklaag. Ik kan geen prins Maurits, Fillips II of de hertog van Alva meer zien!

Het erge is dat je ook al weet hoe alles afloopt, het is eigenlijk 1 grote serie waar je soms nieuwe dingetjes tegen komt maar het einde is hetzelfde, 1 grote spoiler.

Hebben jullie ook weleens een grote dip gehad tijdens je studie? zo ja, hoe zijn jullie ermee om gegaan? Is er toevallig iemand die wat moed wil inspreken???

xxxx Gaga
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Geschiedenis lijkt me een geweldige studie. Ik hou er zelfs zonder studie al van om me erin te verdiepen. Maar ja, ik wist op het VWO al niet wat ik zou moeten worden na een studie geschiedenis, dus dat werd 'm niet.

Ik heb accountancy gestudeerd aan de HEAO. Al de tweede dag wist ik dat ik ook geen accountant wilde worden, maar toch de hele studie afgemaakt. De vakken Interne Controle en AO/IC heb ik nooit iets van begrepen tot ik stage ging lopen. Toen pas viel het kwartje hoe functiescheidingen in de praktijk werken, hoe interne beheersingsmaatregelen werken etc. etc.

En nu ben ik belastingadviseur, vooral gericht op vermogende particulieren. In dit vak is het vooral de vennootschapsbelasting waar ik af en toe met grote vraagtekens in mijn ogen over zit te piekeren. Aangezien ik vrijwel geen ervaring met grote bedrijven heb en ze ook nooit in mijn praktijk tegenkom, is alle wetgeving die daarop gericht is, een groot mysterie voor mij, haha.
..
quote:Plein18 schreef op 16 september 2015 @ 12:23:

[...]

Apart dat je tijdens je studie geen grammatica aangeboden krijgt.Tijdens mijn studie aan de Lerarenopleiding heb ik heel veel lessen grammatica gekregen.Daar heb ik nu nog profijt van.

Ik werkte een paar jaar geleden aan een (andere) school.Op de andere locatie werkte een docent rekenen.Hij moest daar lessen Duits gaan verzorgen.Dat wilde hij wel maar hij wilde wel dat de school zijn studie aan het Goethe instituut zou betalen.

Hij behaalde daar zijn A2 en B1 certificaat.Ik werkte wel dat deze certificaten heel erg op de 5 vaardigheden waren gericht.

We werkten samen aan examens en wat hij mij opstuurde, daar werd ik niet vrolijk van.Het wemelde van de (eenvoudige) grammatica fouten.Logisch dat hij fouten maakt met een B1 niveau. Dat mag ook. Mijn leerlingen in de 3e klas vwo halen dat diploma. Dat is geen niveau voor een docent. Erg genoeg gebeurt het wel op veel vmbo's, je bent docent dus kun je ook .....geven. Zonder enige opleiding en alleen, omdat er uren over zijn.
Wat veel docenten hier

Ik studeer voor leraar maatschappijleer, vast heel anders dan de taalvakken
Vast heel anders ja, maar helaas genoeg scholen waar ze vinden dat je ook best Nederlands of Engels zou kunnen geven, want dat spreek je toch ook .

Ik heb heel lang een buitenlandse vriend gehad, en toen ook zijn taal geleerd. En dan merk je in hoeverre je zelfs over je eigen taal moet leren om het goed te kunnen onderwijzen. Als iemand vroeg hoe iets precies moest in zijn taal, verwees hij altijd naar mij. Hoewel ik gesproken meer fouten maakte, wist ik namelijk wel waarom dingen op de ene of de andere manier moesten. Want dat had ik ook moeten leren. Terwijl je dat in je eigen taal vaak 'gewoon doet', maar zonder de regels te kennen. En 'zo moet het gewoon' is niet zo handig als docent.

Overigens kan ik bijna niet geloven dat er opleidingen tot taaldocent zijn waar geen les in grammatica wordt gegeven. Wat leer je dan wel? Ik neem aan een hoop didactische vaardigheden. Maar als het alleen daarom gaat, zou je geen aparte opleidingen docent Duits/Engels/Frans nodig hebben, dan zou dat in 1 studie kunnen. Dat kan (uiteraard) niet, dus dan neem ik toch aan dat er ook vakinhoudelijke (dus taalinhoudelijke) kennis aan te pas komt. En literatuur etc is leuk, maar grammatica is nogal een essentieel deel van een taal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven