Ria Blom - werkt het ook weleens NIET???

31-08-2008 08:26 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,

Mijn zoon van bijna drie weken vindt het heel lastig om in zijn eigen bedje te slapen. Ik snap wel dat hij nog jong is, liever bij mij wil zijn bladiebla, maar constant een baby jengelend op je arm met een peuter van 3,5 erbij, maakt het niet echt rozengeur en maneschijn hier.

Zodra mijn zoon met zijn ogen begint te "zakken" en gaat gapen, leg ik hem in zijn bedje met een doek om zijn armpjes. Zodra hij zijn bedje voelt, gaat ie al krijsen en wurmt zich uit de doek. Heel af en toe valt hij even een half uurtje in slaap, maar dat is dan heel onrustig. Als hij bijvoorbeeld in de kinderwagen in slaap valt, dan tukt hij zomaar 3 uur aan een stuk en dan zonder de doek om zijn armpjes.

OK, ik weet dat ik geduld moet hebben enzo, maar tips of ervaringen met ons aller Ria zijn welkom!
Bij Wolkenbaby (nu bijna 12 wk) hielpen alleen de rust en de regelmaat niet en toen hij 7 weken was ben ik begonnen met inbakeren. En dat was een wereld van verschil! Eindelijk slaapt hij langer dan slaapjes van 15-20 minuten, en als hij nog moet huilen voor hij in slaap valt, dan is dat hooguit voor een minuut of 5. Ik heb de eerste weken de "ouderwetse" inbakerdoeken gebruikt, maar heb al gauw een Snug & Tug aangeschaft, dat is een stuk gemakkelijker. Overdag slaapt hij sinds het inbakeren in zijn eigen bedje op zijn kamertje. 's Nachts slaapt hij nog bij ons op de kamer in een wiegje, en dan hoeven we hem niet in te bakeren en slaapt hij prima (zolang het maar echt donker is).

Wolkenmeisje (2,5 jaar) hebben we ook ingebakerd toen ze baby was, alleen zijn we daar later mee begonnen, pas rond 3 maanden. Deze keer waren we er eerder bij, omdat we bij Wolkenbaby een hoop slaap-ellende herkenden van zijn zusje.

Hier hielp/helpt tante Ria dus prima!
quote:Eowynn_ schreef op 31 augustus 2008 @ 21:44:

Er is niets mís mee om een baby in zijn eigen bed te laten slapen, ik vind er alleen iets mis mee om dat door te zetten terwijl je baby duidelijk aangeeft dat iets anders beter voor hem werkt. Niemand heeft het hier over hechting, maar ik vind het wel zo gezond om je aanpak af te stemmen op je baby ipv je baby in jouw aanpak proberen te wurmen.

Dat bedoel ik natuurlijk ook niet. Misschien is het ook wel gewoon toeval/geluk dat mijn dochter prima vaart bij slapen in d'r eigen bed. Sterker nog, ze valt ergens anders veel moeilijker in slaap. De geweldige draagdoek die we hebben aangeschaft omdat ze niet sliep, vond ze precies 2 weken lekker, daarna was het eigen bed toch echt favoriet.

TO: Mocht regelmaat en inbakeren nu niet werken, dan kan je het natuurlijk ook gewoon loslaten en over een week of 2 opnieuw proberen. Misschien is hij (?) er dan wel aan toe.
Hier werkt het ook niet. Mijn zoon blijkt een ander gevoel van regelmaat te hebben dan Ria Blom

Hij slaapt overdag alleen korte slaapjes en wordt om de haverklap wakker. Lange stukken slaapt hij niet overdag.

We bakeren hem wel in, maar dat zorgt er niet voor dat hij langer slaapt. Als we hem niet inbakeren slaapt hij helemaal niet. Nu tenminste nog een paar keer een half uurtje.

We hanteren hier ook het 'voeden, spelen, knuffelen, slapen' principe, maar ook dat werkt niet omdat hij steeds te kort slaapt.

Dus. Soms werkt het wel, en soms werkt het niet. Helaas.
anoniem_33486 wijzigde dit bericht op 01-09-2008 13:57
Reden: foutje gemaakt
% gewijzigd
Hallo siep, kan het misschien zijn, dat je zijn signalen niet helemaal goed interpreteert? Dat hij al eerder moe is dan jij denkt. Ik vind namelijk wel dat hij erg lang wakker is. Misschien kun je wat meer het ritme aanhouden dat hier vaker wordt beschreven: slapen, voeden, verschonen en even spelen (knuffelen) en dan te slapen leggen (in bed/kinderwagenbak). En dan zorgen dat het hele riedeltjes van voeden, verschonen, spelen niet langer is dan een uur (a anderhalf).

Soms liggen die kleintjes ook gewoon wakker in bed, maar rusten ze wel uit. Zolang hij niet huilt zou ik dat doen. Of gaat hij echt huilen als hij in bed ligt.

En mag ik vragen waarom je een doek om hem heen doet? Inbakeren wordt aangeraden als kindjes zichzelf echt wakker slaan, gebeurt dat bij hem? Of slaapt hij wel door, als hij eenmaal slaapt. Ik zou aan inbakeren niet al te snel beginnen, als het niet nodig is.

En als laatste: mijn zoontje sliep vrij goed in de wieg, maar had 1 keer per dag onrustige uren. Dan nam ik hem ook lekker bij me in de draagdoek en kon ik toch van alles doen. Of ik ging lekker wandelen, in de wagen viel hij dan toch lekker in slaap en dan was mijn andere zoon ook lekker buiten.

Succes!
Ik vind de theorie achter Ria Blom geweldig, maar moet bekennen dat het bij mij niet werkte. Ik heb het bij alledrie de kinderen geprobeerd en heb het ook net zo snel weer opgegeven. Ik raakte gestressed en mijn kinderen nog erger.

Wellicht heeft dit er wel toe geleid dat alledrie de kinderen grote slaapproblemen hadden het eerste jaar. Anderzijds ging er bij de oudste 2 rond de periode dat ze 1 jaar werden een knop om en sindsdien slapen ze voorbeeldig en hoef ik er zelden of nooit voor hen uit en slapen ze van 19.30 to 8 uur (ze zijn nu 2.5 en bijna 4 jaar). Aan de slaapaanpak heb ik nooit iets veranderd, en ik heb dus ook nooit wat af hoeven leren.

Ik heb dus ook goede hoop met de jongste telg van 7 maanden die ons nu regelmatig wakker houdt. Kennelijk heb ik gewoon kinderen die pas met 1 jaar snappen hoe slapen werkt .
* Profiel

* 1 berichten

* Voeg toe als contact

Hallo allemaal, we zijn met een 3 weken oude baby (die over het algemeen goed slaap maar wel altijd in slaap gewiegd moet worden) opzoek naar een manier om wat minder te wiegen en wat meer te slapen. Zoveel 's nachts wiegen en voor mijn vrouw ook nog voeden wordt nu al best veel voor ons. In onze vriendenkring zoemt ook de Ria Blom rond..wij dus de boeken gekocht, baby laten huilen, wij zwaar ongelukkig, iets meer onderzoek gedaan en toen kwamen we op deze link: Ria Blom kan trauma opleveren

Misschien niet onbelangrijk om even naar te kijken. Huilen is dus niet slecht...maar langdurig huilen blijkt dus wel schade aan te kunnen richten. groetjes, een nieuwe vader.
up
Lang huilen vind ik ook heel erg... Als ik mijn baby een half uur moet laten huilen dan heb ik mijn vingers al helemaal afgekloven, want er is niks wat meer energie vreet dan een baby die huilt... Ik denk dat het beter is om aan de hand van de huil te bepalen hoe lang je hem of haar laat huilen. Je hebt een jengel huil en een krijs huil (en nog wat huiltjes). Ook gaat het na tien weken vaak heel anders...
Ik heb Ria BLom wel gelezen en kwam er daardoor achter dat mijn dochter soms vijf minuten huilen nodig heeft om in slaap te vallen maar ik heb haar nooit langer dan een kwartier laten huilen. Ria Blom is een vrouw die ook niet alle wijsheid in pacht heeft, wie wel? Elk kind is anders. Ik heb wel gemerkt dat een prikkelarme omgeving beter werkt en ik zag bij een vriendin met een jengelig jongetje, dat hij eigenlijk heel moe was. Maar ze lieten hem nooit even alleen huilen en op een gegeven moment zag je gewoon dat hij moe werd van dat constante gesjouw.

Maar nogmaals, elk kind is anders en pasgeboren baby's laat ik helemaal niet lang huilen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven