Verborgen dyslexie?

19-09-2015 18:04 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik twijfelde even tussen het onderdeel 'kinderen' of 'gezondheid', maar vind het hier beter passen. In een ander topic kwam ik de term 'verborgen dyslexie' tegen. Gezien de schoolproblemen van ons kind (jongen, 9 jaar, groep 6) probeer ik hier meer informatie en ervaringen te vinden. Zoon heeft vanaf jongs af aan nogal bijzondere dingen:

- zeer laat praten. Met 2,5 jaar begonnen met logopedie tot hij 4 jaar was. Toen hij 2,5 jaar was had hij een spraak-/taalachterstand van 1 jaar. Uitgebreid getest door o.a. audiologisch centrum.

- hoog energiek en van het type: grote mond met een klein hartje.

- in groep 3 vermoeden van dyslexie (E-score). Extra leesonderwijs heeft resultaat opgeleverd (lage C-score).

- in groep 4 opnieuw leren schrijven. Ipv schuinschrift heeft hij de losse lettermethode geleerd. Handschrift is nog steeds dramatisch. Cijfers spiegelen, letters niet goed/niet op de juiste manier schrijven etc.

- lijkt woorden soms als het ware vervormd op te slaan. Fonetisch hoort hij het anders dan het tegen hem gezegd wordt. Hij beseft dit later ook.

- verbaal heel erg sterk (en dat voor een late prater ). Kan de oren van je hoofd kletsen en wil veel weten.

- vind school saai en stom. Wil thuis niet lezen of sommen maken ofzo, niet voor de lol althans.

- automatiseringsprobleem qua tafels, maar ook de verwerking van lessen. Pas kortgeleden zijn we erachter gekomen dat hij relatief eenvoudige minsommen niet goed beheerst. Volgens school heeft hij zichzelf een verkeerde strategie aangeleerd. Op de vraag waarom wij dat moesten ontdekken en school het niet heeft gemerkt, hebben we nog geen antwoord gehad. Dit verklaart natuurlijk wel (deels) zijn slechte scores.

- school wil testen op ADHD; ondanks zijn energie en snel afgeleid zijn herkennen wij hem hier eigenlijk niet in.

- scores zijn zeer wisselend. In groep 5 zijn zijn scores flink verslechterd. Hij scoort veel lager dan verwacht. Technisch lezen is A, spelling D, maar ook begrijpend lezen is laag. Onderpresteren, in de zin van passend bij hoogbegaafdheid, sluit school uit. Ik niet geheel, gezien de overeenkomst met het gedrag en de schooltijd van zijn vader. Die kwam met LTS-advies van de basisschool. Zat 3 maanden later op het VWO en heeft universiteit (zeer zware, lange studie) afgerond.

- concentratieproblemen

Deze lijst is niet volledig. Zoon is een heerlijk, vrolijk en intelligent kind. We twijfelen zelf om ADHD onderzoek op te starten. Voorlopig worden op school wel de middelen ingezet als ware hij wel ADHD heeft, met over een aantal weken evaluatie. Mocht de extra inzet niet geholpen hebben, dan gaan we natuurlijk wel verder praten.

In de tussentijd zoek ik dus meer informatie en met name ervaringen met verborgen dyslexie, of wie herkent het bovenstaande en heeft andere ideeën? Ook omdat er een paar jaar terug wel degelijk vermoeden van dyslexie was op school, maar zijn scores zijn nu niet laag genoeg dat school hier nog steeds aan denkt.

Alvast dank voor het lezen van de lap tekst en het meedenken.
Ik zou juist wel dat ADHD onderzoek laten doen maar ook laten toetsen op dyslexie. Het een sluit het ander niet uit. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat hij een milde vorm van beiden heeft maar die elkaar wel versterken; bijvoorbeeld door concentratieproblemen zich dan ook niet kunnen focussen op het correct schrijven.
Sterker nog, ADHD en dyslexie komen voor op hetzelfde gen.
quote:KessAgain schreef op 19 september 2015 @ 18:10:

Sterker nog, ADHD en dyslexie komen voor op hetzelfde gen.

Dyslexie zit niet op 1 gen, net als ADHD. Ze weten gewoon nog nauwelijks iets hiervan.

Maar het is wel zo dat ze vaak samen voor komen.

TO: wat bedoel je met verborgen dyslexie dan? Dat het gewoon nog nooit gediagnosticeerd is?
@fru1t3lla en @KessAgain: dank voor jullie reactie. Wat betreft hetzelfde gen; dat is nieuw voor mij. Goed om te weten. Wat betreft het elkaar versterken: dat is natuurlijk ook een goede mogelijkheid. Het beroerde schrijven lijkt in zijn geval minder te maken te hebben met ADHD/concentratie. Hij doet er enorm zijn best op, maar het lukt gewoonweg niet.

Het kan natuurlijk heel goed dat er van zowel ADHD als dyslexie sprake is. School geeft echter aan dyslexie uit te sluiten en denkt alleen aan ADHD. Ik sluit ADHD absoluut niet uit, er is immers een traject opgestart als ware dat hij ADHD heeft. Maar ik twijfel hier aan. Zeker als ik de -beperkte- info over 'verborgen dyslexie' lees. Dit lijkt de spijker veel meer op zijn kop te slaan. Daarom zoek ik ook naar ervaringen hiermee...
Van www.steunpuntdyslexie.nl

Dyslexie en AD(H)D komen vaak samen voor. Ongeveer 25% van de leerlingen met dyslexie heeft ook ADHD of ADD (een subtype van ADHD). Omgekeerd komt bij 50% van de kinderen met AD(H)D ook dyslexie voor.

Kinderen met AD(H)D hebben sterker en vaker dan gemiddeld last van aandachts- en concentratieproblemen, impulsiviteit en hyperactiviteit. Als dyslexie en AD(H)D in combinatie voorkomen, heeft het kind een dubbel probleem.

Het is wel belangrijk om te onderscheiden waar de problemen vandaan komen. Heeft het kind bijvoorbeeld moeite met geconcentreerd lezen, omdat het lezen zèlf moeilijk gaat of omdat er sprake is van een aandachtstekort?
Is de begeleiding van school uit of extern? Laat je anders door je huisarts eens doorverwijzen.
En volgens Orthopedagoge Beatrijs Brand:

Genetische verwantschap tussen stoornissen

Uit recent hersenonderzoek blijkt dat de genetische basis voor veel leer- en gedragstoornissen dezelfde is. De onderliggende cognitieve variabalen en dito genen van stoornissen als dyslexie, autisme en ADHD zijn zeer verwant. Er is dus een gezamenlijke genetische bron die afhankelijk van kleine verschillen bij het ene kind leidt tot dyslexie en bij het andere kind leidt tot ADHD. De kans op een stoornis voor een kind dat al een stoornis heeft, is daardoor ook groter dan voor een kind dat geen stoornis heeft. Vanuit deze achtergrond is te begrijpen dat meerdere stoornissen naast elkaar kunnen voorkomen.

Tja, ik zeg heel simplistisch dat het op hetzelfde gen voorkomt, deze mevrouw legt het wat netter uit.

Maar: ik zou dus op beide laten testen. Dan weet je waar je aan toe bent en kun je gaan (be)handelen.
quote:KessAgain schreef op 19 september 2015 @ 18:30:

En volgens Orthopedagoge Beatrijs Brand:

Genetische verwantschap tussen stoornissen

Uit recent hersenonderzoek blijkt dat de genetische basis voor veel leer- en gedragstoornissen dezelfde is. De onderliggende cognitieve variabalen en dito genen van stoornissen als dyslexie, autisme en ADHD zijn zeer verwant. Er is dus een gezamenlijke genetische bron die afhankelijk van kleine verschillen bij het ene kind leidt tot dyslexie en bij het andere kind leidt tot ADHD. De kans op een stoornis voor een kind dat al een stoornis heeft, is daardoor ook groter dan voor een kind dat geen stoornis heeft. Vanuit deze achtergrond is te begrijpen dat meerdere stoornissen naast elkaar kunnen voorkomen.

Tja, ik zeg heel simplistisch dat het op hetzelfde gen voorkomt, deze mevrouw legt het wat netter uit.

Maar: ik zou dus op beide laten testen. Dan weet je waar je aan toe bent en kun je gaan (be)handelen.Zelfde genetische bron is niet hetzelfde gen, hiermee sla je de plank mis.
Let wel op: bij een diagnose ADHD willen de zorgverzekeraars vaak niet meer een dyslexie-onderzoek vergoeden. Dus handig om te kijken welke stap je eerst zet.
Dat zeg ik dus: deze mevrouw legt het beter uit dan ik. Ik ging wat kort door de bocht.
quote:KessAgain schreef op 19 september 2015 @ 18:33:

Dat zeg ik dus: deze mevrouw legt het beter uit dan ik. Ik ging wat kort door de bocht.:-)
@ Helena2: verborgen dyslexie lijkt juist niet op de 'gewone' dyslexie. De 'symptomen' daarvan zijn namelijk bekender. Juist omdat er andere problemen zijn, wordt het 'verborgen' genoemd, terwijl het wel degelijk dyslexie is, alleen een andere vorm van. Een groot deel van de problemen van zoon zijn kenmerken van dit type dyslexie. Daarom is dit waar ik aan denk en zoek ik mensen/kinderen die dit hebben of juist iets anders herkennen.

Zoon is trouwens nooit getest op dyslexie. Omdat zijn resultaten zo verbeterden toen hij extra leesonderwijs kreeg in groep 3, is er verder geen aanleiding geweest om alsnog te laten testen door school. Daardoor denkt school dus nu niet aan dyslexie. Onze oudste van 14 heeft geen leer-of leesproblemen in dit opzicht, voor ons is dit alles dus nieuw.
quote:geelbuikje schreef op 19 september 2015 @ 18:32:

Let wel op: bij een diagnose ADHD willen de zorgverzekeraars vaak niet meer een dyslexie-onderzoek vergoeden. Dus handig om te kijken welke stap je eerst zet.Zoals TO de situatie schetst zijn de lees- en spellingscores ook te hoog om voor een vergoede test in aanmerking te komen. In dat geval zou ik starten met een onderzoek naar ADHD. Al ken ik daar de voorwaarden voor vergoeding niet van.
Ok, nu gaat het sneller dan ik bij bijlezen

Ik ga de info hierboven eens goed verder uitzoeken. Qua onderzoeken zou het dus beter zijn om eerst dyslexie te laten uitzoeken en dan pas ADHD? Wat raar eigenlijk? Alsof een ADHD dan uitgediagnostiseerd is want ADHD dekt het hele plaatje?

edit: als het nodig is om extra onderzoeken te laten doen om zoon te helpen, dan komen die er heus, ook al zouden die niet vergoed worden. Maar ik heb natuurlijk liever dat het wel vergoed wordt...

Begeleiding vindt momenteel door school plaats. Eventuele onderzoeken worden extern gedaan. Er is in het schoolcomplex een extern instituut maar ik weet nog niet of ik dat zou willen. Ondanks de vertrouwelijkheid zijn de lijntjes dan wel erg kort.
anoniem_169958 wijzigde dit bericht op 19-09-2015 18:47
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Ik hoop op nog vele reacties. Bedankt zover. Ik ga zo de deur uit, lees pas morgen weer bij en zal dan natuurlijk reageren.
Een indicator voor dyslexie is dat gerichte RT géén verbetering of te weinig verbetering oplevert. School werkt volgens het protocol dyslexie: http://www.steunpuntdysle ... -behandeling-wel-vergoed/

School mag dus niet aanmelden, omdat RT een duidelijke verbetering liet zien.

Je kunt wel zelf een dyslexietest laten doen. Er zijn zorgverzekeraars die zo'n test vergoeden voor kinderen onder de 12 jaar.
Je kan zelf een orthopedagoog uitzoeken en dan een traject van psychodiagnostiek ingaan. Dan wordt er niet alleen gekeken naar of dyslexie of AD(H)D, maar naar het hele kind en zijn ontwikkelingsgebieden. Dit klinkt mij namelijk niet in de oren als standaard dyslexie of AD(H)D. Zeker gezien de route van zijn vader.
Ik zou het toch met de school aankaarten dat je denkt dat beide testen noodzakelijk zijn. Een punt bij verborgen dyslexie is dat het kind slim genoeg is om zelf een deel te compenseren, zeker wanneer hij / zij aandachtig te werk gaat en dat het daarom dus minder snel opvalt. Dus kind kan op zich mee, maar zal geen hoogvlieger zijn wat betreft taal zonder juiste begeleiding en het risico is ook dat het later alsnog spaak loopt omdat de zelf geleerde technieken ontoereikend blijken wanneer kind een andere taal moet leren of complexe verslagen moet schrijven.

Je zegt zelf al dat de automatisering hierop spaak loopt dus je hebt nu al problemen met zijn leerstrategieën. Wat je gaat zien is dat bij de juiste begeleiding het een stuk beter zal gaan en aangezien hij slim genoeg is om zelf regels af te leiden hij dit ook snel zal oppakken.

Ik vind het daarom dan ook opvallen dat het beter gaat met de ADHD begeleiding (wat waarschijnlijk minder afleiding in de omgeving + meer feedback op de taak inhoudt?) maar hij nog steeds dyslexie typische dingen laat zien, zoals bepaalde letters spiegelen en het woord in de eerste instantie anders horen.

Met andere woorden, ga er op hameren dat beiden getest worden want het zou een aantal dingen kunnen verklaren en je kan zo ook dingen uitsluiten. Hierdoor kan de aanpak veel gerichter worden en heb je er op kortere tijd veel meer vooruitgang in.
Gezien de automatiseringsproplemen met rekenen vooral met tafels, strategieën e.d. zou je ook kunnen denken aan dyscalculie. Ik ben geen expert, maar ik ken een aantal kinderen met vergelijkbare problemen die toch geen dyslexie hadden, maar dyscalculie.

Ik zou dit eerst willen uitsluiten en dan pas aan ADHD willen denken. Zeker omdat je hem daar thuis niet in herkend.
Hoi , ik weet niet hoe het verder zit met de motorische ontwikkeling van je zoon, ( duurde het lang voor dat hij ging lopen, fietsen enz. ) ik lees dat schrijven lastig is, gewoon omdat het niet gaat. DCD is een ontwikkelings stoornis in de motoriek , met daarbij ook problemen met automatiseren. Dus dat betekend lastig sommen leren maken , tafels leren is heel moeilijk. En automatiseren met schrijven gaat dan ook niet. Ook hoort bij DCD een taal ontwikkelings achterstand. DCD heeft ook weer overlap met ADHD., , maar hoeft niet. Lijkt wel veel op ADHD.

Over DCD is alleen bij scholen minder bekent dan ADHD.

En als rekenen en taal lastig is omdat je niet goed kan automatiseren , dan ga je dat ontwijken door inderdaad niet thuis lekker te lezen of te rekenen.
Misschien zeg ik nu iets heel doms hoor, maar volgens mij heeft dyslexie met name toch invloed op je technisch lezen (woordbeeld, letterkenning, welke klank hoort erbij)?

Ff voorbeeldje:

Het woord boom herkennen wij als het woord boom, we hoeven niet meer b-o-o-m te spellen. Een kind met dyslexie herkent dat vaak niet in 1x en moet het woord dus spellen.
Ik geloof niet dat verborgen dyslexie bestaat eerlijk gezegd. Er worden strakke regels gesteld voor wanneer iemand wel/geen dyslexie heeft. Natuurlijk kun je het lang hebben over die regels, maar die zijn er niet zomaar gekomen.

Dus als iemand niet voldoet aan die regels, namelijk hij heeft bijv. wél baat bij RT, of hij heeft niet 'genoeg' E-scores, dan heeft hij dus enkele kenmerken van dyslexie. Maar dus geen dyslexie. Zo kun je namelijk iedereen die een paar kenmerken ven het eea heeft wel een 'verborgen' stoornis geven.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet slim is om je kind te laten onderzoeken. Een uitgebreid intelligentie onderzoek kan bijv. al veel zeggen of verklaren.

En ADHD kan trouwens ook alleen gesteld worden als het zich op meerdere leefgebieden voordoet: dus school én thuis. Of school én vrije tijd.
O ja, en als er ADHD wordt vastgesteld, kan er alsnog een dyslexie onderzoek komen (en vergoed worden) als er een aantal maanden een succesvolle behandeling van de ADHD heeft plaatsgevonden. Maar dan ben je wel zo een klein jaar verder met onderzoek en behandeling erbij.
Waarom op zoek naar een diagnose?

Laat zijn leerstijlen en intelligentie eerst eens uitzoeken en vraag dus om een algeheel onderzoek i.p.v. gericht op een bepaalde diagnose. Die mogen de mensen die daarvoor geleerd hebben vaststelen of uitsluiten.

School en jullie als ouders herkennen elkaar in dat zaken in het leren van jullie zoon voor hem niet soepel verlopen. Daarin komt jullie denken overeen. Dan denk ik dat de vraag moet gaan zijn hoe dat komt. I.p.v. vragen om het vaststellen of uitsluiten van een diagnose die school en/of jullie zelf al bedacht hebben. Dat zou ik niet doen in het geval van jullie zoon.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven