Tips: hoe buren te vragen of jaccuzzi uit kan

12-05-2025 17:43 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een paar dagen hoor ik een afzuiger-achtig geluid als ik in de tuin ben. Omdat ik het niet kon thuisbrengen en het maar aan de gang bleef (nu al zeker twee dagen onafgebroken), heb ik een blik over de schutting geworpen in de tuin van onze buren. Ik zag een (opblaas)jaccuzzi staan, direct achter tegen het huis en daar komt dat geluid vandaan, een paar meter van ons terras af. Het is niet enorm hard, maar wel te vergelijken met een afzuiger die aanslaat als je in de badkamer of wc bent. Geen fijn geluid om lekker bij buiten te zitten. Ik heb er nog niks van gezegd, omdat ik ervan uitging dat het niet dagen aan zou houden. Vorig jaar hadden ze het bad ook buiten staan, maar toen achter in de tuin en ik hoorde er alleen af en toe geluid van. Dat is uiteraard geen probleem. Maar inmiddels maak ik het groter en groter in mijn hoofd en ben ik bang dat ze het verder de hele zomer zo aan laten staan. Lekker buiten eten bijvoorbeeld is nu ook niet te doen. Ik heb de buurvrouw al uitgenodigd voor een wijntje, wat we nog steeds een zouden drinken, zodat ze het hopelijk zelf dan hoort als we buiten gaan zitten. Ze heeft daar nog niet op gereageerd (gisteren appje gestuurd). Maar ik weet niet goed hoe ik het aan moet kaarten. Ik ben nogal bang om voor zeur versleten te worden. Een paar jaar terug bleek de buurman dat te vinden (terwijl ik nog nooit over iets had geklaagd) en kwam opeens een hele stortvloed en boosheid eruit bij hem, terwijl hij ook nog nooit ergens iets over had gezegd. Daarom ben ik nu zo huiverig. Burengedoe kost veel te veel energie. Hoe zouden jullie dit oplossen? Maar zo laten en niet meer buiten gaan zitten? Of toch bespreken en, zo ja, tips voor bewoordingen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gewoon vragen of ze het bad net als vorig jaar achterin de tuin willen zetten omdat jij er nu last van hebt is geen optie? Je bent nog on wining terms met buuf dus hoe verschrikkelijk kan dat nou helemaal aflopen?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
ik vind dat normale leefgeluiden, heel ongemakkelijk als de buurvrouw je daarop aanspreekt. en stoppen met worst case scenario's je stemming en gedrag laten sturen
Hmm, ik zou dat ook niet zo goed trekken, dus ik vind dat je gelijk hebt. Maar ik denk dat ik daar ook wel een beetje neuroot in ben.
Ik zou het niet gek vinden om het in ieder geval te benoemen, en vragen of het af en toe uit kan.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Je bent niet de enige hoor...er zijn meer mensen die dit een vervelend geluid vinden.

Ik zou het graag willen weten, want ik wil geen overlast veroorzaken. Je kunt er rustig over beginnen.
noorderlicht76 schreef:
12-05-2025 17:57
ik vind dat normale leefgeluiden, heel ongemakkelijk als de buurvrouw je daarop aanspreekt. en stoppen met worst case scenario's je stemming en gedrag laten sturen

Ik vind een constant bromgeluid niet vallen onder normale leefgeluiden. En waarom zou het ongemakkelijk zijn voor TO? De buurvrouw veroorzaakt overlast, dat vind ik pas ongemakkelijk.
noorderlicht76 schreef:
ik vind dat normale leefgeluiden
Vind ik niet. Ik ken werkelijk volksstammen mensen die leven zonder brommende jacuzzi.

Maar goed, deze buurvrouw klinkt nou niet meteen als een neighbour from hell. TO heeft zelfs een afspraak met haar staan om samen een wijntje te gaan drinken. En er is al een oplossing: die jacuzzi kan verplaatst worden naar achterin de tuin waar TO er vorig jaar geen last van had. Dus ik snap echt TO's probleem niet.
(Herman Finkers)
- Ga er niet heen als je geïrriteerd bent, dan loopt de discussie niet goed.
- Vraag of je even binnen mag komen, het praat veel beter zittend op de bank of aan de keukentafel dan aan de deur
- Als het niet uitkomt, vraag dan wanneer wel
- Leg uit wat het met jou doet, ga niet in verwijten praten
- Als de buurman met 'en jullie doen...' luister dan, en neem dit ook mee in de oplossing
- Probeer van tevoren te bedenken wat voor jou wél acceptabel is, maar wees ook bereid om niet het maximale proberen te bereiken

Kijk eventueel of er buurtbemiddeling beschikbaar is in jouw gemeente, maar meestal wordt er daar verwacht dat je zelf al stappen genomen hebt. Vind je dat écht te moeilijk dan kan je ze wel vragen om te helpen.

Edit: je hebt ze uitgenodigd voor een wijntje... Hou er rekening mee dat zij het geluid wellicht niet als storend ervaren. Benadruk dan gewoon dat jij dat begrijpt maar er echt wel last van ervaart.
natsuro wijzigde dit bericht op 12-05-2025 18:26
12.07% gewijzigd
Tips: hoe buren te vragen of jaccuzzi uit kan: 'hallo buren, kan de jaccuzzi uit?'
:roll:
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Lady*Voldemort schreef:
12-05-2025 18:16
Vind ik niet. Ik ken werkelijk volksstammen mensen die leven zonder brommende jacuzzi.

Maar goed, deze buurvrouw klinkt nou niet meteen als een neighbour from hell. TO heeft zelfs een afspraak met haar staan om samen een wijntje te gaan drinken. En er is al een oplossing: die jacuzzi kan verplaatst worden naar achterin de tuin waar TO er vorig jaar geen last van had. Dus ik snap echt TO's probleem niet.
De afspraak staat toch nog niet? Maar verder wel met je eens hoor. Gewoon vragen of de jacuzzi weer achterin de tuin gezet kan worden.
noorderlicht76 schreef:
Ik vind dit geen normaal leefgeluid. En wij hebben om deze reden besloten om geen opblaasgeval te kopen.
Pelle schreef:
12-05-2025 18:21
De afspraak staat toch nog niet? Maar verder wel met je eens hoor. Gewoon vragen of de jacuzzi weer achterin de tuin gezet kan worden.
Er is een intentie tot een wijnafspraak, dus zo erg vijandig zullen ze wel niet tegenover elkaar staan. Ik weet niet hoe het met jou is, maar als ik een buum heb waar ik een teringhekel aan heb ga ik echt niet lopen roepen 'zullen we samen eens gezellig gaan bieren'.
(Herman Finkers)
Yella78 schreef:
12-05-2025 17:43
Ik heb de buurvrouw al uitgenodigd voor een wijntje, wat we nog steeds een zouden drinken, zodat ze het hopelijk zelf dan hoort als we buiten gaan zitten.
Dit heeft iets lichtelijk passiefagressiefs, haar uitnodigen in de tuin voor een wijntje in de hoop dat ze zelf hoort hoe irritant het geluid is. Stap over je confrontatievermijding heen en bel gewoon aan. "Jôh, het geluid van jullie jaccuzzi bederft mijn tuingenot, kan dat anders?"
.
Lady*Voldemort schreef:
12-05-2025 18:16

Ik wel, helaas. Het stikt van de airco's en warmtepompen tegenwoordig, zelfde laken een pak.
dat kreng snachts lekprikken is zeker optie, he? Sorry, flauw van me
Een paar jaar terug stond er bij onze buren ook zo’n ding in de tuin. Had dochter des huizes te leen.
Het leek wel of er een helikopter opsteeg. Oké, lichtelijk overdreven , maar een stuk harder dan een afzuiger in ieder geval. Eerste dag heeft buurmeisje er heel lang in gezeten. Hij stond ook tegen het huis en aan onze kant. En buurmeisje en vriend waren lekker hard aan het praten, ze moesten wel anders kwamen ze niet boven het geluid van de jacuzzi uit. Gelukkig sprak ik buurvrouw vrij snel (over iets anders) en toen toch even gepolst wat de bedoeling was. Dochter had hem dus te leen van mensen die op vakantie waren en buurvrouw vond het zelf ook een klereherrie. Dus hij is daarna niet zo vaak en minder lang aan geweest. Maar als het vooruitzicht een hele zomer was geweest, had ik ook gevraagd of hij verplaatst kon worden.
Lady*Voldemort schreef:
12-05-2025 18:24
Er is een intentie tot een wijnafspraak, dus zo erg vijandig zullen ze wel niet tegenover elkaar staan. Ik weet niet hoe het met jou is, maar als ik een buum heb waar ik een teringhekel aan heb ga ik echt niet lopen roepen 'zullen we samen eens gezellig gaan bieren'.
Ik geef je verder toch gewoon gelijk? Ik merk alleen op dat de afspraak nog niet staat.

Ik zou daar ook niet op wachten en hopen dat buurvrouw het zelf hoort. Gewoon even aanschieten of aanbellen.
Buurvrouw hoort bij de boze buurman ?
Rooss4.0 schreef:
12-05-2025 18:28
Dit heeft iets lichtelijk passiefagressiefs, haar uitnodigen in de tuin voor een wijntje in de hoop dat ze zelf hoort hoe irritant het geluid is. Stap over je confrontatievermijding heen en bel gewoon aan. "Jôh, het geluid van jullie jaccuzzi bederft mijn tuingenot, kan dat anders?"
Dit vind ik ook best bot eerlijk gezegd, vooral de “kan dat anders?”

Ik zou eerder gewoon vragen of de jacuzzi weer achterin de tuin gezet kan worden, omdat ik merk dat ik last heb van het geluid. En dan geen excuses of meer redenen erbij, want dan gaan mensen vaak weerleggen.
loulou39 schreef:
12-05-2025 18:53
Dit vind ik ook best bot eerlijk gezegd, vooral de “kan dat anders?”

Ik zou eerder gewoon vragen of de jacuzzi weer achterin de tuin gezet kan worden, omdat ik merk dat ik last heb van het geluid. En dan geen excuses of meer redenen erbij, want dan gaan mensen vaak weerleggen.
Dit. Lijkt me niet zo heel ingewikkeld.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
noorderlicht76 schreef:
Jacuzzi's in aangrenzende tuinen vind je vallen onder normale leefgeluiden? Ik vind een jacuzzi of zwembad in je tuin geen normaal leefgeluid. Misschien als je ergens in een villa woont met buren op 200 meter afstand. Maar niet in die postzegeltuintjes die we met z'n allen hebben.
*dingdong*

"Hai buuf, misschien stom hoor en ik heb ook een beetje getwijfeld of en hoe ik het bespreekbaar moest maken, maar ik heb best wat last van het geluid wat van jullie jacuzzi af komt. Een soort afzuigkap geluid steeds, op zichzelf is het niet hard maar als ik een tijdje buiten een boek lees gaat het behoorlijk tussen mijn oren zitten.

Vorig jaar hadden jullie 'm op een andere plek staan, toen had ik er geen overlast van. Zou het mogelijk zijn om misschien weer de plek van vorig jaar te gebruiken? Of een andere oplossing te zoeken? "
NomenNesci0 schreef:
12-05-2025 19:22
Jacuzzi's in aangrenzende tuinen vind je vallen onder normale leefgeluiden? Ik vind een jacuzzi of zwembad in je tuin geen normaal leefgeluid. Misschien als je ergens in een villa woont met buren op 200 meter afstand. Maar niet in die postzegeltuintjes die we met z'n allen hebben.
ja ik vind dat wel. als mensen zo'n ding kopen willen ze hem ook gebruiken. Het is nogal wat ze te vragen dat niet te doen. ik zou het echt gezeur vinden als buren daarvoor komen. blijkbaar ben ik daar de enige in.
Vragen aan buuf waarom die nu niet achterin de tuin staat zoals vorig jaar? Dan open je wel het gesprek zonder gelijk te 'klagen of zeuren'.

Voor mij zou het verder ook onder normale leefgeluiden vallen maar ik ben 1 aan de weinigen die zich compleet kan afsluiten voor geluiden. Mijn buren hebben het bad ook al staan, buuf ligt er elk vrij uurtje in. Hoort er tegenwoordig toch bij..
noorderlicht76 schreef:
12-05-2025 20:16
ja ik vind dat wel. als mensen zo'n ding kopen willen ze hem ook gebruiken. Het is nogal wat ze te vragen dat niet te doen. ik zou het echt gezeur vinden als buren daarvoor komen. blijkbaar ben ik daar de enige in.
Dan heb je er waarschijnlijk nog nooit 1 op 3 meter afstand gehad. Bij mijn buren stond hij pal naast de schutting. Ik kon niet eens de tuindeur open zetten, dan kon ik de tv niet eens horen. Maar goed, bij mij was het maar heel tijdelijk. Maar normale leefgeluiden, nee.

En de buren van TO kunnen hem ook weer achterin zetten. Beetje rekening houden met.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven