Kinderbedtijd??

22-09-2008 07:54 71 berichten
Gister haalde ik mijn dochter op van een papaweekend. Ze was erg moe, iets wat mij de laatste tijd ook wel al opgevallen was. De vriendin van papa vroeg me hoe laat dochter thuis naar bed gaat, dus ik antwoord netjes dat dat op dagen dat ik niet werk 7 uur is. Ze kijkt me aan en zegt dat dat eigenlijk best laat is voor een kind van drie en een half...... En ik?? Ik leg ook nog uit waarom ik haar rond die tijd in bed heb liggen, dat eerder bijna niet te doen is omdat je dan al om 5 uur mag gaan eten. Wij doen dat dus rond half 6, dan nog even spelen, in bad of onder de douche, pyjama aan, verhaaltje lezen en zie daar, het is 7 uur.

In de auto terug zit ik me dus enorm op te fokken dat ik dat aan een kind van 22 uit ga leggen, en dat zij mij als 'ervaren' moeder verteld dat ik het eigenlijk niet goed doe. (ja, dat raakt me) Ik heb natuurlijk al bedacht dat ik er op dat moment op in moest haken door bijvoorbeeld aan te geven dat ik het helemaaaaal met haar eens was en dat ik daarom dochter op zondag ook eerder op kom halen ipv 7 uur, zij vinden dit immers allang bedtijd. Maar zo kinderachtig wil ik niet zijn (alhoewel ik dochter eerder ophalen wel een goed idee vind)

En het gekke is, door haar ben ik nu aan het twijfelen, is 7 uur echt te laat?? Hoe laat gaan jullie kinderen naar bed?

(Ik merk wel dat dochter soms moeilijk uit bed kan komen, op dagen dat ik werkte (2 keer per week) lag ze niet voor half 8 in bed, maar dat is overmacht, ben/was dan pas om half 7 thuis, dan nog eten en naar huis rijden..)
Alle reacties Link kopieren
Waarom slaapt ze niet lekker bij haar vader thuis ipv bij opa en oma op zaterdagavond als hij een vriendin heeft die dit soort opmerkingen plaatst? Dan zou ik aannemen dat ze zich blijkbaar betrokken voelt (oprecht gemeend maar met een licht ironische ondertoon ) en dat ze zelf ook wel moeten snappen dat er wel erg veel gesleept wordt met jullie dochter in zo'n weekend.

Ik vermoed dat de opmerking onschuldig genoeg was of dat er misschien zelfs een bepaald ongemakkelijk gevoel van haar kant in meespeelt, juist doordat jullie kind zo moe is na zulke weekenden. Zou mijn dochter ook zijn. Maar dat ligt dan niet aan de tijd waarop ze doordeweeks naar bed gaat. Dus ik vind het een beetje flauw om zo de aandacht te verleggen als ik het tenminste goed begrepen heb.
Dochter gaat na het eten nog even lekker spelen, dan lekker in bad, en als ik haar dan in bed heb gedaan, na een verhaaltje en de hele reutemeteut dan wil ze graag nog zelf even een boekje lezen, dat mag van mij, ligt ze lekker te rusten en toch nog iets leuks voor der zelf doen. Heeeel af en toe gaat ze smiddags nog naar bed, maar das echt sporadisch.

Bloedprikken is mss niet een verkeerd idee, ze is ook al lange tijd snotterig en hoesten etc, en dat is ook erg vermoeiend natuurlijk.
Ik weet natuurlijk niet in welke sfeer het gesprek verliep, maar eigenlijk vind ik het wel goed van de vriendin dat ze wil afstemmen hoe dat bij jou thuis gaat. En dat ze dus zelf ook ziet dat je dochter moe is en daar rekening mee wil houden. Betekend in elk geval, dat ze kijkt naar het belang van je dochter, toch?! En toen ik 22 was had ik ook geen idee van hoe en wat, en vroeg dan ook wel eens onnozele dingen, puur omdat het voor mij allemaal nieuw was. Weet jij veel, hoe dat gaat met kinderen en bedtijd. De eerste keer dat er 2 neefjes bij mij kwamen logeren, vroegen ze zelf of ze naar bed mochten om half negen . Die lagen er normaal ook om 7 uur in en waren dus echt versleten.

Dat je je aangevallen voelt, of het gevoel hebt dat je je moet verdedigen, snap ik. Ik heb dat gevoel ook, als mijn schoonmoeder dingen zegt, of mijn schoonzusje. Maar soms ligt dat gevoel van aangevallen worden meer aan mij, dan aan degene die het vraagt. Snap je wat ik bedoel? Je hebt als moeder al zoveel twijfels, dat het al snel als aanval kan worden gevoeld.

En over het naar bed gaan. Mijn zoon van 3,5 ligt er meestal rond half acht in. Hij is dan 's morgens tussen 6.30 en 7 uit zichzelf wakker. Het is niet echt een langslaper, helaas.
Ik heb een dochter van 5,5 jaar en een zoontje van 1,5. Dochter doet geen middagdutjes, zoontje wel.

Allebei gaan om 7:30 naar bed. En bedritueel beginnen om 7.00uur (douchen, pyjama, verhaaltje end.) Zoontjelief gaat, als hij eerder moe is, eerder naar bed. Dochter wordt uitgerust wakker rond 07.50. Dat is 12 uur slaap! Genoeg tog, kan me niet voorstellen dat ik haar eerder dan 7.00uur in bed moet stoppen. Kinderen zijn al bijna halve dag op school, dus heb je als ouder al weinig tijd over (tussen uit school en naar bed gaan) voor je kind. Vind ik..
Maroon , kan ze op vrijdag niet eten voordat haar vader haar ophaalt ? Neem aan dat ze voor dag en dauw bij opa en opa wordt gebracht zaterdagochtend ?

Misschien is het rustiger voor haar als ze bijvoorbeeld elke zondag naar haar vader gaat , desnoods vanaf zaterdagavond/middag ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Feliciaatje schreef op 22 september 2008 @ 09:34:

Waarom slaapt ze niet lekker bij haar vader thuis ipv bij opa en oma op zaterdagavond als hij een vriendin heeft die dit soort opmerkingen plaatst? Dan zou ik aannemen dat ze zich blijkbaar betrokken voelt (oprecht gemeend maar met een licht ironische ondertoon ) en dat ze zelf ook wel moeten snappen dat er wel erg veel gesleept wordt met jullie dochter in zo'n weekend.

Ik vermoed dat de opmerking onschuldig genoeg was of dat er misschien zelfs een bepaald ongemakkelijk gevoel van haar kant in meespeelt, juist doordat jullie kind zo moe is na zulke weekenden. Zou mijn dochter ook zijn. Maar dat ligt dan niet aan de tijd waarop ze doordeweeks naar bed gaat. Dus ik vind het een beetje flauw om zo de aandacht te verleggen als ik het tenminste goed begrepen heb.

Ze slaapt dan wel gewoon bij papa hoor, maar word s´ochtends vroeg naar opa en oma gebracht, en daar in de loop van de middag weer vandaan gehaald, en dan zal ze mss nog wel op zaterdag op mogen blijven bij papa, geen idee. Op zondag willen ze graag iets leuks met haar doen, logisch, ze zien haar niet zo vaak, en dan tegen 7 uur word ze door mij weer opgehaald, maar dit is natuurlijk wel DE aanleiding om dat te vervroegen naar een uurtje of 5, is denk ik wel zo rustig voor dochter, kan ze thuis nog even spelen, rustig eten en dan lekker naar bed.

Stom, maar ik voel me nu zo opgefokt, ik ben het al niet altijd eens met de vriendin van ex, maar dat ze me nu ook nog zo moet ´pakken´ op mijn opvoedkinde, zo zal ze het mss niet bedoelen, maar zo komt het even over.. Achja, we hebben een beetje verkeerde start gemaakt, dus ze kan het in mijn ogen mss ook niet altijd goed doen hoor..
Ik vind dat ze best een heel druk " schema " heeft op deze manier .
Ik zou haar zeker in de wintermaanden een uurtje eerder ophalen,mijn dochter gaat er altijd vroeger in als het zo vroeg donker is.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 september 2008 @ 09:40:

Ik ook!!

Ben dus wat dat betreft blij dat ik even niet hoef te werken, en dat dochter op deze manier even op adem kan komen. Maar goed, als alleenstaande moeder heb je sollicitatieplicht (logisch), maar met een kindje wat nog niet naar school gaat is dat soms lastig combineren, vooral als ze dan ook nog naar de peuters gaat, en naar papa, en naar opa en oma.
Of..... op zaterdagmiddag/avond naar haar vader en misschien kan die haar maandagochtend naar huis/ peuterschool brengen ?
Maroon, onze dochter van 3 gaat om 19.30 naar bed. Maar zij heeft niet zo'n druk schema als jouw dochter. Die nieuwe vriendin heeft je trouwens wel het perfecte handvat gegeven om je dochter voortaan eerder op te halen. Ik zou daar ook gebruik van maken, niet op een vervelende manier, maar misschien afspreken dat je dochter op vrijdag eerder gehaald wordt, en op zondag haal jij haar eerder op Vriendin van ex kwam zelf met deze suggestie, toch?
Om een kort verhaal lang te maken...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 september 2008 @ 09:40:

Dat vind ik ook. En ik vraag me af of jij niet kunt overleggen met je ex of hij de weekenden bij hem niet rustiger kan houden. Dat hij die zaterdag niet werkt. Ik weet natuurlijk niet hoe moeilijk dat is maar aan de andere kant: hij ziet zijn kind 1 keer in de twee weekenden, ik zou dan zelf als vader mijn kind dat hele weekend willen zien. Zowel voor mijzelf als mijn kind. Dat zou al veel meer rust creeren voor haar denk ik.

En wb die vriendin, ik begrijp uit je woorden dat het niet leuk gelopen is. En ik snap dat je dan pissig wordt en je onterecht aangevallen voelt ("wat denkt ze wel niet?!") maar dat is wrs idd haar leeftijd en een tikkeltje onnadenkend dingen eruit flappen (en ik vermoed, wat ik al eerder zei, dat ze zelf zien dat dat kind moe is na zo'n weekend en liever jou de schuld in de schoenen schuiven dan zelf eens kijken naar hun te drukke schema, zoiets).

Adem in, adem uit. Wat zij denkt van jouw opvoedkundige vermogens doet er niet zoveel toe. Dat jullie op een prettige manier kunnen samenwerken in het belang van jullie kind lijkt me dan weer wel belangrijk. Misschien wat meer overleggen zonder elkaar dingen te verwijten maar wel met de rust en stabiliteit van jullie kind als prioriteit?
Kan je niet met je ex overleggen of HIJ ipv zijn vriendin het over JULLIE kind heeft?

Ik kan me voorstellen dat je als opvoeders samen dit soort onderwerpen behoort te bespreken. Ik zou ook kriebelig worden als ik in jouw schoenen zou staan...ggggrrrr mijn kind
Ik heb hem idd gevraagd of hij niet eens per 2 weken op zaterdag kan gaan werken, en de papazaterdag vrij kan houden, maar dat kan niet.. Hij werkt 6 dagen per week, dus theoretisch gezien kan dit wel, maar goed, werk is altijd al belangrijk geweest. Ook een van de redenen dat het nu mn ex is

Ik had gehoopt dat hij nu zn dochter belangrijker zou vinden, maar blijkbaar niet (is mss niet helemaal eerlijk, zoals ik denk, maar goed, das nu eenmaal een gevoel)

Als ik aankaart dat het wel heel druk is voor dochter zo vind hij dat het wel wat mee valt..

Ik vind het gewoon jammer dat ze zoiets aankaarten waar dochter bij is, ik wil nl niet in discussie gaan waar zij het een en ander uit op kan pikken, kleine potjes hebben grote oren! Vanavond ex maar eens bellen, vragen of hij ook een oplossing wil bedenken. Heb er nl al tig voorgesteld. Bijv dochter op vrijdagmiddag eerder ophalen, zo kan ze ook nog lekker rustig bij papa spelen, en omdat hij zaterdags werkt kan hij mss vrijdag iets eerder op houden. Of dochter op zaterdag middag pas ophalen, en dan nog eens op een woensdagmiddag of zoiets, maar op alles word nee gezegd.

Enja, de vriendin.. Ik ben al eens goed tegen haar uitgevallen, en dat vond ze geloof ik niet zo leuk. Ik ben een poos behoorlijk depressief geweest, en haalde dochter weer eens op op zondag, met de wallen onder mn ogen vanwege het slaapgebrek en toen vertelde vriendin dat dochter eigenlijk wel erg druk was, ze waren met haar naar het zwembad geweest en hadden er hun handen vol aan.. En toen.. barstte de bom! Ik werd zo kwaad, en heb dat ook gezegd. Ik doe het verdorie 12 dagen achter elkaar in mn uppie, zit aan de slaappillen maar moet het maar zien te rooien, en die ene hele dag dat ze bij jullie is, en jullie haar met zn 2en de gaten kunnen houden, en dan nog ga je me vertellen dat het best druk is??!! Nouja, en sindsdien is de verhouding dus niet zo goed
Maroon, als je 22 bent vindt je toch alle kinderen druk?! Of ben ik nou de enige die dat had? Ik kan me dus voorstellen dat zij het druk vindt, niet weet wat normaal is en jou vragen stelt.

Dat jij versleten bent na 12 dagen alles alleen doen, kan ik me ook ontzettend goed voorstellen! Was net 8 dagen alleen met mijn zoontjes en ik heb enorme, enorme bewondering voor mensen die het altijd alleen doen.

Weet je, dat meisje kan er niets aan doen dat jouw ex jouw ex is (of wel soms). Je vindt het misschien niet leuk dat hij al een ander heeft en dan ook nog zo'n jong ding, dat leuk over jouw kind gaat moederen. Maar ze is er. En ze lijkt geinteresseerd te zijn in je dochter. Je ex is niet degene die oplossingen wil bedenken, je hebt van alles aangedragen en hij zegt nee. Misschien moet je juist eens met haar erbij overleggen. Zij ziet ook, dat dochter moe is. Zij is misschien meer geneigd oplossingen te bedenken. Hoe moeilijk ook, accepteer dat zij een soort van partij is in dit alles. En dat ze misschien nog wel eens meer aan jouw kant zou kunnen staan (qua opvoeden) dan je ex. Een medestander is altijd fijn.

En qua oplossingen: kun jij dochter op zaterdag als ze uitgeslapen is naar opa en oma brengen. En dat man/vriendin haar op maandag naar jou/creche brengt als ze uitgeslapen is?
Dat klinkt idd als een geval van onnadenkend dingen eruit flappen .

Vervelend voor je, dat je niet kunt doordringen tot hem. Stel je je stevig genoeg op in discussies met hem? Dus niet zozeer: "Ik vind het nogal druk voor haar" maar ip daarvan zoiets als: "Het is me opgevallen dat ze erg moe is na de weekenden bij jou, daar moeten we iets op bedenken want over een tijdje gaat ze naar school en dan is de bedoeling dat ze uitrust in het weekend, niet dat ze vermoeider raakt".

Heb je de relatie en hoe het gelopen is goed verwerkt? Want als je je neutraal maar sterk kunt opstellen voor jullie kind en wat ze nodig heeft is het ook voor jezelf veel makkelijker om een duidelijke lijn te trekken. Als je je ergens nog erg gekwetst voelt, voel je je sneller aangevallen, reageer je defensiever en reageert een ander ook weer sneller defensief op jou.

Het belang van jullie kind staat voorop. Als hij dat niet zo ervaart, heeft hij mooi pech naar mijn idee. Als hij haar graag wil zien, moet hij de situatie prettig maken voor haar. Als zij oververmoeid raakt van de weekenden bij hem is dat dus niet zo en moet daar wat aan gedaan worden.

Als ik het nu erg zwaar doe klinken en het is ook weer niet zo erg, dan zou ik het wat meer loslaten. Als je dochter een leuke tijd heeft en ervan geniet, mooi. Maar dan zeker je niet aantrekken wanneer je zulke dingen gezegd worden. Je doet enorm je best, meer kun je niet doen. Trots zijn op jezelf hoor, je hebt een pittige tijd achter de rug en je hebt het gered.
Nee, dat snap ik ook wel hoor.

Ik ben blij dat ex een ander heeft, ik ben zelf inmiddels ook weer erg gelukkig met mn nieuwe partner.

Mss baal ik er zelfs wel een beetje van dat ex gewoon geen ruggegraat heeft en niks zegt als zijn vriendin zoiets zegt. Ze hebben ooit eens geopperd dat vriendin dochter op vrijdag eerder op kwam helen, zij was dan toch al vrij. Heel goed idee, was ik erg blij mee. Dochter is 1 keer om half 4 gehaald, en nu zitten we gewoon te wachten wannneer papa komt, ene keer is dat 5 uur, andere keer half 7.

Ik zou haar wel kunnen brengen op zaterdag, naar opa en oma, ware het niet dat ik daar bijna geen contact meer mee heb.

Bovendien ga ik geregeld in mn vrije weekend naar mijn vriend, die woont 100 km verderop. Dit zou dus beteken dat ik daar pas einde van de ochtend aan kom, of dat hij elk weekend hier moet komen.

Ik moet mss mijn principes overboord zetten, maar ik vind dat ik het ex altijd al erg gemakkelijk heb gemaakt, zijn papadonderdag is al opgegeven, en nu vind ik gewoon dat hij wel eens wat water bij de wijn kan doen, en dat het hebben van een dochter gewoon flink wat verantwoordelijkheid met zich mee brengt!
Ik vind 19 uur op de zondag ook wel erg laat, wij brengen man's dochter altijd op zondag om 17:30 uur terug, zodat ze om 18 uur thuis is. Ze heeft dan al gegeten (we eten zondags gewoon iets vroeger). Zodat ze nog even rustig kan bijkletsen met haar moeder en ook nog bijtijds op bed ligt. Over een half jaar gaat je dochter naar school en dan is het uberhaupt veel te laat voor haar als jij haar nog om 19 uur haalt.

De verwijten heen en weer herken ik ook wel, dochter slaapt hier altijd tot 8:30 uur en haar moeder zei direct, hoe laat ligt ze dan wel niet op bed? Nou hier in het weekend om 19:30 uur. Maar het wisselen voor kinderen , van moeder naar vader en andersom is vermoeiend... Nieuwe indrukken, leuke dingen doen, miss. toch wel iets andere regeltjes... Ik weet wel dat als man's dochter hier weer vandaan gaat zondags dat ze ook helemaal op is.

Succes iig met het aankaarten en ik hoop dat je een goede oplossing vind!
Ik zou er geen principestrijd van maken. En ik zou ook geen hooggespannen verwachtingen van hem hebben dat hij plots vanuit het niets veel vanzelfsprekend verantwoordelijkheidsgevoel gaat kweken.

Hij is zoals hij is. En daar verander je weinig aan. Waar je wel wat aan kunt veranderen zijn jouw eigen reacties. Ik denk dat je wat strenger en duidelijker moet worden. Wat zakelijker. Dat hij ervaart dat zijn keuzes consequenties hebben als het gaat om zijn kind zien. Geen straf, wel consequenties. Daar weet je denk ik genoeg van met een kind van 3 .

Dat recht heb je. Je kunt wat meer voorspelbaarheid opeisen. Bijv die vrijdag. Maak een afspraak met hem over hoe laat hij haar komt halen 's middags. Dan geef je hem een kwartier of een half uur extra de tijd (zonder dat te melden natuurlijk), als hij er dan nog niet is ga je weg met je kind. Ik begrijp dat hij recht heeft op haar zien en dat jij hem daarin tegemoet moet komen maar hij moet zich aan zijn afspraken houden. Doet hij dat niet, dan heeft dat consequenties.

Je kunt hem niet veranderen maar je kunt hem wel duidelijk maken dat hij meer rekening met je moet houden en zich betrouwbaar moet opstellen voor jullie dochter. Iemand kan dat gaan zien en dan verandert dat gedrag vanzelf. Anders loopt hij veel te makkelijk over jouw opmerkingen en bezwaren heen.
Maar misschien denk ik hier nu te makkelijk over en krijg je dan een advocaat achter je aan zit ik me nu te bedenken. Alsnog, ik zou kijken in hoeverre je rechten hebt om je wat "taaier" en zakelijker op te stellen.
Hahahaha, heb weinig behoefte aan een kwaaie advocaat!

Je hebt gelijk hoor, ik ben gewoon te makkelijk. Ik denk dan, alles voor mn kind, is natuurlijk wel een goeie eigenschap maar er moet niet te makkelijk mee omgegaan worden.

Zo werd dochter op vrijdag ook altijd om 7 uur opgehaald, ik heb toen gevraagd of het niet handiger was om haar meteen vanuit zn werk op te halen, hij rijd dan practisch door ons dorp, en is eerder. Ex werkt officieel tot 5 uur, dus mooie tijd. De eerste keren was ie op tijd, en nu is het meestal een uurtje of 6, half 7.. Geeft niks, als ik het maar weet. En dat is het, ik ben altijd makkelijk, dus zal ook wel niet moeilijk doen als het eens wat later word.. En dus heb ik het idee dat daar wel eens misbruik van gemaakt word.. {en zo gaat de discussie al helemaal niet meer over de bedtijd, haha}

Er moet sowieso eens goed met zn allen gesproken worden, vriend en ik hebben serieuze samenwoonplannen, maar gaan dan wel richting randstad, (dus zo'n dikke 100 km verderop) en hoe komt het dan met halen en brengen?? (wie weet dat eigenlijk, ik dacht dat het wettelijk zo was dat beide partijen daar verantwoordelijk voor zijn, dus ene partij haalt en andere brengt)
Geen idee, ik hoop dat iemand je daarmee kan helpen.

Maar idd, wees niet al te makkelijk. Daar wordt misbruik van gemaakt. Duidelijk zijn en eerlijk zijn over wat je zelf wil, jouw vrije weekend is ook belangrijk. Daar heb je recht op en dat mag je best opeisen, dat dat samen goed geregeld wordt en dat hij daarin rekening houdt met je. Of hij daar nou makkelijk of moeilijk over doet.

Ik denk dat hoe voorspelbaarder en betrouwbaarder alles geregeld is, hoe rustiger dat voelt zowel voor jullie dochter als voor jou. Je hebt groot gelijk wanneer je dat belangrijk vindt. Is het ook .
Ik ben geloof ik echt een ontaard iemand hier..

Dochter van drie en een half gaat om 19.00 in bad en slaapt nooit voor 20.00.

Doordeweeks lukt het ons echt niet om voor 18.30 te eten, we zijn dan gewoon nog niet thuis.

In het weekend of op de dagen dat dochter niet naar het kdv gaat wordt het zelfs nog later.

Ze slaapt dan ook wel uit tot een uur of 08.30 en gisteren tot 09.30. Ze was eergisteren na een etentje in een restaurant om 21.00 naar bed gegaan.

Ik vind overigens als het te laat is om een kind om 19.00 naar bed te doen dat je dat kind dan maar smiddags moet laten slapen.

Hoe moet je gaan leven als je kind om 18.00 al in bed moet liggen....
Lijkt me lastig maroon. Aan de ene kant wil je doen wat goed is voor je dochter. Aan de andere kant heb je ook geen zin om steeds naar de pijpen van ex te moeten dansen, dat kan ik me goed voorstellen. Ben je van hem af, moet je nog steeds aanpassen aan hem. Kijk toch eens, of zijn vriendin niet wat meer in is voor oplossingen bedenken. Ik begrijp dat je niet heel betrouwbare ervaring hebt met haar, qua ophalen. Maar ja, misschien helpt het wel. Elk beetje vooruitgang is positief, toch?!

Veel succes!
ik vind net als velen hier voor een kind van die leeftijd rond 19.00 uur een mooie tijd.

waarschijnlijk gaat ze 's middags ook nog eventjes naar d'r bedje??

nou dat slaapt ze toch voldoende,lijkt mij.

mijn kinderen lagen op die leeftiijd ook rond die tijd in bed.snap niet waar die vriendin zich zorgen over maakt.

en het ene kind is het andere niet ,toch?
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven