Kinderbedtijd??

22-09-2008 07:54 71 berichten
Gister haalde ik mijn dochter op van een papaweekend. Ze was erg moe, iets wat mij de laatste tijd ook wel al opgevallen was. De vriendin van papa vroeg me hoe laat dochter thuis naar bed gaat, dus ik antwoord netjes dat dat op dagen dat ik niet werk 7 uur is. Ze kijkt me aan en zegt dat dat eigenlijk best laat is voor een kind van drie en een half...... En ik?? Ik leg ook nog uit waarom ik haar rond die tijd in bed heb liggen, dat eerder bijna niet te doen is omdat je dan al om 5 uur mag gaan eten. Wij doen dat dus rond half 6, dan nog even spelen, in bad of onder de douche, pyjama aan, verhaaltje lezen en zie daar, het is 7 uur.

In de auto terug zit ik me dus enorm op te fokken dat ik dat aan een kind van 22 uit ga leggen, en dat zij mij als 'ervaren' moeder verteld dat ik het eigenlijk niet goed doe. (ja, dat raakt me) Ik heb natuurlijk al bedacht dat ik er op dat moment op in moest haken door bijvoorbeeld aan te geven dat ik het helemaaaaal met haar eens was en dat ik daarom dochter op zondag ook eerder op kom halen ipv 7 uur, zij vinden dit immers allang bedtijd. Maar zo kinderachtig wil ik niet zijn (alhoewel ik dochter eerder ophalen wel een goed idee vind)

En het gekke is, door haar ben ik nu aan het twijfelen, is 7 uur echt te laat?? Hoe laat gaan jullie kinderen naar bed?

(Ik merk wel dat dochter soms moeilijk uit bed kan komen, op dagen dat ik werkte (2 keer per week) lag ze niet voor half 8 in bed, maar dat is overmacht, ben/was dan pas om half 7 thuis, dan nog eten en naar huis rijden..)
Moet zelf mn 1e kindje volgende maand nog baren, maar de kids van mn zusje liggen er om 1900 in.

Het lijkt mij een prima tijd. Maar misschien heeft zij meer rust nodig, dat kan.
Alle reacties Link kopieren
Dus als je werkt ligt ze laat / later op bed en op zondagavond als het papa-weekend is ? ( om het weekend ? )

Als ze om 7 uur naar bed gaat , komt ze er dan ook moeilijk uit ? En hoe laat moet ze dan eigenlijk op ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Heb zelf geen kinderen, maar wat ik van vroeger van huis uit weet is dat wij (mijn broer en ik ) ook rond die tijd erin lagen, mijn broer een half uurtje later dan mij en dat werd ieder jaar een half uurtje meer erbij, ik begon rond 18.30 en een jar later 19.00 etc.

Dus normale tijd hoor, en als ze eerders wil slapen dan geeft ze dat vast wel aan, kinderen worden dan wat stiler of juist dreiniger, eigenlijk dat ge-bemoei ook over andermans kids vind ik zo'n onzin, iedere ouder doet het op zijn/haar manier hoor. dusse gewoon doen wat jij denkt dat het beste voor je kindje is.
Mijn kinderen gaan ook om 7 uur naar bed. Eigenlijk al sinds ze een half jaar zijn. Tot twee hebben ze dan nog twee middagslaapjes en de jongste heeft er nu nog een. Ik denk dat 7 uur heel goed is.
Kan me trouwens voorstellen dat het enorm steekt dat je dat van je ex zijn vriendin te horen krijgt .
is zo fijn als andere menen zich te moeten bemoeien met hoe jij je kinderen opvoedt.

laat je niet van de wijs brengen door een snotneus van 22. ga in overleg met je ex en laat het verder voor wat het is.

bij mij is het contact verbroken met mijn broer en schoonzus, zij meende zich ook te moeten bemoeien met de opvoeding van mijn kinderen. die ze corrigeerde in mijn bijzijn.

succes verder.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
ik denk niet dat er een standaard richtlijn is.

elk kind is verschillend, waar de een heel goed op reageert word de ander een draakje van.

Kijk naar jou kind, en naar wat dat meisje nodig heeft daar pas je de bedtijden op aan.
Wat corrigeerden ze dan , Lichtbron ?
Maar als ze inderdaad erg moe is , is het dan niet slim om te kijken of dat zo blijft als ze een half uurtje eerder op bed ligt ?
Ik denk ook niet dat er een standaard tijd aan zit. Mijn neefje en nichtje van 2 en 4 gaan allebei om half 8 naar bed. Ik persoonlijk vind het te laat, mijn schoonzus vind het prima. Het zijn haar kinderen. Ik kan je begrijpen dat je het niet leuk vond dat zij je daar op aan sprak. Aan de andere kant zet het je wel aan het denken, toch? Niets verkeerd aan om af en toe even over na te denken of je het wel handig aan pakt.

Overigens is 22 jaar nog wel jong, maar om nog van snotneus te praten... ik denk dat er heel veel moeders zijn op die leeftijd.
Bijna alles BGB! afgelopen kerst,zaten we lekker te eten bij mijn ouders. de kinderen zitten gezellig naast elkaar aan de andere kant van de tafel,en scheppen het eten op hun bord,mijn zoon heeft nog niet eens de lepel terug gezet in de pan,of madam trekt haar mond al open: " jongen,je moet je bord niet zo vol scheppen! " en ik zat er gewoon bij,kreeg niet de kans om er zelf iets van te zeggen. en zo gebeurde dat bijna iedere keer als we elkaar zagen.

maar ik moet nu gaan werken,kom vanmiddag weer terug!!
o,ja toffifee,dat had ik misschien niet moeten zeggen,maar omdat dit bij mij weer allerlei gevoelens oproept,reageer ik misschien niet zo genuanceerd. mijn excuses.
Welnee, waar bemoeit ze zich mee. 7 uur is een prima bedtijd voor een kind van 3! Een kind van 4 heeft gemiddeld 12 uur slaap nodig. Gemiddeld dat wil dus zeggen de een wat meer dan de ander.

Mijn kinderen (5 en 1) liggen pas rond 8 uur op bed. Wij eten meestal pas rond half 7, 7 uur.

Eerlijk gezegd vind ik een bedtijd vroeger dan 7 uur, wel erg vroeg. Maar goed ik heb ook niet van die slaap"fans", die van mij zijn om half 7 uit zichzelf ook weer wakker!

Maak je geen zorgen, je doet echt helemaal niets verkeerd.
Mijn kinderen (bijna 3 en 1,5 jr) gaan normaal gesproken ook om 7 uur naar bed. Als ze erg moe zijn wil dat wel eens half 7 worden, maar het komt ook voor dat ze pas om half 8 erin liggen.

Vervelend voor je dat de vriendin van je ex zich er op zo'n manier mee bemoeit!
quote:lichtbron schreef op 22 september 2008 @ 08:31:

bij mij is het contact verbroken met mijn broer en schoonzus, zij meende zich ook te moeten bemoeien met de opvoeding van mijn kinderen. die ze corrigeerde in mijn bijzijn.

succes verder.Wat werd er gecorrigeerd en waar? Mijn man was van het weekend jarig en heeft zijn neefje en nichtje weer opgevoed. Kan me niet schelen hoe ze het thuis aanpakken, maar bij ons in huis gelden onze regels. Dus, niet springen op de bank, geen cola drinken al liggend op de bank (waarbij uiteraard weer cola op de bank belandde), geen schoenen op de bank, niet met lichtschakelaars spelen en niet met je hand in de cola om je zusje nat te spatten. Aangezien hun ouders altijd echt op visite zijn en dus niet omkijken naar hun kinderen, heeft mijn man het maar gedaan (en ik een beetje). Hij voelde zich bezwaard, en voelde dat zijn schoonzus het hem kwalijk nam maar ik hem 'm gezegd dat hij het heel goed deed. Wanneer ze dit in hun eigen huis doen, zou ik me er niet mee bemoeien.
Ik zit me af te vragen waarom ze zo moe was van papaweekend als ze haar zelf al eerder in bed leggen. Ik probeer je opmerking daarover te plaatsen. Misschien veel leuke dingen gedaan?

Afgezien daarvan, mijn dochter gaat al tijden rond 8 uur naar bed. Ze is nu 4 (in nov wordt ze 5). Ze had als baby al minder slaap nodig (helaas ) en eerder dan dit zou gewoon niet gaan. Dus nee, ik vind je echt niet ontaard of een slechte moeder haha. Om 7 uur erin nadat jij van je werk komt, eten hebt gemaakt enz vind ik juist knap van je.

Of is ze doordeweeks ook veel moe? Is ze 's morgens uitgeslapen? Redt ze het 's avonds een beetje? Als ze dan "normaal" vermoeid is en niet uitgeput tegen de tijd dat ze gaat slapen lijkt het mij een prima tijd.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 september 2008 @ 08:10:

Dus als je werkt ligt ze laat / later op bed en op zondagavond als het papa-weekend is ? ( om het weekend ? )

Als ze om 7 uur naar bed gaat , komt ze er dan ook moeilijk uit ? En hoe laat moet ze dan eigenlijk op ?Ja, het was 2 keer per week iets later, omdat ik dan moet werken.. Ze slaapt over het algemeen tot een uurtje of half 8 uit, en als we vrij zijn, geen peuterschool of iets dergelijks dan laat ik haar ook lekker liggen. Nu gaat er in de bedtijden wel iets veranderen, ik heb vorige week donderdag nl mn laatste werdag gehad, en ben druk op zoek naar iets anders, waarbij ik ook zoveel mogelijk rekening probeer te houden met de bedtijden van dochter. Ze kan dus vanaf nu gewoon elke avond lekker om 7 uur der bed in, uitzonderingen daar gelaten.
Wolkenmeisje ligt rond 8 uur in bed, ze slaapt dan tot de volgende ochtend half 8 ongeveer. We eten vaak ook pas rond half 7, en voor we dan klaar zijn met alles is het ook al weer half 8. Wolkenmeisje is nu bijna 3 en doet ook nog bijna elke middag een dutje.
[quote]Feliciaatje schreef op 22 september 2008 @ 08:47:

Ik zit me af te vragen waarom ze zo moe was van papaweekend als ze haar zelf al eerder in bed leggen. Ik probeer je opmerking daarover te plaatsen. Misschien veel leuke dingen gedaan?

Ik denk dat het haar begint op te breken dat ze én 3 keer per week naar de peuterspeelzaal moet, én naar oma als ik werk (nus dus even niet meer), én om het weekend naar papa, én in het papaweekend ook nog eens op zaterdag naar opa en oma omdat papa dan werkt. Overigens ligt ze op vrijdagavond bij papa ook tegen 8en, omdat papa haar niet eerder dan een uurtje of 6 half 7 op kan halen, en dan moeten ze daar nog eten, nog even spelen..
Veel eerder dan 7 uur kan toch bijna niet?

Wellicht een keer half 7, maar dan moet je haar tanden al gaan poetsen als ze haar laatste hap nog moet doorslikken.. Mijn dochter wordt bijna 5 en gaat om half 8. Ze mag van mij altijd nog even spelen na het eten, nog even haar energie kwijt. En dan nog het bedritueel wat bij ons ook altijd een half uur duurt. Dus 7 uur naar boven... maar het duurt even voordat het licht uitgaat...

"Niet op je tandenborstel bijten!!, Doe je pyjama nou aan!". Ineens heeft ze heel veel te vertellen, Verhaaltje voorlezen, liedje...

Toen ze jonger was en nog niet naar de basisschool ging, ging ze zelfs later... Vooral door het middagslaapje. Dan verschuift je dag toch een beetje, zonder slaapje viel ze om half 5 om. Ook niet handig. Mijn dochter heeft heel lang moeten wennen aan 't feit dat ze geen middagslaapje meer had en ik moest haar echt vermaken rond half 5/5 uur anders viel ze in slaap. Kan het daar bij jouw dochter ook niet aan liggen. Dat ze haar nieuwe ritme moet vinden?

Ik zou in ieder geval aangeven dat 7 uur een hele gebruikelijke bedtijd is.
Mijn dochtertje (net 2 jr) ligt ook om 19:00 uur in bed! Maar bv na een drukke dag op het kinderdagverblijf (2x in de week) kan het ook zo zijn dat ze een uur eerder naar bed gaat.

Ze slaapt 's morgens eigenlijk altijd tot 7:00-7:30 uur.

Ook 's middags slaapt ze nog zo'n 2 a 3 uur.

ALs ze 's morgens moeilijk haar bedje uit kan komen, heeft ze misschien wat meer tijd nodig om wakker te worden?!

Mijn dochtertje wil graag de laatste maanden even rustig in haar bedje in een boekje kijken.

Nou prima, ga ik me in die tijd aankleden enzo. Anders kleed ik haar eerst aan en daarna mezelf.
Wij brengen ons kind van 1,5 jaar vanaf 20.00u naar bed. Ze slaapt tot circa 8.00u.

Ik zou trouwens niet weten hoe je een kind nog eerder dan 19.00u in bed zou moeten krijgen. Eventjes spelen na het avondeten is toch wel zo fijn?

Maroon, misschien even een vingerprikje bij de huisarts halen om te kijken of je dochter bloedarmoede heeft?
Gewone normale tijd hoor,heel soms toen mijn dochter die leeftijd had was het wel eens 6 uur maar dan was ze ook echt gesloopt zeg maar.

Maar kan me indenken dat je geen zin hebt om door een 22 jarige de les gelezen te worden .
Zeven uur is niets mis mee, zo'n kleintje zou zo'n 12 uur horen te slapen, dus dat lijkt me dat prima. Slaapt ze wel goed/snel in ? Misschien is ze overdag wat moe omdat ze 's avonds in bed nog dingen moet verwerken.

Ik probeer er altijd op te letten dat Moppekind zich het laatste half uur niet te veel opfokt, na een drukke dag nog even lekker douchen of in bad, dan slaapt hij als een roosje, zo'n 11 uur per nacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven