Hoeveel échte vriend(inn)en heb jij?

22-09-2008 14:24 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gewoon, nieuwsgierig.

Binnenkort ben ik jarig. Heb even een lijstje gemaakt met mensen die ik dan zou uitnodigen, en kom met gemak op ruim 60 personen. Vond het wat veel om in huis te hebben, en het zette me aan het denken. Wie zijn nou mijn échte vrienden? Het gros van mijn verjaardagslijst zijn (goede) kennissen, met de één heb ik meer contact dan met de ander. Maar zouden zij de deur voor me open doen als ik midden in de nacht op de stoep sta? Zou ik m'n diepste geheimen met hun delen? Nee, er zijn maar weinig mensen met wie ik dat doe. Vier, om precies te zijn.

Hoe zit dat bij jullie? Ook zo vreselijk veel (goede) kennissen, en eigenlijk maar een handjevol vriend(inn)en?
2 goede vriendinnen, en mijn vriend, daar kan ik alles aan kwijt.

Heb op het moment erg leuk contact met een oud collega, mss dat dat een vriendin in wording is..
quote:americagirl schreef op 22 september 2008 @ 14:42:

eigenlijk 3

....en wat mensen die in de categorie kennissen vallen. Die je zo 1 a 2 keer per jaar eens ziet.Dat bedoelde ik zelf niet met kennissen hoor! Ik bedoelde met kennissen: mensen met wie ik geregeld contact heb, bij wie ik op verjaardag kom, die ik af&toe een smsje stuur of een krabbeltje op hyves. Mensen met wie ik afspreek om te borrelen / stappen (maar dan wel met een hele groep, niet één op één) Eigenlijk gewoon een vriendengroep, waar we leuke dingen mee doen, maar die ik toch weer niet als échte vrienden zie, in de zin van: dag en nacht voor me klaar staan, diepe geheimen delen e.d.
@sprokkelientje: dat heb ik dus precies hetzelfde!

Dat babbelen om het babbelen, daar ben ik gewoon heel erg slecht in. Daarnaast ben ik ook niet iemand die altijd van alles moet doen met (een) ander(en) en tot slot houd ik absoluut niet van winkelen (blijkbaar een erg populaire vriendinnenbezigheid).

Maar ik vind het wel erg jammer dat de vriendin die ik had inmiddels uit mijn leven is verdwenen.
Leuk topic!

Ik heb ook 4 hele goede vriendinnen waarvan 1 al vanaf de kleuterschool. Helaas wonen zij aan de andere kant van het land :(

Ondertussen heb ik waar ik nu woon 1 goede vriendin en de rest zijn vrienden van vriendlief.

Mijn schoonouders staan ook altijd voor mij klaar.

Helaas is nieuwe (goede) vrienden maken niet zo makkelijk.
geluk alleen maakt niet gelukkig
quote:yathibiyya schreef op 22 september 2008 @ 14:43:

[...]

Als jij er gelukkig mee bent is het zeker niet sneu! Maar mag ik vragen hoe dat komt..Is dat bewust?niet bewust voor gekozen en en hoewel ik er aan gewend ben vind ik het wel degelijk jammer. de vraag hoe het komt kan ik niet kort beantwoorden; dan word t topic vervuiling
Ik vierde laatst mijn verjaardag en kwam ook op 70 man ofzo. Dat is best veel, maar daar zit ook familie en buren bij. Ook toen heb ik er even bij stilgestaan, net als TO. Conclusie is dat ik met iedereen iets deel, anders zou ik ze ook niet uitnodigen, maar dat ik 6 echte vriendinnen heb. Waarvan er 3 echt beste vriendinnen zijn, daar deel ik alles mee en daar lach en huil ik mee. De andere drie spreek ik vaak en daarmee ga ik leuke dingen doen, maar daar ontbreekt het diepere gevoel zeg maar, dat is meer voor de oppervlakkige dingen. Ook heb ik nog 2 collega's waar ik dik mee ben, maar dat zijn geen echte vriendinnen, maar ik vind ze erg lief en ik kan alles tegen ze zeggen. Daarnaast heb ik nog een paar buurvrouwen die ik op borrels en feestjes zie en dat is ook altijd leuk en met 2 zie ik er nog wel een leuke vriendschap van komen...

Het lijkt me heel erg om geen vrienden te hebben, ik kan me er ook niks bij voorstellen. Mijn man is mijn beste vriend, maar is toch niet te vergelijken met hetgeen ik met mijn vriendinnen deel...
Eigenlijk best veel,5 hele goeie hartsvriendinnen zeg maar en verder wat daar weer om heen hangt zeg maar .

Heb met allemaal een andere band maar de meesten ken ik al 20 jaar of langer,wel lekker zo,n vertrouwde oude vriendschap.

Heb sinds ong een jaar een nieuwe vriendin,en dat klikt zo enorm goed(kende haar al langer maar kwam er nooit van om af te spreken) het voelt bijna als een verliefdheid,heel gek,maar we hebben het zo leuk en voelen elkaar zo goed aan.

Dit MOEST ook nu gebeuren in een bepaalde fase van onze levens,heerlijk,ik ben echt zo gek met r.

(ben trouwens niet echt verliefd hoor maar mss snappen mensen wat ik bedoel?)
quote:gigaluilak schreef op 22 september 2008 @ 14:52:

[...]

niet bewust voor gekozen en en hoewel ik er aan gewend ben vind ik het wel degelijk jammer. de vraag hoe het komt kan ik niet kort beantwoorden; dan word t topic vervuiling Okay! Alleen nu maak je me wel nieuwsgierig
Perfectionisme is niet perfect...
Ik heb één goede vriend, met wie ik alles deel (en dan echt alles, mijn diepste geheimen) en die, zolang als ik hem al ken (we naderen het vierde lustrum), voor me klaar staat. Ik kan over alles praten, hij veroordeelt me niet, maar hij spaart me ook niet, hij houdt oprecht van de persoon die ik ben. Dat is mijn vriend, mijn partner.

Nummer twee is mijn beste vriendin (met wie ik in het verleden een aantal keer fikse ruzie heb gehad), die heeft bewezen dat ze mij belangrijk genoeg vindt door afwijzing keer op keer te riskeren en haar trots opzij te zetten.

In totaal heb ik dus twee echte vrienden en voor hen ga ik door het vuur...
quote:dufty schreef op 22 september 2008 @ 14:54:

Mijn man is mijn beste vriend, maar is toch niet te vergelijken met hetgeen ik met mijn vriendinnen deel...Dat heb ik juist wel met mijn vriend. Híj is mijn hartsvriendin als het ware...
Momenteel 3 "hartsvriendinnen" en nog een paar goede vriendinnen. Maar ik heb bij geen van allen meer de illusie dat het vriendschappen voor het leven zijn, daarvoor ben ik er door de jaren heen ook te veel kwijtgeraakt aan relaties etc.
quote:revival schreef op 22 september 2008 @ 14:48:

[...]

Dat bedoelde ik zelf niet met kennissen hoor! Ik bedoelde met kennissen: mensen met wie ik geregeld contact heb, bij wie ik op verjaardag kom, die ik af&toe een smsje stuur of een krabbeltje op hyves. Mensen met wie ik afspreek om te borrelen / stappen (maar dan wel met een hele groep, niet één op één) Eigenlijk gewoon een vriendengroep, waar we leuke dingen mee doen, maar die ik toch weer niet als échte vrienden zie, in de zin van: dag en nacht voor me klaar staan, diepe geheimen delen e.d.Ik heb dezelfde opvatting over kennissen als jij Revival, maar ik merk in het spraakgebruik dat de meeste mensen kennissen als hele vage kennissen opvatten, inderdaad van die mensen die je één keer per jaar ziet op de verjaardag van een verre vriend. Dat noem ik dan weer geen kennissen, maar hooguit bekenden.
Wees blij!
4 echte vriendinnen, die altijd voor mij klaarstaan, en andersom natuurlijk.

Verder een erg grote vriendengroep die op ieder moment van de dag bij mij mogen komen met hun problemen maar ook de leuke dingen natuurlijk.
3 echte vriendinnen

2 echte vrienden (homo's )

dan nog 'n tiental leuke reisvrienden waar ik toch zeker meer mee deel en waar ik meer mee optrek dan met de gemiddelde ander soort kennis
Ik heb 1 beste vriend, ken hem al 13 jaar. Dan nog een paar echte vriendinnen, die ik ook al heel lang ken. Die mij door en door kennen en dat gaat ook nooit meer over, hoewel we elkaar niet zo heel vaak meer zien. Dan nog een vriendin die ik vaak zie, waar ik alles mee deel en een vriendin die ik niet zo vaak zie maar waar ik altijd bij terecht kan. Een paar kennissen waar ik soms mee afspreek, maar die ik geen vrienden zal noemen. Ik maak makkelijk contact, er worden soms telefoonnummers uitgewisseld maar eigenlijk doe ik daar niet zoveel mee. Was leuk voor het moment maar niet meer dan dat.
Ik ben trouwens ook twee echte vriendinnen verloren in de afgelopen jaren. Mensen met wie ik heel veel deelde, maar soms is de koek gewoon op. En daarvoor in de plaats zijn weer nieuwe contacten gekomen (de kennissen of echte vriendin).
Ik heb 1 goede vriend bij wie ik inderdaad 's nachts op de stoep zou kunnen staan of zou kunnen bellen. Door omstandigheden heb ik hem helaas al een tijd niet meer gezien.

Verder dacht ik dat mijn man mijn échte vriend was, maar daar ben ik de laatste tijd niet meer zo zeker van en dat doet pijn.

Verder nog een vriendin maar die woont ver weg en zou ik ook niet zo snel uit bed bellen.

Ik zou best een heel goede vriendin willen hebben, maar op de een of andere manier is dit nooit gelukt. Vind ik jammer. Ben ook best een beetje jaloers op mensen die een paar hartsvriendinnen hebben.
1 beste vriend, die staat áltijd voor me klaar, en visa versa.

1 vriendin die ik letterlijk mijn hele leven ken (zij is 2 maanden ouder en onze ouders kenden elkaar van het wandelen door het bos (??) ). We spreken en zien mekaar niet veel, maar ik weet zeker, dat als ik iets is, zij er voor mij zal zijn.

Verder 2 echt goede vriendinnen, maar met wie ik net niet zo'n sterke band heb als de twee hierboven. Het is niet dat ze niet voor me klaar staan, het is meer dat ik in een situatie gewoon eerder een andere vriend(in) bel. Maar absoluut hele goede vrienden, die ik zeker 2x per week spreek.

Ik meende nog 1 andere hele goede vriendin te hebben, maar daar ben ik sinds de kerst even van terug gekomen. Het blijkt dat zij niet zo voor me klaar staat als wat ik dacht
anoniem_59093 wijzigde dit bericht op 22-09-2008 15:37
Reden: typfout
% gewijzigd
Geen echte beste vrienden hier. Behalve mijn familie (ouders, broer en man) geen mensen waar ik mijn hart uitstort en alles van mij weten. Wel een hoop leuke kennissen, waar we geregeld mee afspreken.

Ik weet niet hoe het is gekomen. Toen ik studeerde had ik wel van dat soort vriendinnnen, maar het is allemaal verwaterd nu we getrouwd zijn/kinderen hebben. Ik vind het wel een klein beetje jammer, maar niet erg.
Ik heb 3 vriendinnen, die alle 3 ver weg wonen en ik daarom weinig zie en/of spreek. Geen kennissen. Best eenzaam zo.

Er zijn veel mensen die ik aardig vind, maar ik heb geen idee of dat wederzijds is.
Ik heb 1 goede vriendin, en ben er de afgelopen jaren achter gekomen dat vriendschap vaak een illusie is.

Verder zijn er ook nog maar weinig familieleden over met wie ik contact heb, dus de verjaardagen zijn hier ook vrij rustig.
Dat vind ik soms ook zo lastig inschatten, livre. Dan vind ik dat het klikt (van mijn kant) maar weet ik niet of ze erop zitten te wachten om meer contact te hebben. Ik trek wel de stoute schoenen aan, vraag gewoon of die persoon een keer wil afspreken. Bij geen reactie is het duidelijk en dan laat ik het voor wat het is. Als je niks doet is het ook zo zonde, want misschien durft die ander ook niks te ondernemen.

Ik kwam laatst een oud studiegenootje tegen, gezellig gekletst, nummers uitgewisseld en ik heb haar een smsje gestuurd. Geen reactie...dus dan laat ik het ook zitten.
Vijf échte vrienden en één échte vriend. Dan een vijftiental gewone vriendinnen en vrienden en een aardige groep bevriende collega's, af en toe vriendinnen, internetvriendschappen, gelegenheidsvrienden enzovoort.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Juf Kip, op verjaardagen komen mijn ouders. Dat was het weer.
echte vriend(inn)en.... nee die heb ik geloof ik ook niet

Ik zou ze niet zo gauw aan kunnen wijzen.

Mijn grootste vriend is mijn man Daar kan ik alles kwijt wat ik wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven