Konijn ziek

20-09-2015 20:51 52 berichten
Wij hebbend twee konijntjes, een koppel, en nu is het mannetje ziek. Een parasiet e.cuniculi

Het mannetje hebben wij uit de konijnenopvang gehaald toen hij zes maanden oud was. Hij is daar geboren. Hij is nu bijna drie jaar oud en dolverliefd op ons andere konijn, een vrouwtje van 4 jaar oud.

Vind het zo zielig dat hij nu zo ziek is; eet niet meer dus was al begonnen met dwangvoederen. Nu ook medicijnen voor de pijn, darmen en parasiet. Maar het beestje kan amper lopen.

Hoe lang ga je nog door?

Mijn dochter (7 jaar) is intens verdrietig en ik ook. Het idee dat het gauw over zou kunnen zijn..

Zo zielig ook voor het vrouwtje. Ze zal echt haar maatje missen.

En omdat ik een konijn alleen zielig vind, zal er snel een nieuw rammetje moeten komen maar daar moet ik nu echt nog niet aan denken.

Het is zo'n lieve knuffel. Mijn dochter kon niet meer stoppen met huilen en slaapt nu naast me op de bank.
anoniem_128190 wijzigde dit bericht op 20-09-2015 21:50
Reden: verkeerd woord
% gewijzigd
Dat zou ik inderdaad kunnen vragen. Al gaat het me ook aan het hart om die twee te moeten scheiden. Maar ik weet ook dat als hij dood gaat dat ze dan ook gescheiden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk. Kijk het nog even aan.

Dat ie de energie heeft om toch nog achter zijn maatje aan te zitten vind ik hoopvol. Ik ken eigenlijk alleen maar heel zieke konijntjes die zielig in een hoekje zitten.

Sterkte ermee!
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Dat maakt het inderdaad moeilijk; je wil niet te snel opgeven maar ook niet dat beestje onnodig laten lijden.
Ik heb het ooit met een konijn gehad. Tolde en viel om... Ook een van een superhecht koppeltje. Ik heb doorgezet en 1,5 maand (!) dwangvoeding gegeven. Eerst nog vier keer keer per dag (ook 's nachts) maar later twee keer per dag. En op een dag ging ze weer eten!! Ik wil je dus even moed inpraten, het kan! Mijn konijn heeft daarna nog gelukkige jaren gehad. Wel een beetje scheef koppie gehouden.

Heel veel sterkte!!
Ai dat is een kutziekte.

Ik hoop dat je dierenarts van wanten weet.

Pijnstillers zijn heel belangrijk voor je konijn, een konijn met pijn wil niet eten namelijk.

De andere medicatie ( ben even de naam kwijt ) langdurig geven.

Ik heb zelf een konijn gehad met deze ziekte, en heb het nog lang volgehouden met haar.

Ze kwam er iedere keer bovenop, maar de laatste twee keer waren wel genadeklappen.

Ik heb haar nog drie jaar verzorgd met die ziekte, maar het laatste jaar was eigenlijk zielig.

Al blijf ik het een klotebesluit vinden wanneer het genoeg is.

Ik heb haar in laten slapen uiteindelijk.

Ik zou dit bij een eerste aanval persoonlijk nog niet doen. Als je alle zeilen bijzet en langdurig medicatie blijft toe dienen kan je het wellicht nog goed de kop indrukken.
niet te snel opgeven, ik heb al vaker gezien dat konijnen dit weer te boven komen hoor
EC is overleefbaar, al kan het zijn dat het nooit helemaal overgaat. Heb je panacur gehad? En antibiotica? Ik dacht iig dat ze die combinatie gebruiken om de parasiet te doden. En daarna moet het lichaam van de schade herstellen. EC verloopt niet altijd bij elk konijn op dezelfde manier en ze kunnen er wel aan doodgaan maar naar mijn weten beschouwt men het tegenwoordig als een chronische ziekte onder konijnen en niet zozeer een dodelijke.

Ik weet wat het is om een ziek konijn lang te verzorgen en te dwangvoeren, echt rot! Kijk eens op de bunny bunch, de mensen daar hebben ervaring met EC, misschien weten zij nog wat tips. Ik gebruik ook Olvarit, de peren en banaan vinden ze lekker. Gebruik je speciaal dwangvoerpoeder, ben evende naam kwijt van dat spul. Blijf ook van alles aanbieden, kruiden, fruit, groente. Je zou kruidenhooi kunnen proberen. Soms zakt de moed je in de schoenen he maar het kan nog goed komen. Als hij wel overlijdt, heel verdrietig natuurlijk, maar als je ze een nieuw maatje geeft, fleuren ze meestal weer op hoor. Sterkte iig!
Dank jullie wel! Ook nog voor de extra tips.

Vannacht ook nog effe bij konijn gezeten en geprobeerd te laten eten.

Hij krijgt inderdaad panacur.

Ik ga zo weer naar beneden en hopelijk is hij weer wat levendiger.
hoe staat het met het konijntje? hoop dat het al weer wat beter gaat!
Zo te horen heb je inderdaad een goede dierenarts en de juiste medicatie gekregen. Meer kan je echt niet doen...

Hou er echter wel rekening mee: EC is besmettelijk via de urine, dus je andere konijntje kan de parasiet nu ook hebben, maar het kan zijn dat dat pas tot uiting komt bij verminderde weerstand of stress. Veel dierenartsen geven ook een kuurtje van het medicijn tegen de parasiet (Panacur) aan de "partner" van het zieke konijn.

Ik heb ook een konijn met EC, ik was er alleen erg op tijd bij, ik kreeg op den duur in de gaten dat hij ietswat verlamd leek aan zijn achterhand. Sindsdien (nu zo'n 1,5 jaar) geef ik elke maand een weekje Panacur. Het gaat erg goed met hem, hij is erg happy.

Probeer hem naast het dwangvoeren ook een beetje te verleiden met lekkeren dingen: stukje fruit (banaan, appel), hooithee, rozijntjes, andijvie, etc. Zodra je het idee hebt dat hij zelf weer kleine beetjes eet is het beter te stoppen met dwangvoeren want het levert erg veel stress op en dat komt hem niet ten goede.
Mijn konijntje is helaas maandag overleden. Het ging zo slecht met hem dat ik terug gegaan ben naar de dierenarts. Aan de telefoon zeiden ze dat het ook nog een optie was om de konijn op te laten nemen om via injecties de medicijnen toe te dienen maar eenmaal daar aangekomen zagen ze hoe slecht het ging.

Toen met pijn in mijn hart besloten om het beestje uit zijn verlijden te laten verlossen.

Wat een verdriet voor mijn dochter en mij. Nooit gedacht dat het me zoveel zou doen.

Het beestje weer mee naar huis genomen en de andere konijn eraan laten snuffelen. Was mooi om te zien hoe lief de andere konijn deed.

Bij mijn beste vriendin mochten we de konijn begraven en er zijn mooie tekeningen en een knuffelkonijn van mijn dochter meegegaan. Was fijn om het zo te kunnen doen.

Nu vinden we onze andere konijn zielig want die zit er nu echt verloren bij. Echt zielig.
Sterkte!

Je andere konijn kun je bij een konijnenopvang weer opnieuw laten koppelen, daar hebben ze ervaring mee.
He, wat verdrietig... Sterkte TO, ook voor je dochter. En misschien toch snel een ander konijntje voor het eenzame konijntje?
heel verdrietig, sterkte TO!
Ach toch, knuffel voor jou en je dochtertje
Poep, wie heeft jou gescheten?
Dank jullie wel.

We hebben inderdaad voor morgen een afspraak staan bij de konijnenopvang. Er is net een leuk rammetje daar gekomen.

Ik vind het voor mezelf wel erg snel maar ik vind mijn andere konijn nu zo zielig (wie sopt nu zijn ogen en oren uit..) dat ik me er maar overheen zet.
Wat verdrietig, sterkte Het loopt niet altijd goed af helaas. Neem jezelf niks kwalijk he. Konijnen zijn erg goed in verbergen dat ze ziek zijn. In de natuur is een ziek konijn voer voor roofdieren. Daarom kunnen ze dat zo goed verbergen. Misschien helpt het om dat aan je kind uit te leggen. The circle of life enzo, konijnen bieden wel een mogelijkheid tot voorlichting als ze sterven. Verder is het nogal rot, ik weet er alles van. Gek he, dat zo'n dier waar je eigenlijk nooit echt mee knuffelt (nou ja, een aai en een beetje kroelen achter de oren doen we wel) toch zo in je hart gaat zitten. Als ze echt doodziek zijn, is dat ook een heel naar gezicht. Ik heb ook wel eens een konijn dood in de ren gevonden, dat was ook verdrietig maar dat vond ik makkelijker te verwerken. Je hebt hem ook een tijd intensief verzorgd en gehoopt en geknokt en dan loopt het toch slecht af. Moeder natuur geef ik altijd maar de schuld, konijnen worden geboren om als voedsel voor andere dieren te dienen, dus bij ziekte sta je soms machteloos. Ik vervloek Magere Hein ook, zo van, deze keer heb je gewonnen. En als ik win, lach ik hem natuurlijk uit. Konijnen zijn kwetsbaar en sterk tegelijk, dat vind ik ook zo leuk aan ze, maar voorspellen of een ziek konijn zal herstellen, heel lastig. Sommige overleven myxomatose omdat ze ooit ingeent zijn en sommige sterven aan een suffe ontsteking. Hoort erbij helaas.

Idd een nieuw maatje, leuk! Ik doe dat gerust de dag na het overlijden, en ik koppel zelf. De opvang kan dat ook voor je doen, alleen doen ze dat soms erg kort. Ik laat succesvol gekoppelde konijnen zeker twee dagen in de koppelren zitten en als ze in hun vaste ren gaan, moet je soms ook nog wat scheidsrechteren. Op de bunny bunch kun je alles lezen over zelf koppelen, ik raad je aan om dat sowieso te doen, zodat je weet wat normaal is en wat niet en waar je op moet letten. Koppeling betekent eigenlijk gewoon een relatie en konijnen kunnen van gedachten veranderen over hun partner, ook al gebeurt dat meestal niet, na jaren, maar ik heb het 1 keer meegemaakt dat dat wel gebeurde. Dus het is wel raadzaam om daar iets over te lezen, ook al laat je de opvang ze koppelen. Sterkte en succes.
Ach wat verdrietig

Sterkte.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Vooral mijn dochter was erg boos op de ziekte van de konijn. De konijntjes worden keurig ingeënt maar bestaat er tegen deze ziekte geen inenting.

Het koppelen weet ik nog van de vorige keer hoe dat gaat. Lieten we ook bij de opvang doen maar uiteraard gaat dat thuis nog door.

Bunny bunch lees ik ook veel.
Ik zou inderdaad nog even de dierenarts bellen of langsgaan, die heeft het konijn gezien en kan het beste advies geven of het nog zin heeft om door te gaan, en of het voor het konijn nog te doen is. Op laten nemen door de dierenarts lijkt mij ook geen slechte optie, aangezien die heel handig zijn met het dwangvoeren.

Maar echt heel naar voor jullie dat jullie konijn zo ziek is, heel veel sterkte er mee, ook voor je dochter!
Ehhh koekje, soms helpt het om het hele topic te lezen . Het konijn is helaas overleden.

Sterkte to en dochter. Hoop dat het morgen lukt om een nieuw maatje te vinden.
Dank je wel Bloem
Oh sorry, kan merken dat ik nieuw ben op het forum, had niet gezien dat er een 2e pagina was..

Vind het heel verdrietig om te lezen dat je konijntje is overleden, heel veel sterkte!
Hallo Yajes, ik lees nu pas hoe het verder is gegaan. Wat verdrietig voor jullie. Ik vind de keuze om naar de konijnenopvang te gaan wel een hele mooie. Je helpt er niet alleen het nieuwe konijntje mee maar ook degene die jullie nog hebben. Je hebt alles gedaan wat je kon doen!
We hebben ondertussen een nieuw konijntje. Echt een lief rammetje.

Het koppelen op neutraal terrein ging perfect. Zelfs bij de konijnenopvang hadden zij niet eerder zo goede koppeling gezien. Binnen 5 minuten zat mijn konijn de nieuwe konijn te wassen.

Een half uur aangekeken en toen mee naar huis genomen. Thuis had ik vooraf alles schoongemaakt en ontsmet. Uiteraard moest thuis weer even de rangorde bepaald worden maar dat was ook weer zo gebeurd.

Ze zijn dikke vriendjes.

Mijn dochter en ik zijn blij voor onze konijn dat er weer een nieuw maatje is maar zelfs missen we onze andere konijn nog best. Gisteren weer even naar begraafplekje van de konijn geweest en mijn dochter moest weer hartverscheurend huilen.

Dat heeft gewoon tijd nodig. Het is allemaal zo snel gegaan.

Gelukkig maakt de nieuwe konijn ook weer een hoop goed; het is echt een schatje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven