Geld & Recht alle pijlers

Beleggen?

19-10-2014 14:46 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi viva-ers

Ik heb ondertussen een aardig reserve opgebouwd en kan op dit moment wat geld missen en dacht er over na om te beleggen.

Is hier iemand die er ervaring mee heeft?

Ik weet nog niet of ik denk aan aandelen of kleine leningen voor mensen die een bedrijf willen opstarten enzo (micromanagement geloof ik? )

Alle advies/ ervaringen/ tips zijn hartstikke welkom!
quote:12twister schreef op 23 april 2015 @ 10:00:

[...]

Heb jij dan een ander ASN microkredietenfonds dan ik? 1,57% winst YTD (over iets van 1,5 jaar)Geen idee waar het over gaat, maar YTD = year to date, wat wil zeggen current year to current date, dus sinds 1 januari, dus dat is 4 maanden.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Hoe gaat het met beleggen hier?

Ik ben nog niet zo heel erg lang bezig, sinds februari zoiets via een online broker.

Ik ben begonnen met aandelen, en nu opties. Echter is risico wel groter bij opties, maar kan je ook makkelijker verdienen.

Ook omdat ik niet met heel veel geld erin zit brengen aandelen te weinig op, denk dat ik komende week wat ga verkopen.
Ìk wacht, zoals Eend adviseerde, tot de AEX crashed.

Heb wat filmpjes gekeken, maar me daarna niet verder meer verdiept. Dat was wel m`n plan..
oh jammer, met griekenland was de kans. aex 50 punten lager.
quote:kamagurka schreef op 21 oktober 2014 @ 17:21:

Beleggingsfonds:

- makkelijk instappen (gewoon via internetbankieren een bedrag overmaken naar internetbeleggen)

- laag risico, maar ook 'lage winsten'

- zeer waarschijnlijk geen/laag mininum inleg (volgens mij 50 euro ofzo?)

- niet dagelijks kijken naar de beurs, omdat aandelen vaak een lange adem betreft (jaar/jaren)

en je kan je risico nog extra beperken door te kiezen voor beleggingsfondsen met kapitaalsbescherming.

heeft natuurlijk ook weer impact op het rendement.
Als je wil beginnen me beleggen begin dan altijd met goed de kranten lezen (en dan bedoel ik niet de Telegraaf). Bedenk dat alles wat jij eco vriendelijk vindt of sociaal eigenlijk altijd het slechtst rendeert en dat het lang duurt. Doe ook niets anders dan aandelen. Dat is een beetje het nadeel van traders.only. In feite lonken ze je door hun cursusje naar beleggingsproducten die helemaal niet geschikt zijn voor de gewone consument.

Binck of Alex is heel erg leuk om te doen. Zet op papier een paar bedrijven of fondsen waar jij in zou willen beleggen en kijk eens een tijdje wat die nou doen op de beurs. Probeer ook eens voor je zelf een analyse te maken wat jij denkt dat de beurzen gaan doen n.a.v. het wereldnieuws. Wat je moet weten is dat je echt heel goed de boel moet uitpluizen. Voor iets bij het NOS journaal wordt vermeld zijn er in de markt al geruchten of plannen en die zijn al vaak in de prijs verdisconteerd. Dat betekent jij geen winst maakt of zelfs verlies omdat je te laat op de hoogte bent.

Leuke vragen voor jou zijn: wat denk je dat de olie prijs gaat doen. Iran heeft het atoomakkoord gesloten dus wat gebeurd er dan want het is een van de weinig stabiele markten in het Midden Oosten. Hoe staat de economie in China er voor. Beleggen is leuk omdat he je wereld vergroot en ook je kennis daar over. Wil je je beperken tot de AEX dan kijk je welke bedrijven er in zitten en wat ze maken en of ze plannen hebben.

Je kun ook natuurlijk gewoon aandelen kopen in Inditex (spaans) of LVMH, ben je een beetje mede eigenaar van grote modeketens. De prijzen van de aandelen zeggen ook iets over het bedrijf. Als een aandeel 2 euro is en de koers is al jaren hetzelfde, bespaar dan je moeite. Soms kost een aandeel 100 euro en heb je er maar eentje. Kortom. He is een heel simpel spelletje en je kan er een leuk spelletje van maken maar verdiep je in de regels en speel alleen met geld waar je niet wakker van ligt als je het allemaal kwijt raakt.
Zelf ben ik een tijdje geleden ook begonnen met beleggen...

Ik heb eerst wel geoefend met het beursspel, en dat speel ik nog steeds.

Ik doe het alleen met sprinters, en doe dat via degiro, gratis aanmelden, en de transactie kosten, zijn lekker laag.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-09-2015 13:28
Reden: spam
% gewijzigd
Beleggen lijkt altijd interessant voor het grote publiek te worden op het moment de koers relatief hoog staat. De afgelopen jaren had je veel winst kunnen maken met beleggen. Dat is precies waarom het nu weer aantrekkelijk lijkt want diverse partijen lopen nu te schermen met de rendementen die zij de afgelopen jaren hebben behaald. Maar afgelopen zomer is de NLe beurs ook onderuit gegaan door de Chinese beurs. Ik vraag me af of nu instappen verstandig is. Maar ben absoluut geen expert.
Beginnen als de koersen hoog zijn is in ieder geval vrij niet slim
quote:JollyJ schreef op 22 september 2015 @ 09:34:

Beginnen als de koersen hoog zijn is in ieder geval vrij niet slimAls je zou kunnen voorspellen wat 'hoog' is niet. Maar zo eenvoudig is het nooit.
Als het bloed door de straten loopt moet je instappen.

Anders gezegd : als iedereen instapt , moet jij uitstappen.

Als iedereen uitstapt moet jij instappen.

Heb helaas nu geen reserve, nu zou ik instappen.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:happy-daddy schreef op 22 september 2015 @ 10:42:

Als het bloed door de straten loopt moet je instappen.

Anders gezegd : als iedereen instapt , moet jij uitstappen.

Als iedereen uitstapt moet jij instappen.

Heb helaas nu geen reserve, nu zou ik instappen.Er loopt hier alleen regen door de straten. Tussen 2009 en nu zijn de aandelenprijzen verdubbeld. Dat noem ik geen 'bloed door de straten', ook al is er de afgelopen weken een kleine correctie geweest. We staan nu nog hoger dan op 1 januari.
Ik ben aan het bedenken of ik wil gaan beleggen. Ik ben er wat boeken over aan het lezen en heb een informatiepakket aangevraagd bij binck.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Wederom een nieuwe correctie. http://www.telegraaf.nl/d ... _nieuws_staalmarkt__.html
In theorie verdien je met beleggen op de lange termijn altijd meer geld dan met sparen, omdat je meer risico loopt. De vraag (nog buiten het instapmoment) is of je dat wil en in welke vorm. Je moet geld voor langere tijd weg kunnen/willen zetten en ertegen kunnen dat het ook (tijdelijk) minder wordt in plaats van meer. Dat laatste ben ik zelf bijvoorbeeld bijzonder slecht in
Als de professionele partijen gaan verkopen en de particulier gaat instappen.........

Ik heb in juli alles verkocht,de volatiliteit op de aandelenmarkten is mij te groot de laatste maanden.

TIP.

Begin met aandelen die zich al bewezen hebben.

Kon.olie.

Unilever.

En neem zeker een stuk of 8 verschillende bedrijven,om het risico te spreiden.
anoniem_186199 wijzigde dit bericht op 22-09-2015 21:47
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
Het is ook de vraag waarom je overweegt te gaan beleggen?

Is het de lage spaarrente die je doet denken aan overstappen op beleggen,

of lijkt het je ook erg leuk om je met belegen bezig te houden,

of heb je veel spaargeld en baal je ervan dat je meer VRH (vermogensrendementsheffing) moet betalen dan je aan spaarrente ontvangt? Wat dat laatste betreft: de pensioenfondsen denken/hoeven de komende jaren maar 3 tot 3,5% rendement te halen, en dat zijn allemaal professionals, dus ik zou zelf niet de illusie hebben dat je die als beginneling kunt verslaan.
quote:cijfernerd schreef op 22 september 2015 @ 21:42:

Als de professionele partijen gaan verkopen en de particulier gaat instappen.........

Ik heb in juli alles verkocht,de volatiliteit op de aandelenmarkten is mij te groot de laatste maanden.

TIP.

Kon.olie.

Unilever.

imtech

volkswagen

Niet te snel instappeen , kijk ook rustig eens over de grens (USA)

Daar zitten soms ook leuke dingen tussen closed end funds , preferent stock , onroerendgoed firmas ,startersleningen "banken"
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:cijfernerd schreef op 22 september 2015 @ 21:42:

TIP.

Kon.olie.

Unilever.

Beleggen in individuele aandelen is echt geen advies dat je aan een beginner moet geven. Ga op zoek naar een stuk of 3 spotgoedkope etf's, de verhouding tussen kosten en spreiding is dan echt vele malen beter. Minstens 8 aandelen zijn er dan eerder minstens 800, wereldwijd gespreid. Koop bijvoorbeeld een of 2 trackers op grote wereldwijde indices, een of 2 obligatiemandjes (iboxx trackers), en vul eventueel aan met misschien emerging markets, asia, vastgoed, of wat je maar leuk vind. Dan heb je een heel overzichtelijke portefeuille met 5 of 6 trackers, als je het goed doet kosten van minder dan 1%, en een spreiding die oneindig veel beter is dan 'zeker een stuk of 8 bedrijven'.

En voor de meeste mensen is bovenstaande ook voor altijd genoeg. Elke maand bijleggen, een keer per twee jaar herbalanceren en kijken of er andere trackers goedkoper/beter zijn, en verder nooit meer naar omkijken. Alleen in uitzonderlijke situaties zou ik individuele aandelen aanraden, maar normaal komen die pas ter sprake bij professioneel vermogensbeheer. Voor een kleine beginnende belegger is dat niet alleen te risicovol, maar ook veel te veel werk.
quote:Gebruna schreef op 22 september 2015 @ 22:59:

Het is ook de vraag waarom je overweegt te gaan beleggen?

Is het de lage spaarrente die je doet denken aan overstappen op beleggen,

of lijkt het je ook erg leuk om je met belegen bezig te houden,

of heb je veel spaargeld en baal je ervan dat je meer VRH (vermogensrendementsheffing) moet betalen dan je aan spaarrente ontvangt? Wat dat laatste betreft: de pensioenfondsen denken/hoeven de komende jaren maar 3 tot 3,5% rendement te halen, en dat zijn allemaal professionals, dus ik zou zelf niet de illusie hebben dat je die als beginneling kunt verslaan.Heel terechte vraag. In de periode 1993-1997 was de spaarrente laag en werden wereldwijd enorme rendementen behaald. Gevolg; men stapte massaal in de beleggingen (en dan vaak ook beleggingsverzekeringen want die werden fiscaal gefaciliteerd). Toen de beurs klapte in 2001 en 2008 ontnuchterde Nederland weer en werd massaal uit de beleggingen gestapt . Nu hebben we weer een lage rente, hoge rendementen en tada... je hoort met grote regelmaat mensen die beleggen toch weer gaan overwegen want de spaarrekening levert ook niets op. DENK NA, de geschiedenis herhaalt zich bijna altijd. Risico's nemen = niet huilen als het mis gaat, en een gewaarschuwd mens telt voor twee.
..
anoniem_205709 wijzigde dit bericht op 23-09-2015 09:19
Reden: dubbel
% gewijzigd
wat vinden jullie van het aankopen van certificaten van aandelen van de Triodos? kost 80 euro, met gemiddeld rendement van 4,5 % (ik zou dit geld zo'n 20 jaar wegzetten).
Ik heb er eigenlijk nog niets van gehoord, linkje?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:handigmetgeld schreef op 22 september 2015 @ 10:14:

[...]

Als je zou kunnen voorspellen wat 'hoog' is niet. Maar zo eenvoudig is het nooit.

ik weet hoe eenvoudig het is. En ja, de trend is dat particulieren (en pensioenfondsen) instappen en uitstappen op het verkeerde moment.

Maar goed, ik ben geen beleggingsadviseur en dat hou ik zo. Daarvoor ken ik de business veel te goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven