Zorgen dat kat aansterkt

29-09-2015 12:00 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven over m'n kat. Hij is vorige week dinsdag geopereerd aan z'n kiezen. Bleek dat ie gingivitis had en de dierenarts vond het verstandiger om al z'n kiesjes te trekken zodat hij er vanaf zou zijn. Heb verder trouwens nooit iets van pijn bij hem gemerkt tot maandag ochtend en maandag avond had ik de eerste afspraak bij de dierenarts. So far so good. Zijn kiesjes eruit en dinsdag/woensdag was hij lekker aan het eten en zag er goed uit. We kregen alleen de pijnstillers en antibiotica er niet in bij hem, dus door z'n eten gedaan.

Toen begon het probleem. Donderdag wou hij niet meer eten (enkel wat geweekte brokken in de avond die hij 's nachts weer uit heeft gespuugd) en vrijdag ochtend was hij enorm suf, wilde nog steeds niet eten en drinken. Gebeld met de dierenarts en we moesten hem meteen weer langsbrengen. Hij kreeg een bloedonderzoek, verhoogde nierwaarden, en werd direct aan het infuus gelegd. Vrijdag avond moesten we hem weer op komen halen. Zaterdag wilde hij nog steeds niet eten en omdat dat zo slecht in voor katten hebben we hem gedwangvoerd. Zondag (godzijdank) begon hij zelf weer kleine beetjes te eten. Ik heb vanalles voor hem gemaakt. Verse vis, gekookte vis, gekookte kip, diverse blikjes voer en zelfs vanillevla (op advies van de fokker). Hij wil het allemaal niet. Het enige wat hij nu eet zijn de kuipjes kip in saus van Sheba. Er komt verbetering in. Hij eet langzaam aan steeds meer. Wil ook steeds meer zelf drinken.

Om een heel lang verhaal wat korter te maken. Ik vraag me af wat ik hem nu kan geven om een beetje aan te sterken. Hij was al mager (Oosterse korthaar) en hij is door dit verhaal ook nog eens afgevallen. Ik heb een blikje a/d van Hills gehaald bij de dierenarts en daar reageerde hij heel heftig op en moest meteen overgeven. Bleek dat hij daarmee gedwangvoerd was op vrijdag. Dat wist ik dus niet anders had ik het niet eens geprobeerd.

Hopelijk kunnen jullie nog iets verzinnen wat de meeste katten te lekker vinden om te laten staan!
Oh ja, zijn pillen konden we laten zitten van de dierenarts. Het levert bij hem teveel stress op en over drie weken krijgt hij een nieuw bloedonderzoek om te kijken hoe zijn nieren er aan toe zijn. Voor nu is het belangrijk dat hij weer wat sterker wordt.

Zoals ik al zei gaat het elke dag wel wat beter. Hij at vanochtend zelf van een schaaltje. Zondag moest ik hem nog op schoot houden en voeren vanaf mijn hand terwijl ik hem aaide en lieve dingen zei Het was altijd al een prinsje !
Wat gaat DA met de verhoogde nierwaardes doen?
Ik zou hem vooral geven wat hij wil eten, die kuipjes dus, dan maar extra veel. Sterkte!
Hier zijn ze helemaal gek vam de blikjes van Shiny cat. Die zijn in allerlei smaken te krijgen en bevatten maar een of 2 soorten vlees in gelei.
Oh over 3 weken verder kijken dus. Mag je in de tussentijd alles geven? Misschien lust de kat hart? Of van dat astronautenvoer van de DA proberen?
@ Vivamila: ze zei gisteren dat als zijn waardes normaal zijn, dat het betekent dat hij niet onder die 2/3e grens zit en dat we het voor nu laten, maar een regelmatige controle moeten doen. Als hij toch nog verhoogde waardes heeft dan zal hij aan het dieetvoer moeten misschien in combinatie met medicijnen.

Nog een toevoeging: Zijn waardes waren na 1 dag infuus weer in orde.
Misschien een dom idee, maar anders kittenmelk geven?

Kun je jn poedervorm kopen, moet enkel water bij.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Wat hier hielp was het eten even verwarmen in de magnetron. Dan gaat het schijnbaar sterker ruiken en zullen katten er eerder van eten. Gewoon even 20 seconden, het hoeft niet bloedheet natuurlijk.
Dat spul van de dierenarts, recovery, dat trekt hij echt niet. Hij was de hele middag misselijk nadat ik hem dat voorgeschoteld had. Voedselaversie.

Hart kan ik nog wel proberen. Dat heeft hij nog niet eerder gehad, dus ik ben benieuwd
kitten- of kattenmelk is niet zo goed voor de niertjes dus misschien niet zo goed om dat te eten. Het beste kun je toch gaan voor iets dat dicht bij hun natuurlijke voedsel ligt: hart, vlees, vis (gekookt of vers).
@Dorothy: Ik had wel kattenmelk gehaald, dat wilde hij niet. Kittenmelk kan ik nog proberen.

@Lautje: Ik doe er nu al wel een beetje warm water doorheen zodat het opwarmt en ook zodat hij voldoende vocht binnen krijgt.
quote:lionlily schreef op 29 september 2015 @ 12:16:

kitten- of kattenmelk is niet zo goed voor de niertjes dus misschien niet zo goed om dat te eten. Het beste kun je toch gaan voor iets dat dicht bij hun natuurlijke voedsel ligt: hart, vlees, vis (gekookt of vers).Ik bedoel de melk die een flessenkitten krijgt. Kan me moeilijk inbeelden dat dat slecht is voor de nieren.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Tonijn op water uit blik gewoon voor mensen? Dat is groot feest bij ons.

Kittenbrokjes zijn 'vetter' dan gewone brokken.

Ik zou hem eerst aan het eten krijgen en m dan vetter zien te krijgen.

Hier ook twee Oosterse. De laatste kwam ook mager binnen, was ziek geweest. Gaat nu week of 4 later weer als een speer.
Tonijn ga ik zo halen. Hopelijk eet hij daar van Normaal gesproken vindt hij dat wel lekker, maar nu eet hij zoveel dingen niet die hij normaal gesproken wel wil.

Hij eet dus wel, maar alles bij elkaar is het één blikje Sheba kip per dag. Ik hoop dat het gewoon steeds beter gaat en hij steeds meer wil eten, maar voor nu is dit het helaas. Ik wil natuurlijk wel dat hij voldoende binnen krijgt op een dag en niet nog meer afvalt.
Is er bij een andere dierenarts misschien aansterkvoer van een ánder merk dan Hills? Dat aansterkspul is namelijk wel errug handig... Ik zou een rondje dierenartsen bellen.
Brinta! Maak een bordje Brinta voor hem klaar met water (niet met melk).

Succes!
Heb je Gourmet (en dan vooral die mousse in blikjes) al geprobeerd? Ik heb van meerdere mensen met zieke katten gehoord dat ze dat erg lekker vinden.
Ja, daar heb ik hem zelf zaterdag mee gedwangvoerd omdat dat makkelijk in een spuit te krijgen was. Sowieso mousse voer trekt hij nu niet zo goed :( Ik ga maar veel verschillende dingen bestellen bij zooplus. Dat natvoer is kwalitatief beter want op alleen Sheba gaat ie het ook niet redden. Gelukkig heb ik er thuis nog een rondlopen die letterlijk alles lekker vindt dus het komt sowieso wel op.
Ik zou iig kittenbrokjes geven. Daar sterken vermagerde moedertjes ook goed mee aan als ze nog zogen.

Sterkte!

Naar als je vriendje zich zo rot voelt.
Heeft hij nu helemaal geen kiezen/tanden meer?

Dan de brokjes iets week maken met lauw/warm water.

Teveel blikvoer zou ik niet doen. Is meer vocht dan voeding en dan zit hij wel vol maar wordt er niet dikker van.
Kattenbrokjes kun je ook in water doen trouwens. Is hij erg actief nu?
Natvoer, desnoods voor kittens. Tonijn of zalm uit blik.

Wat hier trouwens ook altijd een succes is: van die liquid snacks. Die stickjes. Je hebt er varianten bij die extra vitamines bevatten, of taurine, of een combinatie. Juffrouw hier is er gek op, en het is meteen weer wat extra vocht. Ook bij ZooPlus te koop.
Hij heeft alleen nog zijn hoek en voortanden. Brokjes wellen heb ik ook al geprobeerd. Hij ruikt er aan en dat is het. Hij moet er niet van kokhalzen, dat is al heel wat. Dat heeft hij namelijk met mousse voer wel.

Hij is nog niet zo actief als voor de operatie, maar het is al stukken beter. Hij is weer gewoon met z'n zusje aan het spelen, aan de bank aan het krabbelen etc. Ook miauwt hij weer gewoon (hard en vol kracht) ipv het zielige geluid wat ie vorige week produceerde.

Kittenbrokjes zat ik ook aan te denken, maar ik had ook weer ergens gelezen dat als katten last hebben van hun nieren kittenbrokjes niet zo goed zijn. Voor nu is het natuurlijk belangrijk dat hij weer normale hoeveelheden eet en zijn nieren worden over drie weken weer gecontroleerd.
Er is aansterkvoer voer van royal canin. Dat is een soort papje van te maken. Kan ook warm dan vinden ze het vaak ook nog lekkerder. Katten vinden het belangrijk dat eten lekker ruikt. Warm eten ruikt sterker.

Natvoer etc kun je ook overgieten met kokend water en dan mengen. Wel af laten koelen totdat het eetbaar is.

De blikken van 400 gram van de aldi vinden mijn katten lekker(hierin zitten geen granen of suikers in de pate varianten), maar ook de maaltijdzakjes van de aldi. En de blikken tonijn van de whiskas.

Bij natvoer moet je opletten dat je wel compleet natvoer neemt. Ongeveer 400 gram per dag is voldoende voor een kat van 4kg.

En als hij die kuipjes kip van Sheba wel eet zou ik hem dan gewoon geven. Beter iets dan niets eten. Vaak is het een kwestie van weer leren eten. Als hij de Sheba goed eet (dus de aanbevolen hoeveelheid) dan kan je weer andere merken en als hij weer beter is brokken geven. Want katten zonder tanden kunnen weer leren brokken eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven