Geld & Recht alle pijlers

Help!! Overlast huisgenoot.

29-09-2015 13:28 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon samen met twee huisgenoten in een studentenhuis. Ik woon samen met een ander meisje op de eerste etage, en boven ons woont een jongen die dus boven onze beide kamers woont.

De jongen boven ons veroorzaakt ontzettend veel overlast. Hij heeft psychische problemen waardoor hij bijna elke dag woede aanvallen heeft. Dit houdt in dat hij gromt, stampt en dingen omgooit, ook midden in de nacht. Wij zijn hierdoor bang geworden en hebben altijd onze kamer deur op slot. Dit is niet alles. Hij poep en plas blijkbaar in een emmer op zijn kamer, dit gooit hij 1 keer per dag door de wc. Hierdoor is de wc constant vies en zitten er overal stukken poep. Hij maakt de emmer schoon in de wasbak van de douche en ook daar zitten stukken poep. Het is echt smerig en hij maakt zelf niks schoon, ook al vragen wij hier constant om. Wij hebben dit heel vaak aangeven bij de huisbaas maar die doet niks, terwijl hij ons dat wel toezegt. Wat kunnen wij hier tegen doen? We hebben overal foto's van gemaakt als bewijs etc. Wij vinden dit niet meer leefbaar namelijk en wonen er niet meer met plezier. Iemand die hier verstand van heeft en ons misschien kan helpen?

Liefs
Je kan dit eens lezen over minder huur betalen zo lang je woongenot aangetast wordt, terwijl je geklaagd hebt over overlast: https://www.jurofoon.nl/n ... in-je-minder-huur-betaalt

Ik denk alleen niet dat er een huurcommissie is en naar de rechter is ook niet gratis. Je zou een brief kunnen sturen waarin je ermee dreigt.
Jouw huisbaas is niet van plan hem eruit te zetten. Anders had hij dit al veel eerder gedaan, daar zou ik dus niet op rekenen.
quote:vruchtgebruik schreef op 29 september 2015 @ 14:05:

Je kunt het onaardig doen maar dat is een strijd en wil je die aangaan met een psychiatrisch patiënt?

Strijd met misschien resultaat uitzetting jongen (na een paar jaar)

-elke keer bij geluidsoverlast melding doen bij de politie, sowieso alles melden

- elke keer aangeven bij je verhuurder, hij hoort jou 'woongenot' te bieden en dat is dit niet

- je hebt volgens mij in elke stad wel een huurderspreekuur en zij kunnen je hierin ondersteunen

Je kunt ook afwachten tot maart. Zou ik doen. Daarnaast kun je meldpunt zorg en overlast of de links die al eerder zijn geplaatst van jouw stad inschakelen omdat dit gedrag naast zeer ergerlijk ook zorgelijk is. En misschien zet dat jouw huisbaas onder druk om eerder actie te ondernemen.

Ik vind het eerlijk gezegd ook sneu voor die jongen. Als hij op deze manier alleen gaat wonen is hij zo zijn huis kwijt. Hij moet vind ik beter begeleid worden. Wellicht inderdaad zijn ouders oid erbij betrekken.

Sorry hoor, tuurlijk is het sneu voor die jongen dat hij zo in de war is, maar dat is niet een reden om to in een huis te laten zitten met iemand waar ze bang voor is en waar alles continue onder de stront zit.

Ze betaald gewoon voor een normale plek om te wonen.
Kunnen jullie niet met z'n tweetjes een flatje huren?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Pick your battles. Dit wordt zo'n lang en vermoeiend conflict, ga lekker op zoek naar een andere kamer.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Jouw huisbaas heeft geen last van hem, dus hij gaat hem er niet uitzetten. En die jongen gaan niet veranderen. Dus: je blijft en accepteert dat je moet schoonmaken, of je gaat verhuizen.
quote:Dropdrop schreef op 29 september 2015 @ 14:08:

Je kan dit eens lezen over minder huur betalen zo lang je woongenot aangetast wordt, terwijl je geklaagd hebt over overlast: https://www.jurofoon.nl/n ... in-je-minder-huur-betaalt

Ik denk alleen niet dat er een huurcommissie is en naar de rechter is ook niet gratis. Je zou een brief kunnen sturen waarin je ermee dreigt.Dit zou een goede optie zijn inderdaad.
quote:kopjekoffie70 schreef op 29 september 2015 @ 14:11:

Kunnen jullie niet met z'n tweetjes een flatje huren?Dit. Ik zou ook verhuizen. Als dit al 10 jaar zo gaat, gaat er op korte termijn waarschijnlijk echt niets veranderen. Eieren voor je geld keizen. Wegwezen.
Geef bij je huisbaas aan dat jullie beiden weggaat als hij blijft zitten.

En dat hij dus ook echt de reden is.

Het lijkt me voor hem kostbaarder om elke keer 2 nieuwe huurders te vinden omdat men niet kan samenleven met die jongen dan om hem er één keer eruit te zetten.

Weet je hoe en waarom de vorige huurders zijn weggegaan?
Oh als de huisbaas het al 10 jaar zijn gang laat gaan dan zijn jullie vast niet de eersten die hebben geklaagd.

Dan zou ik gewoon weg gaan.
Poep zelf een paar dagen in een emmer en zet die over zijn hoofd. Sorry, geen fatsoenlijker oplossing.
verba volant, scripta manent.
Waarom bel je 's nachts de politie niet als hij zo te keer gaat?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het is vast een te kostbare oplossing voor de verhuurder, maar ik dacht direct aan een sanibroyour
Dat lost de rest natuurlijk nog niet op, maar wel dit poepprobleem.
Wacht even, dit is al tien jaar zo? En je hoopt serieus dat de huisbaas er iets aan zal doen?

Laat me je uit je droom helpen. De huisbaas zal hier helemaal niets aan doen. Anders had hij dat al lang gedaan. Er kunnen allerlei redenen voor zijn (de meest waarschijnlijke: hij heeft er zelf geen last van omdat hij er niet woont) maar het komt erop neer dat de situatie echt niet gaat veranderen. Je kunt gaan pappen en nathouden door NOG eens te klagen, zijn ouders te bellen, hulp te zoeken, maar dat heb je al gedaan en dat hielp niets.

Echt, geen enkel huis is dit waard. Deze jongen is agressief en dat zou wel eens uit de hand kunnen lopen. Denk aan je eigen veiligheid en vertrek. Het voelt misschien als een nederlaag en "niet eerlijk", en dat is het ook niet, maar het is echt de makkelijkste oplossing.
Je hebt idd te maken met een soort van psychiatrisch patiënt. Iemand die niet goed snik is. Gezien zijn dagelijkse woedeaanvallen kan dit potentieel gevaarlijk voor jullie zijn, of worden.

Naar een meldpunt voor huurders/ bemiddeling o.i.d. gaan, heeft geen zin omdat je te maken hebt met een psychisch gestoorde. Dit kan alleen werken als je te maken hebt met een wederpartij die voor reden vatbaar is en waarmee je afspraken kunt maken, en dat is hier dus niet zo.

Huisbaas doet dus niks helaas. Die zou hem eruit moeten zetten.

Politie bellen is alleen voor calamiteiten, dus bij extreme geluidsoverlast/ persoonlijke bedreiging/ woedeaanvallen etc..

Die jongen gaat dus niet weg. Enige optie die overblijft, is zelf verhuizen. Stel als laatste redmiddel een ultimatum aan je huisbaas. Of jullie zeggen allebei de huur op vanwege een onleefbare situatie die hijzelf instand houdt, of hij gooit die jongen eruit. Nieuwe huurders zullen hier ook last van gaan hebben dus huisbaas heeft belang bij een oplossing (= alleen uitzetting).

De juridische weg: huisbaas sommeren etc. duurt eindeloos en kost meer van je eigen energie en geld dan het oplevert.
Verhuizen. Kost de minste moeite......

In veel studentensteden geldt: voor jou tien andere huurders. Dus die huisbaas heeft geen enkele motivatie om wat aan de overlast te doen. Als jullie vertrekken, zitten er zo weer twee andere huurders in. En aangezien dit al tien jaar duurt, kan het ook nog wel tien jaar langer duren.
quote:Boogschutter10 schreef op 29 september 2015 @ 15:10:

Die jongen gaat dus niet weg. Enige optie die overblijft, is zelf verhuizen. Stel als laatste redmiddel een ultimatum aan je huisbaas. Of jullie zeggen allebei de huur op vanwege een onleefbare situatie die hijzelf instand houdt, of hij gooit die jongen eruit. Nieuwe huurders zullen hier ook last van gaan hebben dus huisbaas heeft belang bij een oplossing (= alleen uitzetting).

Toch vraag ik me dan af... als die jongen daar al 10 jaar zit... zouden er dan niet al heel veel huurders weg zijn gegaan door hem?

Je zou denken dat die huisbaas er ook gek van wordt om elk half jaar nieuwe huurders te zoeken...
Ik heb een onderbuurman gehad met psychische problemen. Deze man kon ontzettende woedeaanvallen hebben, van alles schreeuwen (oa: ik maak er een eind aan...), met dingen gooien/bonken.

Wanneer hij een aanval had, durfde ik ook niet langs zijn deur naar beneden.

Ik heb meerdere malen een klacht ingediend bij de woningbouw (sociale huurwoningen), de politie gebeld wanneer hij op zijn balkon aan het schreeuwen was (midden in de nacht), andere buren hebben klachten ingediend. Dan kwam er iemand praten, was het een maandje rustig en dan begon het weer.

Standaard antwoord van de instanties: we proberen hem bij te staan, maar hij moet toch ergens wonen....

Toen ik de kans kreeg ben ik verhuist
"I love not Man the less, but Nature more..."
Grappig, dit had mijn voormalig huisgenoot kunnen zijn. En toen zaten we beiden in een begeleid wonen traject...

Als buurjongen 's nachts doordraait: politie bellen. Als hij overdag dingen loopt te slopen om zijn woede te uiten, ook. En dan ook echt 112. Gebeurde ook in dat begeleid wonen-traject. Draaide er iemand door, en die besloot het meubilair vliegles te geven. Belden de buren (zowel medeclienten als 'normale' bewoners, was in een flatgebouw met 1-persoons-appartementen) gewoon 112.

Huisbaas gaat niets doen. Sterker nog, ik heb vaak zat meegemaakt dat de begeleiding (die ons zowel moest begeleiden als in de groepswoningen huisbaas was) niets deed. Zoek je heil dus daar alsjeblieft niet.

Ga samen met je leuke huisgenootje op zoek naar een ander huis/andere kamer. Want ook ik zeg: dit gevecht ga jij niet winnen.
quote:AnAppleADay schreef op 29 september 2015 @ 15:55:

[...]

Toch vraag ik me dan af... als die jongen daar al 10 jaar zit... zouden er dan niet al heel veel huurders weg zijn gegaan door hem?

Je zou denken dat die huisbaas er ook gek van wordt om elk half jaar nieuwe huurders te zoeken...Als dit huis in een grote stad staat dan hoeft de huisbaas niet zo hard te zoeken.
quote:blije-bij schreef op 29 september 2015 @ 16:20:

[...]

Als dit huis in een grote stad staat dan hoeft de huisbaas niet zo hard te zoeken.

Toch kost het altijd tijd/geld. Op een website adverteren is niet gratis. En toch steeds een huurcontract opmaken, bezichtigingen doen, sleuteloverdrachten, checken van kamer enz. En dan is er ook nog de kans op een maand leegstand.

Tuurlijk vind je altijd wel weer snel een nieuwe huurder, maar ik kan me niet voorstellen dat de huisbaas niet liever heeft dat de huurders langer blijven zitten. Scheelt hem echt een hoop tijd en dus geld.
Er is ook nog zoiets als huurdersbescherming in Nederland. Dus zelfs als de huisbaas mee wil werken mag deze een huurder niet zonder meer op straat zetten. Dan is met enige regelmaat nieuwe huurders waarschijnlijk makkelijker voor de huurbaas dan een procedure starten om één huurder uit huis te krijgen.
Ik zou een slot op de wc en douche zetten, die jij en jouw vrouwelijke huisgenoot alleen open kunnen maken en hij niet. Wat een kneus. En die huurbaas van je ook. Die interesseert het waarschijnlijk helemaal niks.
Ik zit in zo'n gevecht verwikkeld. Alleen nog een stukje ernstiger en ik kan niet zomaar weg (koopwoning) en geloof me. Ik baal voor het eerst dat ik niet huur. Ben nu bijna een jaar aan het vechten, ¤7500 armer aan juridische kosten. Ben vaste klant bij de politie en de politietelefoon. En er is geen uitzicht op verbetering in korte tijd.

Het verschrikkelijke is: woning staat te koop voor heel weinig, maar aangezien mevrouw 20 uur van de 24 schreeuwt vraagt elke bezichtiger alleen, jezus woont zij hier in de straat??? En vertrekt...

Dus echt, huur opzeggen en gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven