Einde contract, verlofuren
vrijdag 2 oktober 2015 om 10:10
Mijn vriend heeft een paar dagen terug te horen gekregen dat zijn contract niet werd verlengd. Nou is dat op zich geen hele grote ramp, want uiteindelijk wilde hij toch liever ergens anders werken, maar hij had het er wel heel erg naar zijn zin en het vooral heel gezellig met zijn collega's. Erg zuur is dat hem een gigantisch mes in de rug is gestoken door die collega's. Er is hem echt een grote naaistreek geleverd door zijn leidinggevende en 2 collega's waar hij echt behoorlijk kapot van is. Hij heeft zich de 2 dagen na dat gesprek ziek gemeld, omdat hij gewoon misselijk werd bij het idee die collega's onder ogen te moeten komen. Daarna is hij wel weer gaan werken, maar 's avonds kwam hij compleet uitgeput thuis. Zijn contract verloopt over 3 weken, en hij heeft nog voor vermoedelijk 4 weken aan verlofuren. Precies weten doen we dat niet, want zijn laatste verlofkaart is van januari en sindsdien heeft hij nog uren opgenomen en bijverdiend door overwerk. Zijn baas wil niet zeggen hoeveel uren hij precies heeft, en het intranet waar dat normaal in te zien is heeft al weken lang een storing. Zijn baas kan geen vervanging vinden, dus wil die niet dat hij zijn verlofuren opneemt. We hebben samen de cao en het contract zitten uitpluizen, maar konden hier niet echt duidelijk een antwoord op vinden.
Daarbij heeft hij, volgens contract en cao, te laat te horen gekregen dat zijn contract niet werd verlengd. Dat moet een maand van tevoren aangegeven worden maar ze waren een halve week te laat. In zijn contract staat dat als je een maand van tevoren nog niks gehoord hebt, het verlengd moet worden. In de cao staat dat de werknemer dan recht heeft op 'een vergoeding'.
Mijn vriend ziet het echt niet zitten om die 3 weken nog vol te maken. Er is hem echt een mes in de rug gestoken door mensen die hij als vrienden beschouwd en dit breekt hem echt op.
Kan iemand ons uitleggen wat zijn rechten en plichten in dit geval zijn?
Daarbij heeft hij, volgens contract en cao, te laat te horen gekregen dat zijn contract niet werd verlengd. Dat moet een maand van tevoren aangegeven worden maar ze waren een halve week te laat. In zijn contract staat dat als je een maand van tevoren nog niks gehoord hebt, het verlengd moet worden. In de cao staat dat de werknemer dan recht heeft op 'een vergoeding'.
Mijn vriend ziet het echt niet zitten om die 3 weken nog vol te maken. Er is hem echt een mes in de rug gestoken door mensen die hij als vrienden beschouwd en dit breekt hem echt op.
Kan iemand ons uitleggen wat zijn rechten en plichten in dit geval zijn?
vrijdag 2 oktober 2015 om 10:26
Wat een rotsituatie!
Voor zover ik weet mag je in principe verlofuren opnemen, mits het bedrijfsbelang daarbij niet in het geding komt of iets in die richting. Zijn baas mag hem dus weigeren zijn verlofuren op te nemen als hij nog geen vervanging heeft en zonder vervanger het werk niet uitgevoerd kan worden. Daar ben je verder natuurlijk niet mee geholpen.. Ik weet alleen niet hoe het zit bij ziekmelding ivm arbeidsconflicten etc, maar er is hier vast iemand die je dat wel kan vertellen.
Veel succes in ieder geval, wat moet hij zich rot voelen...
Voor zover ik weet mag je in principe verlofuren opnemen, mits het bedrijfsbelang daarbij niet in het geding komt of iets in die richting. Zijn baas mag hem dus weigeren zijn verlofuren op te nemen als hij nog geen vervanging heeft en zonder vervanger het werk niet uitgevoerd kan worden. Daar ben je verder natuurlijk niet mee geholpen.. Ik weet alleen niet hoe het zit bij ziekmelding ivm arbeidsconflicten etc, maar er is hier vast iemand die je dat wel kan vertellen.
Veel succes in ieder geval, wat moet hij zich rot voelen...
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!