Werk & Studie alle pijlers

Ontslagen? Uh..

03-10-2015 20:00 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Tot vandaag werkte ik bij een supermarkt als Hulpkracht (werd vaak ingezet als caissière maar geen vakkenvullen, etc.). Ik ben wonende in Leiden en 3 oktober is een enorm groot festival/kermis/feestgebeuren. Zelf woon ik vijf minuten van werk af, en ben een half uur van te voren gaan lopen om op tijd te zijn. Helaas, geluk stond niet aan mijn kant waardoor ik in totaal drie minuten te laat was.

Vrijwel gelijk toen ik aankwam wilde ik naar mijn leidinggevende lopen om uit te leggen dat ik doormiddel van de drukte niet door de mensenmassa heen kwam, maar meteen kreeg ik een sneer naar mijn hoofd ("WANNEER had je moeten beginnen?"). Ik heb mezelf toen netjes uit proberen te leggen, maar werd door mijn leiding gevende (geen 'baas', alleen teamleider die dag) eigenlijk keihard voor schut gezet tegenover mijn collegas. Dat ik voortaan maar een uur van te voren moet vertrekken voor een stukje van vijf minuten.

Helaas dus totaal geen begrip voor het feit dat ik door een enorm feest bijna niet door de mensenmassa heen kwam. Heb mezelf toen nog een keer geprobeerd uit te leggen, excuses aangeboden, maar werd alleen maar verder de grond in geboord. Ik heb toen gezegd dat ik dit geen 'gang van zaken vond.' Hij heeft toen aangegeven dat hij me ging ontslaan voor werkweigering, zonder officiële waarschuwing, terwijl ik gewoon wilde werken! Daardoor heb ik mijn tas gepakt en ben redelijk overstuur weggegaan. Ik schaamde me kapot terwijl ik netjes mijzelf uitlegde.

Nu is mijn vraag, kan deze jongen mij zonder enige officiële rede ontslaan? Ook al is hij niet de 'baas'? Ik ben al van plan Maandag naar het filiaal te bellen aangezien de baas dan pas weer aanwezig is, maar kan ik hier iets mee? Ik snap er niets meer van.
En als de wereld niet goed in elkaar zit, verhuizen we naar mars.
Wat een rare manier van omgaan met je personeel. De tip van Jeweethetniet opvolgen dus. Succes!
quote:Lelietje-van-Dalen schreef op 03 oktober 2015 @ 20:28:

Tja. Soms kun je beter je mond houden.... Als een leidinggevende je zo makkelijk buiten kan zetten en je baantje je lief is, is assertief zijn niet handig. Niet het feit dat je te last was, masr het feit dat je een weerwoord gaf heeft je je baantje gekost.

Je kunt inderdaad de eerstvolgende dag langsgaan en verhaal gaan halen bij een meerdere. Maar je kunt ook lekker gaan feesten en denken zakken jullie lekker in de sh#t... En maandag op zoek gaan naar een ander baantje.

Ik persoonlijk zou denk ik voor het laatste kiezen. Ben niet geschikt als voetveeg....Gelukkig kan een leidinggevende je ook niet zo gemakkelijk maar buiten zetten. Onbeleefd zijn of buiten proportie reageren is niet ok, maar je mag best wel (netjes) antwoord geven als je wordt aangesproken.
quote:Jeweethetniet schreef op 03 oktober 2015 @ 20:23:

[...]

Boos weglopen na aangesproken te zijn? Ze werd ontslagen!

Hij ging haar ontslaan, schrijft ze. Hij had dus een voornemen tot ontslag. Dat is wat anders dan een feitelijk ontslag, want dat was nog niet gegeven.

Waarschijnlijk heeft hij ook niet de bevoegdheid om iemand op staande voet te ontslaan en werd het daarom zo geformuleerd. Kortom, ze was op dat moment nog niet ontslagen.

En daarnaast heeft hij haar niet weggestuurd, ze is zelf weggegaan.
Ligt aan het contract hè. Dat geef ik ook aan aan mijn reactie.

Bij een vast dienst verband kun je je iets meer verloven dan als oproepkracht...
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Wat een omhooggevallen sukkel zeg, die teamleider! Ik zou me ook niet zo laten behandelen en voor schut laten zetten.

Maandag contact opnemen met de echte baas, aangeven dat je niet gediend bent van dit gedrag.
Maar je hebt deze leidinggevende nog nooit gezien zeg je. Hoe lang werk je daar?
Wat een achterlijke gang van zaken. Van mij konden ze in de stront zakken. Ik denk dat er genoeg baantjes zijn in zo'n studentenstad als Leiden? Ik zou wat anders aanpakken eigenlijk. Desondanks zou ik wel even naar mijn echte baas/teamleider bellen over hoe het allemaal gegaan is. Ik ben ook eens een keer naar behandeld door een invaller manager op een bijbaan, en mijn normale manager die schaamde zich dood toen hij dat hoorde en heeft een hele dag excuses staan maken.

Ik zou nu maar lekker de kroeg in gaan.
JEWEETHETNIET heeft helemaal gelijk! Zo moet je dit aanpakken. Voor de goede orde: ik ben personeelsadviseur van mijn vak. Sterkte meid en laat niet over je heenlopen door je teamleider. Niet jij hebt een probleem, maar hij.
Love is the meaning of life
Ik geloof er geen moer van.

Waarom niet? Onderbuik gevoel, ervaring maar dit verhaal is te ongeloofwaardig wat mij betreft.

Een oproephulp hoef je niet te ontslaan, gewoon niet meer oproepen tot einde kontrakt volstaat ook.

Mits je aan de voorwaarden hebt voldaan uiteraard.
Ja en?
Waarom ben je niet gewoon aan het werk gegaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Damselindistress schreef op 03 oktober 2015 @ 20:03:

Je maakt mij niet wijs dat je een half uur doet over 5 minuten. Ook niet met Kermis, festivals etc.Nu woon ik in dezelfde plaats en dat was vandaag dus echt wel het geval.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:snoopylynn schreef op 03 oktober 2015 @ 21:54:

Ik geloof er geen moer van.

Waarom niet? Onderbuik gevoel, ervaring maar dit verhaal is te ongeloofwaardig wat mij betreft.

Een oproephulp hoef je niet te ontslaan, gewoon niet meer oproepen tot einde kontrakt volstaat ook.

Mits je aan de voorwaarden hebt voldaan uiteraard.Als een oproepkracht langer dan 3 maanden heeft gewerkt, heeft de oproepkracht recht op het gemiddeld aantal gewerkte uren over de voorliggende periode tot het einde van het contract.
quote:Jeweethetniet schreef op 03 oktober 2015 @ 21:59:

[...]

Als een oproepkracht langer dan 3 maanden heeft gewerkt, heeft de oproepkracht recht op het gemiddeld aantal gewerkte uren over de voorliggende periode tot het einde van het contract.

Ja inderdaad. Dus een scholier roep je dan op maandag van 10 tot 14 uur, op woensdag van 11 tot 15 uur etc. Dat diegene dan niet kan ivm school is niet het probleem van het bedrijf.

Probleem alsnog opgelost.
Ja en?
quote:snoopylynn schreef op 03 oktober 2015 @ 22:03:

[...]

Ja inderdaad. Dus een scholier roep je dan op maandag van 10 tot 14 uur, op woensdag van 11 tot 15 uur etc. Dat diegene dan niet kan ivm school is niet het probleem van het bedrijf.

Probleem alsnog opgelost.Als de scholier er in trapt. Als ze dat bij mijn kind zouden flikken, zou ik de rechter even haarfijn uit laten leggen dat je zo niet met werknemers om mag gaan.
Jemig wat vervelend. Ik weet niet hoe oud je bent en hoe afhankelijk je bent van dit baantje? Je kan altijd proberen een compromis te sluiten, zeggen dat jullie allebei door de drukte wat overspannen waren (ook al is hij de eikel zo te horen) en jij nu gewoon door gaat met werken. Of je zoekt een ander baantje, in Leiden lijkt me dat niet heel lastig als scholier/student.
De rechter?

Pfffff. ..

Nou to succes
Ja en?
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 03 oktober 2015 @ 20:14:

Tja, als je zo goed weet dat het op die dag net zo druk is als met Koningsdag had je kunnen inschatten dat een half uur niet genoeg was. En dan als je op het te laat komen wordt aangesproken ook nog weglopen (waarmee je dus je collega's in de steek laat die jouw werk op moeten vangen) dat is onprofessioneel en oncollegiaal.je hoeft jezelf ook niet uit te laten kafferen...er is nog zoiets als goed fatsoen, ook voor een invallend teamleider.
quote:Damselindistress schreef op 03 oktober 2015 @ 20:03:

Je maakt mij niet wijs dat je een half uur doet over 5 minuten. Ook niet met Kermis, festivals etc.

Dit dus. Er zijn altijd wel grasveldjes, achteraf steegjes, weggetjes enz. te vinden...

Bullshit dus.
Dus.
quote:boro_ schreef op 03 oktober 2015 @ 23:48:

[...]

Dit dus. Er zijn altijd wel grasveldjes, achteraf steegjes, weggetjes enz. te vinden...

Bullshit dus.Oh echt? Vandaar dat er vanmiddag 2 wijken totaal niet bereikbaar waren tijdens de optocht. Je hebt geen idee hoe Leidens Ontzet werkt, dat is wel duidelijk.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik zou de normale leidinggevende gewoon maandag even bellen en hem het verhaal uitleggen. Die kent jou en weet ook dat je niet wekelijks te laat bent.
Gewoon doen wat Jeweethetniet zegt: schriftelijk laten weten dat je ontslag op staande voet niet rechtsgeldig is, want 3 min te laat. Daarnaast doorbetaling eisen.

De gedachte dat als je manager je wegstuurt, dat je werkweigering pleegt door naar hem te luisteren is natuurlijk totale onzin!
Wat Diamond zegt, eerst maandag even bellen.

Mocht die leidinggevende zijn collega teamleider gelijk geven, kun je altijd nog zien of je hier energie in wilt steken. Een aangetekende brief sturen waarin je het ontslag bestrijdt, zoals een andere forummer hier suggereert, is dan de meest logische vervolgstap. Als je besluit dat te doen, denk ik dat je behoorlijk sterk staat (er vanuit gaande dat je verhaal klopt), ondanks dat je bent weggegaan. Mocht de supermarkt geen gehoor geven aan je brief en bij het ontslag blijven, dan moet je afwegen of je er echt een zaak van wil maken. Als je in het gelijk wordt gesteld, en die kans acht ik zeer groot, kun je je afvragen hoe de sfeer voortaan is. Is het 'maar' een bijbaantje? Dan zou ik het wel weten.

Maar goed, als jouw verhaal klopt, dan heeft die teamleider geen poot om op te staan. Zelfs niet nadat jij bent weggelopen. Dat laat zich makkelijk verklaren door het feit dat je jong bent (neem ik aan) en overstuur door de gang van zaken. Dat zal iedere rechter begrijpen. Hoe had jij moeten weten dat weggaan mogelijk tot verregaande consequenties zou kunnen leiden?

Hopelijk reageert de echte baas maandag heel redelijk en is verder niks aan de hand. Laat je niet gek maken meid, eikels kom je overal tegen!
anoniem_20420 wijzigde dit bericht op 04-10-2015 09:56
Reden: foutje
% gewijzigd
quote:boro_ schreef op 03 oktober 2015 @ 23:48:

[...]

Bullshit dus.Je bent duidelijk nog nooit naar een echt feest geweest. Google eens "Koninginnedag Amstersam" op afbeeldingen, misschien krijg je dan een beeld.
quote:Tickel schreef op 03 oktober 2015 @ 23:55:

[...]

Oh echt? Vandaar dat er vanmiddag 2 wijken totaal niet bereikbaar waren tijdens de optocht. Je hebt geen idee hoe Leidens Ontzet werkt, dat is wel duidelijk.Als je er woont, weet je dat toch? Staat toch overal aangegeven.
Hoe kan het dat de rest wel op tijd op het werk was en jij niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven