terugkerende hyperventilatie en flauwvallen

10-10-2015 22:57 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal ,

Ongeveer anderhalf jaar geleden kreeg ik last van klachten als pijn op me borst , steken door me lichaam , licht in me hoofd en heel snel buiten adem. De huisarts zij al gauw hyperventilatie. Ik had af en toe last van paniek aanvallen maar verder ademde ik naar mijn idee normaal maar de klachten bleven.

De huisarts schreef oxasepam voor en betablokkers maar dat laatste niet ingenomen omdat ik er juist angstig van werd.

Door een ingrijpende gebeurtenis was ik totaal niet meer bezig met me angst en verdween de hyperventilatie. Maar nu lijkt het langzaam terug te komen. Ik word dan ineens heel licht in me hoofd en dan raak ik in paniek en moet ik mezelf even afleiden door wat de doen en zakt het weer weg. Maar ik vraag me dan af waar het ineens vandaan komt die duizeligheid ? En of iemand misschien ervaringen of tips heeft die ik kan gebruiken om niet weer in die cirkel te recht te komen. En of flauwvallen te voorkomen is ?

Alvast bedankt!
Die duizeligheid wordt veroorzaakt door je afwijkende/verkeerde ademhaling op dat moment. Heb je ooit hulp gehad om dat onder controle te krijgen?

En ja, flauwvallen kun je voorkomen. Door op rond te signaleren en je ademhaling aan te passen bijvoorbeeld.
Als je het aan voelt komen in ieder geval even gaan zitten i.p.v. blijven staan. En een zakje bij je houden om even in te kunnen ademen dan wordt je ademhaling wat beter gereguleerd.
~Energy flows where attention goes~
Je beschrijft niet dat je ook daadwerkelijk flauwvalt. Die kans is ook heel erg klein bij een paniekaanval, al zijn veel mensen hier wel bang voor de de symptomen die het hyperventileren geeft. Flauw vallen gebeurt als je een lage bloeddruk hebt terwijl je bloeddruk bij een paniekaanval juist omhoog gaat. Als je regelmatig last hebt van paniekaanval leest kan je denk ik beter bij een psycholoog terecht dan je huisarts. Het is goed behandelaar, ook zonder medicijnen. Sterkte, want het is wel een heel naar gevoel.
Heeft je huisarts een praktijkondersteuner GGZ? Daar kun je laagdrempelig terecht voor oa de klachten die jij beschrijft

Sterkte!
Een fysiotherapeut kan je ook een betere ademhaling aanleren.
Adem je vanuit je borst of vanuit je buik. Borstademhaling kan ook voor hyperventilatie zorgen, ms kun je daar eens op letten en dan proberen meer vanuit je buik te ademen.
niks moet en alles mag
Ik ben een aantal keer naar de fysiotherapeut geweest en die heeft me wel een aantal adem oefeningen geleerd. En ook als ik duizelig ben probeer ik rustig te ademen alleen lijkt het dan alsof ik juist duizeliger word als ik er zo op let. En ik heb het dan vooral als ik uitadem. Weet niet of iemand dat herkent ? En nee ik ben nog nooit flauwgevallen! Wel een aantal keer bijna dat het zwart werd en me oren gingen piepen maar dat kwam door het zien van bloed.
Klinkt raar maar probeer eens te zingen. Echt zingen met uithalen en al.
Ja dat herken ik wel dat het erger wordt als je er op let. Veel oefenen als je juist ontspannen bent. Je kunt het beste beginnen door op je rug te gaan liggen met een hand op je buik, dan kun je goed voele of je ook echt in en uitademt via je buik. Als je dat goed kunt kun je rechtop gaan zitten. Kost wat tijd, maar het helpt echt en op een gegeven moment ga je automatisch zo ademhalen, je moet je hersenen echt resetten zeg maar, daarom voelt te in het begin ook zo raar, het is nu tegen je automatische ademhaling in.
niks moet en alles mag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven