Vind jij de wereld nog leuk?

11-10-2015 08:58 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er gebeurt veel de laatste tijd. Denk aan al die conflicten in de wereld en de vluchtelingen. Ookal wil ik de angst daarvoor niet onder ogen zien, toch merk ik dat het het me bezighoudt. Ik ben momenteel in de 20 en ik vraag me erg af hoe de wereld er over een tijd uit gaat zien. Ik wil graag in mijn eigen wereldje leven, mijn kop in het zand steken, doen alsof de wereld een hele leuke en veilige plek is, maar het lukt me niet meer. Het voelt als een tikkende tijdbom en het is kwestie van tijd voor dat deze wereld in een echte crisis gaat verkeren. Overdrijf ik of zijn er meer mensen die zich minder op hun gemak voelen?

(Nu moet ik er bij zeggen dat ik me momenteel erg afsluit van de realiteit omdat het niet goed gaat en daarnaast dus veel tijd heb om me in dit soort zaken zoals vluchtelingen/conflicten te verdiepen)
De wereld de leukste plek op aarde?

Lijkt me wel toch..

Ik ken niet echt een andere plek.
Het is nog vroeg he...
Ik ben 2 x zo oud als jij en heb die gedachten ook wel. Ik zoek ze ook op door vrijwillig te werken met prostituees, dan hoor je het een en ander wat echt echt echt niet leuk is.

Maar ik zoek ook bewust wel mooie dingen, naar de Veluwe gaan en een dag in een mooi gebied gaan fietsen. Of naar een dorp rijden en gewoon kijken en daar een dikke vis eten. Meestal ontmoet ik dan ook hele toffe mensen, al is het maar even.

Is het voor jou mogelijk om naar mooie dingen te gaan?
Misschien wat minder tijd besteden aan vluchtelingen en crises in de wereld en focussen op de goede dingen? De wereld hier is echt de mooiste plaats op aarde (ik vond het wel leuk klinken eigenlijk ).
quote:AnAppleADay schreef op 11 oktober 2015 @ 09:02:

De wereld de leukste plek op aarde?

Lijkt me wel toch..

Ik ken niet echt een andere plek.Ik hoorde laatst op tv over een `project` om naar Mars te gaan en daar te gaan wonen, is alleen wel een enkele reis. Bijzonder hoeveel mensen zich al in eerste instantie hebben opgegeven
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
De wereld is altijd groot en in beweging geweest. Dit zijn niet de eerste crises waar we mee te maken hebben, en het zullen niet de laatsten zijn. De wereld is veel te groot om je druk over te maken in je eentje.

Als jij gespannen, verdrietig of bang wordt van het nieuws, is kop in het zand misschien helemaal geen slecht idee.

En als antwoord op je vraag: ik voel me niet onveilig in mijn leven. Ik denk wel dat zoals we nu leven, niet lang meer houdbaar is (oogkleppen voor milieuproblemen, conflicten in allerlei gebieden die ook ons land beïnvlieden, etc). Dus er zullen vast dingen gaan veranderen. En dat kunnen we prima hebben in dit rijke, veilige land.

Maar mijn leven gaat over dagelijkse dingen, mensen die ik liefheb, de buurt waar ik woon, mijn werk. Veel kleiner dus dan de wereld.

Voor heel veel mensen op de wereld is het inderdaad geen veilige plek. Maar het heeft bijzonder weinig nut je daar druk over te maken. Je kunt beter kijken wat je praktisch kunt doen, en leren accepteren dat de toekomst nou eenmaal niet te voorspellen is.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Heel herkenbaar. Maak me dan ook grote zorgen over mijn eigen oude dag en de toekomst van Nederland.

Ik maak me druk dat meer dan de helft van Amsterdam allochtoon is, nee ik discrimineer niet, ik vind het eng.

Er wordt nu gesproken over doorwerken tot 70 jaar, voor veel mensen onhaalbaar.

Ik maak me druk of ik volgend jaar mijn eigen risico zorgverzekering nog kan betalen. Ik vind het vreselijk als ik hoor dat mensen niet naar een dokter gaan omdat ze het geld niet kunnen missen. En ja, ik vind het echt heel triest dat andere deze zorg wel gratis krijgen. Dat onze ouderen niet meer de zorg krijgen die ze verdienen.

En nog veel meer
quote:winkelfanaat schreef op 11 oktober 2015 @ 09:26:

Heel herkenbaar. Maak me dan ook grote zorgen over mijn eigen oude dag en de toekomst van Nederland.

Ik maak me druk dat meer dan de helft van Amsterdam allochtoon is, nee ik discrimineer niet, ik vind het eng.

Ik maak me druk of ik volgend jaar mijn eigen risico zorgverzekering nog kan betalen. Ik vind het vreselijk als ik hoor dat mensen niet naar een dokter gaan omdat ze het geld niet kunnen missen. En ja, ik vind het echt heel triest dat andere deze zorg wel gratis krijgen. Dat onze ouderen niet meer de zorg krijgen die ze verdienen.

En nog veel meer +1
Door de tijd heen is de wereld een broeinest geweest van conflicten.

Zo zijn mensen.

Altijd knokken om wie de baas is, om bezit, grond, wie de beste God heeft etc.

Dat is nu ook zo met dit verschil dat men vroeger bijvoorbeeld op een veld buiten de stad afsprak em elkaar live, face to face, man tegen man, de hersens in te slaan en dat er nu meer van kilometers afstand door de een of de ander op een knop wordt gedrukt om dood en verderf te zaaien.

De manier van bijvoorbeeld vechten, oorlog voeren, rottigheid oplossen is veranderd, het voor de vijand bereikbare oorlogsgebied is groter geworden maar de mens is op zich hetzelfde gebleven.

Bij klein gevaar verdedig je.

Bij groot gevaar vlucht je.

Bij klein gevaar (brand, inbreker) zijn er buren die ingrijpen, met riek en knuppel de booswicht wegjagen, dan wel de politie bellen.

Bij groot gevaar (plunderende troepen van de baron/ISIS) zijn er stadsmuren/grenzen waar je (op de vlucht geslagen als je bent) van de een wel en van de ander niet naar binnen mag.

Afhankelijk van welke koning/schout/regering er de scepter zwaait.

En dan zijn er, ten tijde van al die ellende op de ene plek, paradijselijke oorden op een andere plek. Waar even helemaal niks, of niks ingrijpends aan de hand is. Waar je je scharensliep/Mercedes zonder 'm op slot te doen buiten kan laten staan en waar in harmonie wordt samengeleefd.

Dus ja, ik vind de wereld nog leuk.

Mensen ook.

Heel veel mensen vind ik stom maar net zoveel, veel meer waarschijnlijk, niet.

Ondanks alle lelijke dingen die gebeuren is er ook veel moois.

Kunst is om (als bevoorrechte westerling) dat moois te blijven zien en het te koesteren.
quote:winkelfanaat schreef op 11 oktober 2015 @ 09:26:

En nog veel meer

Mee eens! Ook al kan ik mijn eigen risico gelukkig nog wel betalen en woon ik gelukkig ver van Amsterdam af. Grote steden zijn toch de brandhaarden als het eenmaal fout gaat.

Maar dat de welvaartsstaat in 'n rap tempo wordt afgebroken baart mij ook grote zorgen. Wij zijn opgegroeid in 'n tijd waarin het leven alsmaar beter werd. Een gelijk niveau blijven kan ik wel handelen, maar een forse achteruitgang niet. Dan wil ik de rit in elk geval niet helemaal uitzitten als het overleven wordt ipv leven.
Shoot first, ask questions later!
quote:Dat is nu ook zo met dit verschil dat men vroeger bijvoorbeeld op een veld buiten de stad afsprak em elkaar live, face to face, man tegen man, de hersens in te slaan en dat er nu meer van kilometers afstand door de een of de ander op een knop wordt gedrukt om dood en verderf te zaaien.Qua oorlogsvoering zouden ze naar dit ouderwetse systeem terug moeten keren. Dan had je er als buitenstaander tenminste geen last van.
quote:redbuIIetje schreef op 11 oktober 2015 @ 09:32:

[...]

Qua oorlogsvoering zouden ze naar dit ouderwetse systeem terug moeten keren. Dan had je er als buitenstaander tenminste geen last van.Precies. Als er mensen zijn die het leuk vinden om oorlogje te voeren, prima. Maar waarom is het toch altijd zo dat de "gewone" mens daar het slachtoffer van wordt?! Het is gewoon niet eerlijk dat er van die klootzakken bestaan op deze aardbol.
Ook toen werden er onschuldige/ongewapenden gedood.

Vaandeldragers, tamboers, pages, ga zo maar door.

Maar ik ben het wel met je eens.

Het was (althans op het slagveld) een stuk helderder.

Was je op dat veld, in de clubkleuren van of de een, óf de andere ruziezoeker, dan hoorde je daar bij en liep je de kans het tijdelijke voor het eeuwige te verruilen.

Nu is het, ondanks precisiewapens en zo, vaak een zooitje en vallen er een hoop onschuldige slachtoffers die toevallig te dicht in de buurt van een doelwit zijn.
quote:tyche schreef op 11 oktober 2015 @ 09:20:

De wereld is altijd groot en in beweging geweest. Dit zijn niet de eerste crises waar we mee te maken hebben, en het zullen niet de laatsten zijn. De wereld is veel te groot om je druk over te maken in je eentje.

Voor heel veel mensen op de wereld is het inderdaad geen veilige plek. Maar het heeft bijzonder weinig nut je daar druk over te maken. Je kunt beter kijken wat je praktisch kunt doen, en leren accepteren dat de toekomst nou eenmaal niet te voorspellen is.

Precies, in mijn tienerjaren was er ook van alles aan de hand, toen ik kinderen kreeg, toen ik ouder werd...

Er is altijd vanalles aan de hand, alleen vroeger had je niet overal beelden bij, alleen de krant en het journaal. Nu kom je de ellende overal tegen.

Dat is iets van deze tijd

Maar dat de ellende iets van de laatste tijd is ben ik niet met je eens. Omdat je vreoger dus jonger was kreeg je het ( gelukkig) niet mee

Maar ik raad je aan niet alles te lezen, niet elk actualiteitenprogramma te volgen. Doe ik ook niet, natuurlijk weet ik in grote lijnen wel wat er aan de hand is, maar ik hoef geen beelden en geen exacte aantallen slachtoffers te weten, niet de reconstructie van weer een aanslag. Het helpt niet en je wordt er ongelukkig van
quote:Aubree schreef op 11 oktober 2015 @ 09:36:

[...]

Precies. Als er mensen zijn die het leuk vinden om oorlogje te voeren, prima. Maar waarom is het toch altijd zo dat de "gewone" mens daar het slachtoffer van wordt?! Het is gewoon niet eerlijk dat er van die klootzakken bestaan op deze aardbol.Precies! Ze kiezen maar 'n mooi stuk woestijn uit voor hun veldslagen (dan lijdt de natuur er tenminste ook niet onder)
En ja, ik vind de wereld ook leuk, kan genieten van een dagje thuis rommelen, mijn werk, naar de sauna, avondje naar de bios met een collega, thee drinken met een vriendin, lekker op vakantie gaan, mijn zoons, in de zon zitten, leuk tv programma, een legpuzzel maken, een wasje dat wappert in de wind, mijn kat die hongerig op me wacht bij zijn etensbakje als ik thuis kom, een fietstochtje langs de duinen, een nieuwe cd in de speler, naar action gaan en rommeldingetjes kopen voor in de kamer, een appje, uitgebreid ontbijten op zondag.
Ik vind het ook allemaal heel moeilijk om te lezen en te zien op tv en kan er echt last van hebben, zeker omdat ik me afvraag hoe de wereld eruit zal zien als mijn kinderen ouder zijn/volwassen zijn.

Daarom kies ik ervoor om inderdaad waar ik kan mijn kop in het zand te steken door me op de leuke dingen in het leven te richten, van mijn gezin, huis, studie te genieten (nu het nog kan denk ik wel eens). Zo heb ik minder last van dat het door mijn hoofd blijft spoken.
De wereld is nooit alleen maar overwegend leuk geweest. Toen je kind was, waren er ook oorlogen, discriminatie, zorgproblemen, etcetera. De problemen verschuiven zich als het ware over de wereld/het land/van onderwerp. Daarnaast is er de invloed van de media. Zij bepalen, deels onbewust, hoe breed een kwestie wordt uitgemeten en welk probleem aandacht krijgt en welke niet. Menigeen weet dat het leven in Noord Korea of Eritrea verschrikkelijk moet zijn, maar daar hoor je vrij weinig over en de politiek doet er op het oog niets tegen.

Het vluchtelingenprobleem is groter dan we in decennia hebben gezien, maar in de jaren 80 was er veel aandacht voor de enorme honger in Afrika. Is dat probleem dan minder erg? Dat zou ik zo niet durven zeggen.

Is de wereld dan kommer, kwel en alleen maar verschrikkelijkheid, waardoor je je continue ongelukkig moet voelen?

Nee!

Waarom zou jij je depressief gaan voelen, als jouw wereld toevallig wél mooier is? Wat hebben die lijdende mensen daar aan? Niets. De wereld is gewoon een mix van mooi en niet mooi, zoals ieder mens niet perfect is. Eerst waren we machteloos tegen ziekte. Er zijn enorme wereldoorlogen geweest. Het racisme tegen andere geaardheden, andersdenkenden en uiterlijk was in het verleden veel erger en anders zijn was vaker onacceptabel.

Ik zie het zo: maak je eigen wereldje een mooie plek en hopelijk kun je soms zo dan ook iets doen voor een ander.

Met angst bereik je echt helemaal niets. Angst is alleen functioneel als je daarna écht ergens voor moet vluchten. Angst brengt verder alleen maar verdeling tussen mensen en brengt ze niet nader tot elkaar.

Eén van je belangrijkste wapens is denk ik eerder vertrouwen, net als liefde, open minded zijn etc.
Als je er zo onder lijdt zou ik inderdaad minder het nieuws volgen en hier bijvoorbeeld wegblijven van (in mijn ogen vaak hysterische) topics over vluchtelingen. En als je je er toch mee bezig houdt, kijk dan ook naar de mooie dingen. De mensen die helpen, die hun best doen er wat van te maken.

Mijmeren over hoe 'vroeger oorlog beter was' daar snap ik dus écht geen hol van. Toen was het ook ingewikkeld, sneuvelden ook onschuldige mensen, werden mensen ook voor hun opvattingen of geloof vervolgd. Het is natuulijk ook niet alsof we er indirect niet mee te maken hebben (wbt laat ze het maar uitvechten). We zijn zó verbonden met elkaar op de wereld. Kijk maar eens om je heen in je huiskamertje. Waar komen alle spullen en grondstoffen vandaan? Je eten. Je kleren. De wereld is er niet alleen maar om van te nemen de mooie plekjes voor ons om op vakantie te gaan en verder te doen alsof het in de tussentijd niet bestaat. Ik vind dat we daarom wel dat we een verantwoordelijkheid naar elkaar toe hebben in de wereld. Zorgen voor onschuldige slachtoffers, ingrijpen als het moet (en niet alleen maar ingrijpen omdat er ergens olie in de grond zit).

Maar het belangrijkste is je realiseren waar je wel en geen controle over hebt. In een oorlog heb je als burger soms weinig in te brengen, maar je kan wél voor jezelf blijven denken. Je niet laten ophitsen en zorgvuldig kiezen welke media je wel en niet tot je neemt. Zorg voor een gezond 'media-dieet' om het maar zo te zeggen. Wat heb je aan de gedachtes in je OP? Als er een grotere oorlog van komt, dan kan je daar nu niets aan doen. Maar je kan wel zorgen in je eigen dorp of stad dat je je tegen vreemdelingenhaat uitspreekt. Dat je de vuurtjes niet opstookt, maar actief blust. Bijvoorbeeld.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Verder vind ik in het algemeen dat als er in de wereld enorme verschillen tussen arm en rijk zijn, je altijd vluchtelingen en conflicten zult houden. Los van huidige oorlogen.

Ik ben geen onrealische Kumbaya hippie hoor. Maar wie écht denkt dat je met een paar landen supperrijk kan leven (rijkdom die in het verleden en heden nog steeds gebaseerd is op onderdrukking of exploitatie van anderen), zonder dat daar gemor over komt, of dat er mensen óók wat van die rijkdom willen, die leeft eerder in een fantasiewereld dan een Kumbaya hippie.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
En dat van dat media-dieet meen ik echt. Sinds mijn vader geen Telegraaf meer leest, vind ik hem veel milder over de mensheid. Wellicht dat zijn oudere leeftijd daar ook aan bijdraagt, maar hij klaagt een stuk minder over anderen.
Ik vind het jammer dat ik lees dat mensen mijn angsten herkennen...

Redbulletje, vooral dat stukje: 'welvaartsstaat in rap tempo'

Ik zie dat de zorgstaat, in rap tempo afneemt. de WW die niet meer onbeperkt is treft vooral mensen die voor de arbeidsmarkt kansloos overleden zijn (te oud) en hun baan kwijt raken. Alles waar ze jaren keihard voor gewerkt hebben brokkelt onder hun handen vandaan. Ik ken mensen die niet meer naar de tandarts gegaan. Elders in Nederland worden er hengels en visvergunningen uitgedeeld.

Ik kan er met mijn pet niet bij. Hoe moet dat voor die mensen zijn? Die hier al hun leven wonen, de zorgkosten niet meer kunnen betalen?
Wegblijven van de media is inderdaad een optie, maar dat wil ik nou ook niet, ookal maakt het me momenteel niet bepaald gelukkig. Ik vind het gewoon zo triest. Ik bedoel, we staan (net als onze politici) aan de zijlijn en kijken er een beetje naar. We hebben totaal geen invloed en dat met het feit dat we met miljarden(!) mensen zijn die niet zitten te wachten op oorlog. We doen niks en kunnen niks doen. Ik vind het gewoon vet oneerlijk dat er (naar mijn mening) een groepje mensen zijn die het ontzettend verkloten. Ik geloof dat dit bijna onoplosbare probleem dat zich telkens weer herhaalt toch oplosbaar is, maar als iedereen blind blijft en kiest voor zijn eigen geluk (wat logisch is) gaat dat nooit lukken.
Kies dan iets waardoor je zelf de wereld een beetje leuker en mooier kan maken (vrijwilligerswerk of zo). Wellicht dat je je dan minder machteloos voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven