Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
@prik Dat klinkt als een geweldige oplossing! Ik heb altijd een zwak gehad voor serres e.d.

@cybermeisje Waarom word je zenuwachtig van een openstaande deur? Daar zit wél je oplossing volgens mij en is een stuk goedkoper dan de verwarming laten branden.
Dat lijkt me echt fantastisch Prik. Zeker als ze helemaal open kunnen, dan heb je een gewoon balkon in de zomer. Maar de rest van het jaar een extra buffer qua kou en regen, en dan kun je ook gewoon je balkonmeubels laten staan en zo. Super!

Cybermeisje, ik denk dat het inderdaad iets met ventileren te maken heeft, en met deuren open laten staan zodat de temperatuur gelijkmatiger wordt. Waarom wordt je zenuwachtig van een open deur? Als je buitendeur(en) op slot zitten kan er niets gebeuren toch?
Ik heb altijd geleerd dat ik de tussendeur dicht moest doen (ik stook niet voor de mussen!).

Daarnaast ook een stukje gewenning van 6 jaar studentenhuis. Daar was het 'de regel' dat als je deur dicht was je geen behoefte had aan bezoek, maar omdat mijn kamer naast het washok/opberghok lag liepen er dus heel vaak mensen voorbij. Wat dus niet handig is als je wilt studeren. Dus daarom had ik mijn deur eigenlijk altijd dicht, maar nu word ik er dus zenuwachtig van omdat ik dan steeds het idee heb dat er mensen langs kunnen lopen (ja, ik lach mezelf nu oom uit)
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Haha cybermeisje, volgens mij moet je gewoon een weekje oefenen. Hup, open die deur en voor je het weet, is het op die slaapkamer behaaglijk warm

Een tussenstapje zou nog kunnen zijn dat je alle deuren open zet als je zelf niet thuis bent!
Als ik niet thuis ben staan de deuren sowieso open, meestal omdat ik als ik 's ochtends naar mn werk vertrek ik mijn handen vol heb met mijn lunch en mok thee voor onderweg.

Ik denk dat ik het daar maar gewoon op moet houden en als ik mijn was droog (en ik thuis ben) ik dan gewoon het raam maar echt open zet (op een kier). Dat lijkt me de meest praktische oplossing.
Hier een meelezen. Consuminderen en vooral bezuinigen is hier hard nodig. Ondanks ons riante inkomen blijft er namelijk maar weinig over om te sparen. Hoe dat komt? We geven simpelweg te makkelijk geld uit.

We zijn wel al goed bezig en het geld dat naar de supermarkt gaat is al met 40% verminderd en energie is met 50 euro per maand omlaag. Deze maand helaas wel nog veel eenmalige posten (dierenarts, haardhout, sportclubjes) en al de aanbetaling voor de zomervakantie 2016...pffff.....waardoor er weer Nog maar een klein bedrag is om te sparen. Zou de spaarrekening zo graag zien groeien maar ondanks de efforts schiet t nog niet echt op.

Maaaaaaar ik houd vol! Angel-man begint gelukkig ook steeds beter de hand op de knip te houden dus we komen er wel. Jullie zijn het mijn voorbeelden aan t worden.

Zijn er hier meer big spenders die hun gedrag hebben weten om te buigen?
Hier fungeert de serre in de lente en het najaar als kachel. Als de zo'n volop schijnt wordt het daar snel warm. De deuren naar huis staan dan open zodat t huis lekker kan opwarmen. Scheelt enorm!
Angel, waarom net gewoon een vast bedrag per maand naar de spaar zodra er loon binnen is? Zo ben ik ooit begonnen, want als ik moest wachten op 'wat er over blijft' dan had ik er nu een tientje op staan of zo.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Dat hebben we lang gedaan maar uiteindelijk bleek t te optimistisch en kwam ik steeds aan t terugboeken. Nu zijn we begonnen de budgetten echt in potjes om te zetten (en niet louter theoretisch houden) en boek ik geld ook echt over naar de spaar (boven kleding en kadogeld). Zodra ik iets koop dat uit dat potje hoort te komen stort ik t terug. Dat lijkt al beter te werken.

Het is trouwens echt niet zo dat we wekelijks uiteten gaan of zo. Het zit hem meer in het kopen van extra's (nieuwe pannen die nog niet echt nodig zijn etc). Consuminderen is dus ook echt belangrijk hier.
Schaam me weleens als ik zie hoe laag ons spaarsaldo is. Hoeft echt geen tonnen te worden maar een riante buffer zou toch wel prettig zijn.
quote:Angel64 schreef op 12 oktober 2015 @ 20:23:

Dat hebben we lang gedaan maar uiteindelijk bleek t te optimistisch en kwam ik steeds aan t terugboeken. Nu zijn we begonnen de budgetten echt in potjes om te zetten (en niet louter theoretisch houden) en boek ik geld ook echt over naar de spaar (boven kleding en kadogeld). Zodra ik iets koop dat uit dat potje hoort te komen stort ik t terug. Dat lijkt al beter te werken.

Het is trouwens echt niet zo dat we wekelijks uiteten gaan of zo. Het zit hem meer in het kopen van extra's (nieuwe pannen die nog niet echt nodig zijn etc). Consuminderen is dus ook echt belangrijk hier.

Ik boek ook wel eens terug, maar dat levert me netto toch meer op dan helemaal niks doen. 5000 euro gespaard ipv de geplande 7000 is toch maar mooi 5000 gespaard. Daar was ik met 'wat overblijft overboeken, realistisch gezien, nooit aangekomen.

Ik vind met bugetten werken te tijdrovend, saai en het valt me altijd tegen (want er is bijna nooit een uitschieter leuk de andere kant op, maar vaker tegenvallers) en dat hou ik na een tijdje voor gezien en dan ben in geëgerd. Automatisch sparen en af en toe iets moeten terugboeken kan ik veel beter volhouden.

Maar iedereen moet vooral doen wat voor hem of haar werkt.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Als ik het red om morgen voor e55 aan weekboodschappen uit te geven dan heb ik het van de maand gered met het bedachte boodschappengeld budget en zouden we als we deze trend aanhouden dik e100 per maand extra kunnen sparen.

Vind het gewoon een leuke sport om te proberen binnen budget te blijven.
Maar dat kan toch ook als je standaard geld overmaakt, dan kan het ook een sport zijn om zo min mogelijk terug te boeken. Twee vliegen in 1 klap wat mij betreft
@cybermeisje zo had ik t nog niet bekeken. Nu voelt vooral als falen. Misschien moet ik t inderdaad iets positiever insteken en gaat t dan ook beter
Ik kan dat ook niet, hoor, terugboeken.... Daar word ik zó chago van

Dus wat ik nu doe is aan het begin van de maand de helft sparen en dan aan het eind van de maand wat over is.... Gaat wel wat langzamer, maarja...
Ik spaar aan het eind van de maand, maar het blijven forse bedragen. Zodra we verhuisd zijn gaat het naar het begin van de maand, want dan is mijn inkomen + de woonlasten wat stabieler en kan ik er dus meer op rekenen dat ik niet hoef terug te boeken . En momenteel spaar ik bijna niet, want ik wil 't niet tijdens de verbouwing terugboeken, dus ik laat het nu maar op de lopende rekening staan ;)
Ik lees ook mee. Ik had een heel verhaal getypt, maar ik houd het lekker kort. Ik ben ook best wel van het consuminderen op een heleboel vlakken, maar vooral op het geld besparen/sparen en het niet zoveel troep in huis halen, maar het gaat vaker fout dan goed, tot nu toe. Heb dit weekend weer aantal goede missers gedaan, waardoor mijn spaarsaldo weer op 0 staat. En dan heb ik ook nog een aantal schulden die afbetaald moeten worden. Dit laatste stukje van de maand (tot de 20e) sowieso goed zuinig doen, want ik ben 'arm.'

Ik haak ook even in op wat eerdere onderwerpen die hier waren. Qua servies en interieur heb ik een samengeraapt zootje. Vind ik totaal niet erg, alhoewel ik wel aspiraties heb voor het interieur. Qua wasmiddel gebruik ik geen wasverzachter. Als één van de weinigen op de wereld, vind ik harde handdoeken heerlijk. Ook heb ik geen auto en doe alles met de fiets. Ik heb geen hippe hightech dingen (spelcomputers, tablets etc., alleen een dure telefoon (spijt van).) Ik heb ook geen tv-abonnement, wel Netflix.

Ik ga waarschijnlijk ook overnemen wat iemand hier typte. Een overzicht maken van welke kleding ik en mijn dochter hebben, zodat ik koop wat ik nodig heb en niet wat ik hebben wil en misschien ga ik per maand basisboodschappen doen. Ik ga ook proberen in ieder geval de helft van het waspoeder te gebruiken. Verder heb ik een app gedownload, waar ik bij kwam toen ik van budget-/consuminderblog naar budget-/consuminderblog hopte. Ben nog aan het twijfelen of ik overga op een contantgeldsysteem of toch een pinsysteem.

Ik spaar overigens aan het begin van de maand, 50 euro, maar zoals je ziet, wordt dat steeds weer teruggeboekt, wanneer ik nul zelfbeheersing heb (en ik wil ooit een auto kopen )

Bumba, ik lees net je slimme idee! De helft aan het begin, de rest aan het einde van de maand. Het overwegen waard.
quote:Angel64 schreef op 12 oktober 2015 @ 20:04:

Hier een meelezen. Consuminderen en vooral bezuinigen is hier hard nodig. Ondanks ons riante inkomen blijft er namelijk maar weinig over om te sparen. Hoe dat komt? We geven simpelweg te makkelijk geld uit.

We zijn wel al goed bezig en het geld dat naar de supermarkt gaat is al met 40% verminderd en energie is met 50 euro per maand omlaag. Deze maand helaas wel nog veel eenmalige posten (dierenarts, haardhout, sportclubjes) en al de aanbetaling voor de zomervakantie 2016...pffff.....waardoor er weer Nog maar een klein bedrag is om te sparen. Zou de spaarrekening zo graag zien groeien maar ondanks de efforts schiet t nog niet echt op.

Maaaaaaar ik houd vol! Angel-man begint gelukkig ook steeds beter de hand op de knip te houden dus we komen er wel. Jullie zijn het mijn voorbeelden aan t worden.

Zijn er hier meer big spenders die hun gedrag hebben weten om te buigen?

Big spenders zijn we nooit geweest. Maar we gaven vroeger ons geld wel makkelijker uit dan nu. Toen spaarden we misschien 300 euro per maand, nu 1300 (wat bijna de helft van ons inkomen is). Ongeveer 500 euro komt door een stijging in inkomen, die andere 500 doordat we ons uitgevanpatroon hebben veranderd. We hebben zeg maar een goede wake-up call gehad een tijd terug

Dit doen we vooral door gewoon echt heel goed na te denken voordat we geld uitgeven (wil ik dit echt EN heb ik dit nodig?) en altijd te kijken of er een goedkoper alternatief is voor iets. Sim-only genomen ipv nieuwe telefoons, onnodige abonnementen stopgezet, kleding alleen nog in de uitverkoop kopen (en dus vooruit denken in wat je nodig gaat hebben). En die boodschappen zijn we minder makkelijk mee geworden (we halen nu zo veel mogelijk bij de lidl en action, aangevuld met spullen uit andere winkels), maar in dat opzicht zijn jullie al goed bezig.
Oh en terugboeken doe ik ook echt wel eens hoor, vooral nu we van onze hypotheekadviseur onze optie tot roodstaan hebben moeten uitzetten. Vroeger wilde ik nog wel eens een beetje in het rood gaan (want ach, salaris komt toch binnenkort) maar dat gaat nu niet meer dus als ik dan iets moet kopen of ik weet dat er iets afgeschreven gaat worden wat niet gaat lukken met het huidige saldo dan boek ik iets terug.

En met budgetten werken we ook niet. We weten wat de vaste lasten zijn, we weten wat we gemiddeld aan boodschappen uitgeven. En voor de rest is de kunst om zuinig te leven en wat er over blijft gaat gewoon naar de spaar. De ene maand is dat 1500, de andere "maar" 800. Maar door altijd op onze uitgaven te letten weten we dat dat niet erg is.
Ik heb niet echt een systeem om te sparen. Ik betaal alle vaste lasten van mijn privé betaalrekening. Mijn man maakt maandelijks eenzelfde bedrag over naar de gezamenlijke spaarrekening. En dan sparen we ook allebei apart nog op onze eigen spaarrekening.

Als er veel geld op m'n betaalrekening staat hevel ik het over naar de spaarrekening. Maar als ik tekort dreig te komen op de betaalrekening haal ik het er ook net zo makkelijk weer vanaf. Maar ik ben ook niet zo'n boekhoudwonder, ik doe altijd maar wat. Ik kan heel goed sparen, maar heb eigenlijk geen idee hoeveel er wanneer van mijn betaalrekening afgaat. Gelukkig heb ik altijd geld genoeg op m'n rekening, dus het is nooit echt een probleem.

Ik heb laatst wel ontdekt dat ik spaarpotten kan instellen in de app van de bank. Ik heb geld waar ik al wel een bestemming voor heb maar dat nog op mijn rekening staat, bijvoorbeeld het geld voor die balkonbeglazing, nu gelabeld. Al het geld dat niet gelabeld is is nog vrij te besteden. Dat is wat overzichtelijker dan zo'n hele berg geld waar ik nog van alles van moet betalen.
Hier weer een meelezer die zich meldt. Ik heb het boek Hypotheekvrij gelezen en het spreekt man en mij erg aan. We hebben nu als doel onze aflossingsvrije hypotheek in 16 jaar af te lossen en het annuïteiten deel staat op een jaar of 27 of zo. Dan zijn we 57 en 61 als we hypotheekvrij zijn. En hopelijk kunnen we tussendoor nog meer gaan aflossen.

Even een vraag over buffers: wat houden jullie aan als minimale buffer qua spaargeld? Bij ons komt volgende maand onze deposito vrij en gezien de ontzettend lage rente denk ik erover om zoveel mogelijk af te lossen op de hypotheek. Maar hoeveel zullen we achter de hand houden?

Qua besparen van de week begonnen met boodschappen online bestellen voor een week, hopelijk scheelt dat met twee keer per week supermarkt. Ga ik zo eens uitrekenen. Ook heb ik mijn abo op de Efteling opgezegd en op mijn tijdschriften.

Ik twijfel nog over de postcodeloterij. Spelen jullie mee? Ik speel met mijn laatste 3 adressen mee (incl huidig), omdat ik niet durf op te zeggen, omdat ik bang ben dat dan net de hoofdprijs daar valt...

Volgend jaar wil ik beginnen met mijn moestuin. Over twee weken worden onze spouwmuren geïsoleerd en sinds twee weken is mijn grote trots in werking: onze zonnepaneeltjes. Echt heel erg fijn! Hopelijk weten we zo de enorme energierekening van dit huis wat terug te dringen.

O, en vandaag een nee nee sticker geplakt.

Ik blijf meelezen, ga ook beginnen met MMM 😃
Only dead fish go with the flow.
Jeetje, sannenas, wat een berg met weggegooid geld aan de postcodeloterij! Ik heb nog nooit meegedaan; man en ik kopen jaarlijks een half oudejaarslot en soms een kraslot omdat we het leuk vinden, maar zodra we maandelijks geld daaraan kwijt zijn heb ik geld teveel. De kans dat je wint is extreem klein, en reken eens uit wat dat je kost per jaar (of in je hele leven!)!

Wij zijn met z'n tweeën en hebben binnenkort een koophuis. Als buffer houden we ongeveer 10.000 euro aan, zodat we alle onderhoudsproblemen in principe kunnen verhelpen en dan nog niet in de problemen zouden komen. Verder denken wij er aan om daarna een vast bedrag per jaar te blijven sparen, omdat we er vanuit gaan dat we over ongeveer 5 jaar opnieuw verhuizen en dan liever de hypotheek (met extreem lage rente) meenemen dan dat we nu al ons spaargeld in de hypotheek stoppen en dan voor een veel hoger rentepercentage moeten lenen. Maar dat is toekomstmuziek
Als je eens uitrekend hoeveel geld je 'wint' in een periode van 25 jaar door die loten op te zeggen dan heb je al een leuke prijs hoor. Gegarandeerd nog well!

3 loten per maand = 12.50*3 = 37.50 euro per maand

Dat is 450 euro per jaar

Wat 11250 euro is in 25 jaar.

De kans is supergroot dat je nooit wat wint, dus over een periode van 25 jaar kies je voor een verlies van meer dan tienduizend euro.

Kun je beter die 37.5 per maand overschrijven naar een beleggingsfonds van je bank of zo waarbij je teminste nog een leuke rente per jaar pakt.
Helemaal eens met Boebezoebe. De Postcodeloterij bestaat al 26 jaar, en ik heb in die tijd op vijf adressen gewoond. Wauw, ik heb al een aardige som verdiend door nooit mee te doen!
Wat je buffer moet zijn is voor iedereen verschillend. Dat hangt af van je inkomen, je vaste lasten en wat je zelf prettig vindt.

Wij willen het het liefst 6 maanden kunnen uitzingen zonder enige vorm van inkomen. Dat betekent in onze huidige situatie dat we minimaal 10.000 euro aan buffer willen hebben (hebben we op dit moment niet door bruiloft, huwelijksreis en aanschaf auto maar we zijn er weer hard naartoe aan het werken). Die 10.000 is dan de buffer waar we eigenlijk nooit aan willen komen. En daar bovenop willen we nog een buffer van 10.000 extra als we straks een koopwoning hebben voor onderhoud aan het huis. En daar bovenop weer sparen voor vakanties etc.

Nja, we blijven dus gewoon sparen Zulke dure jaren als 2015 zullen we hopelijk zelden weer krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven