Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:nessemeisje schreef op 13 oktober 2015 @ 17:13:

[...]

Je kunt wel meer schoonmaken dan alleen de keuken he? En wat nou geen wol? Het krioelt daar van de vrijwilligers en welkomroepers; één oproepje voor wol en de bollen zijn niet aan te slepen. Zo ook spelletjes en ander speelgoed, zou ik ook van harte willen doneren, geen probleem.

En hou je gemak maar over inlevingsvermogen, dat heb ik best. Als ik voor mijn leven heb moeten rennen, met mijn kinderen, zou ik God en wie dan ook op mijn blote knietjes bedanken voor de veilige plek die ik aangeboden krijg. En dan zou ik geen praat maken over geweerd worden uit de keuken, spelcomputers en tv's.Tja, je kan ook jezelf vermaken, he. Zag gisteren een paar vrouwen op tv. Ze zeiden dat ze graag Nederlands wilde leren. Mooi initiatief, daar niet van. Maar zelf spraken ze uitstekend Engels, ze waren lerares geweest. Ga de anderen daar dan Engels leren, denk ik dan. Om maar iets te noemen. Je moet toch ergens beginnen.
quote:LaMujer schreef op 13 oktober 2015 @ 17:10:

[...]

Toch is het alles wat Nederland momenteel te bieden heeft in de noodopvang: veiligheid.

Blijkbaar mogen deze mensen pas taal- en integratiecursussen volgen als ze een status hebben. Veel te laat in mijn ogen, zeker nu we kunnen verwachten dat het nog wel een tijdje gaat duren voordat al deze mensen beoordeeld zijn door de IND.Ik denk dat het moeilijk te organiseren is. Voor mensen die hier wonen is het al moeilijk om een fatsoenlijke taalcursus te vinden. (Weet ik uit ervaring van zowel mijn schoonzus als een goede kennis).
quote:nessemeisje schreef op 13 oktober 2015 @ 17:13:

[...]

Je kunt wel meer schoonmaken dan alleen de keuken he? En wat nou geen wol? Het krioelt daar van de vrijwilligers en welkomroepers; één oproepje voor wol en de bollen zijn niet aan te slepen. Zo ook spelletjes en ander speelgoed, zou ik ook van harte willen doneren, geen probleem.

En hou je gemak maar over inlevingsvermogen, dat heb ik best. Als ik voor mijn leven heb moeten rennen, met mijn kinderen, zou ik God en wie dan ook op mijn blote knietjes bedanken voor de veilige plek die ik aangeboden krijg. En dan zou ik geen praat maken over geweerd worden uit de keuken, spelcomputers en tv's.

Dit dus.

De kringloopwinkels puilen uit van de bakken met wol, inclusief naalden.

En een shawl breien kan iedereen.

Een goed begin........
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 13 oktober 2015 @ 17:11:

[...]

In een tent, hou toch op..

Dit is een tent

[afbeelding]

Dat is ook een tent ja. Weet je nou echt niet wat ik bedoel, of doe je voor de grap zo?

Het is een beetje net zoals er hier verschillende soorten containers worden geplaatst he
quote:nessemeisje schreef op 13 oktober 2015 @ 17:15:

[...]

Wat is je punt? Ik heb zijn bericht gequoot omdat het wat meer inzicht geeft in wat nou precies het probleem is voor de bewoners daar.Om je er vervolgens aan te ergeren, terwijl die vrijwilliger zich er blijkbaar niet aan stoort.
quote:Eindeloos schreef op 13 oktober 2015 @ 17:16:

[...]

Dit dus.

De kringloopwinkels puilen uit van de bakken met wol, inclusief naalden.

En een shawl breien kan iedereen.

Een goed begin........

Nou, doe eens wat liefs voor een ander en koop dat voor die vluchtelingen.

Die hebben zelf namelijk geen geld.

En dan kun je nu zeggen: Niet van mijn geld! Maar hey, de rest is toch ook al van jouw geld?

Dan kunnen die bolletjes wol er wel bij.
quote:pruttel schreef op 13 oktober 2015 @ 17:10:

[...]

Hier ben ik ook wel voorstander van. Dat is tenminste constructief

Maar dat komt denk ik ook nog wel, als het allemaal een beetje beter gaat lopen en wat georganiseerder word na de eerste opstartprobleempjes. Het is natuurlijk een enorm project wat ze daar aan het opzetten zijn.

Ik hoop het van harte!

Verveling is voor iedere grote groep mensen dat hutjemutje op elkaar zit, funest. En iedere keer dat er ergens onrust ontstaat, verkleint dat het draagvlak om mensen te blijven opvangen.

Ik irriteer me aan politici die steeds maar weer achter de feiten aan lijken te lopen terwijl het te volgen beleid toch echt uit hun koker moet komen.

PvdA wil zo nodig wat gaan doen aan de 'scheefwoners'. Nou da's heel fijn, maar dan zal je, naast extra sociale huurwoningen, toch ook betaalbare vrije sector woningen aan moeten kunnen bieden of wilden ze de scheefwoners gewoon uit hun huizen pleuren?

In mijn regio zijn de betaalbare vrije sector woningen echt zo schaars als een speld in een hooiberg.

Als ik hier kijk op de site van de algemene woningstichting worden er zo'n 20 huizen per week aangeboden waarvan 90% sociale huurwoningen. De vrije sector woningen zijn zó slecht dat je er minimaal ¤ 15.000,- in moet steken om fatsoenlijk te kunnen wonen. Op de particuliere markt betaal je minstens ¤ 1.500,- per maand voor een huis. Onbetaalbaar dus voor mensen die heus wel hun sociale huurwoning willen verlaten maar toch echt niet meer dan ¤ 1.000,- te besteden hebben aan huur.
quote:meivogel schreef op 13 oktober 2015 @ 17:18:

[...]

Om je er vervolgens aan te ergeren, terwijl die vrijwilliger zich er blijkbaar niet aan stoort.So? Volgens mij ben ik een individu. En die man ook. En er zijn ook nog andere vrijwilligers. En andere mensen.
quote:pruttel schreef op 13 oktober 2015 @ 17:18:

[...]

Dat is ook een tent ja. Weet je nou echt niet wat ik bedoel, of doe je voor de grap zo?

Het is een beetje net zoals er hier verschillende soorten containers worden geplaatst he

Jij trekt je het lot van de mensen aan, waarom.

Ze wonen in een tent.

Nou dan val ik bijna van mijn stoel van het lachen.

Ze wonen niet in een tent, althans zo kun je de behuizing met de beste wil van de wereld niet noemen.

Heb je de foto's gezien??
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:meivogel schreef op 13 oktober 2015 @ 17:16:

[...]

Ik denk dat het moeilijk te organiseren is. Voor mensen die hier wonen is het al moeilijk om een fatsoenlijke taalcursus te vinden. (Weet ik uit ervaring van zowel mijn schoonzus als een goede kennis).

Ja, dat klopt en dat is al jaren zo. Toen mijn lief hier 25 jaar geleden kwam, heb ik hemel en aarde moeten bewegen om hem op een goede cursus Nederlands geplaatst te krijgen. Er waren eigenlijk alleen cursussen voor mensen die geheel geen onderwijs hadden genoten in hun land van herkomst, sommigen moesten nog leren lezen en schrijven. Daar had hij dus niks aan.

Wat ik dan wel weer gek vond was dat toen ik het eindelijk voor elkaar had, álles gratis was. Hij heeft 2 jaar gratis Nederlandse les gekregen terwijl wij er best wat voor over hadden gehad maar nee, nee, dat was niet nodig, niet de bedoeling etc. etc.

Maar voor deze vluchtelingen lijkt het mij ook geen halszaak als cursussen in eerste instantie worden gegeven door welwillende vrijwilligers dus dat zouden jij en ik ook kunnen doen. Dan is het begin er maar alvast en kunnen ze straks, als ze wellicht wel een status en zelfstandige woning hebben, doorstromen naar de reguliere cursussen die gegeven worden door mensen met lesbevoegdheid.
quote:Eindeloos schreef op 13 oktober 2015 @ 17:29:

[...]

Ze wonen in een tent.

Ze wonen niet in een tent, althans zo kun je de behuizing met de beste wil van de wereld niet noemen.

Nou ja ik lees hier steeds dat hier in Nederland geld zat is en dan moeten die arme vluchtelingen het doen met maar 5 tv's per paviljoen en een paar spelcomputers en dan mogen ze ook nog niet in de keuken kijken of er echt geen varkensvlees wordt klaargemaakt en of het toetje wel halal is..

Schande is het..
Inburgeringscursussen kunnen m.i. ook meteen gestart worden, gewoon iedere dag minimaal een uur, verplicht voor alle volwassenen. De vluchtelingen die goed Engels spreken zouden één en ander kunnen vertalen en vrijwillige Nederlanders kunnen de cursussen geven.
Een halaltoetje, wat moet ik me daar bij voorstellen? Yoghurt is hier in SA ook gewoon yoghurt. Tenzij ze elke dag een luxetoetje met gelatine op basis van varkensvlees krijgen...
quote:rosemetijs schreef op 13 oktober 2015 @ 17:35:

[...]

Nou ja ik lees hier steeds dat hier in Nederland geld zat is en dan moeten die arme vluchtelingen het doen met maar 5 tv's per paviljoen en een paar spelcomputers en dan mogen ze ook nog niet in de keuken kijken of er echt geen varkensvlees wordt klaargemaakt en of het toetje wel halal is..

Schande is het..

Als ik ''hunnie'' was zou ik mijn kinderen met spandoeken de straat op sturen.

Laat die Hollanders het maar goed weten hoe wij hier behandeld worden !!
quote:liubi schreef op 13 oktober 2015 @ 17:44:

Een halaltoetje, wat moet ik me daar bij voorstellen? Yoghurt is hier in SA ook gewoon yoghurt. Tenzij ze elke dag een luxetoetje met gelatine op basis van varkensvlees krijgen...

Te erg voor woorden.

Gisteren bij Nieuwsuur, een vluchteling in Turkije.

Een soort lemen huisje woonde hij in.

Pootje eraf, geen uitkering, stond sigaretten te verkopen voor verdienste van 3 euro per dag, om zijn vrouw en dochter te onderhouden.

Arme mensen.

Laat die maar fijn naar Nederland komen, graag zelfs.

Die zul je hier niet horen klagen.

Maar die hebben geen geld voor de mensensmokkelaars.

Die verwende elite wel.

Een grote mond op de kop toe.

Gatverdamme!
quote:Eindeloos schreef op 13 oktober 2015 @ 17:29:

[...]

Ze wonen in een tent.

Is je bovenste zin een vraag?

Verder: Een tent is een tent. En het is een vorm van dak boven je hoofd.

Maar daar is alles wel mee gezegd hoor. Geen hond die met ze wil ruilen, dat zegt genoeg.

Dat jij van je stoel afvalt van het lachen hoef je niet te vermelden.

Ik weet inmiddels dat jij het erg grappig vind allemaal.
quote:LaMujer schreef op 13 oktober 2015 @ 17:35:

[...]

Maar voor deze vluchtelingen lijkt het mij ook geen halszaak als cursussen in eerste instantie worden gegeven door welwillende vrijwilligers dus dat zouden jij en ik ook kunnen doen. Dan is het begin er maar alvast en kunnen ze straks, als ze wellicht wel een status en zelfstandige woning hebben, doorstromen naar de reguliere cursussen die gegeven worden door mensen met lesbevoegdheid.

In de opvang hier gebeurd dat al op kleine schaal. Samen met een vluchteling aan de wandel en dingen aanwijzen met het juiste nederlandse woord erbij. Dat vinden ze trouwens erg leuk. En ze zijn erg blij dat er mensen de moeite nemen om met ze op pad te gaan.

Mooi vind ik dat. roosj vookel Onze taal heeft echt moeilijk na te bootsen klanken.
Ik vermoed ook dat de Syrische vluchtelingen die zo ver komen als Nederland, een veel beter leven hadden in hun thuisland toen de bommen nog niet uit de lucht vielen, dan wat wij ze hier te bieden hebben. Want ook al krijgen deze mensen uiteindelijk een zelfstandige woning en een bijstandsuitkering, dan nóg was hun leven in Syrië voor de oorlog waarschijnlijk een stuk comfortabeler.

Het is dus belangrijk dat dat ook uitgelegd gaat worden aan deze mensen, het liefst zo snel mogelijk. Zij hebben een verkeerd beeld van Nederland door wat hen op de mouw gespeld is door mensensmokkelaars en dat wat ze op internet over Nederland hebben gelezen. Het leven met een bijstandsuitkering in Nederland is echt zo best niet en in sommige gevallen gewoon bittere armoe en dat is wat ze te wachten staat als ze niet zelf hun uiterste best gaan doen om in hun eigen onderhoud te voorzien.
quote:rosemetijs schreef op 13 oktober 2015 @ 17:35:

[...]

Schande is het..

Ben je nu sarcastisch? Ik mis je smileys.

Heb je ook nog iets zelf in te brengen, of ga je herhalen wat er al stond?

Lekker constructief en inhoudelijk weer.
quote:pruttel schreef op 13 oktober 2015 @ 17:57:

[...]

Is je bovenste zin een vraag?

Verder: Een tent is een tent. En het is een vorm van dak boven je hoofd.

Maar daar is alles wel mee gezegd hoor. Geen hond die met ze wil ruilen, dat zegt genoeg.

Dat jij van je stoel afvalt van het lachen hoef je niet te vermelden.

Ik weet inmiddels dat jij het erg grappig vind allemaal.

Sommige reactie's wel ja.

Echt wel
quote:pruttel schreef op 13 oktober 2015 @ 18:00:

[...]

In de opvang hier gebeurd dat al op kleine schaal. Samen met een vluchteling aan de wandel en dingen aanwijzen met het juiste nederlandse woord erbij. Dat vinden ze trouwens erg leuk. En ze zijn erg blij dat er mensen de moeite nemen om met ze op pad te gaan.

Mooi vind ik dat. roosj vookel Onze taal heeft echt moeilijk na te bootsen klanken.Ja, en wat dacht je van de eu en de ui? Helemaal niet te doen!
quote:Eindeloos schreef op 13 oktober 2015 @ 18:02:

[...]

Sommige reactie's wel ja.

Echt wel Maar was je bovenste zin nou een vraag?
quote:pruttel schreef op 13 oktober 2015 @ 18:05:

[...]

Maar was je bovenste zin nou een vraag?

Nee hoor, anders had er wel een vraagteken achter gestaan.

Het is een constatering.
quote:LaMujer schreef op 13 oktober 2015 @ 18:02:

Ik vermoed ook dat de Syrische vluchtelingen die zo ver komen als Nederland, een veel beter leven hadden in hun thuisland toen de bommen nog niet uit de lucht vielen, dan wat wij ze hier te bieden hebben. Want ook al krijgen deze mensen uiteindelijk een zelfstandige woning en een bijstandsuitkering, dan nóg was hun leven in Syrië voor de oorlog waarschijnlijk een stuk comfortabeler.

Het is dus belangrijk dat dat ook uitgelegd gaat worden aan deze mensen, het liefst zo snel mogelijk. Zij hebben een verkeerd beeld van Nederland door wat hen op de mouw gespeld is door mensensmokkelaars en dat wat ze op internet over Nederland hebben gelezen. Het leven met een bijstandsuitkering in Nederland is echt zo best niet en in sommige gevallen gewoon bittere armoe en dat is wat ze te wachten staat als ze niet zelf hun uiterste best gaan doen om in hun eigen onderhoud te voorzien.

Dat ben ik met je eens.

De cultuur is zo verschillend.

Ik denk echt, dat deze mensen hier niet gelukkig gaan worden.

Het verschil is te groot.
quote:Eindeloos schreef op 13 oktober 2015 @ 18:13:

[...]

Dat ben ik met je eens.

De cultuur is zo verschillend.

Ik denk echt, dat deze mensen hier niet gelukkig gaan worden.

Het verschil is te groot.

In nieuwsuur was gisteravond ook een man met een restaurant die vertelde dat veel mensen die richting Europa gingen helemaal niet zoveel problemen hadden en dat ze hoopten hier snel gastvrijheid,een huis,auto en geld te krijgen..

Maar die man zei ook dat die 'vluchtelingen' wel eens heel erg teleurgesteld konden worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven