Geld & Recht alle pijlers

opoffering ouders te groot

14-10-2015 17:15 340 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd pieker ik veel over het volgende...

Mijn ouders betalen mijn studie. Ze betalen mijn woonruimte, collegegeld en nog een bedrag per maand voor andere kosten. Eigenlijk betalen ze alles.

Ik heb nog een broer die nog thuis woont, maar voor wie ze ook verder collegegeld betalen en nog wat zakgeld meegeven. OK, dat is een wat kleiner bedrag.

Mijn ouders zijn niet rijk, ze verdienen volgens mij redelijk maar het zijn geen grootverdieners, en voor hen is dit echt een grote opoffering. Dat realiseerde ik me laatst pas, toen bleek dat ze dit jaar niet op vakantie gaan omdat het financieel niet uitkomt. Ook blijven mijn ouders al tijdenlang in een oude auto rondrijden.

Dat ze betalen is niet eens een discussie geweest. Ze willen gewoon dat wij, de kinderen, maximaal de kansen krijgen om te studeren en ze willen dat we dat doen zonder studieschuld op te bouwen.

Ik voel me hier zo langzamerhand ongemakkelijk bij. Soms zelfs emotioneel; ik moest bijna huilen toen ik me realiseerde dat ze door de enorme studiekosten niet op vakantie gingen deze zomer. Het is niet in verhouding. Ik heb wel eens gezegd dat ik ook zelf wat meer kan verdienen (heb nu ook een bijbaantje) maar dat willen ze niet horen.

Ik voel me ongemakkelijk en ook wat schuldig over zoveel opoffering van hun kant. 'Gelukkig' kom ik vrij goed door alle tentamens heen; ik heb echt het gevoel dat dat wel het minste is dat ik moet doen.

Eigenlijk denk ik er wel eens over om wat meer bij te verdienen of gewoon toch een lening af te sluiten en een deel van het geld niet meer te accepteren. Omdat het ook mijn verantwoordelijkheid is. En als ik later een goed inkomen heb, is zo'n studieschuld ook wel weer te overzien.

Wat denken jullie?

PS er zijn in mijn vriendenkring mensen met een studielening maar ook wel kinderen met ouders die alles betalen.. maar dat zijn dan vaak volgens mij ouders die het gemakkelijk(er) kunnen betalen.
Ik heb het zeker niet breed en betaal vrij veel voor mijn studerende kind. Ik zou het echt heel erg vinden als ze gaat lenen terwijl dat niet hoeft. Voor mij (ik weet dat anderen hier anders over denken) is het bijdragen aan de studie van de kinderen een onderdeel van de opvoeding.

Er zijn nog twee kinderen, nu nog op de basisschool. Ik hoop hun later ook financieel bij te kunnen staan tijdens hun opleiding. En als ik dan niet op vakantie kan dan zou ik dat met liefde laten. Zoals ik nu ook van alles laat omdat ik nu eenmaal kinderen heb. (En nu ook al dingen laat omdat ik geld opzij leg voor hun studie o.i.d.)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Misschien dat je ouders het wel OK zouden vinden als jij bijvoorbeeld betaalt voor een reisje voor jou en je broer. Dan is er voor hen misschien genoeg budget om er gezellig met zijn tweetjes op uit te gaan.
Had ik maar ouders due voor mij klaar stonden vroeger.

Luxe positie to luxe positie
quote:Bitje93 schreef op 14 oktober 2015 @ 17:28:

Volgens mij had je dit eerder moeten verzinnen.

Nu is alles wat je leent een lening.

Voorheen werd dit nog omgezet in een schenking wanneer je probleemloos je studie af ronden.

Ehm, nee hoor. Ja, je studiefinanciering (¤280/maand) was een schenking, de rest bleef gewoon een lening. En mogelijk is TO eerder dan dit jaar begonnen met studeren en dan ontvangt ze nog gewoon stufi voor de rest van haar (bachelor)studie.

En on topic: lief van je, TO, dat je je zo bekommert om je ouders. Maar als je al meerdere malen aangeboden hebt mee te betalen en dat wijzen ze steeds af, willen ze dit klaarblijkelijk gewoon graag voor jou doen. Uit sommige zure reacties hier blijkt dat misschien niet, maar heel veel ouders hebben gewoon ontzettend veel over voor hun kinderen en het is nou ook weer niet zo dat ze voor TO dure vakanties en een nieuwe Jeep kopen, het zijn wel basisbehoeften.

Betaal ze terug in dankbaarheid en liefde (en neem ze misschien later als je zelf geld verdient eens mee op een vakantie om de gemiste vakantie in te halen )
quote:feow schreef op 14 oktober 2015 @ 17:34:

Ik heb het zeker niet breed en betaal vrij veel voor mijn studerende kind. Ik zou het echt heel erg vinden als ze gaat lenen terwijl dat niet hoeft. Voor mij (ik weet dat anderen hier anders over denken) is het bijdragen aan de studie van de kinderen een onderdeel van de opvoeding.

Er zijn nog twee kinderen, nu nog op de basisschool. Ik hoop hun later ook financieel bij te kunnen staan tijdens hun opleiding. En als ik dan niet op vakantie kan dan zou ik dat met liefde laten. Zoals ik nu ook van alles laat omdat ik nu eenmaal kinderen heb. (En nu ook al dingen laat omdat ik geld opzij leg voor hun studie o.i.d.)

+1

Mijn zonen gaan ook binnen afzienbare tijd studeren en ook wij zullen proberen om ze zoveel mogelijk te ondersteunen en dat zal ook voor ons betekenen dat we op andere dingen moeten beknibbelen. Maar dat doen we met liefde, omdat we onze kinderen een goede start gunnen en een goede opleiding hoort daarbij. Een bijbaantje is prima, maar met de nadruk op BIJbaantje. Hun hoofdtaak wordt student zijn, daarvan genieten maar vooral ook zichzelf ontwikkelen. We zijn wel van plan om alleen nominaal met eventueel een minimale uitloop te financieren. Vertraging of dure buitenlandse masters zullen zelf gefinancierd moeten worden.

Als ze eenmaal afgestudeerd zijn, zijn ze op zichzelf aangewezen. En mochten ze later stinkend rijk worden, terwijl ik dan van mijn magere pensioentje zit te verpieteren, mogen ze me best eens op een etentje trakteren, maar 'terugbetalen' hoeft niet.

Voor mij ook! In ieder geval voor 1 opleiding na de middelbare school.

Soms lukt dat niet en dan is lenen nodig maar ik zal alles doen om dat te voorkomen en anders het tot het minimum te beperken.
Zoals jouw ouders het doen hebben wij het ook gedaan.

Ik ben 15 jaar geleden gaan werken om de studies van de kinderen te kunnen betalen. En nu is de laatste van de 3 aan het afstuderen.

De 2 oudsten waren tegelijk bezig en zijn al een tijdje klaar. Er waren dus maanden bij dat er 700 euro collegegeld betaald moest worden plus boeken, zorgverzekering enz.

Maar we hebben het gered, en ik zou het zo weer doen.

Lief dat je inziet dat het niet vanzelfsprekend is, en dat zou je misschien wat meer kunnen tonen.

Hoeft geen dure vakantie te zijn, maar een hotelletje voor ze boeken of een lekker etentje is meer dan genoeg.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Sassafras

Mij is een gouden rollator beloofd
Wat lief. Het lijkt me heerlijk om zo terug te kunnen vallen. Geniet er gewoon van. Ik denk dat niet iedereen dit krijgt maar wel verdient.

En zo te horen hebben ze je heel goed opgevoed. Echt te lief dit topic.
Vruchtgebruik

Ja, helemaal waar! Ik kreeg kippevel.
Ik vind 't getuigen van goed ouderschap dat je ouders jullie op hun kosten laten studeren ook al moeten ze er zelf momenteel dingen voor laten. Hopelijk ben je snel klaar en ga je snel geld verdienen. Dan kun je je ouders trakteren op 'n mooie verre reis samen met je broer.
Shoot first, ask questions later!
Als jij en je broer snel afstuderen kunnen ze snel genoeg weer op vakantie gaan. Daarnaast kun je ze helpen als ze het later niet zo goed meer hebben.
quote:miepje1971 schreef op 14 oktober 2015 @ 17:20:

Ik zou het niet eens WILLEN, zo op de zak van mijn ouders te teren!

Ga maar eens zelf wat meer bijdragen!

Wat betaal jij eigenlijk zelf?

Volgens mij alleen je eten en drinken.

Zorg dat je minstens één post van ze overneemt, bijvoorbeeld je woonruimte!!

Zo, ben jij gefrustreerd ofzo? Net als Suze.

TO geeft zelf al aan dat ze ermee in haar maag zit en ze wil zelf meer gaan werken of lenen. Dus TO zit er wel degelijk mee! Dan hoef je niet zo giftig te reageren op TO.

TO, ik zou gewoon eens met je ouders in gesprek gaan en aangeven dat je je hier niet goed bij voelt. Misschien kunnen jullie overeenkomen dat jullie allebei de helft betalen?

Je zou van je eigen geld je ouders een reisje cadeau kunnen doen.
Wat een lief topic!

Hoe oud ben je TO?

Ik zou denk ik ook gewoon een eerlijk gesprek aangaan met je ouders

En gewoon eerlijk zeggen dat je het ontzettend waardeert wat ze voor je doen, maar dat je het eigenlijk te gek vindt

Dat je graag zelfstandig wil zijn en dat je zelf (een deel) wilt gaan betalen.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

Daar ben ik het eerlijk gezegd mee eens. Natuurlijk moet je kind leren om op eigen benen te staan, maar als je zoals ik op je 16e begint met je studie kun je moeilijk zeggen "nou pommiaan ik draai de geldkraan dicht en zoek het maar uit he!". Daarbij vind ik het met het leenstelsel wel bedenkelijk dat mensen hun kind liever een redelijk grote schuld laten opbouwen dan bijdragen aan de studie onder het mom "leer maar op eigen benen te staan". Dat kun je je kind ook in kleine stappen leren, dus bijvoorbeeld zijzelf een bijbaan voor de boodschappen en feesten etcetera en als ouder zijnde de studie bekostigen. Als je niet het vermogen hebt om bij te dragen is het natuurlijk een ander verhaal! Wil niemand op de tenen trappen, slechts mijn mening .

Ik vind het iniedergeval echt super dat de ouders van TO en veel forummers hier in dit topic hun kinderen zo helpen terwijl ze daar zelf dingen voor moeten wegcijferen. Echt, jullie zijn topouders .
Wij hebben het ook zo gedaan. Vonden het ook bij opvoeding horen.

De enige eis die we stelden was dat ze er serieus mee aan de slag gingen. Niet met de pet naar mochten gooien, of gaan lopen lanterfanten.

En zo te lezen zit jij ook niet zo in elkaar Madelief.

Je ouders willen van een financiële bijdrage van jouw kant niks horen.

Ze zullen, als je het toch weer eens aankaart, zeggen dat je je niet schuldig moet voelen en vooral niet moet gaan piekeren.

Straks als jij je diploma in ontvangst neemt is beloning genoeg voor hen
Geen lening afsluiten TO het is duidelijk dat je ouders dat niet willen. Gewoon je studie doen en afstuderen dat is het grootste cadeau dat je je ouders kan geven. Natuurlijk kan je kijken of je meer kan verdienen en het is fijn als je onverwacht je ouders een cadeau geeft. Misschien een dinerbon, ontbijtje op bed of wat andere dingen. Ik denk dat je ouders dat prima vinden zeker als je het samen met je broer doet.
Hartstikke lief en goed van je ouders dat ze dat doen! Je kunt het in ieder geval bespreekbaar maken en vragen of je misschien iets zelf moet gaan betalen, of dat beter is voor hun. En verder; je zult ook een keer afstuderen en dan moet je het zelf doen. Dit duurt niet eeuwig toch. Ik zou het als ouder ook niet erg vinden een keer niet op vakantie te gaan of in een oud barrel te rijden. Dat doe je gewoon voor je kind. Kijk als het kromliggen wordt, twee drie baantjes en nooit een dag vrij dan zou het weer een ander verhaal zijn. Maar dat lees ik niet uit jouw post. En als mijn kind er met de pet naar zou gooien vwb studie dan ging de geldkraan ook dicht.
Als zij daar heel blij van worden, waarom voel je je dan kut? Je ouders zullen wel meer opgeofferd en opgegeven hebben om jullie zo goed mogelijk op te voeden. En waarschijnlijk hebben ze ook daar alle plezier aan beleefd. Dus geniet er nou maar van dat je zulke lieve ouders hebt.

Mijn ouders hebben ook alles voor mij betaald, en ik herken je gevoel wel. Maar zo zijn ze nou eenmaal. Betaal jij op jouw beurt maar de studie van je kinderen, ze gaan het geld hard nodig hebben!
Niet alles gelezen, maar even reageren op de OP: je ouders zijn niet wijs!

Er komt een moment dat je kinderen op eigen benen gaan staan. Vanaf dat ze gaan studeren gaan ze hier steeds meer zelf betalen. Dat heet volwassen worden!

Hier hebben ze vanaf 13 een bijbaantje ( folders) en vanaf ongeveer 15 in een winkel. Wij betalen hun collegegeld en dat was dat . De rest doen ze zelf!

Gaan ze het huis uit ( niet nodig ze studeren in de stad waar wij wonen) dan ga je meer werken of lenen, ja such is life.

Collegeld betalen we voor allemaal. Dat staat buiten kijf. Boeken idem. Maar de rest: dikke nee!

Ik heb mijn hele leven krom gelegen voor mijn gezin. Dat is echt wel eindig.

Als je ouders je zo blijven pamperen dan leer je het nooit.

Persoonlijk vind ik dat echt bezopen. Maar ja. Er zullen genoeg mensen anders over denken. Prima. Mag.
quote:Yggdrasil- schreef op 14 oktober 2015 @ 20:55:

Niet alles gelezen, maar even reageren oo de OP: je ouders zijn niet wijs!

Er komt een moment dat je kinderen op eigen benen gaan staan. Vanaf dat ze gaan studeren gaan ze hier steeds meer zelf betalen. Dat heet volwassen worden!

Hier hebben ze vanaf 13 een bijbaantje ( folders) en vanaf ongebeer 15 in een winkel. Wij betalen hun collegegeld en dat was dat . De rest doen ze zelf!

Gaan ze het huis uit ( niet nodig ze studeren in de stad waar wij wonen) dan ga je meer werken of lenen, ja such is life.

Collegeld betalen we voor allemaal. Dat staat buiten kijf. Boeken idem. Maar de rest: dikke nee!

Persoonlijk vind ik dat echt bezopen. Maar ja. Er zullen genoeg mensen anders over denken. Prima. Mag.Gelukkig denken er veel mensen anders over inderdaad.
@ kadanz: Ik ben ook een hele lieve ouder, maar betaal niet hun huur, eten drinken, collegeld plus al het andere, zoda ik zelf niet op vakantie kan en in een oud barrel rond rij.

Lieve ouders zijn heeft een barst met geld te maken.

Maar des te meer met loslaten!
Zo, ga je lekker! Die ouders niet wijs te noemen, belachelijk. Voor hen is de opvoeding eindig als TO en haar broer afstuderen, prima toch? TO is duidelijk goed opgevoed, dat ze wel voelt dat ze haar best moet doen met de opleiding, en dat ze haar ouders er dankbaar voor moet zijn. Ze gooit er niet met de pet naar, ze verbrast geen geld, dan doen die ouders het goed toch?
quote:Yggdrasil- schreef op 14 oktober 2015 @ 20:55:

Niet alles gelezen, maar even reageren op de OP: je ouders zijn niet wijs!

Hier hebben ze vanaf 13 een bijbaantje ( folders) en vanaf ongeveer 15 in een winkel. Wij betalen hun collegegeld en dat was dat . De rest doen ze zelf!

Persoonlijk vind ik dat echt bezopen. Maar ja. Er zullen genoeg mensen anders over denken. Prima. Mag.Dit is natuurlijk dikke zever. Het is niet omdat je ouders dingen voor jou betalen jij zelf niet zou weten hoe je jezelf financieel onderhoudt. Mijn ouders hebben ook alles betaald toen ik stuurde (is hier Vlaanderen ook wel de norm) qua eten, kamer en studie, maar dat wil niet zeggen dat ik niet heb geleerd hoe je met geld omgaat. En toen ik begon voltijds te werken heb ik gewoon meteen alles zelf betaald, zonder ook maar enig probleem.
Maar beste goede fee, als je dat allemaal betaald voor je kind(eren) is dat als je twee kids hebt al gauw een heel fulltime inkomen, bij vier kinderen kan ik de toko hier opdoeken en onder een brug gaan wonen.

4 keer huur, eten en drinken, gas en licht, school, boeken, verzekering, zakgeld.

Doei!

Ik prakkiseer er niet eens over 😵

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven