
Ik kan niet goed communiceren in bepaalde situaties
zondag 28 september 2008 om 19:10
Sinds 2 jaar heb ik een eigen winkel samen met mijn vriend en we hebben sindskort personeel. Ik ben nog nooit leidinggevende geweest en opzich heb ik er geen moeite mee, maar ik kan in bepaalde situaties niet communiceren.
Als ik iemand erop moet wijzen dat iets niet goed gaat of dat ik dat anders wil bijvoobeeld. Iets 'negatiefs' brengen dus.
Ik kom al heel snel over als een bitch omdat ik kortaf ben gewoon weg omdat ik me niet kan verwoorden. Of als iemand uitlegt waarom hij/zij dat doet, wordt ik heel kriegelig.
Mijn vriend kan dit veel beter (hij is wel eerder leidinggevende geweest), maar ik kan slechts hem hier steeds voor op laten draaien. Ik moet dat ook kunnen.
Ik denk dat het voor mij nog het vervelendste is, omdat ik er heel erg mee zit. Ik wil normaal mensen aan kunnen spreken en ook discussies normaal af kunnen kappen.
Zijn hier cursussen voor of heeft iemand tips?
Als ik iemand erop moet wijzen dat iets niet goed gaat of dat ik dat anders wil bijvoobeeld. Iets 'negatiefs' brengen dus.
Ik kom al heel snel over als een bitch omdat ik kortaf ben gewoon weg omdat ik me niet kan verwoorden. Of als iemand uitlegt waarom hij/zij dat doet, wordt ik heel kriegelig.
Mijn vriend kan dit veel beter (hij is wel eerder leidinggevende geweest), maar ik kan slechts hem hier steeds voor op laten draaien. Ik moet dat ook kunnen.
Ik denk dat het voor mij nog het vervelendste is, omdat ik er heel erg mee zit. Ik wil normaal mensen aan kunnen spreken en ook discussies normaal af kunnen kappen.
Zijn hier cursussen voor of heeft iemand tips?
zondag 28 september 2008 om 19:19
Wat ik vergeten ben er bij te zetten is, dat ik het ook heb in prive situaties. Niet bij mijn ouders of vriend. Maar bij andere durf ik ook nooit te zeggen als me wat dwars zit ergens over. Ik ga me dan ook heel gek gedragen. Negeer mensen dan ook.
Met personeel gaat dat natuurlijk niet en ik moet ook zeggen dat ik het mezelf ook moeilijk maar door bij bepaalde situaties erover te gaan denken ipv meteen wat te zeggen. Nu maak ik het gesprek tussen de medewerker en mij al in mijn hoofd af en misschien dat het me dat ook moeilijker maakt.
Kan je dat ook leren in een cursus voor leidinggevende, of is dat meer psychische?
Met personeel gaat dat natuurlijk niet en ik moet ook zeggen dat ik het mezelf ook moeilijk maar door bij bepaalde situaties erover te gaan denken ipv meteen wat te zeggen. Nu maak ik het gesprek tussen de medewerker en mij al in mijn hoofd af en misschien dat het me dat ook moeilijker maakt.
Kan je dat ook leren in een cursus voor leidinggevende, of is dat meer psychische?
zondag 28 september 2008 om 19:28
Een training leidinggeven met aandacht voor gesprekstechnieken zal je ook in privésituaties tot voordeel kunnen zijn. Het overkomt iedereen wel eens dat een ander iets doet wat jij niet prettig vindt. Dan is het goed om op een nette en duidelijke manier daarover te kunnen communiceren, ook al ben je op dat moment niet 'in functie'.
zondag 28 september 2008 om 22:45
Er zijn veel cursussen op dat gebied. Jammergenoeg zijn deze vaak kostbaar. Je kunt ook op een eenvoudige en positieve manier, net als ik, beginnen bij jezelf. 'De orka award ' van Kenneth Blanchard was voor mij een hele praktische eyeopener. Het is een (luister)boek dat gaat over de kracht van positieve feedback. Je moet even door het overdreven Amerikaanse optimisme heenlezen(luisteren) maar de tips kun je meteen (met succes) toepassen.
Succes!
Mana
Succes!
Mana