Ik kan niet goed communiceren in bepaalde situaties

28-09-2008 19:10 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2 jaar heb ik een eigen winkel samen met mijn vriend en we hebben sindskort personeel. Ik ben nog nooit leidinggevende geweest en opzich heb ik er geen moeite mee, maar ik kan in bepaalde situaties niet communiceren.

Als ik iemand erop moet wijzen dat iets niet goed gaat of dat ik dat anders wil bijvoobeeld. Iets 'negatiefs' brengen dus.

Ik kom al heel snel over als een bitch omdat ik kortaf ben gewoon weg omdat ik me niet kan verwoorden. Of als iemand uitlegt waarom hij/zij dat doet, wordt ik heel kriegelig.

Mijn vriend kan dit veel beter (hij is wel eerder leidinggevende geweest), maar ik kan slechts hem hier steeds voor op laten draaien. Ik moet dat ook kunnen.

Ik denk dat het voor mij nog het vervelendste is, omdat ik er heel erg mee zit. Ik wil normaal mensen aan kunnen spreken en ook discussies normaal af kunnen kappen.

Zijn hier cursussen voor of heeft iemand tips?
Hallo Mariska,

Het lijkt me inderdaad erg handig om een cursus te volgen. Kijk eens op NCOI.nl

Zij bieden allerlei opleidingen maar ook korte trainingen.

Succes!
Ja, er zijn cursussen en trainingen voor beginnend leidinggevenden. De meeste mensen hebben in het begin moeite met het aansturen van personeel. Gelukkig kun je veel aspecten van leidinggeven gewoon leren. Even googlen en je weet alles.
Wat is er mis mee om dit door je vriend te laten doen? Iedereen heeft andere kwaliteiten. Zo gek is het niet om de taken te verdelen. Er zijn wel heel veel cursussen op dit gebied. Met google zul je er veel vinden.
Wat ik vergeten ben er bij te zetten is, dat ik het ook heb in prive situaties. Niet bij mijn ouders of vriend. Maar bij andere durf ik ook nooit te zeggen als me wat dwars zit ergens over. Ik ga me dan ook heel gek gedragen. Negeer mensen dan ook.

Met personeel gaat dat natuurlijk niet en ik moet ook zeggen dat ik het mezelf ook moeilijk maar door bij bepaalde situaties erover te gaan denken ipv meteen wat te zeggen. Nu maak ik het gesprek tussen de medewerker en mij al in mijn hoofd af en misschien dat het me dat ook moeilijker maakt.

Kan je dat ook leren in een cursus voor leidinggevende, of is dat meer psychische?
Een training leidinggeven met aandacht voor gesprekstechnieken zal je ook in privésituaties tot voordeel kunnen zijn. Het overkomt iedereen wel eens dat een ander iets doet wat jij niet prettig vindt. Dan is het goed om op een nette en duidelijke manier daarover te kunnen communiceren, ook al ben je op dat moment niet 'in functie'.
Misschien zou je ook kunnen denken aan een assertiviteitscursus. En ik geloof dat er ook 'persoonlijke effectiviteits'-trainingen (of onder een andere naam) bestaan, die ook voor het oplossen van dergelijke problematiek bedoeld zijn.
Er zijn veel cursussen op dat gebied. Jammergenoeg zijn deze vaak kostbaar. Je kunt ook op een eenvoudige en positieve manier, net als ik, beginnen bij jezelf. 'De orka award ' van Kenneth Blanchard was voor mij een hele praktische eyeopener. Het is een (luister)boek dat gaat over de kracht van positieve feedback. Je moet even door het overdreven Amerikaanse optimisme heenlezen(luisteren) maar de tips kun je meteen (met succes) toepassen.

Succes!

Mana

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven