Kraamtijd klaagtopic

10-09-2015 23:03 988 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, we zijn allemaal dolblij met de geboorte van ons wondertje, ons prinsje, ons engeltje...

Maar soms willen we ook even ongestoord klagen over tantes die hun vieze vingers in het mondje van onze baby willen steken, kennissen die tot na middernacht blijven hangen, en oma's die ondanks koortslip toch echt even met baby willen knuffelen...

Schrijf hier van je af in tijden van hormonale jankbuien, pijnlijke borsten en andere ongemakken. Niet alleen na de bevalling maar in de hele kraamtijd!

Dit topic is de opvolger van het zwangerschap klaagtopic deel 1 en deel 2.

Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Wij zijn de eerste in onze vrienden groep die een baby kregen. Toen wij net uit ziekenhuis terug waren kwamen ze ooievaar in de tuin zetten. Heel lief. Wij lagen al in bed het was 21 uur ofzo. Reactie van mijn vriendin, huh jullie kunnen morgen toch uitslapen??
quote:stadenland schreef op 18 oktober 2015 @ 11:07:

Wij zijn de eerste in onze vrienden groep die een baby kregen. Toen wij net uit ziekenhuis terug waren kwamen ze ooievaar in de tuin zetten. Heel lief. Wij lagen al in bed het was 21 uur ofzo. Reactie van mijn vriendin, huh jullie kunnen morgen toch uitslapen??

Haha de naïviteit. Al moet ik zeggen dat we bij de oudste ook heel veel hebben kunnen slapen hoor, was een slaapkop. Verschilt per baby natuurlijk.

Mijn zus komt volgende week kijken bij de baby en schoonbroer (broer van vriend) komt dan ook. Ik ben zo benieuwd wat ze van hun neefje vinden. Hij is nu 24 dagen oud, gaat op zich redelijk. Hij huilt wel heel veel. Ik geloof dat de term huilbaby wel op zijn plaats is, maar vind ik lastig om te zeggen zo vroeg. Ga daarom ook naar het consultatiebureau volgende week. Maar pffff deze kraamperiode is wel heel anders dan die van de oudste 2. Die sliepen een stuk meer en huilden een stuk minder. Ik vind het pittig, al gaat het nu al iets beter dan vorige week.

Andere moeders met meer kindjes en hoe gingen jullie daarmee om? Ik heb het idee dat ik de oudste 2 zwaar verwaarloos.
@liefhebber: baby is weer thuis sinds gister.. Hij heeft een nog wat slappe luchtpijp.. Niet gevaarlijk, groeit ie overheen, maar wel erg schrikken voor ons steeds. We hebben nu handvatten hoe hiermee om te gaan..

@iedereen: gister dronk hij door alle spanningen en avondkrampjes(waarvoor we hem een badje hebben gegeven) maar 510 cc.. Nu zal hij vandaag daarintegen tussen de 750 en 780 cc uitkomen in 24 uur.. Is dat niet heel veel voor een baby van 3,5 wk met 4100 gr?

Moet hier wel bij vermelden.. Normaal drinkt ie na zn avondfles van 8 uur half 9 ongeveer nog een x rond half 12 en haalt dan juist de nacht door(tot half 5 ongeveer) maar nu had hij op maar 60 cc (hij viel echt in slaap) doorgeslapen van half 9 tot 1.. Maar kwam daardoor juist een x extra om 4 uur.. Is niet erg.. We voeden m op verzoek, maar soms vind ik het zo lastig in te schatten of het nou echt honger is.. Wil hem niet overvoeden..
quote:julienclerc schreef op 18 oktober 2015 @ 14:27:

[...]

Haha de naïviteit. Al moet ik zeggen dat we bij de oudste ook heel veel hebben kunnen slapen hoor, was een slaapkop. Verschilt per baby natuurlijk.

Mijn zus komt volgende week kijken bij de baby en schoonbroer (broer van vriend) komt dan ook. Ik ben zo benieuwd wat ze van hun neefje vinden. Hij is nu 24 dagen oud, gaat op zich redelijk. Hij huilt wel heel veel. Ik geloof dat de term huilbaby wel op zijn plaats is, maar vind ik lastig om te zeggen zo vroeg. Ga daarom ook naar het consultatiebureau volgende week. Maar pffff deze kraamperiode is wel heel anders dan die van de oudste 2. Die sliepen een stuk meer en huilden een stuk minder. Ik vind het pittig, al gaat het nu al iets beter dan vorige week.

Andere moeders met meer kindjes en hoe gingen jullie daarmee om? Ik heb het idee dat ik de oudste 2 zwaar verwaarloos.Hier helaas geen advies(pas 1e kindje en nog zelf zo onzeker als wat) maar wel een dikke knuffel! En de oudste 2 voelen het vast niet zo.. Anders zou je eventueel af en toe de kleine ergens kunnen laten(familie die wil oppassen) en ga je wat leuks doen met de oudste 2?
Kan me inmiddels ook bij jullie aansluiten, onze (tweede) zoon is afgelopen donderdag geboren!

Tot nu toe nog geen vervelende dingen meegemaakt qua bezoek etc, kaarten gaan pas maandag op de bus :P

Wel enorme aambeien, niet zo gek na 1,5 uur persen natuurlijk, en ik wordt er stapelgek van. Zitten doet zeer, liggen doet zeer, zucht. Verder voel ik me eigenlijk prima, maar dit frustreert nogal.
quote:Shenandoah schreef op 18 oktober 2015 @ 17:54:

Kan me inmiddels ook bij jullie aansluiten, onze (tweede) zoon is afgelopen donderdag geboren!

Tot nu toe nog geen vervelende dingen meegemaakt qua bezoek etc, kaarten gaan pas maandag op de bus :P

Wel enorme aambeien, niet zo gek na 1,5 uur persen natuurlijk, en ik wordt er stapelgek van. Zitten doet zeer, liggen doet zeer, zucht. Verder voel ik me eigenlijk prima, maar dit frustreert nogal.

Allereerst van harte!!!

Bij mij hielp curanol heel goed. Gebruikte de zalf en de tabletten tegelijk.. Na 3 dagen was hij zo goed als weg.. En ik had een hele grote.. Liep door tot aan mn knipje..
quote:april88 schreef op 18 oktober 2015 @ 16:25:

@liefhebber: baby is weer thuis sinds gister.. Hij heeft een nog wat slappe luchtpijp.. Niet gevaarlijk, groeit ie overheen, maar wel erg schrikken voor ons steeds. We hebben nu handvatten hoe hiermee om te gaan..

@iedereen: gister dronk hij door alle spanningen en avondkrampjes(waarvoor we hem een badje hebben gegeven) maar 510 cc.. Nu zal hij vandaag daarintegen tussen de 750 en 780 cc uitkomen in 24 uur.. Is dat niet heel veel voor een baby van 3,5 wk met 4100 gr?

Moet hier wel bij vermelden.. Normaal drinkt ie na zn avondfles van 8 uur half 9 ongeveer nog een x rond half 12 en haalt dan juist de nacht door(tot half 5 ongeveer) maar nu had hij op maar 60 cc (hij viel echt in slaap) doorgeslapen van half 9 tot 1.. Maar kwam daardoor juist een x extra om 4 uur.. Is niet erg.. We voeden m op verzoek, maar soms vind ik het zo lastig in te schatten of het nou echt honger is.. Wil hem niet overvoeden..Overvoeden gaat nog niet hoor, en je eet soms zelf ook de ene dag wat meer dan de ander, en als een kindje snachts niet komt is het logisch dat die overdag meer voeding wil, kijken waar het om vraagt, zo ook als hij van zijn vorige fles maar weinig op heeft, hij dan voor de volgende fles/voeding eerder komt.
quote:april88 schreef op 18 oktober 2015 @ 18:42:

[...]

Allereerst van harte!!!

Bij mij hielp curanol heel goed. Gebruikte de zalf en de tabletten tegelijk.. Na 3 dagen was hij zo goed als weg.. En ik had een hele grote.. Liep door tot aan mn knipje..Hier ook aan de curanol, helaas nog weinig effect :P
Straks naar de verloskundige, laatste keer.

Hb prikken om te kijken of ik kan stoppen met de ijzertabletten die ik kreeg ivm bloedverlies bij de bevalling. Wil graag stoppen met die dingen, want zorgen voor flinke constipatie al bijna zes weken lang.

En de verlos gaat als het goed is ook een hechting down under weghalen. Zouden van die zelf-oplosbare hechtingen moeten zijn, maar er zit toch echt nog een knoopje. ZO geen zin in dat er weer iemand in m'n doos gaat zitten gluren! Heb genoeg gedoe aan, in en om m'n private parts gehad rond die bevalling, mijn lijf is nu weer van mij (oh nee, mijn borsten zijn van m'n zoon...) en ik wil er niemand aan! (Sh**+%t voor manlief trouwens, deze uitroep, maar nog grotendeels waar ook... Arme man van me.)
haha, als ik nu zie hoe alles eruit ziet moet ik er ook niet aan denken hoor Liefhebber1977

Hier ook al last van de hechtingen. al is er niets aan te zien volgens de kraamhulp. Toch steekt het enorm daar. Hoop niet dat het inwendig zit, want dan zal het nog wel ff duren.
quote:Liefhebber1977 schreef op 20 oktober 2015 @ 09:32:

Straks naar de verloskundige, laatste keer.

Hb prikken om te kijken of ik kan stoppen met de ijzertabletten die ik kreeg ivm bloedverlies bij de bevalling. Wil graag stoppen met die dingen, want zorgen voor flinke constipatie al bijna zes weken lang.

En de verlos gaat als het goed is ook een hechting down under weghalen. Zouden van die zelf-oplosbare hechtingen moeten zijn, maar er zit toch echt nog een knoopje. ZO geen zin in dat er weer iemand in m'n doos gaat zitten gluren! Heb genoeg gedoe aan, in en om m'n private parts gehad rond die bevalling, mijn lijf is nu weer van mij (oh nee, mijn borsten zijn van m'n zoon...) en ik wil er niemand aan! (Sh**+%t voor manlief trouwens, deze uitroep, maar nog grotendeels waar ook... Arme man van me.)

Haha, dat is ook wat ik al tegen man gezegd heb :P Voorlopig heb je pech.

Hier gisteren ook de verloskundige geweest en hechtingen aan de buitenkant verwijderd. Het steekt niet meer zo, dat was echt pijnlijk. Nu is het meer een beetje zeurende pijn, maar dat is beter te doen gelukkig. Twijfel of ik toch weer paracetamol ga gebruiken of niet, misschien alleen in de middag/avond want dan lijkt het erger te worden (misschien door zitten/bewegen etc) Vannacht op alleen een matje geslapen zonder ondergoed tussen de langste voeding in (4,5 uur) Dit leek wat te helpen gelukkig.
Ik ben 9 weken al onderweg maar hier is seks helaas ook nog niet echt prettig. Vorige week controle bij gyn gehad en was nog iets gezwollen van binnen

Dus we zullen het hier ook nog maar even rustig houden helaas.
Vandaag is de bevalling precies zes weken geleden, dus sex 'mag' weer. Hechting is weggehaald. Nu alleen nog tijd, gelegenheid, energie, lust en sfeer vinden...
Oh ik heb zo gelachen om al jullie klaag verhalen... Dank daarvoor.

Natuurlijk niet om alles want er kwamen ook hele verdrietige en moeilijke dingen voorbij. Maar over het algemeen gezien vond ik het vooral grappig

Ik ben nu ruim 33 weken zwanger dus straks ook weer een kraamperiode te gaan.

Mijn zoontje word over 1 maand 2 jaar dus toen ook al het een meegemaakt.

Ik vond het eerlijk gezegd heerlijk..maar ja dit is een klaag topic dus ik zal niet te positief zijn.

Maar echt , ik vond het zo fijn. Op wat incidenten na maar ik heb echt genoten. Ondanks inleiding die niet door pakte en een spoed keizersnee .

Thuis was het fijn.

Wat jullie vaak schrijven zijn de bemoei oma's en opa's. Maar denk je eens in dat zij super trots zijn en heeeeel graag hun verse klein kind willen zien ! Kun je toch ook geen ongelijk geven ? Ik was zelf trouwens ook zo trots dat ik iedereen wilde laten komen. Al had ik er soms ook de pest in.

Om toch nog even te klagen over mijn 1e kraamtijd :

- bv kwam niet op gang. Moest elk uur gaan kolven en aanleggen en finger feeding toepassen. Maar dat kolven vond ik zo verschrikkelijk dat ik er niemand behalve man bij wilde hebben. Stond ineens een vriendin in de kamer.( zh) Ik vroeg wil je zo even terug komen want ik ben aan het kolven en voel me net een koe ... zegt ze joh vind ik niet erg ! Hangt haar jas op en gaat zitten.. ik durfde niks meer te zeggen..

- zelfde vriendin pakte zoonlief uit mijn armen zonder te vragen en zei oei z'n nageltjes zijn wel een beetje lang kijk zo moet je dat doen , bijt ze serieus alle nageltjes kort ! Met haar mond ! Wow... en ik... durfde niks te zeggen. . Was te verbouwereerd.

( zij is kraamhulp geweest , 1 jaartje ofzo en denkt echt alles te weten. . Zelf geen kinderen dus snapt ook niet echt dat alles heel vermoeiend is )

- en idd bezoek wat lang blijft hangen.. stille hints niet begrijpen. . Deze keer ga ik gewoon duidelijk zeggen wat ik wil en verwacht. Tenminste dat hoop ik.

- wij hadden echt nog 4 maanden erna bezoekjes. Werd er dol van maar wel gezellig.. alleen ik hoop toch echt dat de mensen nu meer direct komen zodat we die maar 'gehad ' hebben.

- overigens vond ik het echt geen probleem als familie baby vast hield. Het is voor hen ook zo bijzonder .. maar verdere familie oid deed ik niet. Dan maar kijken en als hij wakker is en vrolijk oké maar anders gewoon niet vasthouden.

Dit keer krijg ik een geplande keizersnee en ga ik direct fv geven. Ben zo benieuwd hoe het allemaal zal gaan... nog even geduld..

- in het ziek
Hier merk ik aan mijn jongere zusjes dat ze ook duidelijk geen kinderen hebben.

ja, ik wil graag dan en dan langskomen., eh eigenlijk komt die tijd niet goed uit, ja maar ik kan alleen dan, zucht . . .

Nu wonen ze niet in de buurt, dus snap dat als je er toch ben je graag langs komt, maar zorg dan dat je meerdere tijdsopties hebt.
Ja dat is echt iets wat je pas begrijpt als je zelf kinderen hebt denk ik..
Wat een heerlijk eerlijk topic! Ik ben geloof ik niet zo van de roze wolk topics :-).

Hier nu een paar weken oude baby die het geweldig doet.

Ondanks niet onze eerste toch weer onzekerheid. Hij valt niet/nooit alleen in slaap en dan denk ik meteen oh jee, dit blijft jaren zo, ik leer hem iets verkeerd, in omgeving vallen baby's zomaar uit zichzelf in de box in slaap.

Ook vind ik de zorg voor twee kids spannend en ben ik bang dat ik het niet goed voor elkaar krijg.

Gelukkig wel veel steun van moeder en schoonmoeder. Erg blij ben ik daarmee.
Kers!!! Proficiat met jullie kersverse baby! (ben wel benieuwd welke naam 't uiteindelijk is geworden!)
Nou... Na 2,5 jaar afwezigheid op dit forum weer eens ingelogd voor dit topic. Aanstaande zaterdag uitgerekend, dus ik mag binnenkort weer nieuwe verhalen komen vertellen.

Van 3 jaar geleden heb ik er ook nog wel een paar:

Wat ik me vooral van de eerste periode kan herinneren is al het commentaar van mijn schoonmoeder op het feit dat ik borstvoeding ging geven. Dat was namelijk helemaal niet goed. Flesjes moesten het zijn, dat was veel beter. Dat instrueerde ze haar dochter ook, dus iedere keer dat ik mijn zoontje aanlegde, brulde mijn schoonzus meteen hoe vreselijk dat was, dat flesjes toch veel makkelijker waren, en dat ZIJ dat toch echt nooooooit zo zou doen.

Dankzij het feit dat schoonmoeder en schoonzus zo deden (en het feit dat zwanger worden al best een dingetje was, en ik ook al niet normaal kon bevallen, en dit dus het enige was wat ik gevoelsmatig wél kon) werd ik alleen maar fanatieker met de borstvoeding. En heb ik het dus ook vrij lang volgehouden.

Achteraf bleek dat de oorzaak bij schoonmoeder een soort bv-trauma was. Want met een aantal zussen waar continu haat, nijd en concurrentie is, was zij de enige waarbij ooit, jaaaaaren geleden de borstvoeding niet lukte. Ofwel: zij voelde het alsof ze met terugwerkende kracht weer faalde ofzo.

Verder hebben wij een prima kraamweek gehad doordat we in het kraamzorghotel bleven. Wat een luxe daar! Eenmaal thuis hadden we nog 2,5 dag kraamhulp thuis. Die voerde echt niks uit tenzij ik het vroeg. Ik moest vragen om wat eten of drinken, moest vragen of ze het bed ging verschonen (waarna ze er alleen een molton om deed en verder niets en ik alsnog zelf mijn bed kon gaan opmaken). Ik was blij dat ze weg was.

Verder nog een vriendin verloren in die periode. Die had namelijk 3 nogal onopgevoede kinderen. (Ter voorbeeld: ik kwam daar trots vertellen eindelijk zwanger te zijn, na een flink medisch traject. Dochter van 2 kwam me 'feliciteren' omdat mijn vriendin daar even naar hintte. Dus die sprintte op me af, maakte een vuist, en haalde vol uit in/naar mijn buik. En mijn vriendin keek ernaar en zei niks)

Van mij mocht vriendin dus best langskomen, maar in de eerste week na mijn bevalling kon ik niet langer dan 5 minuten op mijn benen staan, dus even zonder kinderen. Dat werd niet gewaardeerd. Ze liet wekenlang niks horen. Daarna maakten we een afspraak dat ze langs konden komen en is ze nooit komen opdagen. Telefoon nam ze niet op, en na 3 uur kreeg ik een appje 'Nee we komen niet andere keer'. En heeft daarna nooit meer wat laten horen.

Ik ben benieuwd hoe komende kraamtijd gaat zijn. Vooralsnog alleen wat irritatie en discussie met mijn moeder, die hoogst verontwaardigd is dat zij niet gebeld gaat worden als de bevalling begint. Want er moet toch iemand op mijn zoontje passen. (Dat ze drie kwartier moet rijden om hier te zijn en wij dat te lang vinden, en ik bovendien haar niet in de buurt wil hebben als ik ga bevallen telt niet mee). Ze belt iedere twee dagen om te vragen of er al nieuws is, en dan moet het oppassen ook keer op keer ter sprake worden gebracht. Net als dat ik 'vooral nog even moet genieten van mijn zwangerschap'. Wat dus verdomde lastig is met flinke bekkeninstabiliteit en daardoor veel pijn.

En daarbij heeft mijn moeder ervoor gezorgd dat ik echt géén leuke zwangerschap heb gehad, en dus niets liever wil dan deze tijd achter me laten. (Want mijn moeder vond het nodig om tijdens mijn zwangerschap een enorme ruzie te creëren, waarbij ze mijn vriend voor alles wat mooi en lelijk is heeft uitgemaakt, redenen daarvoor heeft verzonnen, en zijn woorden heeft lopen verdraaien. En vervolgens mij van alles ging verwijten omdat ik het contact tijdelijk verbrak omdat ze niet kon stoppen met mijn vriend verder de grond in trappen. En zij was vooral het grote slachtoffer. (En dit is dan de enorm minimale versie van het verhaal...))

Dus nee... Mijn moeder hoef ik niet in de buurt. Ik vind het al rot genoeg dat ze nu doet alsof er niks gebeurd is en straks vermoedelijk dagelijks op bezoek wil komen. En 'gezellig' een dagje langs wil komen en wat leuks gaan doen. (Want dat heb ik in mijn verlof mooi weten te voorkomen. Ik heb daar verdomd weinig behoefte aan)
Hele tijd nog geen tranen gehad tot nu de kraamverpleegster weg is. Dikke tranen met tuiten, en hup weer stuwing

T is niet eerlijk ik wil m'n lieve kraamzorgmevrouw terug! Wie gaat er nu m'n fruit voor me maken en m'n bed verschonen? Zucht. Ik ben echt zo verwend de afgelopen dagen dat zelfs de droger aan doen al te veel lijkt ;)
quote:linjmh schreef op 29 oktober 2015 @ 16:02:

Hele tijd nog geen tranen gehad tot nu de kraamverpleegster weg is. Dikke tranen met tuiten, en hup weer stuwing

T is niet eerlijk ik wil m'n lieve kraamzorgmevrouw terug! Wie gaat er nu m'n fruit voor me maken en m'n bed verschonen? Zucht. Ik ben echt zo verwend de afgelopen dagen dat zelfs de droger aan doen al te veel lijkt ;)

haha, dat had ik ook hoor, waar blijft mijn ontbijt op bed! En mijn zoontje vond het helemaal niet leuk dat de babyzuster weg was, want ze las zo leuk Thomas voor :P Inmiddels alweer een week zonder kraamhulp en het went snel. Gisteren had ik voor het eerst baby en zoon samen, dat was wel ff wennen.

Inmiddels erg last van mijn borsten, leuk hoor stuwing. Gisteren ook een harde bult, dus de boel maar leeg gekolfd om te resetten. Helaas nu alweer zere borsten. Wanneer normaliseert dat zich zucht.
Tijd geleden dat ik geklaagd heb, maar daar komt het: die eerste prikjes

O wat brak mijn moederhart. Ik zat ook te huilen en heb me de hele dag schuldig gevoeld. Ze was erna heel hangerig, maar dat vond ik niet erg, ik heb haar alleen maar vastgehouden. Man kwam thuis en hij zei wat zie je er moe uit en daar ging ik hoor hysterisch huilen "zuhu hebben ha-aar pijn gedaan".
Ahhh ja die prikjes zijn zó zielig! Echt frustratie en boosheid hier van ons mannetje. 's Nachts ook flinke koorts gehad, zo sneu.. Dinsdag moet hij weer Volgens mij houden de meeste mama's het niet droog...

Sterkte voor jullie meisje (en voor jou...)! Flink veel knuffelen en kusjes geven!
quote:Shenandoah schreef op 29 oktober 2015 @ 16:16:

[...]

haha, dat had ik ook hoor, waar blijft mijn ontbijt op bed! En mijn zoontje vond het helemaal niet leuk dat de babyzuster weg was, want ze las zo leuk Thomas voor :P Inmiddels alweer een week zonder kraamhulp en het went snel. Gisteren had ik voor het eerst baby en zoon samen, dat was wel ff wennen.

Inmiddels erg last van mijn borsten, leuk hoor stuwing. Gisteren ook een harde bult, dus de boel maar leeg gekolfd om te resetten. Helaas nu alweer zere borsten. Wanneer normaliseert dat zich zucht.Jaaaaaa die borstvoeding. Ik vind dat opstarten tien keer niks. Bij onze eerste ging ik het pas echt leuk en makkelijk vinden vanaf 6 weken. Dus dan heb ik nog wel een paar weken te gaan. Nu doet voeden aan 1 kant mega pijn. En heel de voeding lang. Ik had een verstopt melkkanaaltje en daardoor legde ik hem vaker en steeds aan die kant aan. Dat was kennelijk nog een beetje teveel gevraagd. Pijn pijn pijn!!!
Ja dat opstarten :( een kant gaat als een zonnetje, een kant is echt heel pijnlijk. En die borst is ook nog eens mega gestuwd, terwijl die andere er al weer netjes uitziet. Eerste keer ook even een paar weken gerommeld, maar ik heb zo bijzonder veel productie, bij stuwing zit t tot m'n sleutelbeen, auw!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven