Werk & Studie alle pijlers

ZZP boekhouder

19-10-2015 14:46 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik ben net klaar met mbo niveau 4 bedrijfsadministrateur (boekhouden dus) en ik werk nu bij een bedrijf als boekhouder waar ik dus ook stage heb gelopen tijdens mijn opleiding. Wegens personeelstekort mocht ik gelukkig langer blijven maar ik denk dat ik na een halfjaar weg moet. Ik dacht eraan om te werken als zelfstandig boekhouder maar er is letterlijk niemand in mijn omgeving die dat doet waar ik informatie kan verzamelen. Het idee dat ik thuis een eigen werkkamer heb en lekker hele dag mijn werk doe en op die manier geld verdien lijkt me echt heerlijk. Zijn er hier mensen die dat werk doen/hebben gedaan (of andere mensen kennen die het doen)? Ik weet alles over boekhouden maar zou niet weten wat ik allemaal moet doen/regelen om het zelfstandig te doen. Dus tips en ervaringen zijn van harte welkom
Ga is informeren bij de KvK.
De KVK kan je hierbij helpen. Zij hebben ook 'startersdagen'. Ga daar eens heen.

Succes!
Je zult veel moeten acquireren. Ik vraag me sterk af of je voldoende omzet draait als mbo-boekhouder om je te kunnen onderhouden.
quote:DKKLLDRBR schreef op 19 oktober 2015 @ 15:10:

Je zult veel moeten acquireren. Ik vraag me sterk af of je voldoende omzet draait als mbo-boekhouder om je te kunnen onderhouden.Ik verdien zo'n 2000 euro netto per maand maar ik werk er dan ook net een jaar en ben 24 (28u pw).
quote:minnimouse schreef op 19 oktober 2015 @ 14:53:

De KVK kan je hierbij helpen. Zij hebben ook 'startersdagen'. Ga daar eens heen.

Succes!Dankje!
quote:StipplingBrush schreef op 19 oktober 2015 @ 15:17:

[...]

Ik verdien zo'n 2000 euro netto per maand maar ik werk er dan ook net een jaar en ben 24 (28u pw).Dat ga je never nooit als zelfstandige mbo-boekhouder verdienen.
http://www.kvk.nl/campagne/startersdag/

Ik zou zeggen, schrijf je in.

Je kunt er ook al meteen netwerken

[...]

Ik verdien zo'n 2000 euro netto per maand maar ik werk er dan ook net een jaar en ben 24 (28u pw).

Mooi salaris voor iemand van jouw leeftijd met dit aantal uren.

Ik zou naar de KVK gaan en kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik zou daarnaast wel gewoon een baan in loondienst zoeken. Als je weer een baan van 28 uur vindt, heb je nog 2/2.5 dag om voor jezelf te werken.
Ik studeer ook boekhouden. Voor mij dus ook interessant om hier mee te lezen.

Wat ik me afvraag is of je al genoeg praktijkervaring hebt na afronden van mbo4. Daarnaast is er veel vraag naar hbo accountancy namelijk.

Verder heb ik ervaring met stagelopen op niveau 3 en 4, maar vind de meeste stages die ik had ronduit 10x niets of werd niet serieus genomen. Ik heb dan alsnog niet het gevoel dat je alles te zien krijgt en nog niet doorkrijgt hoe de boekhouding van begin tot eind werkt, of beter gezegd van A tot Z gedaan moet worden. Bij veel bedrijven mag je ook niet aan hun verkoop- en of bankboek komen tijdens stages of zelf nog geen belastingaangiftes doen. Misschien dat dit per leerbedrijf verschilt en dan heb je pech als je bij de verkeerde zit en andersom bof je als je bij een bedrijf komt waar je veel mag. Helaas weet je dit niet van tevoren.

Ik studeer en werk nog ernaast, maar heb zelf ook nog niet helemaal het gevoel alsof ik alles al weet en alles alleen zou kunnen ook al is dat idee natuurlijk heerlijk. Persoonlijk denk ik dat ik na mijn studie eerst wil werken om genoeg ervaring op te doen voor ik er alleen voor wil gaan staan.

Heb jij zelf het gevoel dat jij al genoeg praktijkervaring hebt om het alleen te kunnen doen? Dat is namelijk een behoorlijke verantwoordelijkheid. Zo ja, dan vind ik dat alleen maar knap en wens ik je veel succes!
quote:DKKLLDRBR schreef op 19 oktober 2015 @ 15:28:

[...]

Dat ga je never nooit als zelfstandige mbo-boekhouder verdienen.

Dat hangt er vanaf hoe hard je werkt. Normaal uurtarief zal 40-50 euro zijn, dus voor 4000 omzet per maand moet je 100 uur declarabel hebben. Dat is wel haalbaar, mits je eenmaal een goede klantenkring hebt opgebouwd. Nadeel is dat je 4 enorme pieken per jaar hebt, en de rest van het jaar niet zoveel te doen hebt.

De inkomsten zijn niet het probleem, de acquisitie wel. Ik zou aanraden om het naast elkaar te doen in het begin, zodat je rustig een portfolio van tevreden klanten kunt opbouwen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Als je 24 bent en maar 28 uur per week werkt voor 2000 netto, zou ik echt niet als zelfstandige gaan, ga je voorlopig niet zo snel verdienen.

Ik ben ook zelfstandig maar zou niet snel mijn boekhouding bij iemand neerleggen die nog maar net van school af is en zo weinig ervaring heeft,

Verder komt er behoorlijk wat bij kijken om als zelfstandige te werken. Natuurlijk is het heerlijk om in je eigen huis en werkkamer aan het werk te gaan. Maar hoe ga jij aan klanten komen? Heb je ervaring genoeg om alles voor een zelfstandige te regelen? Wat is je uur tarief? Heb je al nagedacht wat je allemaal gaat aanbieden aan diensten? Je bouwt geen pensioen op en als er geen klanten zijn is er geen omzet, hoe vang je dat op? Wat maakt jou uniek ten opzichte van alle andere boekhouders die er zijn? Bedrijfsnaam bedenken, logo laten maken, website bouwen. Maar allerbelangrijkste is. Hoe ga je aan klanten komen..

Ga inderdaad naar de startersdagen van de KVK en zoek netwerkborrels op en ga zo in gesprek met andere ondernemers.

Succes
quote:handigmetgeld schreef op 19 oktober 2015 @ 15:37:

[...]

Dat hangt er vanaf hoe hard je werkt. Normaal uurtarief zal 40-50 euro zijn, dus voor 4000 omzet per maand moet je 100 uur declarabel hebben. Dat is wel haalbaar, mits je eenmaal een goede klantenkring hebt opgebouwd. Nadeel is dat je 4 enorme pieken per jaar hebt, en de rest van het jaar niet zoveel te doen hebt.

De inkomsten zijn niet het probleem, de acquisitie wel. Ik zou aanraden om het naast elkaar te doen in het begin, zodat je rustig een portfolio van tevreden klanten kunt opbouwen.Gemiddeld 100 uur declarabel per maand! Is ontzettend veel. Succes daarmee
TO, ik zou gewoon voorlopig in loondienst gaan. Als boekhouder is er toch best veel werk te vinden? Voorlopig lekker ervaring op gaan bouwen, netwerken (via LinkedIn en KVK) en info inwinnen (via LinkedIn en KVK).

Je verdient nu best wel goed. Ik denk idd dat het feit dat je weinig ervaring hebt, nu een probleem kan zijn.

[...]

Ik verdien zo'n 2000 euro netto per maand maar ik werk er dan ook net een jaar en ben 24 (28u pw).

SERIEUS? een starter op MBO niveau ? en dan al 2000 netto voor 28 uur.

Iemand met HBO,mag al blij wezen met dit startsalaris.
Sorry, maar als boekhouder (20jr ervaring) moet ik wel lachen hoor.

Net klaar met MBO 4 (waar helemaal niets mis mee is hoor) en dan denken dat je alles weet van boekhouden. En bij 1 bedrijf hebt gewerkt.

Welk advies kun jij ondernemers geven mbt starten onderneming bijvoorbeeld. Je weet het zelf nog niet eens. En je stelt hem niet op een forum die specifiek voor dit soort vragen zijn en waar je antwoord krijgt van professionals.

Mijn advies: doe eerst ervaring op in verschillende soorten bedrijven. Handelsbedrijven, productiebedrijven, dienstverlenende bedrijven. Zorg dat ze allemaal meerdere bedrijven hebben. Daar is het administratief ingewikkelste werk in te vinden. Dan wordt je vanzelf breed georiënteerd.

Dan kun je over 10 jaar je eigen bedrijf oprichten en nu beginnen met netwerken. Want dat is toch echt het middel, netwerken!

Daarnaast kun je best alvast voor jezelf beginnen, maar klein. Voor stichtingen of verenigingen etc.

Veel succes!!!
Echt een goed salaris zeg. Ik denk dat Chantal dit net nu begint te verdienen. En dan werk je ook nog maar 28 uur
quote:chantalzr-7 schreef op 19 oktober 2015 @ 15:49:

Sorry, maar als boekhouder (20jr ervaring) moet ik wel lachen hoor.

Net klaar met MBO 4 (waar helemaal niets mis mee is hoor) en dan denken dat je alles weet van boekhouden. En bij 1 bedrijf hebt gewerkt.

Welk advies kun jij ondernemers geven mbt starten onderneming bijvoorbeeld. Je weet het zelf nog niet eens. En je stelt hem niet op een forum die specifiek voor dit soort vragen zijn en waar je antwoord krijgt van professionals.

Maar dat is toch ook niet wat ze wil, denk ik?

Bij een MBO-boekhouder denk ik aan iemand die de boekhouding doet. Inboeken, facturen opstellen, debiteuren nabellen, betalingen klaarzetten (maar niet accorderen), zulk soort zaken. Daarnaast is er dan een accountant die het serieuze werk doet.

Daar is werk genoeg in, en op zich heb je daar niet heel veel ervaring voor nodig. Alleen moet je wel een klantenkring opbouwen, en dat is niet eenvoudig, zeker niet omdat je echt op zoek moet naar mensen die alleen boekhouding nodig hebben.
quote:handigmetgeld schreef op 19 oktober 2015 @ 15:55:

[...]

Maar dat is toch ook niet wat ze wil, denk ik?

Bij een MBO-boekhouder denk ik aan iemand die de boekhouding doet. Inboeken, facturen opstellen, debiteuren nabellen, betalingen klaarzetten (maar niet accorderen), zulk soort zaken. Daarnaast is er dan een accountant die het serieuze werk doet.

Daar is werk genoeg in, en op zich heb je daar niet heel veel ervaring voor nodig. Alleen moet je wel een klantenkring opbouwen, en dat is niet eenvoudig, zeker niet omdat je echt op zoek moet naar mensen die alleen boekhouding nodig hebben.Dit soort werkzaamheden levert als zzp'er niet meer op dan 25 a 35 euro per uur.
quote:cijfernerd schreef op 19 oktober 2015 @ 15:58:

[...]

Dit soort werkzaamheden levert als zzp'er niet meer op dan 25 a 35 euro per uur.

Dat vind ik vrij schandalig, maar zou wel eens waar kunnen zijn. Concurrentie op die markt is inderdaad nogal groot.

Ik betaal meer, maar het meisje dat ik daarvoor heb vertrouw ik blind, en dat is heel veel waard. Je hoeft er niet slim voor te zijn, maar wel heel accuraat en betrouwbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven