irritante buur

19-10-2015 15:31 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een nieuwe woning gebouwd en onze achterbuur is nogal een speciaal geval.

Nu zijn wij vandaag onze tuinafsluiting aan het plaatsen en komt ze zeuren omdat wij onze afsluiting tegen haar haag zetten. Hierdoor kan ze niet meer bij haar haag om die te onderhouden.

Volgens haar doe je zoiets niet. Maar wij moeten toch onze grond niet afgeven aan haar zodat zij haar haag kan onderhouden?

Zie ik iets over het hoofd of mis ik wat moraliteitsbesef. Of heb ik, zoals mijn buur aangeeft, een gebrek aan burgerzin?
quote:nerdopviva schreef op 20 oktober 2015 @ 11:29:

[...]

Waarom zou de buurvrouw flexibel moeten zijn? Zij woont daar al 20 jaar en die heg staat er net zo lang.Ze had gewoon mazzel dat er nog niemand achter haar die grond kocht. Als ze graag 'n metertje extra had gehad om haar heg vanachter te kunnen snoeien, had ze die meter moeten kopen voor TO de hele lap kocht.
Shoot first, ask questions later!
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:39:

[...]

Laat het duidelijk zijn dat dit haar haag is en op haar grond staat. niet op de erfafscheiding... Is dus geen haag op de erfgrens.Maar als jij accepteert dat die haag als erafscheiding (let wel, géén erfgrens!) gaat dienen, heb jij wél 25 cm extra tuin... zomaar gratis...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
er worden momenteel enkele zaken door elkaar gehaald, daarom hieronder nog eens een korte samenvatting:

Onze tuin grenst tegen haar haag. Buurvrouw wil haar haag blijven scheren en eist van ons dat wij een halve meter ruimte laten tussen onze tuin en haar haag.

Dit dus om haar toe te laten haar haag enkele keren per jaar te kunnen scheren.

Daar komt het kort gezegd op neer...

De haag is niet gemeenschappelijk dus wij hebben er geen inspraak op...
quote:Sabeltandcavia schreef op 20 oktober 2015 @ 11:41:

Een tussenoplossing had ik gisteren al gegeven...

[...]

Ja hebben wij voorgesteld, maar vond ze lachwekkend
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:44:

er worden momenteel enkele zaken door elkaar gehaald, daarom hieronder nog eens een korte samenvatting:

Onze tuin grenst tegen haar haag. Buurvrouw wil haar haag blijven scheren en eist van ons dat wij een halve meter ruimte laten tussen onze tuin en haar haag.

Dit dus om haar toe te laten haar haag enkele keren per jaar te kunnen scheren.

Daar komt het kort gezegd op neer...

De haag is niet gemeenschappelijk dus wij hebben er geen inspraak op...

Nou ja... als zij jou gratis wat tuinierswerk uit handen wil nemen door de haag bij te houden aan jouw kant...

Maar nee, je bent niet verplicht haar daartoe op je grond toe te laten. En je mag gewoon een schutting plaatsen. Maar de kosten die gepaard gaan met extra voorzieningen aan de schutting tegen aantasting door die haag, zijn voor jou. En houd je er ook rekening mee dat je die kant van de schutting die tegen de haag aan staat, ook niet kan onderhouden?
quote:theamuts schreef op 20 oktober 2015 @ 11:41:

[...]

Het klopt dat haar eis onredelijk is. Maar wat jij doet is ook onredelijk. Je doet het voorkomen alsof je heel beleefd naar haar hebt geluisterd, maar op geen enkel moment open hebt gestaan voor een compromis en alleen je eigen zin wil doordrukken. Daarnaast schuif je de emoties van de buurvrouw klakkeloos aan de kant omdat jij wettelijk gezien in je recht staat. Ik weet niet of je al eerder naaste buren hebt gehad, maar ik zou het niet prettig vinden als mijn nieuwe buurvrouw zo met mij om zou gaan.

Ik heb al mijn ganse leven naaste buren, nooit geen problemen gehad...

Maar een compromis betekent altijd dat wij moeten onze grond afstaan... Er is gewoon geen compromis mogelijk zonder dat één iemand onredelijke toegevingen doet....
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:47:

[...]

Ik heb al mijn ganse leven naaste buren, nooit geen problemen gehad...

Oei, dat klinkt niet goed, nooit geen problemen gehad wil zeggen dat jullie altijd problemen hebben gehad.

Of bedoel je soms nooit problemen gehad?

Maar een compromis betekent altijd dat wij moeten onze grond afstaan... Er is gewoon geen compromis mogelijk zonder dat één iemand onredelijke toegevingen doet....Een compromis hoeft niet in te houden dat je grond moet afstaan. Het vergt wel creatief denken.
quote:pejeka schreef op 20 oktober 2015 @ 11:47:

[...]

Nou ja... als zij jou gratis wat tuinierswerk uit handen wil nemen door de haag bij te houden aan jouw kant...

Maar nee, je bent niet verplicht haar daartoe op je grond toe te laten. En je mag gewoon een schutting plaatsen. Maar de kosten die gepaard gaan met extra voorzieningen aan de schutting tegen aantasting door die haag, zijn voor jou. En houd je er ook rekening mee dat je die kant van de schutting die tegen de haag aan staat, ook niet kan onderhouden?

Wij wonen in belgie en zijn daartoe wel verplicht (ladderrecht) wij mogen zelf die haag niet bijscheren. Ik weet dat in nederland wel mag. Maar in belgie dus niet en is strafrechterlijk vervolgbaar.

Het feit dat de haag niet te onderhouden valt is omdat die haag verkeerd staat. Wij hebbe niet gekozen voor die haag. Zij wel, het is haar taak om de hinder van haar haag tot een minimum te beperken. Het is ook haar taak om ervoor te zorgen dat die haag anderen geen schade toe berokkent.

Zaken die ze niet kan verzekeren omdat haar haag verkeerd staan en dus niet te onderhouden valt. Dit weet zij ook, en nu eist ze dat wij achteruit gaan omdat zij in belgie verantwoordelijk is voor eventuele schade ten gevolge van die haag...
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:51:

[...]

Wij wonen in belgie en zijn daartoe wel verplicht (ladderrecht) wij mogen zelf die haag niet bijscheren. Ik weet dat in nederland wel mag. Maar in belgie dus niet en is strafrechterlijk vervolgbaar.

Het feit dat de haag niet te onderhouden valt is omdat die haag verkeerd staat. Wij hebbe niet gekozen voor die haag. Zij wel, het is haar taak om de hinder van haar haag tot een minimum te beperken. Het is ook haar taak om ervoor te zorgen dat die haag anderen geen schade toe berokkent.

Zaken die ze niet kan verzekeren omdat haar haag verkeerd staan en dus niet te onderhouden valt. Dit weet zij ook, en nu eist ze dat wij achteruit gaan omdat zij in belgie verantwoordelijk is voor eventuele schade ten gevolge van die haag...

Nou, dan zijn er verschillende mogelijkheden: ofwel zij koopt een meter grond van jou en dan kan ze haar gang gaan, ofwel jullie zetten gewoon die schutting en dan zoekt ze het maar uit met haar haag, en als ze daar dan een probleem van maakt, dan mag ze zelf gaan klagen en dan zal ze wel te horen krijgen dat haar haag te dicht op de erfgrens staat en dat het dus haar probleem is.

Ik bedoel, als er écht geen mogelijkheden zijn om die haag als gemeenschappelijke erfafscheiding te beschouwen, dan houdt het op.
quote:pejeka schreef op 20 oktober 2015 @ 11:55:

[...]

Nou, dan zijn er verschillende mogelijkheden: ofwel zij koopt een meter grond van jou en dan kan ze haar gang gaan, ofwel jullie zetten gewoon die schutting en dan zoekt ze het maar uit met haar haag, en als ze daar dan een probleem van maakt, dan mag ze zelf gaan klagen en dan zal ze wel te horen krijgen dat haar haag te dicht op de erfgrens staat en dat het dus haar probleem is.

Ik bedoel, als er écht geen mogelijkheden zijn om die haag als gemeenschappelijke erfafscheiding te beschouwen, dan houdt het op.denk ik ook... dan houdt het op...
Waar gaat dit nou eigenlijk over? Die schutting staat toch al? TO is niet van plan die te verplaatsen en staat in haar recht dat niet te doen. Buurvrouw is en blijft waarschijnlijk boos, dat is nu eenmaal zo. Lekker laten gaan en hopelijk kalmeert ze wat als ze gewent is aan de nieuwe situatie.
Ik snap gewoon niet dat je niet al voordat het huis werd gebouwd naar haar toe bent gegaan en hebt overlegd over de plannen. :"zeg buurvrouw, ik zie dat je een hoge heg hebt staan. Eigenlijk zijn wij van plan om een schutting te laten plaatsen."

Dan hadden jullie haar kunnen laten vertellen wat haar heg voor haar betekent en in overleg een compromis kunnen bedenken.

Nu komt het op mij over alsof jullie hebben gedacht: "dit is mijn grond, ik doe ermee wat ik wil".
quote:mwcactus schreef op 20 oktober 2015 @ 11:58:

Waar gaat dit nou eigenlijk over? Die schutting staat toch al? TO is niet van plan die te verplaatsen en staat in haar recht dat niet te doen. Buurvrouw is en blijft waarschijnlijk boos, dat is nu eenmaal zo. Lekker laten gaan en hopelijk kalmeert ze wat als ze gewent is aan de nieuwe situatie.Wel ik wilde meningen van anderen omdat ik verwacht dat ik binnekort vanalles naar mijn hoofd ga geslingerd krijgen... dan kan ik wat weerwerk bieden op basis van meningen en inzichten van anderen...
Denk niet dat dit nog opgelost gaat worden. Je geeft zelf asn dat die haag een aantal keer per jaar gesnoeid moet worden, dus waar hebben we het nou over. Je staat in je recht, maar als je moeilijk doet over een halve meter.. Pfff.
En als de wereld niet goed in elkaar zit, verhuizen we naar mars.
quote:pejeka schreef op 20 oktober 2015 @ 11:37:

[...]

Je kunt ook gewoon overeenkomen dat zij haar kant van de haag onderhoudt, en dat jullie de kant aan jullie zijde onderhouden. Zo werkt het bij ons ook: de buurman onderhoudt de haag aan zijn kant, wij aan onze kant.

Verwijderen van de erfafscheiding mag (althans hier in Nederland) alleen maar met wederzijdse instemming van de buren, dus dan zou de buurvrouw niet zomaar eenzijdig mogen besluiten opeens die haag weg te halen. Dus dat probleem is er dan niet.Maar TO geeft toch aan geen heg te willen? Het uitzicht voor de buurvrouw verandert toch niet? Moet TO dan maar tegen een heg aankijken waar ze niet op zit te wachten? De heg wordt dor aan de achterkant, maar aan de voorkant zie je er niks aan. De heg hoeft ook niet verwijderd te worden. Het komt op mij over dat buurvrouw niet zo zeer zorgen heeft over de staat van haar heg maar vooral heel erg graag haar gelijk wil hebben en ik geef TO dan ook groot gelijk dat ze daar niet in mee gaat.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
quote:whispwill schreef op 20 oktober 2015 @ 12:01:

Denk niet dat dit nog opgelost gaat worden. Je geeft zelf asn dat die haag een aantal keer per jaar gesnoeid moet worden, dus waar hebben we het nou over. Je staat in je recht, maar als je moeilijk doet over een halve meter.. Pfff.

Een halve meter waar over de hele lengte van de heg wel dik geld is betaald door TO.

Enige optie is als TO haar halve meter zou willen verkopen aan de buuf of anders komt haar schutting gewoon tegen de heg aan te staan.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 20 oktober 2015 @ 12:04:

[...]

Een halve meter waar over de hele lengte van de heg wel dik geld is betaald door TO.

Enige optie is als TO haar halve meter zou willen verkopen aan de buuf of anders komt haar schutting gewoon tegen de heg aan te staan.Dat verkopen is een goede optie, gebeurd ook vaak bij de rijdende rechter. Zou hij ook een online panel hebben?
En als de wereld niet goed in elkaar zit, verhuizen we naar mars.
Als ze toch al met iedereen ruzie heeft en eruit gezet werd bij het burgeroverleg zou ik accepteren dat het aan haar ligt en gewoon die schutting plaatsen.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Als buurvrouw niet open staat voor een compromis en op haar strepen blijft staan dan houdt het inderdaad op.
Ik vind hier dingen van.
quote:theamuts schreef op 20 oktober 2015 @ 11:59:

Ik snap gewoon niet dat je niet al voordat het huis werd gebouwd naar haar toe bent gegaan en hebt overlegd over de plannen. :"zeg buurvrouw, ik zie dat je een hoge heg hebt staan. Eigenlijk zijn wij van plan om een schutting te laten plaatsen."

Dan hadden jullie haar kunnen laten vertellen wat haar heg voor haar betekent en in overleg een compromis kunnen bedenken.

Nu komt het op mij over alsof jullie hebben gedacht: "dit is mijn grond, ik doe ermee wat ik wil".Maar het ís ook haar grond en ze mág ermee doen wat ze wil.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Sodeju ik ben het niet vaak zo eens met redbulletje.

To. Plemp die schutting erneer. Het is jouw grond, jouw recht. Buuf had niet zo onhandig moeten zijn die heg zo dicht op de grens te zetten.

En dat heel veel mensen hier het beter vinden om tegen een heg aan de kijken dan aan een schutting da s allemaal hartstikke leuk maar het is jouw tuin dus jouw keus.

Naar mijn idee heb je alles gedaan wat mogelijk is en blijkbaar snapt buuf het niet. Helaas pindakaas, wie niet luisteren wil moet maar voelen (of zien in dit geval).
Om even terug te gaan naar de openingspost; hier maak ik niet uit op dat dit overlegd is met de buurvrouw. ("Nu zijn wij vandaag onze tuinafsluiting aan het plaatsen en komt ze zeuren omdat wij onze afsluiting tegen haar haag zetten. Hierdoor kan ze niet meer bij haar haag om die te onderhouden.")

Verder schrijft TO ook: "Of heb ik, zoals mijn buur aangeeft, een gebrek aan burgerzin?" Het gaat de buurvrouw dus volgens mij er met name om dat er maar gedaan wordt zonder overleg.

Ik denk dat je ook niet moet vergeten dat die buurvrouw al minimaal een jaar overlast heeft gehad van de bouw van het huis. Er zijn mensen die om minder al overspannen raken.

Het zal best dat je in je recht staat TO, maar wat heb je daaraan als je de rest van de tijd dat jullie daar wonen ruzie hebt? Hoe zie je voor je dat dat goed moet gaan komen? Verwacht je dat de buurvrouw met excuses naar jou toe komt?
Ga naar de vrederechter, en laat hem een oplossing zoeken. Die man weet waarschijnlijk een oplossing waar jullie beiden tevreden mee zijn.

Wil jij voor enkele meters grond een ruzie met je buren. Jij bent er komen wonen, de buurvrouw was er al, misschien had de buurvrouw toestemming van de vorige eigenaar om haar haag op 0.25 m te planten.

Zet je afsluiting eventueel ook op 0.25 m, zoals hier al eerder vermeld is.

Plan van een tuinarchitect ? Dat kan wel aangepast worden toch ?

Er wordt gesuggereerd dat de buurvrouw beter enkele meters grond bijgekocht had, heeft ze daar de kans toe gekregen ?

Beter een goede buur dan een verre vriend.
Jc2: "Wel ik wilde meningen van anderen omdat ik verwacht dat ik binnekort vanalles naar mijn hoofd ga geslingerd krijgen... dan kan ik wat weerwerk bieden op basis van meningen en inzichten van anderen..."

Tja, dit komt niet echt over alsof je goed met je buurvrouw door één deur WIL kunnen. Je wil alleen je zin hebben. Die krijg je wettelijk gezien ook. Wat wil je nog meer dan? Van de buurvrouw je gelijk krijgen?
Hm, ik heb je geloept, en vind je andersom ook totaal niet verdraagzaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven