irritante buur

19-10-2015 15:31 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een nieuwe woning gebouwd en onze achterbuur is nogal een speciaal geval.

Nu zijn wij vandaag onze tuinafsluiting aan het plaatsen en komt ze zeuren omdat wij onze afsluiting tegen haar haag zetten. Hierdoor kan ze niet meer bij haar haag om die te onderhouden.

Volgens haar doe je zoiets niet. Maar wij moeten toch onze grond niet afgeven aan haar zodat zij haar haag kan onderhouden?

Zie ik iets over het hoofd of mis ik wat moraliteitsbesef. Of heb ik, zoals mijn buur aangeeft, een gebrek aan burgerzin?
quote:theamuts schreef op 20 oktober 2015 @ 11:20:

[...]

Ja, er is een tussenoplosing. Maar daar moet over overlegd worden.maar er is toch geen tussenoplossing? Een haag kan je onmogelijk verplaatsen... Die zit te diep geworteld... Ik ga mijn grond niet afstaan... Dus zitten we vast... Haar eis is gewoon onredelijk... Toch?
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:17:

[...]

Uiteraard heb ik erover nagedacht... Zij wil ruimte tussen onze tuinen... die ruimte moet van mijn grond komen... wil ik niet... Is er dan een tussenoplossing?

Rechter is inderdaad een laatste stap. Maar wij moeten aan de kant van de haag een speciale doek hangen om te verhinderen dat die haag erdoor groeit en zo de heidematten beschadigd.

Dit kost ons 1800 euro. Iets wat niet nodig zou zijn als haar haag op de correcte plaats stond. Dus wij doen zeker al ons deel van de inspanningen. Veel makkelijk voor ons om gewoon klacht in te dienen.Waar wil je een klacht tegen indienen dan? Toen je de grond/het huis kocht, wist je dat die heg er stond, want die staat er al 20 jaar. Bovendien staat die heg netjes op haar eigen grond, begreep ik, dus ik zou niet weten waar je dan een klacht tegen in wilt dienen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:nerdopviva schreef op 20 oktober 2015 @ 11:22:

[...]

Tja, jij wil dat die heg wordt verplaatst, dat kost de buurvrouw veel geld. Is er dan een tussenoplossing?

Jullie zijn allebei zo flexibel als een loden deur. De buurvrouw, maar jij ook. Zo kom je natuurlijk nergens.Wat zou jij dan doen in mijn plaats?
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:24:

[...]

maar er is toch geen tussenoplossing? Een haag kan je onmogelijk verplaatsen... Die zit te diep geworteld... Ik ga mijn grond niet afstaan... Dus zitten we vast... Haar eis is gewoon onredelijk... Toch?

Jij wil dat ze de haag verplaatst. Hoe redelijk is jouw eis dan?

Een tussenoplossing zou kunnen zijn dat de haag gewoon blijft staan en jij geen schutting plaatst. Jij hoeft geen tuin in te leveren, zij kan haar haag snoeien.
quote:nerdopviva schreef op 20 oktober 2015 @ 11:22:

[...]

Tja, jij wil dat die heg wordt verplaatst, dat kost de buurvrouw veel geld. Is er dan een tussenoplossing?

Jullie zijn allebei zo flexibel als een loden deur. De buurvrouw, maar jij ook. Zo kom je natuurlijk nergens.Waarom zou TO flexibel moeten zijn? Zij gaat toch geen dure meters van haar gekochte grond afstaan aan de buuf? of buuf moet ze over willen kopen?
Shoot first, ask questions later!
quote:pejeka schreef op 20 oktober 2015 @ 11:24:

[...]

Waar wil je een klacht tegen indienen dan? Toen je de grond/het huis kocht, wist je dat die heg er stond, want die staat er al 20 jaar. Bovendien staat die heg netjes op haar eigen grond, begreep ik, dus ik zou niet weten waar je dan een klacht tegen in wilt dienen.

Een levende haag moet op een halve meter staan van de erfgrens... Staat slechts op 25 cm waardoor onderhoud van de haag onmogelijk is.

Wij kopen de grond in de staat waarin het zicht bevindt... onze grond... niet de grond van buur. Verjaring is slecht na 30 jaar van toepassing (belgie)
quote:nerdopviva schreef op 20 oktober 2015 @ 11:25:

[...]

Een tussenoplossing zou kunnen zijn dat de haag gewoon blijft staan en jij geen schutting plaatst. Jij hoeft geen tuin in te leveren, zij kan haar haag snoeien.

Neem niet aan dat TO die buuf toestaat nog in haar tuin te komen, dus die achterkant wordt sowieso niet meer gesnoeid.

En er is ook geen probleem voor TO als zij haar schutting plaatst waar ze hem wil plaatsen. Alleen de buuf mekkert. Tja, jammer dan hoor.
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:25:

[...]

Wat zou jij dan doen in mijn plaats?Ik zou dus de haag laten staan en geen schutting neerzetten. Sterker nog, dat heb ik gedaan. Er staat een haag op de erfgrens met mijn buren. Vind ik het mooi? Mwa, ik vind het niet lelijk. Vind ik het erg dat de heg 30 cm mijn tuin in komt? Ach, ik kan me er niet echt druk om maken.
quote:theamuts schreef op 20 oktober 2015 @ 10:59:

Tja, voor wat betreft mijn eigen heg zou ik best bereid zijn tot een compromis. Maar als de nieuwe buren alleen maar hun eigen zin willen doordrijven en (in mijn ogen) iets afzichtelijks willen plaatsen, zou ik ook geen rekening met hun meer houden.

Als ik zin heb om op zaterdagavond met bezoek in de tuin te gaan pimpelen en een gezellig vuurkorfje erbij ga ik dat ook niet eerst met hen overleggen, maar dan doe ik dat gewoon. Als dat de manier moet zijn waarop je met elkaar omgaat lijkt me dat verschrikkelijk!Beauty is in the eye of the beholder. Helaas voor buurvrouw kan ze niet gaan discussiëren over het wel of niet mooi vinden van de heg. En als je moet gaan inleveren in je tuin voor de buuf, vind ik dat eigenlijk ook geen discussie waardig. In dit geval is TO heel beleefd geweest naar de buurvrouw, maar zij staat ook niet open voor verdere oplossingen. Dan houd het snel op.
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:26:

[...]

Een levende haag moet op een halve meter staan van de erfgrens... Staat slechts op 25 cm waardoor onderhoud van de haag onmogelijk is.

Wij kopen de grond in de staat waarin het zicht bevindt... onze grond... niet de grond van buur. Verjaring is slecht na 30 jaar van toepassing (belgie)Wat let je dan om hier een deskundige bij te halen die bepaalt wat de buuf met haar heg moet doen?
quote:redbuIIetje schreef op 20 oktober 2015 @ 11:26:

[...]

Waarom zou TO flexibel moeten zijn? Zij gaat toch geen dure meters van haar gekochte grond afstaan aan de buuf? of buuf moet ze over willen kopen?Waarom zou de buurvrouw flexibel moeten zijn? Zij woont daar al 20 jaar en die heg staat er net zo lang.
Je mag gewoon een afscheiding tegen de erfgrens zetten.

Ze hoeft de haag niet aan jullie kant te onderhouden dus dat scheelt.

Er is een wet over noodzakelijk(!) onderhoud van bijvoorbeeld een bouwwerk vanaf de grond van de buren als het echt niet anders kan. Dat is hier dus niet aan de orde. En ook als dat wel zo zou zijn, dan heeft ze alleen maar het recht om eventueel een afscheiding weg te halen en daarna in oorspronkelijke staat te herstellen op haar kosten.

Neemt niet weg dat het altijd verstandig is om te blijven praten met je buren.

[...]

Wij kopen de grond in de staat waarin het zicht bevindt... onze grond... niet de grond van buur. Verjaring is slecht na 30 jaar van toepassing (belgie)

En zo blijf je bij je eigen standpunt en heb je ruzie met je buurvrouw.

Vergeet niet dat zij al 20 jaar heel fijn heeft gewoond met haar heg, en dat het voor haar al heel vervelend is dat er überhaupt ineens een achterbuur is gekomen. Laat staan dat ze ook nog haar heg weg moet doen. (Of ziet dat deze stuk gaat door toedoen van de nieuwe buren)

[...]

Ik denk dat er in dit geval andere zaken meetellen.

Toen de haag (op eigen grond) werd geplant, was er aan de andere kant gewoon een stuk weiland, of braakliggende grond. Als er al iemand bezwaar had kunnen maken, was het de toenmalige eigenaar. Of de gemeente, als het gemeentegrond was. Best mogelijk dat ze daar toen gewoon toestemming van heeft gekregen voor het plaatsen van die erfafscheiding.

Overigens mag een haag (hier in Nederland althans) ook gewoon op de erfafscheiding staan als er overeenstemming is tussen de twee partijen. Wij hebben ook hagen tussen de tuinen, en die staan gewoon op de erfafscheiding.
quote:nerdopviva schreef op 20 oktober 2015 @ 11:25:

[...]

Maar ik wil helemaal niet dat ze haar haag verplaatst... wettelijk gezien zou ze moeten, maar wij eisen dat niet uit respect voor die persoon... Respect die niet wederzijds is...

en als ze op een dag beslist om die haag te verwijderen? dan zit ik daar met een gat... daarbij wensen wij een egaal uitzicht rondom de ganse tuin...

Een haag is niet volledig dicht... wij hebben een klein hondje die er gewoon onderheen kan

Wij moeten haar dan ook altijd op onze grond toelaten om haar de haag te laten afdoen (is wet in belgie)

Deze oplossin heeft voor mij enkel maar nadelen en voor haar enkel maar voordelen... Is niet in evenwicht en dus onredelijk.
quote:nerdopviva schreef op 20 oktober 2015 @ 11:28:

[...]

Ik zou dus de haag laten staan en geen schutting neerzetten. Sterker nog, dat heb ik gedaan. Er staat een haag op de erfgrens met mijn buren. Vind ik het mooi? Mwa, ik vind het niet lelijk. Vind ik het erg dat de heg 30 cm mijn tuin in komt? Ach, ik kan me er niet echt druk om maken.

Wel in dat geval zou ik er ook nog eens over nadenken... Want hier is het grote verschil dat die haag op de erfgrens staat en u er ook inspraak in hebt... U kan die haag scheren als het jouw uitkomt, die haag kan nooit weg zonder jouw toestemming...

Ik zou dus afhankelijk zijn van haar keuze ivm die haag...
quote:redbuIIetje schreef op 20 oktober 2015 @ 11:29:

[...]

Wat let je dan om hier een deskundige bij te halen die bepaalt wat de buuf met haar heg moet doen?

Ik ben zelf een deskundige over ruimtelijke ordening

Dus ik weet wel wat al dan niet toegestaan is, en wettelijk gezien is ze kansloos. Maar daar gaat het hier helemaal niet om... Enkel om het principe...
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:31:

[...]

Maar ik wil helemaal niet dat ze haar haag verplaatst... wettelijk gezien zou ze moeten, maar wij eisen dat niet uit respect voor die persoon... Respect die niet wederzijds is...Ach kom op. Ze hoeft de haag niet te verplaatsen, maar jullie zetten er wel een schutting tegenaan met de mededeling "buurvrouw, wij zetten hier een schutting, hoe u de haag snoeit is uw probleem". Indirect wil je wel degelijk dat ze haar haag verplaatst.
quote:theamuts schreef op 20 oktober 2015 @ 11:29:

[...]

En zo blijf je bij je eigen standpunt en heb je ruzie met je buurvrouw.

Vergeet niet dat zij al 20 jaar heel fijn heeft gewoond met haar heg, en dat het voor haar al heel vervelend is dat er überhaupt ineens een achterbuur is gekomen. Laat staan dat ze ook nog haar heg weg moet doen. (Of ziet dat deze stuk gaat door toedoen van de nieuwe buren)

Oké, maar wij kunnen daar toch niets aan doen? Haar eis is onredelijk... En de problemen die er nu zijn is enkel door haar eigen toedoen... als ze de haag correct plaatst is er geen enkel probleem.

Maar nu gaan eisen dat wij onze grond gaan afstaan... neen kan absoluut niet.
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:31:

[...]

Maar ik wil helemaal niet dat ze haar haag verplaatst... wettelijk gezien zou ze moeten, maar wij eisen dat niet uit respect voor die persoon... Respect die niet wederzijds is...

en als ze op een dag beslist om die haag te verwijderen? dan zit ik daar met een gat... daarbij wensen wij een egaal uitzicht rondom de ganse tuin...

Een haag is niet volledig dicht... wij hebben een klein hondje die er gewoon onderheen kan

Wij moeten haar dan ook altijd op onze grond toelaten om haar de haag te laten afdoen (is wet in belgie)

Deze oplossin heeft voor mij enkel maar nadelen en voor haar enkel maar voordelen... Is niet in evenwicht en dus onredelijk.

Je kunt ook gewoon overeenkomen dat zij haar kant van de haag onderhoudt, en dat jullie de kant aan jullie zijde onderhouden. Zo werkt het bij ons ook: de buurman onderhoudt de haag aan zijn kant, wij aan onze kant.

Verwijderen van de erfafscheiding mag (althans hier in Nederland) alleen maar met wederzijdse instemming van de buren, dus dan zou de buurvrouw niet zomaar eenzijdig mogen besluiten opeens die haag weg te halen. Dus dat probleem is er dan niet.
quote:pejeka schreef op 20 oktober 2015 @ 11:30:

[...]

Ik denk dat er in dit geval andere zaken meetellen.

Toen de haag (op eigen grond) werd geplant, was er aan de andere kant gewoon een stuk weiland, of braakliggende grond. Als er al iemand bezwaar had kunnen maken, was het de toenmalige eigenaar. Of de gemeente, als het gemeentegrond was. Best mogelijk dat ze daar toen gewoon toestemming van heeft gekregen voor het plaatsen van die erfafscheiding.

Overigens mag een haag (hier in Nederland althans) ook gewoon op de erfafscheiding staan als er overeenstemming is tussen de twee partijen. Wij hebben ook hagen tussen de tuinen, en die staan gewoon op de erfafscheiding.Wel dan zijn beide buren mede-eigenaar hé... Wij zouden geen inspraak hebben in de haag... zie ook mijn vorig topic... Ze weten trouwens al 30 jaar dat er op die plaats een verkaveling komt...
quote:pejeka schreef op 20 oktober 2015 @ 11:37:

[...]

Je kunt ook gewoon overeenkomen dat zij haar kant van de haag onderhoudt, en dat jullie de kant aan jullie zijde onderhouden. Zo werkt het bij ons ook: de buurman onderhoudt de haag aan zijn kant, wij aan onze kant.

Verwijderen van de erfafscheiding mag (althans hier in Nederland) alleen maar met wederzijdse instemming van de buren, dus dan zou de buurvrouw niet zomaar eenzijdig mogen besluiten opeens die haag weg te halen. Dus dat probleem is er dan niet.Laat het duidelijk zijn dat dit haar haag is en op haar grond staat. niet op de erfafscheiding... Is dus geen haag op de erfgrens.
quote:nerdopviva schreef op 20 oktober 2015 @ 11:34:

[...]

Ach kom op. Ze hoeft de haag niet te verplaatsen, maar jullie zetten er wel een schutting tegenaan met de mededeling "buurvrouw, wij zetten hier een schutting, hoe u de haag snoeit is uw probleem". Indirect wil je wel degelijk dat ze haar haag verplaatst.Maar waarom zou ze de haag willen snoeien... Zij heeft er niets aan want aan haar kant kan ze die perfect bijsnoeien...
Een tussenoplossing had ik gisteren al gegeven...quote:Sabeltandcavia schreef op 19 oktober 2015 @ 16:38:

Een oplossing had kunnen zijn:

- haag weg en in plaats van een schutting een erfafscheiding op de erfgrens die jullie allebei het aankijken waard vinden. De erfafscheiding is voor jouw rekening, maar je wilde daar toch al iets neerzetten. Haag weghalen is voor rekening van de buurvrouw, maar daar krijgt ze wel een stukje tuin voor terug.

- Als de haag verder wel mooi is, een stukje groen gaas aan de onderkant zodat de hond er niet meer onderdoor kan.
Ik vind hier dingen van.
quote:Jc2 schreef op 20 oktober 2015 @ 11:36:

[...]

Oké, maar wij kunnen daar toch niets aan doen? Haar eis is onredelijk... En de problemen die er nu zijn is enkel door haar eigen toedoen... als ze de haag correct plaatst is er geen enkel probleem.

Maar nu gaan eisen dat wij onze grond gaan afstaan... neen kan absoluut niet.Het klopt dat haar eis onredelijk is. Maar wat jij doet is ook onredelijk. Je doet het voorkomen alsof je heel beleefd naar haar hebt geluisterd, maar op geen enkel moment open hebt gestaan voor een compromis en alleen je eigen zin wil doordrukken. Daarnaast schuif je de emoties van de buurvrouw klakkeloos aan de kant omdat jij wettelijk gezien in je recht staat. Ik weet niet of je al eerder naaste buren hebt gehad, maar ik zou het niet prettig vinden als mijn nieuwe buurvrouw zo met mij om zou gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven