Gezondheid alle pijlers

Vermoeid, schildklier?

21-10-2015 16:18 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal,

De reden dat ik dit bericht plaats is dat ik graag mijn verhaal kwijt wil en wellicht is er iemand die zich in mijn verhaal herkent. Ik heb al zolang ik me kan herinneren last van erge vermoeidheid. Op mijn 14e ben ik hiervoor wezen bloedprikken, ik ben toen niet getest op de schildklier maar wel o.a. op de ziekte van pfeiffer. De uitslag was dat alles in orde was en de vermoeidheid vast te maken had met de leeftijd. Voor de beeldvorming: Als ik thuis kwam uit school en mijn huiswerk wilde maken viel ik regelmatig in slaap en werd vervolgens wakker doordat ik geroepen werd voor het avondeten. Ik had ook geen bijbaantje en sliep s`nachts goed.

Inmiddels ben ik 27 jaar en heb nog steeds erge vermoeidheidsklachten, ik heb altijd een laag energie niveau gehad dus weet niet anders dan dat dit normaal is. Echter heb ik voornamelijk het afgelopen jaar er meer klachten erbij gekregen, welke ook in het rijtje voorkomen van een traag werkende schildklier. De klachten waar ik persoonlijk het meeste last van heb zijn vermoeidheid, geheugenverlies, depressieve gevoelens, een opgezet gezicht en vooral een forse gewichtstoename. Inmiddels heb ik geen baan meer, maar als ik voorheen uit mijn werk kwam (24 uur per week) viel ik regelmatig na het avondeten in slaap op de stoel, ook weekends wanneer er niet gewerkt werd. Elke dag kost het me moeite om op te staan en de dag door te komen.

Drie jaar terug heeft mijn moeder een hartinfarct gehad, naderhand bleek uit onderzoek dat dit mede het gevolg was van een traag werkende schildklier. Mijn tante (zus van mijn moeder) heeft een te snel werkende schildklier. Mijn oma bleek ook een schildklier afwijking te hebben. Het komt dus veel voor in mijn familie.

Het is voor mij een grote stap geweest om mijn verhaal hier neer te zetten. De stap om naar de huisarts te gaan voor een doorverwijzing voor een bloedonderzoek is ook enorm groot. Ik lees veel op internet dat er soms niks uit de test komt terwijl er wel degelijk een schildklier afwijking is.

Ik ben bang dat aan mij word verweten dat de klachten worden veroorzaakt door mijn overgewicht. Ik heb sinds ongeveer 2 jaar overgewicht en heb al vaak afvalpogingen gedaan zonder resultaat. Sporten zou ik graag willen en heb ik ook vaak geprobeerd maar is door de weinig energie erg lastig. Ergens hoop dat ik binnenkort de stap naar de huisarts durf te zetten.
Neem die stap naar de huisarts! Succes!
De huisarts kan heel simpel een bloedonderzoek aanvragen. Het kan bv ook een bepaalde vitamine gebrek zijn. Gewoon afspraak maken en je vragen en zorgen voorleggen en vragen om een uitgebreid bloedonderzoek.
Waarom durf je niet naar de huisarts? De huisarts zal een algemeen bloedonderzoek aanvragen en dan kun je naar een afname punt bij jou in de buurt. Afhankelijk van de uitslag zullen er vervolgstappen gezet worden. Mag ik vragen hoeveel overgewicht je hebt? Ook daar kan de huisarts je mee helpen.
Arm kind, daar loop je dertien jaar mee rond?!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Overgewicht zal vast niet helpen, dus het lijkt me sowieso verstandig daarmee aan de gang te gaan. Maar waarom ben je zo bang om naar de huisarts te gaan?

Problemen met je schilklier zijn heel eenvoudig aan te tonen door een bloedtest en als er zoveel mensen in je familie zitten die hier problemen mee hebben (gehad), zal de huisarts vast wel een bloedtest willen doen. Bel hem/haar gewoon, daar zijn die mensen voor.
He, die extreme vermoeidheid ken ik. Althans, wanneer in samenhang met concentratie. Als ik moest studeren werd ik extreem moe waardoor ik elke dag ging slapen. Heb je soms extreme energieaanvallen (fysiek)? Kan namelijk zijn dat je ADD/ADHD hebt. In mijn geval is het een combinatie van beide. Ik heb sinds mijn medicatie nooit meer behoefte om te slapen overdag, heerlijk!

Verder: sporten. Doen. Krijg je meer energie van. Eventuele voedselallergieen laten uitsluiten. En gezond en gevarieerd eten.

En misschien oilpulling proberen? Sesamolie voor minuutje of 10 in je mond zoals bij mondwater en daarna uitspugen. Ik doe dat voor m'n huid (effect = onovertroffen), maar lees dat ook veel mensen 't doen voor energie en ze er baat bij hebben.

Oh, en misschien vreemd onderwerp: darmwerking? Veel gezondheidskwalen zijn daaraan gerelateerd.
Mocht er iets subklinisch uit komen (tsh te hoog, t4 normaal), dan zou je kunnen vragen of ze ook op antistoffen kunnen testen. En op naar de huisarts idd!
Zeker door die gewichtstoename zou ik inderdaad ook denken aan schildklier!
Je schildklier werkt door hormonen. Die hoeveelheid hormonen kunnen ze meten door je bloed te analyseren. Als je hormoonwaardes niet kloppen dan komt het uit het onderzoek. Ga dus echt naar je huisarts!

Zit er een verdikking/een bobbel in je nek aan de voorkant? Zo ja, dan is je schildklier opgezet en is er iets mee aan de hand.
quote:Rubber_Ducky schreef op 21 oktober 2015 @ 18:05:

Zit er een verdikking/een bobbel in je nek aan de voorkant? Voor de "nek aan de voorkant" hebben we een woord: hals!
Vraag ook even of ze je vitamine D meteen mee kunnen testen.Van een echt tekort kan je echt moe van worden en ook heel veel dezelfde klachten krijgen als van een schildklier die te langzaam werkt.
Al een tijdje zit ik op internet te zoeken naar soort gelijke verhalen, en eindelijk een verhaal gevonden waar ik me in kan vinden.

Ik ben al meer dan een jaar extreem vermoeid. Eerst met de gedachte dat dit aan mijn kaakklachten lag, maar toen die eenmaal verholpen waren bleef de vermoeidheid aanhouden.

Daarnaast zit ik sinds een jaar niet lekker in mijn vel, voel ik me vaak depressief. Ik zit diep in een dal waar ik sinds een jaar niet meer kan uitkomen. Dit lukte me voorheen nog wel, maar het lukt me nu gewoon niet meer. Verder merk ik steeds meer dat ik me niet goed kan concentreren. Op het werk kan ik moeilijk omschakelen met de werkzaamheden, terwijl ik dit eerst wel kon.
Verder geen libido meer en last van verstopping. Eerst moest ik iedere dag naar de wc voor een 'grote' boodschap, en nu zit hier soms 5 dagen tussen.

Eenmaal opzoeken kwam ik bij verschillende dingen uit, vitamine B tekort, vitamine D tekort, langzame schildklier. En inderdaad de verhalen dat huisartsen te weinig kennis hebben.

Ik heb de stap al wel gemaakt door toe te geven dat ik naar de dokter moet. Zelf dokteren met vitamine supplementen heeft geen zin als ik niet weet wat het is. Maar ik durf niet goed doordat ik het idee heb dat ik er eerst zelf wat aan moet proberen. Zoals meer sporten en bewegen en gezonder eten. Sporten doe ik niet, enkel een aantal pogingen maar dan houd ik na enkele keren weer op. En ik snack nogal veel. Ik schaam me dus om naar de dokter te gaan met deze klachten, terwijl het misschien aan mezelf ligt. De stap vind ik dus heel moeilijk.
Het heeft weinig zin om flink te gaan sporten e.d. als je een zwaar vitaminetekort hebt. Dus eerst even bloed laten prikken en evt. vitaminetekorten aanvullen (en als je een echt tekort hebt redt je dat niet met gewone vitaminepillen). En ga sowieso gezond eten, groente, fruit, noten, om je lichaam de voedingsstoffen te geven die het nodig heeft en je mentaal ook beter te voelen. Als je zo weer wat energie hebt opgebouwd, kun je beginnen met sporten.
Lees het boek Broodbuik maar eens. Daar staan tig voorbeelden in van mensen zoals jij. De trigger was tarwe, door dit te schrappen in hun menu voelden ze zich op korte termijn als snel een pak beter.
Het proberen waard zou ik zeggen.

Ps: Dit is een oud topic, wil je gerichter vragen stellen kan je beter zelf een nieuw topic openen.
Gewoon naar de huisarts gaan. Die doet een bloedonderzoek en daar kan wel of niet iets uitkomen. Bij mij kwam naar voren dat ik een extreem laag vitamine D en b12 gehalte had. Ze hebben mijn bloed ook onderzocht op schildklierproblemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven