Geld & Recht alle pijlers

Aow en pensioen

25-10-2015 22:12 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mij afvraag;

Als je de pensioenleeftijd hebt bereikt dan krijg je toch standaard aow en daarnaast nog je pensioen die je zelf hebt opgebouwd.

Dus als je een periode stopt met werken voor bijvoorbeeld de kinderen opvoeden dan heb je toch sowieso je aow toch?
AOW krijgt iedereen. Ongeacht arbeidsverleden. Maar AOW alleen is niet genoeg, dat moet aangevuld worden. Daar is als je gewerkt hebt (of recht op partnerpensioen hebt) je pensioen voor. Je pensioen zal wel minder zijn als je een periode stopt.

Laat het eens goed uitrekenen door een financieel adviseur als je van plan bent een langere periode te stoppen met werken. Laat ook de scenario's bij relatiebreuk uitrekenen. Het kan nog weleens tegenvallen.
Je moet wel een X aantal jaar in Nederland hebben gewoond dacht ik eens te hebben gelezen. Voor de meesten geen probleem, maar grensgangers zoals onder meer ikzelf...
Voor elk jaar dat je in het buitenland woont, wordt er een percentage afgetrokken van je AOW.
Ja, aow is wettelijk geregeld, dat krijg je als je met pensioen gaat (65+ dus tegenwoordig)

Je pensioen 'spaar' je, bijv samen met je werkgever e/o zelf

aow
Je bent zelf een theepot
Oh idd, verblijf in buitenland heeft ook invloed.
Ik reken niet vast op die AOW. Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben, zijn er zoveel pensionado's dat je vast gekort gaat worden als je een redelijk pensioen hebt.

Maar de huidige stand van zaken is inderdaad dat iedereen AOW krijgt, waarbij je gekort wordt voor ieder jaar dat je in het buitenland hebt gewoond. Dat is dus heel nadelig voor nieuwe Nederlanders, die daardoor vaak zijn aangewezen op aanvullende bijstand als ze met pensioen zijn.
Kijk dat scheelt weer, tegen de tijd dat ik met pensioen ga is de babyboomgeneratie al dood
quote:MinkeDeWit schreef op 25 oktober 2015 @ 22:20:

Ik reken niet vast op die AOW. Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben, zijn er zoveel pensionado's dat je vast gekort gaat worden als je een redelijk pensioen hebt.

Maar de huidige stand van zaken is inderdaad dat iedereen AOW krijgt, waarbij je gekort wordt voor ieder jaar dat je in het buitenland hebt gewoond. Dat is dus heel nadelig voor nieuwe Nederlanders, die daardoor vaak zijn aangewezen op aanvullende bijstand als ze met pensioen zijn.Ik houd er juist rekening mee dat er van het opgebouwde pensioen weinig meer over is. De mensen die nu bezig zijn een pensioen op te bouwen bij een pensioenfonds, zullen veel minder krijgen dan is voorgespiegeld, dus is het zaak daar zelf maatregelen voor te treffen, willen ze op hun pensioengerechtigde leeftijd nog een leuke aanvulling hebben.
Per jaar in het buitenland word je 2% gekort op je aow. Als je eenvoudig je pensioen wilt bekijken staat er op de site van ABNAMRO wel een overzichtelijke pensioencheck. Je kunt de gegevens van je UPO of mijnpensioenoverzicht invullen.

https://extra.abnamro.nl/ ... en/pensioencheck-abnamro/
Hoe bereiden jullie je daar dan op voor Mary en nog iemand anders? Zetten jullie nu al geld apart?
quote:Aemateur schreef op 26 oktober 2015 @ 07:22:

Hoe bereiden jullie je daar dan op voor Mary en nog iemand anders? Zetten jullie nu al geld apart?

Mijn kinderen zijn al aangeraden zelf hiervoor te gaan sparen, via banksparen of lijfrente oid, omdat hetgeen ze via hun werkgever zullen sparen, steeds minder zal opleveren.

Dat doen ze nu dus ook.
Gesteld dat je na je pensioen nog 10 jaar leeft (in werkelijkheid langer) en je ongeveer 2000 euro netto per maand nodig hebt dan is dat 120 x 2000 euro, bijna een kwart miljoen dus, wat echt niet een klein beetje is wat een mens zoal verteert. De staat betaalt de helft, je pensioenfonds de andere helft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
In mijn pensioenoverzicht staat altijd het netto bedrag dat ik dan krijg. Dat is een bedrag dat ik nog nooit netto heb verdiend in een maand, en als het 500 minder wordt is het nog meer dan nu. Helemaal voor mezelf, zonder geldverslindend nageslacht in huis
Ik zou niet in dienst van je ouderdom gaan leven. Je kan beter zorgen dat je nu een leuk leven hebt. Later pakken ze al je spaargeld van je af om het aan banken, immigranten, niet-spaarders en europa uit te delen.
quote:retrostar schreef op 26 oktober 2015 @ 10:51:

Ik zou niet in dienst van je ouderdom gaan leven. Je kan beter zorgen dat je nu een leuk leven hebt. Later pakken ze al je spaargeld van je af om het aan banken, immigranten, niet-spaarders en europa uit te delen.Oke, en jij bent helderziend? Of alleen negatief?
ik zie wat er nu gebeurt, dus gewoon realist
quote:MinkeDeWit schreef op 26 oktober 2015 @ 10:49:

In mijn pensioenoverzicht staat altijd het netto bedrag dat ik dan krijg. Dat is een bedrag dat ik nog nooit netto heb verdiend in een maand, en als het 500 minder wordt is het nog meer dan nu. Helemaal voor mezelf, zonder geldverslindend nageslacht in huis

Dat daar een hoger bedrag staat dan je huidige inkomen, komt misschien doordat dit het bedrag is dat je gaat krijgen als de huidige situatie ongewijzigd blijft voortbestaan?

Dus als je nu nog jong bent en "morgen" zou ophouden met werken, zul je het genoemde netto bedrag per maand niet bereiken.

Zo kun je bij AOW ook zien "tot nu toe opgebouwd" en "te bereiken op de einddatum/pensioengerechtigde leeftijd".

Overigens kun je ook de bruto bedragen (per jaar) zien als je die button (BRUTO) aanklikt.

In mijn pensioenoverzicht staat altijd het netto bedrag dat ik dan krijg. Dat is een bedrag dat ik nog nooit netto heb verdiend in een maand, en als het 500 minder wordt is het nog meer dan nu. Helemaal voor mezelf, zonder geldverslindend nageslacht in huis Weet je zeker dat het een maandbedrag is? Zou ook het jaarbedrag kunnen zijn dat je tot nu toe hebt opgebouwd, en dan valt het wel een beetje tegen misschien...

Bij mij ook, leuk hè?!

Het is in mijn overzicht aow en pensioen opgeteld en dat is bijna het dubbele van mijn huidige uitkerinkje. Ik wilde dat ik nu al de pensioenleeftijd had
quote:Gebruna schreef op 26 oktober 2015 @ 20:27:

[...]

Dat daar een hoger bedrag staat dan je huidige inkomen, komt misschien doordat dit het bedrag is dat je gaat krijgen als de huidige situatie ongewijzigd blijft voortbestaan?

Dus als je nu nog jong bent en "morgen" zou ophouden met werken, zul je het genoemde netto bedrag per maand niet bereiken..Ja, dit klopt. Veel mensen verkijken zich daar op. Er wordt berekend wat je (waarschijnlijk) zal krijgen als je op het moment van pensionering nog precies hetzelfde inkomen hebt als op dit moment. Ook wordt er vanuit gegaan dat je je pensioen niet moet delen met een ex-partner, dat je pensioenfonds niets moet inhouden ivm een tekort etc.
De pensioenfondsen ben ik niet zo zeker van dat die in mijn geval, over 40 jaar nog bestaan. Die kunnen failliet gaan, de beurs kan instorten. Maar de aow, blijft dat een zekerheid?

De vluchtelingen hebben hier niet zoveel mee te maken, althans het gaat om veel kleinere percentages. Dus die zullen dit niet in gevaar brengen. En het wordt juist nu elk jaar ook allemaal beter. Alleen voor hoelang nog?

Is het misschien beter om naast pensioen en spaargeld op de bank ook nog een potje thuis te creëren? Ook al is dat dan tegen de regels?
De meeste mensen klimmen toch met hun salaris trouwens? Dus dat bedrag wat je dan opbouwt zou juist steeds moeten oplopen toch?

Ik heb verschillende werkgevers gehad en dus verschillende pensioenfondsen. Dit bedrag wat erbij hoort staat dus vast en hangt verder af van wat de toekomst brengt.
quote:theinvasion schreef op 26 oktober 2015 @ 21:32:

De meeste mensen klimmen toch met hun salaris trouwens? Dus dat bedrag wat je dan opbouwt zou juist steeds moeten oplopen toch?

Ik heb verschillende werkgevers gehad en dus verschillende pensioenfondsen. Dit bedrag wat erbij hoort staat dus vast en hangt verder af van wat de toekomst brengt.Buiten je salariswijzigingen, kan de hoogte van je pensioen beïnvloedt worden door eerder of later te stoppen met werken. Ook kan je opgebouwde pensioen verlaagd worden als je pensioenfonds financieel in de problemen komt, zoals in de afgelopen jaren is gebeurd.
AOW bedrag per maand voor alleenstaande Eur 1059,56 netto zonder loonheffi

U en uw partner hebben beiden AOW

Bedrag per maand per persoon Eur 730,18 netto

In mei wordt vakantie geld uitgekeerd, aan die bedragen kun je zien dat het geen vetpot is, en vrees dat over 20 jaar mensen met een goed pensioen dit niet meer krijgen.

Met pensioenopbouw zijn we al van eindloon naar middelloon gegaan, en zul je daar rekening mee moeten houden, aan de andere kant, je moet wel 67+ zien te worden, wat niet iedereen wordt, en gezond zijn wil je nog leuke dingen kunnen doen en reizen, als je dat niet meer kan, heb je het geld ook niet nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven