Werk & Studie alle pijlers

Eerstegraads Docent

28-10-2015 21:26 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik heb een vraagje over de lerarenopleiding. Ik heb hiervoor 2 jaar een studie in de gezondheidszorg gedaan maar gestopt omdat het niets voor mij was.

Ik heb nu besloten om eerstegraads docent te worden (het liefst biologie of natuurkunde). Maar nu is het voor niet duidelijk welke opleiding ik hiervoor moet doen.

Ik heb even gekeken en je kunt met een 4 jarige hbo opleiding een 2e graads bevoegidheid krijgen en vervolgens moet je dan nog 4 jaar studeren om een eerstegraads bevoegdheid te krijgen. Dus best een lange route.....

Ik kan ook een wo opleiding en vervolgens een educatieve minor doen (dan heb je 2e graads bevoegdheid). Dit duurt 3 jaar en nog een master van 2 jaar, maar eerlijk gezegd zie ik het wel een beetje tegenop om een hele WO opleiding hiervoor te doen, aangezien ik toch lerares wil worden.

Weten jullie misschien of er nog een kortere en/of andere route bestaat om toch nog docent te worden? Hebben sommigen al ervaring hiermee?

(Ps: mijn vooropleiding is vwo n&t)

Bedankt voor de tips alvast,,,
quote:Greyyy schreef op 29 oktober 2015 @ 03:08:

Mijn bedoeling was niet om het docentenvak te bagatelliseren. Ik zeg allen dat in mijn situatie een studieduur van 6/7 jaar wel erg lang is terwijl ik al een studie heb gedaan. Aangezien ik ook wil starten met de praktijk is zo een lange traject nou niet echt motiverend. Dit wou ik alleen aankaarten.

tsja, ik ben na mijn doctoraal, waar ik 5 jaar over gedaan heb, en die ik echt gedaan heb, want afgestudeerd, gewoon begonnen met de bachelor van mijn vak. En nog heb ik soms het idee dat ik niet alles weet, zowel vakinhoudelijk als didactisch.

Ik ben het wel eens met dat je als docent ook 'boven de stof moet staan', maar een universitaire opleiding is over het algemeen geen beroepsopleiding. Je word dus niet opgeleid voor een specifiek beroep (behalve farmacie, gnk en tandheelkunde). En dat is eigenlijk wel de bedoeling straks als je docent wilt worden.

ik denk zelf dat het beter geweest zou zijn als er een soort 'academische lerarenopleiding voorgezet onderwijs' bestond. En dat in 3/4 jaar afronden, waarbij je zowel vakinhoudelijk als didactisch competent wordt.

Die beroepsopleiding bestaat allang, het is gewoon de 2-jarige master. Dan ben je dus na 5 jaar vakinhoudelijk en didactisch competent genoeg om voor de klas te mogen beginnen en dan ga je nog 15 jaar leren hoe je een goede docent wordt. 3 jaar is echt niks hoor om kennis op te bouwen.

Nu moet je 'bij wijze van spreke'n als eerstegraads docent zelfde opleiding doen als een nanotechnoloog (niet denigrerend bedoeld maar het zijn echt twee aparte vakgebieden)

Mijn bedoeling was niet om het docentenvak te bagatelliseren. Ik zeg allen dat in mijn situatie een studieduur van 6/7 jaar wel erg lang is terwijl ik al een studie heb gedaan. Aangezien ik ook wil starten met de praktijk is zo een lange traject nou niet echt motiverend. Dit wou ik alleen aankaarten.

Ik ben het wel eens met dat je als docent ook 'boven de stof moet staan', maar een universitaire opleiding is over het algemeen geen beroepsopleiding. Je word dus niet opgeleid voor een specifiek beroep (behalve farmacie, gnk en tandheelkunde). En dat is eigenlijk wel de bedoeling straks als je docent wilt worden.

ik denk zelf dat het beter geweest zou zijn als er een soort 'academische lerarenopleiding voorgezet onderwijs' bestond. En dat in 3/4 jaar afronden, waarbij je zowel vakinhoudelijk als didactisch competent wordt.

Nu moet je 'bij wijze van spreke'n als eerstegraads docent zelfde opleiding doen als een nanotechnoloog (niet denigrerend bedoeld maar het zijn echt twee aparte vakgebieden)

Je hebt geen opleiding gedaan, je hebt 2 jaar gestudeerd.

Ik heb 2 studies achter de rug (waarvan 1 cum laude afgesloten), en ik doe nu in 3 jaar de eerste graads opleiding. In deeltijd, en met 1 jaar extra om vakken te volgen waar ik in moest opfrissen.

Na de 3 jaar verwacht ik niet als een volleerd docent voor de klas te staan. Ik heb zeker 2 jaar nodig om een ritme te bouwen en handigheid te krijgen met voorbereiden. En na die 2 jaar ben ik nog jaren bezig om het me echt "eigen" te maken.

Voor mijn gevoel heb je niet helemaal een goed beeld van docentschap. Heb je al wel eens met iemand meegelopen?
Ik ben in een ander land opgeleid. Ik moest daar een complete bachelor en master (5 jaar) doen naast de lerarenopleiding van een jaar. Dus in totaal 6 jaar studie. Maar goed, dan heb je ook wat. En nog steeds zijn er genoeg onderwerpen waar ik graag meer vanaf had geweten, of dingen die ik inmiddels alweer vergeten ben, zoveel jaar na mijn studie.

En dan sta je met je papieren voor die klas en moet je je bezig gaan houden met gedragsmanagement.. Ik voel me nog steeds niet altijd even competent, ik leer nog elke dag.
Als je direct voor de klas wil staan dan ga je toch deeltijd studeren? Begin je als 2e graads docent en in 4 jaar heb je die opleiding (wellicht kan het sneller) en dan nog 3 jaar een deeltijd master. Ben je 7 jaar bezig maar je staat wel voor de klas. Ik ben benieuwd hoe dat je bevalt. Voor de klas staan is, zoals ik al zei, niet alleen je stof opkauwen maar overbrengen aan mensen die het niet snappen, orde houden en dat zijn alleen nog maar de lestaken.

Ik vind ook dat je echt beledigend overkomt naar docenten. En niet alleen de 1e graads docenten maar docenten in het algemeen!
Harry you must know all about Muggles, tell me, what exactly is the function of a rubber duck?
Een verkort traject in deeltijd kan alleen als je al een afgeronde opleiding hebt (of aantoonbaar een bak werkervaring in het onderwijs) en daardoor vrijstellingen kan krijgen. (Dat traject volg ik nu)
Greyyy, ik heb een jaar of twaalf geleden voor dezelfde keuze gestaan als jij: VWO afgerond, twee jaar universitaire studie gedaan maar daarmee gestopt en toen kwam langzamerhand het idee bovendrijven dat ik voor de klas wilde staan. Hoe, wat, waar precies dat wist ik nog niet. Heb me dus vrij uitgebreid verdiept in de verschillende opties. Basisonderwijs viel voor mij al vrij snel af om verschillende redenen. VO leek me erg leuk, maar welk vak dan? Ik ben zelf niet echt een 'vakidioot' op welk gebied dan ook. Uiteindelijk heb ik gekozen voor het vak biologie, omdat ik dat een mooie combi vindt van bèta en niet-bèta (in verhouding tot de andere bèta-vakken is biologie voor mij meer sociaal / maatschappelijk georiënteerd. Al kan dat natuurlijk ook komen omdat ik me de afgelopen jaren nu eenmaal meer verdiept heb ik biologie dan in natuurkunde / scheikunde / wiskunde).

In eerste instantie wilde ik toen biologie gaan studeren aan de universiteit. Want hé, je hebt tenslotte niet voor niets een vwo-diploma op zak. Uiteindelijk heb ik me toch bedacht en ben ik gegaan voor de tweedegraads opleiding (HBO). Reden: ik koos heel bewust ervoor om voor de klas te gaan staan. Het leuke van zo'n tweedegraadsopleiding vind ik dat je direct vanaf dag 1 bezig bent met het onderwijs: je loopt natuurlijk stage, maar je krijgt ook allerlei vakken op pedagogisch en didactisch gebied. Juist die stages zijn heel belangrijk, want dan pas kom je erachter of het onderwijs echt iets voor je is. Van de groep waarmee ik begon is uiteindelijk in het eerste jaar bijna de helft afgehaakt omdat ze door de stages erachter kwamen dat lesgeven toch niet iets voor hen was. Het zou toch jammer zijn als je daar pas tijdens je (tweede!) master achter komt....

Zelf had ik altijd het plan om ná mijn tweedegraads bevoegdheid alsnog mijn eerstegraads te halen, maar dat is er uiteindelijk niet van gekomen. Ik heb inmiddels ontdekt dat mijn hart echt ligt bij het lesgeven in de onderbouw en daar zit je met een tweedegraads bevoegdheid prima. Bovendien zijn er op de school waar ik werk al zoveel eerstegraders, dat ik waarschijnlijk toch niet of nauwelijks bovenbouwklassen toebedeeld zou krijgen. Ik zie het nog wel als een optie voor over een paar jaar.

Ik denk niet dat de ene route (WO --> rechtstreeks eerstegraads) of de andere route (HBO + daarna eventueel nog eerstegraads) beter of slechter is. Ik denk dat je moet kijken wat bij jou past. Wil je heel graag voor de klas? Dan zou ik je HBO aanraden. Wil je je heel graag verdiepen in een vakgebied en zie je jezelf ook nog wel eindigen in een andere baan op het gebied van natuurkunde / biologie? Ga dan voor WO.

Overigens ben ik het wel eens met opmerkingen die verschillende mensen hierboven al maakten: het zou voor het Nederlandse onderwijssysteem heel goed zijn wanneer alle docenten WO-opgeleid zouden zijn. Maar dan wel een WO-opleiding waarbij er veel meer aandacht is voor pedagogiek, didactiek, ontwikkelingspsychologie, etc. Want wanneer je nu via het WO je eerstegraads bevoegdheid haalt, bestaat je opleiding voor 95% uit vakinhoud (natuurkunde / biologie) en maar voor een heel beperkt deel uit die eerder genoemde onderdelen en uit (heel belangrijk!) praktijkervaring.
[quote]neliba schreef op 29 oktober 2015 @ 12:01:

Greyyy, ik heb een jaar of twaalf geleden voor dezelfde keuze gestaan als jij: VWO afgerond, twee jaar universitaire studie gedaan maar daarmee gestopt en toen kwam langzamerhand het idee bovendrijven dat ik voor de klas wilde staan. Hoe, wat, waar precies dat wist ik nog niet. Heb me dus vrij uitgebreid verdiept in de verschillende opties. Basisonderwijs viel voor mij al vrij snel af om verschillende redenen. VO leek me erg leuk, maar welk vak dan? Ik ben zelf niet echt een 'vakidioot' op welk gebied dan ook. Uiteindelijk heb ik gekozen voor het vak biologie, omdat ik dat een mooie combi vindt van bèta en niet-bèta (in verhouding tot de andere bèta-vakken is biologie voor mij meer sociaal / maatschappelijk georiënteerd. Al kan dat natuurlijk ook komen omdat ik me de afgelopen jaren nu eenmaal meer verdiept heb ik biologie dan in natuurkunde / scheikunde / wiskunde).

In eerste instantie wilde ik toen biologie gaan studeren aan de universiteit. Want hé, je hebt tenslotte niet voor niets een vwo-diploma op zak. Uiteindelijk heb ik me toch bedacht en ben ik gegaan voor de tweedegraads opleiding (HBO). Reden: ik koos heel bewust ervoor om voor de klas te gaan staan. Het leuke van zo'n tweedegraadsopleiding vind ik dat je direct vanaf dag 1 bezig bent met het onderwijs: je loopt natuurlijk stage, maar je krijgt ook allerlei vakken op pedagogisch en didactisch gebied. Juist die stages zijn heel belangrijk, want dan pas kom je erachter of het onderwijs echt iets voor je is. Van de groep waarmee ik begon is uiteindelijk in het eerste jaar bijna de helft afgehaakt omdat ze door de stages erachter kwamen dat lesgeven toch niet iets voor hen was. Het zou toch jammer zijn als je daar pas tijdens je (tweede!) master achter komt....

Zelf had ik altijd het plan om ná mijn tweedegraads bevoegdheid alsnog mijn eerstegraads te halen, maar dat is er uiteindelijk niet van gekomen. Ik heb inmiddels ontdekt dat mijn hart echt ligt bij het lesgeven in de onderbouw en daar zit je met een tweedegraads bevoegdheid prima. Bovendien zijn er op de school waar ik werk al zoveel eerstegraders, dat ik waarschijnlijk toch niet of nauwelijks bovenbouwklassen toebedeeld zou krijgen. Ik zie het nog wel als een optie voor over een paar jaar.

Ik denk niet dat de ene route (WO --> rechtstreeks eerstegraads) of de andere route (HBO + daarna eventueel nog eerstegraads) beter of slechter is. Ik denk dat je moet kijken wat bij jou past. Wil je heel graag voor de klas? Dan zou ik je HBO aanraden. Wil je je heel graag verdiepen in een vakgebied en zie je jezelf ook nog wel eindigen in een andere baan op het gebied van natuurkunde / biologie? Ga dan voor WO.

Overigens ben ik het wel eens met opmerkingen die verschillende mensen hierboven al maakten: het zou voor het Nederlandse onderwijssysteem heel goed zijn wanneer alle docenten WO-opgeleid zouden zijn. Maar dan wel een WO-opleiding waarbij er veel meer aandacht is voor pedagogiek, didactiek, ontwikkelingspsychologie, etc. Want wanneer je nu via het WO je eerstegraads bevoegdheid haalt, bestaat je opleiding voor 95% uit vakinhoud (natuurkunde / biologie) en maar voor een heel beperkt deel uit die eerder genoemde onderdelen en uit (heel belangrijk!) praktijkervaring.[/quote]

Heel erg bedankt voor je antwoord neliba! je hebt het precies verwoord zoals ik het bedoelde, je bent een van de weinigen die een beetje fatsoenlijk kan reargeren. Ik denk dat ik zelfde pad ga bewandelen als jij. Zo kan ik na 4 jaar beginnnen met lesgeven en bovendien ga je al veel stage lopen tijdens je opleiding. En daarna nog een master om eerstegraads bevoegdheid te halen.

En anders kan ik nog altijd Biologie doen aan UU, want daar heb je veel keuzeruimte. Je bepaalt zelf grotendeels hoe de opleiding er uit gaat zien...
quote:Greyyy schreef op 29 oktober 2015 @ 15:07:

Heel erg bedankt voor je antwoord neliba! je hebt het precies verwoord zoals ik het bedoelde, je bent een van de weinigen die een beetje fatsoenlijk kan reargeren. Ik denk dat ik zelfde pad ga bewandelen als jij. Zo kan ik na 4 jaar beginnnen met lesgeven en bovendien ga je al veel stage lopen tijdens je opleiding. En daarna nog een master om eerstegraads bevoegdheid te halen.

En anders kan ik nog altijd Biologie doen aan UU, want daar heb je veel keuzeruimte. Je bepaalt zelf grotendeels hoe de opleiding er uit gaat zien...Huh? Meen je dat nou? Voor mijn gevoel reageert iedereen hier fatsoenlijk. Er wordt niet gescholden of bot gereageerd. Wel wordt er anders over dingen gedacht, maar dat kan toch? Op internet kom je alleen over in tekst, en daar kan altijd een ander beeld ontstaan dan dat je werkelijk bedoeld.

Het klopt dat er geen studie is die een vakgebied op WO-niveau combineert met de opleiding tot docent. Dat zou op zich heel interessant zijn, een soort voortzetting op de academische pabo.

De reden dat dit er niet is, is dat een WO-er ook echt op dat niveau zijn/haar vak moet beheersen. Oók als je dat niet allemaal behandelt in de onderwijspraktijk, is het afronden van een studie echt wel een toevoeging. Zoals iemand anders al zei, gaat het er niet alleen om dat je boven de stof staat, maar dat je op academisch niveau kunt analyseren en onderzoeken. In het ideale geval gaan die examenleerlingen dat namelijk óók willen doen omdat jij ze goed hebt kunnen laten zien en ervaren wat het vak inhoudt. Bovendien gebruik je die academische vaardigheden ook als je didactiek en pedagogiek gaat doen als onderdeel van je opleiding tot docent.

Jouw voorkeur om én praktisch aan de slag te gaan, én op WO-niveau te studeren, én twee vakgebieden tegelijk af te ronden, is gewoon niet realistisch. Ik vind dat bijna iedereen in dit topic je daar op een fatsoenlijke, onderbouwde manier op wijst.

Als je in de praktijk wilt beginnen zou ik zeggen: hbo-opleiding tot docent in je vak. Aangezien je de toegevoegde waarde van een academische studie niet echt zit, zou ik daarna niet gelijk verder gaan met het halen van de eerstegraads bevoegdheid, maar aan het werk gaan in het onderwijs. Dan doe je ervaring op met het vak en kun je beter beoordelen of je überhaupt nog voor die eerstegraads wil gaan. En mocht onderwijs het toch niet zijn, dan kom je daar op deze manier snel achter.

Bijkomend voordeel: als docent in dienst valt er vaak wat extra te regelen met de school als je voor je eerstegraads wilt gaan. Bovendien is de combinatie studeren en voor de klas staan een stuk minder zwaar als je ervaren bent.

Succes, het is een geweldig beroep!
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven