Sap voor baby 9 maanden?

01-10-2008 13:56 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleintje mag nu sap. Nu zal het wel een domme vraag zijn, Maar wat voor sap is het beste? Ik pas er dus voor mijn kind nu al vol te gooien met allerhande troep die stijf staat van de toegevoegde suikers. Daarom krijgt ze bij mij ook geen Danoontjes etc. maar gewoon yoghurt. Ik ben geen bio-freak o.i.d. Ze mag op zijn tijd ook best iets zoets. Maar ik wil voor het dagelijkse sap wel een normale, verantwoorde keuze maken. Wat kan ik het beste kopen?
Je kunt beginnen met (aangelengde) appelsap of met diksap. Beiden bevatten geen toegevoegde suikers. Sinaasappelsap is vaak nog te heftig voor die kleintjes, maar kun je ook aangelengd geven.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Als je sap wil geven, dan kan je diksap kopen. Je hebt het in verschillende smaken en de meeste kleintjes vinden het erg lekker!

Overigens geef ik zelden diksap aan mijn zoontjes. (nu anderhalf jaar) Thee, water en melk vinden ze prima!
Diksap.

MIjn kinderen krijgen dat nu nog en zijn 2 en 5 jaar..(bijna).

Ik houd ook nie zo van toegevoegde suikers.

Heb laatst die siroop van Burg gehaald en mn kinderen stuiterden mijn tent uit! Gaan we niet meer kopen dus...

Water vinden ze ook wel prima hier trouwens en toen ze net zo oud waren als jou kindje kregen ze idd ook nog weleens thee,maar dat vonden ze gewoon niet zo lekker en melk al helemaal niet.
of roosvicee.....is ook altijd lekker en al redelijk zoet vanzichzelf. Plus je kan zelf eigenlijk de zoetheid er van bepalen. Of als je ergens andewrs bent en je bent je drinken vergeten mee te nemen kun je atlijd nog "gewoon" sap geven maar dan wel aangelengd. Let dan wel op dat het geen light producten zijn, omdat daar erg veel kunstmatige zoetmakers in zitten en die zijn niet oke voor kleintjes.
waarom sap geven? water volstaat toch ook? wat je ook geeft het is zoet en daardoor zal het alleen maar moeilijk worden om ze ook andere dingen te laten drinken.

ik had trouwens speciale (kinder) oplos thee uit Duitsland, zag het een poos terug ook in een reform winkel maar dan 10x zo duur. (kinderen vonden het onwijs lekker, warm en koud te gebruiken)
hier ook thee, water minder vaak diksap en soms verdund vruchtensap.
quote:spitsmuisje schreef op 01 oktober 2008 @ 14:01:

Overigens geef ik zelden diksap aan mijn zoontjes. (nu anderhalf jaar) Thee, water en melk vinden ze prima!

Waarom niet?

Ik geef appelsap en diksap. Soms andere sappen van de Bio winkel. Maar de hele dag thee, water en melk moet ik zelf ook niet aan denken.
Dochter (21 maanden) drinkt alleen maar water en melk. Ze mag best wat anders hoor, hebben ook wel sap geprobeerd, maar ze heeft veel liever water, dus ik dring verder ook niet aan.

Ik sta wel verbaasd trouwens dat een aantal kinderen hier thee drinken, dat zou ik nou niet zo snel aanbieden, weet niet waarom eigenlijk.
Hoi, mijn dochter drinkt veel thee en water. 1 keer per dag, krijgt ze roosvicee. Thee (kruidenthee) vindt ze heerlijk, beter gaat zo leeg. Wij drinken bij het avond eten water, dus zij ook en dat vindt ze ook erg lekker!
Dochter (9 maanden) krijg diksap. Alleen water wil ze niet en we willen haar toch ook iets anders leren drinken dan melk. Diksap gaat wel redelijk. Als ze het goed drinkt, gaan we het steeds iets minder zoet maken. En dan ook thee proberen.

Ik vind het trouwens helemaal niet zielig als een kindje alleen maar melk en water krijgt. Dan kan je het zelf saai vinden, een kindje weet niet beter. Ik vind dat mijn dochter ook wat mist doordat ze geen chocola krijgt , maar daarom geef ik het nog niet . Nu is diksap niet slecht voor een kleintje, maar ik vind het ook niet echt nodig.
Snoopy, ik ben het met je eens. Mijn kinderen vinden (vooral) water en thee erg lekker, dus ik zou niet weten waarom ik ze dan nog diksap aan zou bieden. Ik ken een paar kinderen die dus echt niets anders willen drinken dan diksap en dat lijkt me zo vervelend!
Kitty dronk ook thee vanaf dat ze een jaar of 1,5 was. Kruidenthee, met een flufje honing. Heeft daarnaast ook altijd, en nog steeds, water gedronken.

Diksap of sap heeft wel degelijk een bepaalde meerwaarde, omdat het een goede aanvulling is op het fruit en groente-deel, wat lang niet alle kinderen voldoende willen eten. Het bevat veel vitamines etc.
Diksap zal inderdaad ook wel wat vitamines bevatten, maar vooral suiker. 2 stuks fruit is wat suikers betreft volgens mij ook meer dan genoeg voor een baby, dus een paar bekers diksap erbij lijkt me een beetje teveel van het goede.

Dochter eet haar fruit goed, dus ik vind diksap dan helemaal niet nodig. Maar goed, water wil ze niet. Ze is borstvoeding gewend, dat is natuurlijk ook superzoet.
Ik heb het ook niet over een paar bekers diksap, overdrijven is ook een vak. Maar een beker diksap of gewoon fruitsap (ik haal altijd van die biologische troebele appelsap) kan een prima aanvulling zijn.

De richtlijn is meer dat je je kind niet meer dan 5 zuurstoten per dag toedient, ivm het gebit. Een beker sap bij het eten of het tussendoortje is dus geen probleem. Tussendoor drinken van sap, thee met suiker maar ook melk, is minder goed.

Diksap bevat net als fruit, fruitsuikers. En suiker op zich is geen vergif hoor. Anders was bv ook niet zo zoet. Het is meer dat je goede en slechte suikers hebt. Fruitsuikers zijn ok, limonadesuiker voegt niks toe. Stroop op je pannenkoek is minder voedzaam dan bijvoorbeeld Maple-syrup. Net zo zoet maar veel voedzamer.

Kinderen hebben suiker ook nodig, volwassenen veel minder. We moeten niet in de val trappen dat alle dieetvoorschriften die voor volwassenen gelden, ook voor kinderen gelden.
Ik ken ouders die hun kinderen vetarme boter geven. Dan vraag ik me echt af waar je mee bezig bent.... Matig echte boter aanbieden is veel beter.
Ik doelde ook meer op kinderen die een flesje sap hebben en daar de hele dag uit drinken. Ik las op een ander forum dat een kindje op deze manier een halve liter diksap binnenkreeg. Dat vind ik dus echt veel, dat is echt veel suiker. Toch?

Ik ben ook helemaal niet tegen suikers, maar ik vind het nu zoveel nog niet nodig. De suiker die dochter krijgt uit fruit en melk, lijkt me genoeg. Ze krijgt trouwens meestal wel echte boter op brood. Alles met mate is goed, denk ik.
Snoopy, ik heb Qtie aan water laten wennen door afgekolfde melk aan te lengen met water: steeds wat minder melk en uiteindelijk dronk ze het water zónder het laatste drupje-voor-de-smaak.

Zwanger02, ik heb zelf nog even gewacht met sap (vond 9 maanden wat te jong). Maar intussen krijgt Qtie (appel)diksap of verdunde appelsap. Het is belangrijk dat je vruchtensap koopt. Vruchtendrank daar zit toegevoegde suiker in.

Qtie drinkt overigens liever water dan sap.
Qwertu, wat heb je toch altijd goede tips!!! Ik heb nog zo'n 7,5 liter in de vriezer liggen, komt goed!
quote:SnoopySnoopy schreef op 01 oktober 2008 @ 20:35:

Ik doelde ook meer op kinderen die een flesje sap hebben en daar de hele dag uit drinken. Ik las op een ander forum dat een kindje op deze manier een halve liter diksap binnenkreeg. Dat vind ik dus echt veel, dat is echt veel suiker. Toch?

Ik ben ook helemaal niet tegen suikers, maar ik vind het nu zoveel nog niet nodig. De suiker die dochter krijgt uit fruit en melk, lijkt me genoeg. Ze krijgt trouwens meestal wel echte boter op brood. Alles met mate is goed, denk ik.Echte boter, met mate: check!

De hele dag uit een fles lurken is sowieso niet goed, als daar iets anders dan water in zit.

Kitty heeft van vroeg af aan altijd 5 eet- en drinkmomenten gehad. Dan mag je kind eten, en melk/sap/diksap drinken. Tussendoor drinkt Kitty water, als ze dorst heeft. Hier staat overal een fles water klaar, en daar mag ze tussendoor van drinken als ze wil.
Hier inderdaad ook 5 eet- en drinkmomenten. En nu het tandenpoetsen nog (is weer een ander topic).
Maken degene die diksap (met mate) aanbieden ook nooit een fles in de verhouding zoals op de verpakking staat? Ik vind dat echt te zoet. Stiekem drink ik het zelf ook wel eens, maar dan een heel klein beetje bij mijn glas water om ter afwisseling het water wat smaak te geven en niet om een zoet-shot te krijgen.

Ik merk ook niet als ik het meer aanleng dat mijn zoontje het minder lekker gaat vinden. Puur water daar drinkt hij heel weinig van, dus vandaar toch een smaakje erbij.

Wat voor thee vinden kinderen het lekkerst eigenlijk? Ik drink zelf graag kruidenthee, maar ben daar bij hem wel wat huiverig voor (waarom eigenlijk bedenk ik me nu?). Rooibos en venkelthee heeft hij wel gehad, maar zijn er nog andere "goede" thee soorten voor kids (liefst in de supermarkt verkrijgbaar)? En gewone thee geven anderen dus ook, dat doe ik dan weer niet (zonder echte reden).

Ik heb trouwens op dit topic geleerd dat ik andere boter moet gaan kopen... ik volg geen dieet en denk ook echt niet dat mijn zoon dat nodig heeft, maar ik koop al jaren dieet-becel (want dat at man altijd bij zijn ouders...) en heb er echt nooit over nagedacht dat dat voor onze zoon niet de beste keus is. Wat is er dan goed voor kinderen, gewone halvarine of van die speciale blue band of zo?
Ook hier, net als bij Spitsmuisje, alleen water, thee en melk voor mijn zoontje van 16 maanden. Hij vind water prima en is eraan gewend, dus ik zie niet in waarom ik hem diksap zou moeten aanbieden. Hij eet overigens veel fruit en groente, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.

Wat betreft thee: ik ben begonnen met slappe venkelthee, maar nu drinkt hij eigenlijk alle soorten (slappe) thee. Als je zwarte thee maakt kun je het denk ik beter wat slapper maken dan groene thee.
Edit: Gewone thee geef ik niet vanwege de caffeïne. (Ze krijgt al genoeg via mij binnen. )

Diksap maak ik inderdaad een stuk minder zoet dan op de verpakking staat.

Qua boter: zo'n slechte keuze is becel niet hoor, daar zitten veel onverzadigde vetzuren in. Al zou ik zelf een beetje afknappen op de toevoegingen, dan liever (puur natuur) roomboter. (Maar ja, koemelkallergie, dus hier gebruiken we plantenmargarine.)
Bedankt voor alle tips! Heb inmiddels Diksap van de C1000 ontdekt. De aanlengverhouding daarvan is volgens de verpakking 10-12 delen water bij baby's, lijkt me niet te sterk, toch? En nee, uiteraard laat ik haar daar niet doorlopend van drinken, ik maak er echt een voedingsmoment van. Thee heb ik nog niet geprobeerd, wat is het beste om te geven? En ik neem aan dat je dat dan afgekoeld geeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven