discussie over zwarte piet

04-11-2015 13:14 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar organiseren wij met onze vriendenkring een tocht met sinterklaas en enkele zwarte pieten.

Tijdens de vergadering hierover maakte plots iemand de opmerking dat we de zwarte pieten niet zwart mogen schilderen. Ik woon in belgie en deze persoon is nederlandse. En volgens haar is dit in nederland echt "not done".

Ik herinner me een discussie in nederland hierover maar heb dit hele gebeuren niet gevolgd. Is dit echt zo in nederland? Daarbij is deze discussie ook al naar belgie overgewaaid.

Het feit dat zwarte piet zwart geschilderd is komt doordat hij door de schouw kruipt en heeft in principe niets met racisme te maken. Daarom vind ik het nogal verwonderlijk.

Nu is die discussie nogal uit de hand gelopen en zijn we er nog niet uit of dit nu gaan aanpassen of niet. Wat denken jullie?

Wij doen dit al (samen met enkele ouderen) al vele tientallen jaren. Echt jammer dat dit nu opeens een hot item begint te worden. Ik begrijp er niets van.
Hier, leesvoer:

Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?

Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet? Dl 2
ik denk niet dat je veel reacties gaat krijgen, het leeft hier niet zo..
Zooooooo geen zin meer in deze discussie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Pit Ff paar keer door de schorsteen laten zakken en voorbeeld volgen.
Veel te laat. Deze had al minstens een maand geleden gestart moeten zijn.
"Het feit dat zwarte piet zwart geschilderd is komt doordat hij door de schouw kruipt en heeft in principe niets met racisme te maken."

Wat naief.
quote:KingImmortal schreef op 04 november 2015 @ 13:18:

ik denk niet dat je veel reacties gaat krijgen, het leeft hier niet zo..Waar niet? Op de glitterberg niet?
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Zwarte piet blijft in ons gezin lekker zwarte piet en niet anders. Kan me niets schelen of een ander vindt dat het racistisch is of niet. Wij zien het als een traditie, kinderfeest die moet blijven en dat heeft niets te maken met racisme.

Mijn mening: Kan niet geloven dat Nederland zich hier werkelijk waar in mee laat slepen. Geen discussie mogelijk wat mij betreft.
Not done? Er zijn nu een aantal organisaties en plaatsen waar bijv. gekleurde pieten zijn of pieten met zwarte vegen in het gezicht maar de meeste zijn nog gewoon echte zwarte pieten.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 november 2015 @ 13:20:

Zooooooo geen zin meer in deze discussie.Daar hebben we ze weer Waarom reageer je dan?
oh god, niet alweer of nog steeds?!

Misschien krijg jij het voor elkaar om mensen die enkel op de actueel pijler ook elders te laten reageren
quote:DidiRidi schreef op 04 november 2015 @ 13:24:

[...]

Waar niet? Op de glitterberg niet?
quote:Jc2 schreef op 04 november 2015 @ 13:26:

[...]

Daar hebben we ze weer Waarom reageer je dan?Foeiiiiiiiii op de man spelen!
Crap.. dacht echt dat dit nu een jaartje overgeslagen zou worden omdat de meeste minkukels zich lekker aan het overschreeuwen zijnover de vluchtelingen.

Verbaasd me dan weer niks dat deze TO zo'n topic opent.

[...]

Daar hebben we ze weer Waarom reageer je dan?ze mag zich toch ook uiten?
quote:BlackOpium schreef op 04 november 2015 @ 13:25:

Zwarte piet blijft in ons gezin lekker zwarte piet en niet anders. Kan me niets schelen of een ander vindt dat het racistisch is of niet. Wij zien het als een traditie, kinderfeest die moet blijven en dat heeft niets te maken met racisme.

Mijn mening: Kan niet geloven dat Nederland zich hier werkelijk waar in mee laat slepen. Geen discussie mogelijk wat mij betreft.Beetje ouderwets is je instelling wel. Jammer.
quote:Star schreef op 04 november 2015 @ 13:22:

Veel te laat. Deze had al minstens een maand geleden gestart moeten zijn.eens!
Grief is just love with nowhere to go
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 november 2015 @ 13:20:

Zooooooo geen zin meer in deze discussie.+100.000
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow

[...]

Daar hebben we ze weer Waarom reageer je dan?Stille hoop dat er geen onzintopics meer geopend worden?
Life is short. Eat dessert first.
quote:KingImmortal schreef op 04 november 2015 @ 13:18:

ik denk niet dat je veel reacties gaat krijgen, het leeft hier niet zo..
quote:KingImmortal schreef op 04 november 2015 @ 13:28:

[...]

ze mag zich toch ook uiten?

Ze heeft zich al genoeg geuit... We hebben al een geschiedenis van conflict achter de rug.

Had haar op negeren gezet, voor één of andere reden is dit ongedaan gemaakt... ondertussen gelukkig al opgelost
Ik dacht al: waar bijft ie zo lang
quote:Goede-Fee schreef op 04 november 2015 @ 13:27:

Crap.. dacht echt dat dit nu een jaartje overgeslagen zou worden omdat de meeste minkukels zich lekker aan het overschreeuwen zijnover de vluchtelingen.

Verbaasd me dan weer niks dat deze TO zo'n topic opent.

Wat bedoel je daar nu mee?

Ik vraag het me af, dus stel ik de vraag op dit forum. Daar dient dit forum voor.

Daar hebben we ze weer Waarom reageer je dan?Wie zijn 'ze'?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven