discussie over zwarte piet

04-11-2015 13:14 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar organiseren wij met onze vriendenkring een tocht met sinterklaas en enkele zwarte pieten.

Tijdens de vergadering hierover maakte plots iemand de opmerking dat we de zwarte pieten niet zwart mogen schilderen. Ik woon in belgie en deze persoon is nederlandse. En volgens haar is dit in nederland echt "not done".

Ik herinner me een discussie in nederland hierover maar heb dit hele gebeuren niet gevolgd. Is dit echt zo in nederland? Daarbij is deze discussie ook al naar belgie overgewaaid.

Het feit dat zwarte piet zwart geschilderd is komt doordat hij door de schouw kruipt en heeft in principe niets met racisme te maken. Daarom vind ik het nogal verwonderlijk.

Nu is die discussie nogal uit de hand gelopen en zijn we er nog niet uit of dit nu gaan aanpassen of niet. Wat denken jullie?

Wij doen dit al (samen met enkele ouderen) al vele tientallen jaren. Echt jammer dat dit nu opeens een hot item begint te worden. Ik begrijp er niets van.
Ik vind niet per se dat de kleur opzich nou zo belangrijk is bij Piet, maar wat ik wel een substantieel element vind is dat iedereen onherkenbaar voor Piet kan spelen. Dus ik bij mijn neefje of buurmeisje en bekende mensen (vaders!) als Jochem Meijer op TV.

Een gele Piet of een groene Piet is nog gewoon herkenbaar. Alleen volledig donker verbergt iemands echte gelaat. Dus als we dan voor gekleurd gaan moet dat echt donkerblauw, donkergroen of donkerpaars zijn. Maar dan wel tegen het zwarte aan. En met roetvegen kom je er helemaal niet.

Ik zou het echt jammer vinden als mijn kinderen niet kunnen meemaken dat Piet alles over je weet omdat het eigenlijk Oom Jan is. De kleur opzich maakt me verder niks uit.
quote:DG2015 schreef op 04 november 2015 @ 20:41:

[...]

Het grote verschil hierin zit hem toch echt in de historische context. Nederland heeft aan slavenhandel gedaan en een groep mensen stelselmatig gediscrimineerd. Wij hebben geen historie met het stelselmatig achterstellen van mensen met afgehakte ledematen.En vrouwen dan? of onken je dat vrouwen eeuwenlang zijn achtergesteld?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:mienietjefietje schreef op 04 november 2015 @ 20:43:

[...]

Idd van een sprookjesfiguur lijkt piet nou echt op een verklede neger, ineens een bruin gezicht, want redeneerden ze negers zijn niet pikzwart. Nee, negers zijn bruin, en zwarte piet is zwarte piet!

Ze zeggen......Piet mag geen gouden oorringen, want dat herinnert aan de slavenhandel.....Gut, liepen slaven met goud in hun oren dan? en met van die mooie pakkies?

De afbeeldingen van slaven die ikgezien heb, hadden ze niet meer aan dan een lendedoek!Er waren slaven die binnenshuis werkten, die juist wel werden aangekleed in mooie kleding. Ik heb nu even geen tijd om hem op te zoeken, maar ik heb ook weleens een foto gezien van een slavenkindje dat mooi was aangekleed voor de foto en op schoot van een van de slavenhouders werd gezet. Die zag er dus precies zo uit als Zwarte Piet.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:mienietjefietje schreef op 04 november 2015 @ 20:45:

[...]

En vrouwen dan? of onken je dat vrouwen eeuwenlang zijn achtergesteld?Nee hoor, maar we hebben ook geen traditie waarbij een groep zich verkleed als vrouw ondergeschikt maakt aan een man die cadeautjes uitdeelt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:DG2015 schreef op 04 november 2015 @ 20:33:

[...]

Dat vind jij. Ik ben het daar niet mee eens.Dat mag.
quote:vruchtgebruik schreef op 04 november 2015 @ 20:35:

[...]

(niet rot bedoeld. Ik kom echt niet meer bij)

Geeft niets. Ik blijf er desalniettemin bij dat Zwarte Piet zonder zwart géén Zwarte Piet meer is.

Alcoholvrij bier vind ik ook geen bier.

Een vegetarische slager vind ik ook gewoon een groenteboer.
quote:DG2015 schreef op 04 november 2015 @ 20:50:

[...]

Nee hoor, maar we hebben ook geen traditie waarbij een groep zich verkleed als vrouw ondergeschikt maakt aan een man die cadeautjes uitdeelt.Hola! Zwarte Piet is helemaal niet ondergeschikt aan Sinterklaas. Tegenwoordig is 'ie meer een mantelzorger.
Braboneger zal de discussie effekes de wereld uit helpen:

https://www.youtube.com/watch?v=_LZK1Ih-rm4
quote:DG2015 schreef op 04 november 2015 @ 20:50:

[...]

Nee hoor, maar we hebben ook geen traditie waarbij een groep zich verkleed als vrouw ondergeschikt maakt aan een man die cadeautjes uitdeelt.Ondergeschikt, is dat waar die hele discussie over gaat? Je vind dus dat Sinterklaas zelluf door de schoorsteen moet klimmen?
Maar goed, 86% wil dat piet zwart blijft, 86% koopt niks bij zaken waar witte pieten zijn, 86% kijkt niet naar tv waar witte pieten zijn (RTL 4 heeft gewoon zwarte piet), 86% eet geen chocolade of pepernoten als er een wit pietje op staat.

En aangezien het hier in Nederland toch eigenlijk altijd om de centen gaat........
Volgend jaar zal haloween ook wel niet meer mogen, al die afgehakte ledematen geven een trauma aan al die vluchtelingen.
quote:DG2015 schreef op 04 november 2015 @ 19:54:

[...]

En dan is het dus geen probleem om hem nog nét een beetje verder aan te passen, toch?

Ook aan aanpassen zijn grenzen verbonden wil je de essentie van iets niet aantasten.

Zwarte Piet gaat nu eenmaal door schoorstenen en daarom is hij zwart als roet.

Alle boeken staan plaatjes in van een zwarte piet. Alle liedjes, eeuwen oud, gaan over zwarte piet. Niet over gele of blauwe piet. Liedjes die overgegaan zijn van generatie op generatie. Moet dat allemaal veranderd worden????????

Dan kun je het feest beter helemaal afschaffen.
quote:DG2015 schreef op 04 november 2015 @ 20:41:

[...]

Het grote verschil hierin zit hem toch echt in de historische context. Nederland heeft aan slavenhandel gedaan en een groep mensen stelselmatig gediscrimineerd. Wij hebben geen historie met het stelselmatig achterstellen van mensen met afgehakte ledematen.En wilde je de geschiedenis dan daarmee veranderen? Dat kan toch niet?
quote:ThunderassMan schreef op 04 november 2015 @ 21:02:

[...]

Hola! Zwarte Piet is helemaal niet ondergeschikt aan Sinterklaas. Tegenwoordig is 'ie meer een mantelzorger.geen mantelzorger! Hij is PA, ofwel Personal Assistant!
quote:iones schreef op 04 november 2015 @ 21:55:

[...]

En wilde je de geschiedenis dan daarmee veranderen? Dat kan toch niet?Nee, maar vanwege de geschiedenis is het niet kies om dit figuur te blijven gebruiken.
quote:iones schreef op 04 november 2015 @ 21:53:

[...]

Ook aan aanpassen zijn grenzen verbonden wil je de essentie van iets niet aantasten.

Zwarte Piet gaat nu eenmaal door schoorstenen en daarom is hij zwart als roet.

Alle boeken staan plaatjes in van een zwarte piet. Alle liedjes, eeuwen oud, gaan over zwarte piet. Niet over gele of blauwe piet. Liedjes die overgegaan zijn van generatie op generatie. Moet dat allemaal veranderd worden????????

Dan kun je het feest beter helemaal afschaffen.Ik vind een Piet met roetvegen prima, of om herkenning tegen te gaan desnoods ook wat Pieten die helemaal zwart zijn met ook roet op hun kleding, maar dan niet met dikke rode lippen, kroeshaar en gouden oorbellen. Want die krijg je allemaal niet van door de schoorsteen gaan.
Ik zie allang geen Pieten meer met rode lippen, gouden oorringen en het kroeshaar is ook grotendeels verdwenen. Daarnaast is het geen dom knechtje meer. Met roetvegen of witte- en andere lichte tinten zijn de Pieten reteherkenbaar, geen optie dus, maar sommige tegenstanders hebben daar gewoonweg schijt aan.

En wat is nou in hemelsnaam het probleem met zwart? Het is meer het principe en wens tot genoegdoening volgens mij.
quote:vruchtgebruik schreef op 04 november 2015 @ 20:38:

[...]

Het is ook een bewuste keuze om je druk te maken om.een beetje schmink. Kinderen interesseert het niks.Precies, kinderen zien in zwarte Piet echt geen slaaf. Die zien niks verkeerds.

Wat is het volgende wat verdwijnen moet? Het paard omdat het s'avonds niet over de daken mag lopen?

Het kruis op de mijter van Sinterklaas omdat hij christen is?

Terug gaan naar de slavernij? Laten we dan ook de honden loslopen want in de oertijd hadden ze ook geen huisdierenvergunning, halsband en poepzakje,
LOEP ME MAAR aub.
quote:DG2015 schreef op 04 november 2015 @ 22:34:

[...]

Nee, maar vanwege de geschiedenis is het niet kies om dit figuur te blijven gebruiken. Dus alle zwarte Pieten het land uit????? Dát is pas discriminatie.

LOEP ME MAAR aub.
quote:mienietjefietje schreef op 04 november 2015 @ 20:36:

Van de week met Halloween waren er mensen die zich verkleed hadden met afgehakte armen of een afgehakte voet. Ik heb niemand gehoord die Echt een afgehakt ledemaat had dat die zich gediscrimineerd heeft gevoeld.

Van hetzelfde laken een pak is het als een man zich als vrouw verkleed, travestieten doen dit.....voelt iemand zich daardoor gediscrimineerd? nOg nooit gehoord!

Maar als mensen 1x per jaar een zwart gezicht maken voor een kinderfeest........tjonge, jonge dan is de wereld te klein.......

Ik zou me eerst verdiepen in de slavernij en de rol van Nederland daarin en dan pas deze vergelijking maken.

Het heeft tijd nodig, maar langzaam zal zwarte piet verleden tijd zijn. Het is een kinderfeest. Die geloven in een mum van tijd het nieuwe beeld van Piet. Ik vind merkwaardig dat ouderen zo in paniek zijn, maar zich wel verschuilen achter "het is een kinderfeest".
quote:Wittelelie143 schreef op 04 november 2015 @ 23:41:

[...]

Ik zou me eerst verdiepen in de slavernij en de rol van Nederland daarin en dan pas deze vergelijking maken.

Het heeft tijd nodig, maar langzaam zal zwarte piet verleden tijd zijn. Het is een kinderfeest. Die geloven in een mum van tijd het nieuwe beeld van Piet. Ik vind merkwaardig dat ouderen zo in paniek zijn, maar zich wel verschuilen achter "het is een kinderfeest".Bij zo'n grote onzin ga ik nog liever zelf als zwarte Piet. Laten we de grotten van Han en Sint-Pieter sluiten want onze oer-oer-oer-grootouders kregen de reumatiek in de koude vochtige grotten.

LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 04 november 2015 @ 23:19:

[...]

Dus alle zwarte Pieten het land uit????? Dát is pas discriminatie.

Je snapt hopelijk zelf ook wel dat dat een heel domme opmerking is?
quote:Ttas28 schreef op 04 november 2015 @ 13:52:

Mods kan deze topic verwijderd worden?? Uitgerekend jij (v. h. geest-topic) vraagt dit?

"Hep dat ook op faceboek gestaan"?
LOEP ME MAAR aub.
quote:DG2015 schreef op 05 november 2015 @ 00:29:

[...]

Je snapt hopelijk zelf ook wel dat dat een heel domme opmerking is?Ik snap dat de hele discussie over de kleur van Piet één heel grote domme opmerking is.

Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan, hij brengt ons Sint Nicolaas ik zie hem in zijn eentje al staan, want zwarte Piet (de eigenaar van een roe, dat klinkt niet slaafs van Piets-kant-bekeken) is zwart en mag niet meer mee.

Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan

Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan

Hoe huppelt zijn paardje het dek op en neer

Hoe waaien de wimpels al heen en al weer.

Zijn knecht staat te lachten en roept ons reeds toe :

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe!

Och lieve Sint Nicolaas, och kom ook bij mij.

En rij dan niet stilletjes ons huisje voorbij.

(En rijd toch ons huisje vooral niet voorbij!)

(en rijd toch niet stilletjes ons huisje voorbij!)

Sint Nicolaas, de bisschop, schrijft op in zijn boek

al wat hij gehoord heeft bij 't jaarlijks bezoek

Wie zoet was, wie stout was hij schrijft het er bij.

Wat zou hij wel schrijven van jou en van mij?
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 05 november 2015 @ 00:12:

[...]

Bij zo'n grote onzin ga ik nog liever zelf als zwarte Piet.

Doe je best. Het zijn nu maar enkele Gemeentes die het verbieden, daar is al een begin mee gemaakt. Steeds meer mensen beseffen dat zwarte piet niet meer van deze tijd is. Ook daarmee is een begin van verandering gemaakt. Verandering heeft tijd nodig, maar het zal er wel komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven