Werk & Studie alle pijlers

Pesten op het werk

07-11-2015 14:48 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nooit gedacht dat ik ooit met dit probleem te maken zou krijgen. Ben al ruim 30 jaar werkzaam, en tot een jaar geleden nooit last gehad van pesterijen.

Het is bij mij begonnen toen er verleden jaar werd geconstateerd dat er een overcapaciteit was op de afdeling. Er is toen aan mij gevraagd of ik voor 50% andere werkzaamheden wilde gaan doen. Dit heb ik geaccepteerd, ook met het oog dat het voor de hele afdeling beter was. Het nieuwe werk heeft mij veel energie gekost, maar uiteindelijk ben ik er heel blij mee en is het werk ontzettend leuk en interessant. Vanaf toen zijn de problemen op mijn afdeling begonnen, ik word totaal genegeerd en word nergens meer bij betrokken. Ik ga ervan uit dat het de kift is en dat ze mij niet vertrouwen omdat ik nu vertrouwelijke zaken behandel.

Ook zijn de collega's constant negatief en proberen ze er de kantjes af te lopen, de hele dag met de smartphone in de weer, privé zaken regelen op het werk en maar klagen dat ze het ze druk hebben. Ik weet niet meer hoe te reageren hierop.
Kluisjes kopen waar medewerkers hun spullen als geld, mobiel en sleutels in leggen.

Verder een open communicatie op gang brengen. Vraag ze wat hun probleem is.
Dat zou ik ook het liefst doen, alleen weet ik uit ervaring dat er dan gezegd wordt: Oh, nou wij weten niet waar je het over hebt. Er is nl. een keer een probleem in een overleg besproken, maar nee, niemand wist waar het over ging, en dan zit je daar in je eentje.
Misschien heb je tijd te veel op het werk daar het je lukt om je collega's zo goed in de gaten te houden. Ben je een collega of een leidinggevende?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee hoor, een collega, maar daar hoef je niet zoveel moeite voor te doen hoor, als je de hele tijd je collega's ziet zitten met een telefoon en je hoort constant bliepjes van binnengekomen berichtjes.
quote:poeziewoezie schreef op 07 november 2015 @ 14:50:

Kluisjes kopen waar medewerkers hun spullen als geld, mobiel en sleutels in leggen.

Verder een open communicatie op gang brengen. Vraag ze wat hun probleem is.Het eerste bedrijf dat dat doet moet ik nog tegenkomen. Never nooit dat ze mijn telefoon bij me weghouden! Het klinkt als afgunst TO, vraag een andere werkplek! En bespreek het met je leidinggevende.
quote:fbjewel schreef op 07 november 2015 @ 15:17:

[...]

Het eerste bedrijf dat dat doet moet ik nog tegenkomen. Never nooit dat ze mijn telefoon bij me weghouden! Het klinkt als afgunst TO, vraag een andere werkplek! En bespreek het met je leidinggevende.Mijn vorige baantje, vreselijk was dat. Helemaal omdat er onderscheid werd gemaakt tussen collega's, die moest het wel in een kluisje leggen, maar die niet. Was sowieso een bedrijf waar de baas niet geheel competent was maar dat terzijde.
Ik zou mij er niet zo mee bezig houden. Indien mensen rechtstreeks vervelend doen tegen jou en je info onthouden dan heb je een punt, verder zou ik niet jouw normen over telefoongebruik op de werkvloer aan je collega's opleggen dat is vragen om problemen. Ga er vanuit dat je manager dat soort zaken oplost indien hij een probleem signaleert.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je hebt gelijk, ik moet me er niet druk om maken. En ik ga er zeker niets van zeggen, dan kan ik het wel schudden.
Nou, af en toe op mijn telefoon kijken of wel eens iets dat privé is regelen doe ik ook wel, hoor (mits het even rustig is). Ik zou het niet kunnen waarderen als een collega zich daar mee ging bemoeien.

Voor de rest is het wel vervelend natuurlijk.
Ik zou wel zorgen dat je betrokken blijft bij vergaderingen enzo. Is het een groot bedrijf? Zou je met hrm of een vertrouwenspersoon kunnen overleggen mochten er echte problemen ontstaan. Ik ben gepest en gediscrimineerd op mijn vorige afdeling, ik kan je wat voorbeelden geven:

Er worden spullen uit mijn afgesloten kast gehaald of er in gestopt, ik had als enige geen postvak dus mijn spullen/post waren vaak kwijt, er is tijdens vergaderingen tegen mij geschreeuwd dat ik mijn bek moest houden, ik ben door een mannelijke collega tijdens een vergadering met een seksueel getinte opmerking geschoffeerd. Leidinggevende greep niet in tijdens te vergadering en toen ik geëmotioneerd raakte heeft hij gezegd dat ik mij beter moest leren inleven in mijn collega's.

Ik moet zeggen het zal mij wordt wezen of een collega de kantjes eraf loopt of af en toe privé dingen doet. Waarom vat jij dat op als acties die specifiek tegen jou gericht zijn?
Ik wil ermee duidelijk maken dat ze buiten het feit dat ze mij negeren en buiten sluiten ook totaal niets om het bedrijf geven. Het zal ze een zorg zijn allemaal en altijd zo negatief. Terwijl er zoveel mensen zijn die wel echt willen werken!
Bij mij op de afdeling waren er ook veel veranderingen, sommige mensen kunnen daar slecht tegen en raken gedemotiveerd.
Maar je zal toch met z'n allen hard moeten werken om het bedrijf rendabel te houden, en anders moet je ander werk gaan zoeken.
Dat is jouw norm een ander mag daar anders overdenken en mee omgaan. Sowieso ben jij niet de leidinggevende en is het niet aan jou om jouw norm op te dringen aan je collega's.

Wellicht is het slechts een fase en kunnen je collega's er weer anders in staan wanneer de onzekerheid voorbij gaat, niet iedereen gaat op dezelfde manier met het mogelijk verlies van zijn baan om. Daarbij wordt jij grotendeels uit de wind gehouden.
Nee zo ligt het niet, wij moeten met z'n allen het werk doen, dan is het toch fair om daar met z'n allen aan te werken , in plaats van een beetje privé zaken te zitten doen .
Wellicht omdat je anders denkt, denken ze "wat een streber, nou als ze dan zo graag wil werken, doe onze taken er dan maar bij".

En telefoongebruik tijdens werk vind ik ook niet kunnen. Ik heb de mijne in de buurt met geluid uit, zodat ik in mijn pauze even kan kijken of er iets is. Telefoon = prive = eigen tijd.
Het lijkt alsof je er meer mee zit dat sommige collegas de kantjes ervan aflopen dan dat je buiten bepaalse dingen word gehouden?
..
Je komt over als of je jezelf beter voelt dan een ander. Dat zullen je collega's ook aan je merken en dat zou heel goed de reden kunnen zijn dat ze je links laten liggen.
quote:Martha54 schreef op 07 november 2015 @ 16:03:

Ik wil ermee duidelijk maken dat ze buiten het feit dat ze mij negeren en buiten sluiten ook totaal niets om het bedrijf geven. Het zal ze een zorg zijn allemaal en altijd zo negatief. Terwijl er zoveel mensen zijn die wel echt willen werken!

Concentreer je dan op die mensen.

Kijk jij legt erg de nadruk op wat andere collega's doen en dat hebben ze misschien wel door.

Als jij je neus optrekt als er 1 met zijn mobiel zit, dan krijg je al snel dat ze denken 'waar bemoeit ze zich mee? Ze is mijn manager niet."
Eigenlijk zou het jou een zorg moeten zijn wat hun allemaal doen..

Als jij je werk goed doet en met plezier is dat goed toch?

en bovendien is er misschien wel een rede dat iemand zijn telefoon bij zich heeft ''om prive redenen misschien??''

Bovendien niet jou pakkie aan denk ik dan maar zo, zonde van je tijd om je daar in je vrije tijd druk over te maken toch?
Je haalt wel een paar dingen door elkaar. Het doet dat mensen ren half uur koffie pauze nemen of met hun mobiel spelen, heeft natuurlijk niks met jou te maken. En dus ook niks met jou pesten.

En als je voor 50% minder binnen een afdeling werkt (ook al is dat omdat je daarnaast op een andere afdeling werkt), is het logisch dat je minder betrokken bent/wordt bij dingen. Zeker als je dan ook nog met 'vertrouwelijke' zaken om gaat (wat dat dan ook mag zijn), is het niet heel gek dat mensen je minder gaan vertellen. Jouw plek is voor hen minder duidelijk dan voorheen, en dat in combinatie met onzekerheid over het bedrijf, zal ze niet socialer maken nee.

Ik lees hier eigenlijk weinig pesten, maar een verandering van de situatie. In combinatie met iemand die zichzelf wel een heel veel betere werknemer vindt dan de collega's.
Waarom let je zo op al die anderen? Je lijkt precies te weten wat ze wel en vooral ook niet doen.

Mijn collega's appen me onder werktijd over zaken die we moeten aanpakken/afronden maar met jou op de werkvloer zou ik daardoor worden gereduceerd tot lapzwans.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 07 november 2015 @ 23:57:

Waarom let je zo op al die anderen? Je lijkt precies te weten wat ze wel en vooral ook niet doen.

Nou en hier heb je misschien ook wel het antwoord waarom ze jou misschien wel vermijden.

Zoals ik je lees stel jij je niet op als een collega maar als een controleur.

En hoe krijg je het dan zo voor jezelf bedacht dat jij je ook nog gepest voelt?

Raar topic.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven