Geld & Recht alle pijlers

bestuur vereniging

07-11-2015 20:12 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het eigenlijk als een geheel bestuur van een vereniging ineens opstapt?

Mag dit zomaar?

Moet er dan direct een algemene ledenvergadering gepland worden?

Mededeling is zojuist gekomen, stoppen per 1 jan.

graag niet quoten ivm herkenbaarheid
Wat staat er in de statuten?
Die heb ik niet.

Ben lid vd vereniging en heb alleen huishoudelijk reglement.
quote:lila01 schreef op 07 november 2015 @ 20:1l4:

Die heb ik niet.

Ben lid vd vereniging en heb alleen huishoudelijk reglement.En wat staat daar in?
Daar staan alleen zaken in die betrekking hebben op lidmaatschap,contributie e.d.
Dan de statuten opzoeken/opvragen...
Als ze per 1 januari stoppen is er toch wat tijd om nog een oplossing te vinden? Nieuwe verkiezingen, tijdelijk bestuur installeren oid? Wat is jouw belang/zorg?
Je hebt bijna 2 maanden de tijd om nieuw bestuur samen te stellen uit de leden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vraag even aan iemand die in het bestuur heeft gezeten.

Maar wat is de gebruikelijke gang van zaken?
quote:lila01 schreef op 07 november 2015 @ 20:22:

Ik vraag even aan iemand die in het bestuur heeft gezeten.

Maar wat is de gebruikelijke gang van zaken?Nieuw bestuur kiezen/vragen of een tijdelijke oplossing. Maar nogmaals, hoezo?
quote:cip1 schreef op 07 november 2015 @ 20:22:

Als ze per 1 januari stoppen is er toch wat tijd om nog een oplossing te vinden? Nieuwe verkiezingen, tijdelijk bestuur installeren oid? Wat is jouw belang/zorg?Mijn belang is om te zorgen dat de vereniging hier niet onder lijdt. Ik vroeg me gewoon af wat de officiele weg is.
De leden zijn door de plotselinge mededeling nogal in rep en roer. Om geen leden te verliezen moet er zo snel mogelijk duidelijkheid komen.
Statuten raadplegen. Die moeten normaal gezien openbaar zijn, zeker voor de leden! Wat voor vereniging is het? Behoort het tot een koepelorganisatie/-vereniging?
Statuten raadplegen! En let op dat kascommissie de boekhouding controleert voordat ze weggaan zodat er decharge verleent kan worden
Het huidige bestuur heeft toch nog alle tijd om bestuursverkiezingen te houden alvorens zij opstappen ?

Dat lijkt mij de reguliere weg.
Niet geschoten is altijd mis
Hangt er ook maar vanaf hoe groot de vereniging is waar je over spreekt (er zit een verschil tussen een kleine sportvereniging, of een grote bestuursvereniging).

Lijkt mij dat jullie nog 2 maanden hebben om een nieuw bestuur aan te stellen.

Of dat er anders iemand tijdelijk wordt aangesteld.
Kijk in boek 2 BW indien er geen statuten zijn. Hoofdregel is: de algemene ledenvergadering benoemt bestuursleden uit de leden.
quote:Mietrot schreef op 07 november 2015 @ 20:58:

Hangt er ook maar vanaf hoe groot de vereniging is waar je over spreekt (er zit een verschil tussen een kleine sportvereniging, of een grote bestuursvereniging).

Lijkt mij dat jullie nog 2 maanden hebben om een nieuw bestuur aan te stellen.

Of dat er anders iemand tijdelijk wordt aangesteld.

December is een korte maand, doordat er ook een vakantie in valt.

Ik ga niet in detail treden over wat voor vereniging vanwege herkenbaarheid, maar gaat om zo'n 50 leden.
quote:lila01 schreef op 07 november 2015 @ 21:22:

[...]

December is een korte maand, doordat er ook een vakantie in valt.

Ik ga niet in detail treden over wat voor vereniging vanwege herkenbaarheid, maar gaat om zo'n 50 leden.Even een andere invalshoek: klopt het dat je zelf erg begaan bent met deze vereniging? En komt het aftreden erg onverwacht? Als dat zo is; slaap er twee nachten over, praat eens met wat leden en dan is de grootste schok wel voorbij. Waarschijnlijk/hopelijk onstaat er dan ruimte voor wat praktische oplossingen.
Ik heb dat een keer meegemaakt bij een vereniging waar ik lid van was (ik zat zelf niet in het bestuur), Er werd toen een interim-bestuur aangesteld en er werden verkiezingen uitgeschreven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven