Geld & Recht alle pijlers

Schrikmail van Rabobank

07-11-2015 21:32 127 berichten
Hoi, lees net mijn mail door en zie een mail van de RABobank

Geachte heer/mevrouw,

De Rabobank vindt fraudepreventie van onze klanten erg belangrijk. Om misbruik en fraude te voorkomen, voeren wij dan ook regelmatig de nodige inspecties uit. Uit onze systeem is gebleken dat er mogelijk misbruik van uw betaalpas gegevens is gemaakt. Uit veiligheidsoverwegingen hebben wij per direct uw huidige betaalpas tijdelijk beperkt voor gebruik om misbruik te voorkomen.

Wat houdt deze beperking voor mij in.

Een beperking houdt inhoudelijk voor u in dat u niet meer gebruik kunt maken van de volgende functies:

Geld opnemen en betalingen verrichten.

U heeft geen toegang meer tot u

Automatische incasso is tijdelijk niet meer mogelijk.

Wat kunt u doen om de blokkering op te heffen?

Om de beperking op te heffen dient uw identiteit te verifiëren en tevens is het verplicht om uw huidige betaalpas te vervangen om de kans op fraude te minimaliseren.

Bij deze mededelen wij u dat uw rekening helaas wordt geblokkeerd als u binnen 48 uur uw identiteit niet verifieert en uw huidige betaalpas niet vervangt. Wij adviseren u om zo spoedig mogelijk u identiteit te verifieren en betaalpas te vervangen.

Nou lekker dan op zaterdagavond, of telt de zondag niet mee in de 48 uur? Iemand een idee tot hoe hoog het bedrag van de beperking is? Moet nog tanken ook.

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik zie geen aanwijzing voor fishingmail.
vanaf de rabo bank

Valse e-mail doorsturen

Heeft u een valse e-mail ontvangen? Stuur deze nepmail naar ons door. Dan laten wij de website achter de phishingmail zo snel mogelijk blokkeren

https://www.rabobank.nl/p ... /valse-e-mail-doorsturen/
https://www.rabobank.nl/particulieren/veiligbankieren/

https://www.rabobank.nl/i ... _versie_2015_29714425.pdf

een aantal voorbeelden.

Je hebt vaak genoeg via de rabo internet bankieren een melding gekregen dat ze NOOIT aan persoonlijk mail sturen doen,
Deze heb ik al 50x gehad van alle bank"merken"
Ik vraag me overigens altijd af of er bou echt veel mee te verdienen valt. Met die mails. Gaat bv 15% er toch op in? Of bijna nooit?
Alle reacties Link kopieren
Dat er werkelijk mensen zijn die denken dat dit echt is?
Ik maak geen gebruik van internetbankieren Rosered.

Wat vaak Franjestraat, nou het zal soms wel wat opleveren anders ging het niet zo lang door denk ik.
Bedankt spinnekop.
Ik zie nu dat ik hem ook heb ontvangen, in mijn spam. Zou niet in me opkomen om op zo'n link te klikken. Het ziet er niet eens professioneel uit.
quote:Franjestaart schreef op 08 november 2015 @ 09:27:

Ik vraag me overigens altijd af of er bou echt veel mee te verdienen valt. Met die mails. Gaat bv 15% er toch op in? Of bijna nooit?In afrika leven hele dorpen,van deze vorm van fraude.
Ongelofelijk dat het nog steeds niet algemeen bekend is dat een bank NOOIT om inlog gegevens vraagt.. Zo zie je maar, de praktijk loont voor dit soort bendes.
Ik krijg nooit zulke mails. mijn moeder wel, van de ABN en ik heb ook ABN. Maar nergens last van
quote:Dragisa schreef op 08 november 2015 @ 11:27:

Ongelofelijk dat het nog steeds niet algemeen bekend is dat een bank NOOIT om inlog gegevens vraagt.. Zo zie je maar, de praktijk loont voor dit soort bendes.

Maar dat zie je op zoveel gebieden.

Gisterenavond nog bij kassa,een item over hondenhandelaren.

Hoe vaak is dit al niet in het nieuws geweest,en nog steeds trappen mensen erin.
Nou mocht je mij bedoelen voor wat betreft inloggegevens Dragisa dat is iets dat ik dan weer wel weet en als ik het niet zou weten dan was er nog geen man over boord want ik heb geen inloggegevens. Maar zoals eerder geschreven was ik nog niet eens zover. Blij met allen nerds die het even uitgezocht hebben aangezien mijn hoofd er niet naar staat.

En als je een keer eerder opgelicht bent dan kan de schrik wel eens harder toeslaan. Dat heeft mij namelijk een keer 2000 euro gekost. Ik vind het eerder naïef om te denken dat het jou niet kan overkomen.
quote:cijfernerd schreef op 08 november 2015 @ 11:24:

[...]

In afrika leven hele dorpen,van deze vorm van fraude.Ja dat hoor ik wel eens, maar IS het ook echt zo? Wie heeft dat dan onderzocht? Ik kan niet echt iets wetenschappelijks ofzo vinden. Is dat geen hoax?
Ik krijg zo vaak dergelijke mails van allerlei banken waar ik geeneens klant van ben. Ik heb de diverse mailadressen wanneer je dergelijke berichten per bank kan sturen in de mijn lijst staan. Zo doorgezonden voor de zekerheid.
Ah tref nu deze aan in mijn spambox

Geachte relatie,

Als klant van de Rabobank willen wij u graag duidelijk en tijdig informeren over veranderingen die wij in onze producten en diensten brengen. Aangezien u bij ons een betaalrekening heeft, willen wij u graag op de hoogte brengen van de nieuwe ontwikkelingen.

Wij willen u graag aankondigen dat wij een nieuwe betaalpas hebben ontwikkeld, wij hebben een nieuwe betaalpas ontwikkeld omdat wij niet tevreden zijn met de functies van de betaalpas die op dit moment in gebruik is. Wij hebben de laatste tijd veel last van storingen en misbruik van betaalpassen, om dit tegen te houden hebben wij een nieuwe beveiligde omgeving ontwikkeld die hier tegen gewapend is. Wij willen uw betaalrekening en betaalpas ook omzetten naar de nieuwe beveiligde omgeving. Op dit moment maakt u nog geen gebruik van deze omgeving. Wij betreuren dit omdat u nu niet volop van ons systeem gebruik kunt maken. De nieuwe betaalpas beschikt over verschillende nieuwe functies zoals o.a beveiliging tegen skimming, meer controle om misbruik van betaalpassen tegen te gaan en zelfs een nieuw systeem met minder storingen. Nadat u uw nieuwe betaalpas heeft ontvangen wordt automatisch ook uw nieuwe Rabo Internetbankieren omgeving geconfigureerd.

Let op: Na 5 november 2015 kunt u geen gebruik maken van uw oude betaalpas. De kosten voor een verplichte nieuwe aanvraag na 5 november zullen aan u worden doorberekent.

De aanvraag voor de nieuwe betaalpas kunt u hieronder voltooien. U moet eerst uw gegevens verifiëren op de Rabo Internetbankieren pagina, nadat u dit heeft gedaan zal de aanvraag voor de nieuwe betaalpas gestart worden. Om de aanvraag te voltooien dient u eerst uw oude betaalpas te recyclen via het recycle programma van ons, nadat u dit heeft gedaan ontvangt u uw nieuwe betaalpas met de bovengenoemde functies binnen 2 werkdagen.

En dan uiteraard een link waar je op moet klikken.

Heb ik gekregen op 3 nov dus ze zetten er echt druk op dat je snel handelt en jezelf geen tijd gunt om even na te gaan of dit wel echt is.
Ik bankier overigens bij de ABN
Ik krijg zulke mails zelfs op mijn werk. Van banken waar ik geen klant ben.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:BWitched schreef op 08 november 2015 @ 12:29:

Ik krijg zulke mails zelfs op mijn werk. Van banken waar ik geen klant ben.Ik ook. Pas weer eentje van de ABN. De link ging naar een site met een vreemde url: een voor- en een achternaam en .nl erachter. Duidelijk een nagemaakte site waarop de meeste links niet werkte en waar twee vakjes stonden voor (volgens mij) pasnummer en pincode. Meteen gemeld bij de betreffende bank en de dag erna was de site uit de lucht.
Ik krijg dit soort mails van allerlei banken, maar ook van games etc, paypal, Apple, World of warcraft.. Laatst kreeg ik er eentje met de naam van mijn eigen bank, die heb ik genegeerd. Als het belangrijk is krijg ik wel een berichtje in mijn bankieren app of met de post.
Als de aanhef begint met meneer,mevrouw of klant,is het phishing.

Als het echt een mail van je bank is,staat er als aanhef je achternaam.

En daarbij..en heel erg mosterd,vraagt de bank nooit per mail om je gegevens.NOOIT.
quote:miekemv schreef op 07 november 2015 @ 22:18:

Zoals ik al schreef Lux, vanwege stress om iets anders.
quote:miekemv schreef op 07 november 2015 @ 22:31:

Wat lief dat er even veel mensen zijn die meedenken of het uitzoeken.

Ik had nog niet eens gedacht aan mensen die me geld afhandig willen maken maar meer aan dat ik geen toegang meer had naar mijn bankrekening/geld.Dat is ook de bedoeling van dat soort mails. Je moet in paniek raken omdat je denkt dat je je boodschappen niet kunt betalen of zoiets en dan snel reageren, voordat je door hebt dat het nep is. Gelukkig ben je er niet in getrapt.
Ah en zelfs in mijn IBI mail zit er 1. Wel weer een andere, ze hebben het er druk mee.

Update op Internetbankieren

Geachte klant,

Het is zo ver! Eindelijk na circa 5000 klanten die mee hebben gedaan aan onze enquête hebben we samen met het Rabo-consumentenpanel een aantal aanpassingen gedaan op het gebied van veiligheid, overzichtelijkheid en gemak.

Vanaf 10 november 2015 gaan wij over naar het vernieuwde Rabo-Internetbankieren. Na een enquête die wij hebben verzonden naar circa 5000 klanten hebben wij samen met het Rabo-consumentenpanel een aantal aanpassingen gedaan. Dit zal vast even wennen worden, maar wij zijn er zeker van dat u als klant zijnde hier volop zal profiteren. Niet alleen is onze uiterlijk verandert, wij zijn ook overzichtelijker geworden en gemakkelijker te bedienen. Wij hebben natuurlijk ook veiligheid hoog in onze vaandel staan.

Het vernieuwde Rabo-Internetbankieren biedt dezelfde mogelijkheden, die u al gewend bent.

De belangrijkste veranderingen zijn:

• U heeft direct inzicht op alle bij en afschrijvingen.

• Extra controle op het overeenkomen van naam en het door u ingevoerde IBAN

nummer.

• Automatisch uitloggen na 2 minuten (indien geen interactie).

• Transacties terug zien van voorgaande jaren.

• Alle mogelijkheden in Rabo-Internetbankieren zijn toegankelijk en staan in een apart overzicht op iedere scherm vermeld.

Let op: U ontvangt deze nieuwsbrief omdat uw nieuwe account nog niet is bevestigd. Om gebruik te kunnen maken van onze diensten verzoeken wij u vriendelijk om de update uit te voeren via onderstaande link.

Klik hier om uw nieuwe account te bevestigen via deze beveiligde link.

De Rabobank bedankt u voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

Rabobank N.V.

Afdeling Internetbankieren.

TO, ik kreeg hem ook net in mijn mailbox binnen.

Als je twijfelt klik dan altijd op de afzender met je rechtermuisknop, dan staat er vaak een hotmailadres oid.

Rabobank. <veiligheid@rabover.nl> staat er bij mij als afzender, dat klopt dus echt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven