Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 11:22:

[...]

Aannames? er is genoeg empirisch bewijs dat anderskleurigen worden achtergesteld. Jouw beoordeling is helemaal niet relevant in de discussie.

Het gaat erom dat ik als individu wordt aangesproken op iets waar ik geen aandeel in heb. Alleen omdat ik wit ben.

Damn, sommigen hebben niet eens in de gaten hoe kort door de bocht en onheus ze mensen bejegenen. Precies datgene waar ze een ander van beschuldigen. Maar het is oké want donkere mensen hebben daar ook mee te maken? Dus moet je blanke Mien, blanke Sharona, blanke Stef, blanke Ivan, blanke Gertrude ook beoordelen als racist, als slecht witmens. Ongeacht wat die mensen in het dagelijks leven doen, hoeveel ze doen voor een ander, hoe goed ze ook zijn. Je bent wit, dus je zal wel ergens fout zijn. En zo niet, dan ben je het toch, want wit en onbewust. Zo'n boos donkere vrouwenclubje (en dan heb ik het over die vier dames, niet over alle donkere vrouwen) zet de verschillen in huidskleur alleen maar duidelijker neer. En zeker met al die beschuldigingen aan het adres van álle witte mensen gaat dat echt niet bijdragen aan een verdraagzamere samenleving. Als dat hun doel was tenminste.

Ik, als individu, behandel ieder ander als een individu, ongeacht kleur. Zouden meer mensen moeten doen.
quote:nessemeisje schreef op 11 november 2015 @ 11:33:

[...]

Het gaat erom dat ik als individu wordt aangesproken op iets waar ik geen aandeel in heb. Alleen omdat ik wit ben.

Damn, sommigen hebben niet eens in de gaten hoe kort door de bocht en onheus ze mensen bejegenen. Precies datgene waar ze een ander van beschuldigen. Maar het is oké want donkere mensen hebben daar ook mee te maken? Dus moet je blanke Mien, blanke Sharona, blanke Stef, blanke Ivan, blanke Gertrude ook beoordelen als racist, als slecht witmens. Ongeacht wat die mensen in het dagelijks leven doen, hoeveel ze doen voor een ander, hoe goed ze ook zijn. Je bent wit, dus je zal wel ergens fout zijn. En zo niet, dan ben je het toch, want wit en onbewust. Zo'n boos donkere vrouwenclubje (en dan heb ik het over die vier dames, niet over alle donkere vrouwen) zet de verschillen in huidskleur alleen maar duidelijker neer. En zeker met al die beschuldigingen aan het adres van álle witte mensen gaat dat echt niet bijdragen aan een verdraagzamere samenleving. Als dat hun doel was tenminste.

Ik, als individu, behandel ieder ander als een individu, ongeacht kleur. Zouden meer mensen moeten doen.Dit is precies het punt. Maar voor gekleurde mensen is dit de realiteit van de dag. Als het jou als zo ontstemd dan kan je nagaan hoe dat is wanneer je opgroeit in een samenleving waarin dit gedrag diep zit verankerd.
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 11:34:

[...]

Dit is precies het punt. Maar voor gekleurde mensen is dit de realiteit van de dag. Als het jou als zo ontstemd dan kan je nagaan hoe dat is wanneer je opgroeit in een samenleving waarin dit gedrag diep zit verankerd.Heb je de rest ook gelezen? Nee he? Niet echt. Want het doet er eigenlijk niet toe wat ik zeg, hoe ik mensen behandel, hoe ik erin sta. Ik ben niet donker, dus moet gewoon mijn bek houden want ik weet niet hoe het is, ik ben wit. En dat word mij kwalijk genomen. Vergelding zoeken is niet mijn idee van een verdraagzame samenleving eigenlijk.
quote:nessemeisje schreef op 11 november 2015 @ 11:37:

[...]

Heb je de rest ook gelezen? Nee he? Niet echt. Want het doet er eigenlijk niet toe wat ik zeg, hoe ik mensen behandel, hoe ik erin sta. Ik ben niet donker, dus moet gewoon mijn bek houden want ik weet niet hoe het is, ik ben wit. En dat word mij kwalijk genomen. Vergelding zoeken is niet mijn idee van een verdraagzame samenleving eigenlijk.

Zeg ik dat? Goh?

Als je nu eens verder kijkt dat je persoonlijke betrokkenheid, zou het dan kunnen zijn dat jij als witte inderdaad niet weet hoe het is om beoordeeld te worden op je huidskleur?

Wat je over vergelding zegt snap ik niet
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 11:40:

[...]

Zeg ik dat? Goh?

Als je nu eens verder kijkt dat je persoonlijke betrokkenheid, zou het dan kunnen zijn dat jij als witte inderdaad niet weet hoe het is om beoordeeld te worden op je huidskleur?

Waarom zou ik moeten weten hoe het is om te worden beoordeeld op je huidskleur? Ik zie mensen als individu, dus ik werk daar niet aan mee, aan dat beoordelen op huidskleur. Maar toch moet mij de les gelezen worden. Omdat ik wit ben.

Ik kan een ander niet veranderen, ik heb alleen invloed op mijn eigen handelen.

[...]

Zeg ik dat? Goh?

Dat klopt, dat je als blank persoon niet weet hoe het is een andere huidskleur te hebben. Net zo goed als dat een gezond iemand niet weet hoe het is om kanker te hebben, en dat een ziend iemand niet weet hoe het is om blind te zijn.

Daar een oordeel aan hangen, is echter fout. Daar een álgemeen oordeel aan te hangen, al helemaal.

Ik ben het wel met Nessemeisje eens als ze stelt "ik ben wit, dus bij voorbaat fout". In de ogen van die boze zwarte mensen dan.

Net zo goed als dat iemand anders zijn eigen huidskleur niet heeft kunnen kiezen, heb ik dat ook niet gekund. Nou, sue me, zou ik zeggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 11:57:

[...]

Ik ben het wel met Nessemeisje eens als ze stelt "ik ben wit, dus bij voorbaat fout". In de ogen van die boze zwarte mensen dan.

En laat ik nou bij voorbaat donkere mensen niet fout vinden.

Wie is hier dus de racist?
quote:nessemeisje schreef op 11 november 2015 @ 11:08:

[...]

Oooh dus het is gevalletje lekker púh? Nou nou, dat zal "ons" leren.

Nee, het is tekenend voor het feit dat veel witte mensen zich totaal niet kunnen inleven in een ander die problemen heeft die zij nooit hebben ervaren om de simpele reden dat ze met een witte huidskleur geboren zijn. Veel witte mensen worden witheet (haha, woordgrapje) als er beweerd wordt dat ze racistische dingen doen/doen. Maar veel zwarte mensen ervaren dagelijks dat er allemaal vooroordelen over ze zijn, daar zijn ze (terecht) boos over, want het belemmert hen in hun dagelijkse leven, het zorgt ervoor dat ze minder kansen en mogelijkheden hebben dan witte mensen, waar niet zoveel vooroordelen over bestaan. Dan schrijft een zwarte vrouw een boos stuk over hoe zij behandeld wordt en dan roept de witte mens dat het gezeur in de marge is, dat ze zich niet aan moeten stellen, dat het slachtoffergedrag is. Terwijl het echte slachtoffergedrag ten toon wordt gespreid door witte mensen, die alle, maar dan ook alle voordelen op basis van hun huidskleur genieten en als er dan eens iemand langs komt die dat ter discussie stelt, beginnen ze meteen te miepen dat de ander zich aanstelt, ergo: niet boos mag zijn. Maar zij wel, want hoe durf je mij van racisme te betichten? Schande is het! Schande!

Weet je wat schande is? Het feit dat we in een moderne, geciviliseerde democratie leven, die nog steeds is ingericht op het wel en wee van de witte mens. Dat een aanzienlijk deel van die witte mensen ook echt denkt dat zij meer recht hebben op dit land, op het vernationaliseren van hun tradities, dan iemand met een andere huidskleur die net zo wettelijk Nederlands is als zij zijn. Dat is pas schande. Het is onverholen racisme.

quote:En ik noem ze de boze donkere vrouwen club. Ik ben een individu.Dat is retoriek, als je dat niet snapt, dan denk ik dat we op een heel ander niveau communiceren...
Occam's razor
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 11:16:

ik denk ook niet dat deze discussie representatief is, ik ken genoeg witte mensen die wel in staat zijn na te denken over white privilege.

Ongetwijfeld, maar ik ben hoogopgeleid en heb dus veel contact met hoogopgeleiden (waarvan je hoopt dat ze wat abstracter kunnen denken) en het valt mij vies tegen hoe weinig mensen hebben nagedacht over deze problematiek. Hoe vaak ik iemand het woord 'neger' hoor zeggen. Het zijn met name ook witte mensen in mijn branche, en die bevestigen elkaar in hun (onbewuste) vooroordelen. Ze hoeven ook nooit buiten hun sociale omgeving te kijken, die bestaat uit bevoordeelde witte mensen.

Het zijn geen out-in-the open racisten, maar ik had laatst een vluchtelingendiscussie op het werk en daar kwamen me toch een paar domme vooroordelen langs. Ik stond met m'n oren te klapperen. Tegen zoveel gebrek aan kennis is geen kruid gewassen...
Occam's razor
quote:Debora schreef op 11 november 2015 @ 12:00:

[...]

Nee, het is tekenend voor het feit dat veel witte mensen zich totaal niet kunnen inleven in een ander die problemen heeft die zij nooit hebben ervaren om de simpele reden dat ze met een witte huidskleur geboren zijn. Veel witte mensen worden witheet (haha, woordgrapje) als er beweerd wordt dat ze racistische dingen doen/doen. Maar veel zwarte mensen ervaren dagelijks dat er allemaal vooroordelen over ze zijn, daar zijn ze (terecht) boos over, want het belemmert hen in hun dagelijkse leven, het zorgt ervoor dat ze minder kansen en mogelijkheden hebben dan witte mensen, waar niet zoveel vooroordelen over bestaan. Dan schrijft een zwarte vrouw een boos stuk over hoe zij behandeld wordt en dan roept de witte mens dat het gezeur in de marge is, dat ze zich niet aan moeten stellen, dat het slachtoffergedrag is. Terwijl het echte slachtoffergedrag ten toon wordt gespreid door witte mensen, die alle, maar dan ook alle voordelen op basis van hun huidskleur genieten en als er dan eens iemand langs komt die dat ter discussie stelt, beginnen ze meteen te miepen dat de ander zich aanstelt, ergo: niet boos mag zijn. Maar zij wel, want hoe durf je mij van racisme te betichten? Schande is het! Schande!

Weet je wat schande is? Het feit dat we in een moderne, geciviliseerde democratie leven, die nog steeds is ingericht op het wel en wee van de witte mens. Dat een aanzienlijk deel van die witte mensen ook echt denkt dat zij meer recht hebben op dit land, op het vernationaliseren van hun tradities, dan iemand met een andere huidskleur die net zo wettelijk Nederlands is als zij zijn. Dat is pas schande. Het is onverholen racisme.

[...]

Dat is retoriek, als je dat niet snapt, dan denk ik dat we op een heel ander niveau communiceren...

*sarcasme modus aan*

Veel witte mensen ervaren dagelijks hoe het voelt om naar je werk te moeten om belasting te betalen en dan in de hal van de flat je zwarte buurvrouw tegen te komen die net Dylano,Bryan en Deytona naar school heeft gebracht (van 3 verschillende vaders) en de rest van de dag van jouw geld op de bank gaat hangen.

Dat voelt heel oneerlijk. Maarja, dat gevoel zal je nooit krijgen, want jij bent niet wit.

*sarcasme modus uit*
quote:barbaracartland schreef op 11 november 2015 @ 11:27:

[...]

Ik heb een WO-baan waarin ik absoluut op tijd moet komen en nooit kan thuiswerken. Maar het onderwijs wordt vaak vergeten, sprak ze verdrietig.

Ah, sorry!

Als het je troost: in een eerdere posting noemde ik het onderwijs wel, hoor. Dat zijn in mijn omgeving inderdaad de enige mensen voor wie het niet geldt: zorg, onderwijs, kinderopvang en detailhandel. Lijkt mij trouwens superleuk, het onderwijs!
Am Yisrael Chai!
quote:Debora schreef op 11 november 2015 @ 12:00:

[...]

[...]

Dat is retoriek, als je dat niet snapt, dan denk ik dat we op een heel ander niveau communiceren...Ja helemaal eens
quote:Debora schreef op 11 november 2015 @ 12:05:

[...]

Ongetwijfeld, maar ik ben hoogopgeleid en heb dus veel contact met hoogopgeleiden (waarvan je hoopt dat ze wat abstracter kunnen denken) en het valt mij vies tegen hoe weinig mensen hebben nagedacht over deze problematiek. Hoe vaak ik iemand het woord 'neger' hoor zeggen. Het zijn met name ook witte mensen in mijn branche, en die bevestigen elkaar in hun (onbewuste) vooroordelen. Ze hoeven ook nooit buiten hun sociale omgeving te kijken, die bestaat uit bevoordeelde witte mensen.

Het zijn geen out-in-the open racisten, maar ik had laatst een vluchtelingendiscussie op het werk en daar kwamen me toch een paar domme vooroordelen langs. Ik stond met m'n oren te klapperen. Tegen zoveel gebrek aan kennis is geen kruid gewassen...

Dat hele gedoe rond het woord "neger" komt uit Amerika en heeft in Nederland nooit in die context gespeeld. Toen ik een kind was, in de vroege jaren "70, en donkere mensen nog een grote zeldzaamheid waren in het straatbeeld, zeiden we gewoon "Er liep toch een donkere neger in de stad!" en geen méns hier die daarbij toen racistische of andere akelige gedachten had. "Neger" was gewoon iemand met een donkere huidskleur.

En ik vraag me werkelijk af, als je eens je oor te luisteren zou kunnen leggen bij een willekeurige groep mensen van buitenlandse afkomst die onder elkaar zijn, welke vooroordelen e.d. er ten aanzien van blanke mensen de revue passeren...
quote:TheQ schreef op 11 november 2015 @ 12:10:

[...]

*sarcasme modus aan*

Veel witte mensen ervaren dagelijks hoe het voelt om naar je werk te moeten om belasting te betalen en dan in de hal van de flat je zwarte buurvrouw tegen te komen die net Dylano,Bryan en Deytona naar school heeft gebracht (van 3 verschillende vaders) en de rest van de dag van jouw geld op de bank gaat hangen.

Dat voelt heel oneerlijk. Maarja, dat gevoel zal je nooit krijgen, want jij bent niet wit.

*sarcasme modus uit*wat een domme opmerking, wat zeg je daar nu mee? dat zwarten geen belasting betalen?
quote:nessemeisje schreef op 11 november 2015 @ 11:33:

[...]

Ik, als individu, behandel ieder ander als een individu, ongeacht kleur. Zouden meer mensen moeten doen.

Nee, niemand zegt dat witte mensen fout zijn. Waar haal je dat vandaan? Ze zeggen dat witte mensen een privilege hebben, vanwege hun huidskleur. Die kregen ze gratis en voor niets bij de geboorte. Daar kun je niks aan doen, maar het is wel een realiteit. Jij hebt daar geen last van. Jij hebt er alleen maar voordelen van. Niemand die zich bij jou afvraagt of je door een alleenstaande moeder wordt opgevoed, of je lui bent, of je misschien wel bedrijfsspullen gaat jatten. Die associatie hebben mensen niet bij jouw huidskleur.

En als iemand die dus wél last heeft van die vooroordelen daarover naar buiten treedt, is het werkelijk waar potsierlijk dat de verwende, geprivilegeerde witte mens deze achtergestelde mensen gaat vertellen wat ze wel en niet zouden mogen doen en denken. Op grond van nul ervaring. En dat ze het pas serieus in overweging nemen als iemand met dezelfde huidskleur als de hunne het ter sprake brengt. Want misschien zit er dan toch een kern van waarheid in. Want zwarte mensen, die stellen zich aan. Met je boze donkere vrouwenclubje... Ook dat is een vooroordeel...
Occam's razor
quote:Debora schreef op 11 november 2015 @ 12:19:

[...]

Nee, niemand zegt dat witte mensen fout zijn. Waar haal je dat vandaan? Ze zeggen dat witte mensen een privilege hebben, vanwege hun huidskleur. Die kregen ze gratis en voor niets bij de geboorte. Daar kun je niks aan doen, maar het is wel een realiteit. Jij hebt daar geen last van. Jij hebt er alleen maar voordelen van. Niemand die zich bij jou afvraagt of je door een alleenstaande moeder wordt opgevoed, of je lui bent, of je misschien wel bedrijfsspullen gaat jatten. Die associatie hebben mensen niet bij jouw huidskleur.

En als iemand die dus wél last heeft van die vooroordelen daarover naar buiten treedt, is het werkelijk waar potsierlijk dat de verwende, geprivilegeerde witte mens deze achtergestelde mensen gaat vertellen wat ze wel en niet zouden mogen doen en denken. Op grond van nul ervaring. En dat ze het pas serieus in overweging nemen als iemand met dezelfde huidskleur als de hunne het ter sprake brengt. Want misschien zit er dan toch een kern van waarheid in. Want zwarte mensen, die stellen zich aan. Met je boze donkere vrouwenclubje... Ook dat is een vooroordeel...niemand die zich bij een witte moeder met drie kinderen afvraagt hoeveel vaders er zijn en of die mevrouw wel netjes belasting betaalt
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 12:17:

[...]

Dat hele gedoe rond het woord "neger" komt uit Amerika en heeft in Nederland nooit in die context gespeeld. Toen ik een kind was, in de vroege jaren "70, en donkere mensen nog een grote zeldzaamheid waren in het straatbeeld, zeiden we gewoon "Er liep toch een donkere neger in de stad!" en geen méns hier die daarbij toen racistische of andere akelige gedachten had. "Neger" was gewoon iemand met een donkere huidskleur.

En ik vraag me werkelijk af, als je eens je oor te luisteren zou kunnen leggen bij een willekeurige groep mensen van buitenlandse afkomst die onder elkaar zijn, welke vooroordelen e.d. er ten aanzien van blanke mensen de revue passeren...

Dit zijn stuk voor stuk drogredeneringen:

'Wij deden het vroeger ook, dus is het goed'

'Ik vind het geen racisme, dus is het geen racisme'

'Zij discrimineren ook, dus is wat wij doen geen racisme/geen probleem/goed'
Occam's razor
De stelling van die 4 dames in de NRC is wel duidelijk; 'we' moeten eens luisteren. Reageren wordt niet op prijs gesteld.

Het lijkt dit topic wel. Slotje en doorgaan met ons leven dan maar?
quote:Debora schreef op 11 november 2015 @ 12:21:

[...]

Dit zijn stuk voor stuk drogredeneringen:

'Wij deden het vroeger ook, dus is het goed'

'Ik vind het geen racisme, dus is het geen racisme'

'Zij discrimineren ook, dus is wat wij doen geen racisme/geen probleem/goed'

Ik denk dat die drogredeneringen (als je ze zo wilt noemen) bij alle mensen voorkomen, met welke huidskleur of welke etnische achtergrond dan ook. Niets menselijks is de mens vreemd.

Juist te doen alsof alléén blanken zich er schuldig aan maken, is een drogredenering.
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 12:24:

[...]

Ik denk dat die drogredeneringen (als je ze zo wilt noemen) bij alle mensen voorkomen, met welke huidskleur of welke etnische achtergrond dan ook. Niets menselijks is de mens vreemd.

Juist te doen alsof alléén blanken zich er schuldig aan maken, is een drogredenering.

Dat is gewoon een verdraaiing van ieders worden hier. Jouw conclusie heeft niemand geuit.

Je snapt het principe van drogredeneringen gewoon niet. Je kunt geen argumenten gebruiken die gestoeld zijn op drogredeneringen. Als je inhoudelijk wilt discussieren, moet je valide argumenten gebruiken.

Dus, voor de volledigheid: het onderwerp is: white privilege en het gebrek aan erkenning daarvan.

Niet of Shannita wel of niet een uitkering mag hebben, niet of zwarte mensen kunnen discrimineren, niet dat blanke mensen de duivel in persoon zijn.

On topic maar weer...
Occam's razor
quote:Debora schreef op 11 november 2015 @ 12:05:

[...]

Ongetwijfeld, maar ik ben hoogopgeleid en heb dus veel contact met hoogopgeleiden (waarvan je hoopt dat ze wat abstracter kunnen denken) en het valt mij vies tegen hoe weinig mensen hebben nagedacht over deze problematiek. Hoe vaak ik iemand het woord 'neger' hoor zeggen.

Er bestaan op deze wereld een aantal mensenrassen. Het blanke of voor mijn part witte ras, het aziatische ras, en het ras van mensen met een donkerbruine huidkleur. Hoe we dit laatste ras mogen noemen verandert elke paar jaar. Ik was vroeger in de veronderstelling dat 'nikker' het scheldwoord was en 'neger' het neutrale woord. Blijkbaar is dat weer veranderd en is 'neger' nu opeens een scheldwoord en moeten we 'zwarte' zeggen. Of niet, is er nog een ander woord wat correct is? Ik vind het weer zeer kortzichtig om er meteen vanuit te gaan dat als een blank/wit iemand 'neger' zegt, dat dat dan racistisch bedoeld is. Sorry als we niet constant op de hoogte zijn van wat nu weer het correcte woord is.

Het zijn met name ook witte mensen in mijn branche, en die bevestigen elkaar in hun (onbewuste) vooroordelen. Ze hoeven ook nooit buiten hun sociale omgeving te kijken, die bestaat uit bevoordeelde witte mensen.

Zal vast waar zijn. Maar denk jij dat de mensen van andere rassen allemaal zo correct en kleurenblind zijn? Nee hoor, iedereen van elk ras heeft vooroordelen over andere rassen. Dus nee hoor, ik ontken racisme helemaal niet, maar ik zeg juist dat we allemáál in meer of mindere mate racistisch zijn. Alleen blanken/witten mogen het niet omdat zij het ras zijn dat 'aan de macht' is.

Tja, jij vindt dat jij gelijk hebt en dat een andere mening duidt op een gebrek aan kennis....tegen dit gebrek aan intelligentie is geen kruid gewassen zou ik kunnen zeggen. Als ik net zo kort door de bocht als jij zou zijn.
quote:Debora schreef op 11 november 2015 @ 12:28:

[...]

Dat is gewoon een verdraaiing van ieders worden hier. Jouw conclusie heeft niemand geuit.

Je snapt het principe van drogredeneringen gewoon niet. Je kunt geen argumenten gebruiken die gestoeld zijn op drogredeneringen. Als je inhoudelijk wilt discussieren, moet je valide argumenten gebruiken.

Dus, voor de volledigheid: het onderwerp is: white privilege en het gebrek aan erkenning daarvan.

Niet of Shannita wel of niet een uitkering mag hebben, niet of zwarte mensen kunnen discrimineren, niet dat blanke mensen de duivel in persoon zijn.

On topic maar weer...

Oke, white privilege bestaat.

En nu?
quote:Amand schreef op 11 november 2015 @ 12:23:

De stelling van die 4 dames in de NRC is wel duidelijk; 'we' moeten eens luisteren. Reageren wordt niet op prijs gesteld.

Het lijkt dit topic wel. Slotje en doorgaan met ons leven dan maar?Dat lijkt mij wel het verstandigst ja..

[...]

Zeg ik dat? Goh?

Nu zijn we weer op het punt van eerder. Welke blanke heeft hier gezegd te weten hoe het is om zwart te zijn? Volgens mij niemand. Je kunt ook betrokken zijn zonder dat te pretenderen.

Wat kun je als blank individu meer doen dan betrokken zijn en het goede proberen te doen? Ik begrijp niet goed dat o.a. jij en FV niet lijken in te zien dat het afstotend werkt om het probleem zo gesloten te benaderen. Ik snap de invalshoek dat het het persoonlijke ontstijgt, maar daarmee hoef je mensen nog niet weg te zetten als geen partij in het probleem. Het is ook mijn samenleving.

Tegelijkertijd ben ik door deze discussie een heel eind opgeschoven met mijn mening over racisme in de Nederlandse samenleving. Ik denk dat ik op punten naïef ben geweest over de onderbuikgevoelens die hier leven.
quote:Debora schreef op 11 november 2015 @ 12:19:

[...]

En als iemand die dus wél last heeft van die vooroordelen daarover naar buiten treedt, is het werkelijk waar potsierlijk dat de verwende, geprivilegeerde witte mens deze achtergestelde mensen gaat vertellen wat ze wel en niet zouden mogen doen en denken. Op grond van nul ervaring. En dat ze het pas serieus in overweging nemen als iemand met dezelfde huidskleur als de hunne het ter sprake brengt. Want misschien zit er dan toch een kern van waarheid in. Want zwarte mensen, die stellen zich aan. Met je boze donkere vrouwenclubje... Ook dat is een vooroordeel...

Maar wat is nu eigenlijk de bedoeling? We mogen alleen luisteren en verder niks inbrengen....oke.....en hoe gaat dat de samenleving verder brengen, als erover discussiëren verboden is?

En ik geloof het heus wel en neem het heus wel serieus in overweging als zwarte mensen het zeggen hoor...wat een vooroordeel dat ik het alleen aan zou nemen van een wit/blank iemand.

Alleen ik snap niet wat ik er verder mee moet als ik niks mag zeggen.

Ik heb in deze draad al tig keer bevestigd dat racisme bestaat, dat white privilege bestaat, dat ik dat niet ontken of wat dan ook. Maar daar wordt nooit op gereageerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven