Hanglamp voor badkamer

11-11-2015 17:47 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Voor onze badkamer ben ik op zoek naar een stoere industriële hanglamp. Ik zie dat bij badkamers de zone belangrijk is en mijn lamp zit in zone 2 of 3 (afhankelijk van hoe laag de lamp hangt) dus de lamp moet volgens mij minimaal de waarde IP21 hebben. Verder wil ik graag dat hij dimbaar is (maar volgens mij ligt dat aan het lampje dat erin zit?). Ik heb zelf al gegoogled maar kom vooral plafonnieres tegen. Qua budget denk ik aan een lamp onder de 300 euro, maar ik kan altijd even sparen als dat nodig is.

Alvast dank voor het meedenken!
Ik zou altijd een IP44 nemen als het om 230V gaat in de badkamer. Maar je kunt ook een 12V overwegen met een transformator in het plafond of achter de schakelaar.

Let er verder op dat 'industrieel' zo vreselijk hip is dat alle echte industriele lampen al lang zijn opgekocht, en dat je eigenlijk alleen nog namaak kunt kopen. En die namaak ziet er wel stoer uit, maar roest waarschijnlijk snel weg in een badkamer.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Mss ziet hier iets voor je bij?

https://www.google.nl/search?q=industri ... 66&bih=643
Dank voor de tip over IP's, dan ga ik op zoek naar een IP44 lamp. Op zich gaat mij het er meer om dat het er 'industrieel' uitziet dan dat het ook daadwerkelijk 'echt' is. Kun je eigenlijk een losse spaar/ledlamp kopen met waarde IP44 en deze gewoon in een willekeurige lampenkap draaien? Of moet echt de lamp zelf IP44 hebben?
Het gaat om het armatuur, dat moet waterdicht zijn. Welke lamp je er vervolgens indraait maakt dan weer niet zoveel uit.
@cochise, wauw wat top!! Ik snap niet waarom het mij zelf niet lukte via google, maar op jouw pagina stond meteen een hele mooie: http://www.meerdanlicht.n ... ng-navigator-ks_7049.html Ik zag nog meer leuks staan dus daar duik ik vanavond in. Dank je!
@prik, ah nu snap ik het! Dank.
Het is het armatuur waar het om gaat, niet de lamp. IP44 wil zeggen dat als de lamp nat wordt er niks mis gaat (eerste cijfer gaat over mechanische toegankelijkheid, IP2x is dat je er niet met je vingers in kunt, IP4x is geen gaten groter dan 1mm), 2e cijfer gaat over water, van IPx1 (een enkele druppel veroorzaakt geen probleem) tot IPx6 (geschikt om onder de kraan te houden). In een badkamer zou ik geen risico nemen, zeker niet met een hanglamp. Met de douchekop elkaar natspuiten is geen normaal gebruik, maar wel een leuk spelletje, en niet iets dat verkeerd af moet lopen omdat de straal de lamp raakt
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:iss schreef op 11 november 2015 @ 18:03:

@cochise, wauw wat top!! Ik snap niet waarom het mij zelf niet lukte via google, maar op jouw pagina stond meteen een hele mooie: http://www.meerdanlicht.n ... ng-navigator-ks_7049.html Ik zag nog meer leuks staan dus daar duik ik vanavond in. Dank je!Kleine tip: Volgens mij is deze lamp (gedeeltelijk) van aluminium. Dat gaat verschrikkelijk roesten in de badkamer. Wel even iets om uit te zoeken, want het zou zonde als hij meteen wegroest.
Tenzij je een hele ruime badkamer hebt is IP44 ook al snel te weinig. Laat je goed informeren bij de lampenzaak. Niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor de dekking van je verzekering.
Ik heb buitenlampen opgehangen in de badkamer.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:iss schreef op 11 november 2015 @ 18:03:

@cochise, wauw wat top!! Ik snap niet waarom het mij zelf niet lukte via google, maar op jouw pagina stond meteen een hele mooie: http://www.meerdanlicht.n ... ng-navigator-ks_7049.html Ik zag nog meer leuks staan dus daar duik ik vanavond in. Dank je!Graag gedaan!
quote:miekejansje schreef op 11 november 2015 @ 18:08:

[...]

Kleine tip: Volgens mij is deze lamp (gedeeltelijk) van aluminium. Dat gaat verschrikkelijk roesten in de badkamer. Wel even iets om uit te zoeken, want het zou zonde als hij meteen wegroest.Alumium roest niet maar er komen wittige plekken op. Wel kun je het daartegen behandelen, kun je wel vinden op google.
quote:cochise schreef op 11 november 2015 @ 18:47:

[...]

Alumium roest niet maar er komen wittige plekken op. Wel kun je het daartegen behandelen, kun je wel vinden op google.Oke, corrosie dan. Wel iets wat ik in gedachten zou houden bij het aanschaffen van een badkamerlamp.
Wat een goede tips worden hier gegeven! Ook het idee van buitenlanden is echt een goed idee. En de veiligheidsissues zijn ook heel belangrijk. Dank jullie wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven