Napraattopic deel 42

07-11-2015 22:32 3043 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 11:41:

[...]

Tja en na de gelovige leeftijd wordt dat weer omgevormd. Mijn kinderen hebben nooit de link gelegd tussen hun donkere klasgenoot en Zwarte Piet. En een donker jongetje uit mijn groep drie wilde ooit in het toneelstukje heel graag Zwarte Piet zijn maar dan wilde hij wel schmink op, want hij wilde een echte Zwarte Piet zijn. Zijn moeder vond het discriminatie dat juist haar kind de Zwarte Piet moest zijn.

Tja, ik denk dat je echt een paar dingen mist als je niet ziet hoeveel impact zwarte piet heeft of kan hebben.

Niet voor niets dat veel mensen er last van hebben.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 11:41:

[...]

Tja en na de gelovige leeftijd wordt dat weer omgevormd. Mijn kinderen hebben nooit de link gelegd tussen hun donkere klasgenoot en Zwarte Piet. En een donker jongetje uit mijn groep drie wilde ooit in het toneelstukje heel graag Zwarte Piet zijn maar dan wilde hij wel schmink op, want hij wilde een echte Zwarte Piet zijn. Zijn moeder vond het discriminatie dat juist haar kind de Zwarte Piet moest zijn.Wij als kind ook niet en de kinderen die ik nu in mijn omgeving heb ook niet. Die zien heel duidelijk het verschil.
quote:elfje12 schreef op 12 november 2015 @ 11:44:

[...]

Wij als kind ook niet en de kinderen die ik nu in mijn omgeving heb ook niet. Die zien heel duidelijk het verschil.

Dus al die donkere mensen die met Zwarte Piet worden aangesproken die verzinnen dat? Of die hebben toevallig alleen domme mensen in hun omgeving?

Ik snap echt niet dat mensen het durven te ontkennen, waar er zoveel bewijs is voor het tegendeel.
quote:Solomio schreef op 12 november 2015 @ 11:43:

[...]

Tja, ik denk dat je echt een paar dingen mist als je niet ziet hoeveel impact zwarte piet heeft of kan hebben.

Niet voor niets dat veel mensen er last van hebben.Maar waarom nu wel, en speelde dit 20 jaar geleden nauwelijks in Nederland? Toen zware piet iets mysterieus was hadden weinig mensen er moeite mee. Zijn rol is te groot geworden.
Zoon ziet echt geen verschil tussen zwarte piet en (heel) donkere mensen. Die noemt hij ook gewoon zwarte piet.

Dan leg ik wel uit dat die mensen geen zwarte pieten zijn, maar dat gelooft hij niet.

Nu is hij nog maar 3 en zal dat volgend jaar misschien wel weg zijn, maar de link wordt hier zeker wel gemaakt en mijn zoon is daar echt niet de enige in.
quote:Solomio schreef op 12 november 2015 @ 11:49:

[...]

Dus al die donkere mensen die met Zwarte Piet worden aangesproken die verzinnen dat? Of die hebben toevallig alleen domme mensen in hun omgeving?

Ik snap echt niet dat mensen het durven te ontkennen, waar er zoveel bewijs is voor het tegendeel.Ik ontken het ook niet, maar doordat zwarte piet te veel in beeld is, gebeuren dit soort dingen vaker, en doordat de tegenstanders meer in de media zijn, sluiten anderen zich erbij, aan ook mensen die dat nooit hebben ervaren.
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 11:50:

[...]

Maar waarom nu wel, en speelde dit 20 jaar geleden nauwelijks in Nederland? Toen zware piet iets mysterieus was hadden weinig mensen er moeite mee. Zijn rol is te groot geworden.Verstand komt met de jaren.
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 11:53:

[...]

Ik ontken het ook niet, maar doordat zwarte piet te veel in beeld is, gebeuren dit soort dingen vaker, en doordat de tegenstanders meer in de media zijn, sluiten anderen zich erbij, aan ook mensen die dat nooit hebben ervaren.Ja, zo werkt dat hè. De eerste protesten dateren al van tientallen jaren geleden, maar het duurt even voordat er genoeg mensen gaan inzien dat het mss tijd wordt om de traditie aan te passen.
Wat is er mis met een witte piet met zwarte vegen op zijn gezicht? Dan ziet iedereen dat hij zwart is geworden van de schoorsteen en is het ook geen discriminatie.
O en zoon wordt trouwens ook helemaal niet doodgegooid met zwarte pieten, want wij kijken eigenlijk nooit echt tv en het sinterklaasjournaal hebben we dit jaar ook nog niet gezien (is dat er eigenlijk al?)
quote:elfje12 schreef op 12 november 2015 @ 12:02:

Wat is er mis met een witte piet met zwarte vegen op zijn gezicht? Dan ziet iedereen dat hij zwart is geworden van de schoorsteen en is het ook geen discriminatie.Niks. Ik vind ook stroopwafelpieten (al vind ik dat zo een mondvol ), groene/blauwe/paarse pieten geen probleem.
quote:Amaqanda schreef op 12 november 2015 @ 12:05:

[...]

Niks. Ik vind ook stroopwafelpieten (al vind ik dat zo een mondvol ), groene/blauwe/paarse pieten geen probleem.

Precies.

Wat maakt die kleur nou uit feitelijk.

Gewoon wat aanpassingen en klaar, feest voor iedereen.
Ik schaam me inmiddels zo'n 25 jaar dood voor deze achterlijke traditie. Leg in het buitenland maar eens uit waarom de hulpjes van Sinterklaas verkleed zijn als Afrikanen met een pagepakje aan.
Tja en over nog eens vijftig jaar hebben we een discussie dat de hulpjes van Sinterklaas blank/wit zijn. Dan komt er iemand die het discriminatie vind, dat alleen blanke mensen in aanmerking komen voor dat elite baantje.
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 12:25:

Tja en over nog eens vijftig jaar hebben we een discussie dat de hulpjes van Sinterklaas blank/wit zijn. Dan komt er iemand die het discriminatie vind, dat alleen blanke mensen in aanmerking komen voor dat elite baantje.Zwarte piets is discriminatie daar kom je niet onder uit waarom die afropruik waarom dikke rode lippen waarom altijd die maloten acties waarom? En de witte man met baard word als leider gezien dat is toch discriminerend? Ik vindt van wel. Ik ben zo hollands als maar kan ik ben TEGEN zwartepiet. Mijn toekomstige kind leer ik niks van die traditie zolang de zwarte pieten blijven bestaan.
Dat zien we dan over 50 jaar wel weer toch?
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 11:50:

[...]

Maar waarom nu wel, en speelde dit 20 jaar geleden nauwelijks in Nederland? Toen zware piet iets mysterieus was hadden weinig mensen er moeite mee. Zijn rol is te groot geworden.Het speelde misschien voor blanken niet. Maar mijn vader hield zich hier in de jaren zestig al mee bezig, hoor.
IMHO
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 12:25:

Tja en over nog eens vijftig jaar hebben we een discussie dat de hulpjes van Sinterklaas blank/wit zijn. Dan komt er iemand die het discriminatie vind, dat alleen blanke mensen in aanmerking komen voor dat elite baantje.Nu komen ook alleen maar blanken in aanmerking voor dat elitebaantje - geschminkte blanken. Ik begrijp niet zo goed hoe dit een argument is om een huidige discriminerende activiteit dan maar te laten voortbestaan.
IMHO
quote:EmmaSwan86 schreef op 12 november 2015 @ 12:29:

[...]

Zwarte piets is discriminatie daar kom je niet onder uit waarom die afropruik waarom dikke rode lippen waarom altijd die maloten acties waarom? En de witte man met baard word als leider gezien dat is toch discriminerend? Ik vindt van wel. Ik ben zo hollands als maar kan ik ben TEGEN zwartepiet. Mijn toekomstige kind leer ik niks van die traditie zolang de zwarte pieten blijven bestaan.Ik ben niet tegen zwarte piet, maar ik vind dat we uit respect voor anderen best iets aan de traditie kunnen veranderen. Ik ben wel tegen witte Piet omdat dat dan op termijn weer gezien zou kunnen worden als het bevoorrechte baantje voor blanke mensen. Ik ben dus voor multiculturele pieten. Dat Sinterklaas een feest kan worden voor ons allemaal, met blanke Pieten, met oosterse pieten, met Afrikaanse pieten. Waar al onze medelanders in kunnen meedoen en zichzelf in kunnen herkennen. We kunnen de fouten van onze voorouders niet ongedaan maken. Wel kunnen we de evoluerende traditie bewust een andere kant op sturen. Door de steeds massalere aanwezigheid van de zwarte pieten in de laatste 30 jaar heeft zijn rol zich nodeloos uitvergroot.
quote:GrimbleGrumble schreef op 12 november 2015 @ 12:49:

[...]

Nu komen ook alleen maar blanken in aanmerking voor dat elitebaantje - geschminkte blanken. Ik begrijp niet zo goed hoe dit een argument is om een huidige discriminerende activiteit dan maar te laten voortbestaan.Nee, hoor. Iedereen mag zwarte piet zijn. Zowel blank als niet blank.
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 12:56:

[...]

Ik ben niet tegen zwarte piet, maar ik vind dat we uit respect voor anderen best iets aan de traditie kunnen veranderen. Ik ben wel tegen witte Piet omdat dat dan op termijn weer gezien zou kunnen worden als het bevoorrechte baantje voor blanke mensen. Ik ben dus voor multiculturele pieten. Dat Sinterklaas een feest kan worden voor ons allemaal, met blanke Pieten, met oosterse pieten, met Afrikaanse pieten. Waar al onze medelanders in kunnen meedoen en zichzelf in kunnen herkennen. We kunnen de fouten van onze voorouders niet ongedaan maken. Wel kunnen we de evoluerende traditie bewust een andere kant op sturen. Door de steeds massalere aanwezigheid van de zwarte pieten in de laatste 30 jaar heeft zijn rol zich nodeloos uitvergroot.Mooi gezegd
quote:GrimbleGrumble schreef op 12 november 2015 @ 12:47:

[...]

Het speelde misschien voor blanken niet. Maar mijn vader hield zich hier in de jaren zestig al mee bezig, hoor.Maar de bedenkers van zwarte piet hebben dit niet bewust gedaan om te discrimineren. De rol van zwarte piet is zo gegroeid deels uit onwetendheid.
quote:GrimbleGrumble schreef op 12 november 2015 @ 12:49:

[...]

Nu komen ook alleen maar blanken in aanmerking voor dat elitebaantje - geschminkte blanken. Ik begrijp niet zo goed hoe dit een argument is om een huidige discriminerende activiteit dan maar te laten voortbestaan.Wel nee, hier kan iedereen zwarte piet zijn bij de plaatselijke intocht. En geloof het of niet, er zijn pieten bij met Afrikaanse wortels die zich zwart laten schminken.
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 13:01:

[...]

Maar de bedenkers van zwarte piet hebben dit niet bewust gedaan om te discrimineren. De rol van zwarte piet is zo gegroeid deels uit onwetendheid.

Zwarte Piet is niet bedacht. Sint Nicolaas, de bisschop van Mira heeft slaven vrijgekocht en deze bleven bij hem uit dankbaarheid en hielpen hem overal mee. Dat is zwarte Piet.

We lijken te vergeten dat het Sinterklaasfeest geen sprookje is, maar een traditie voortgekomen uit de werkelijkheid, want de bisschop van Mira was wel degelijk op 6 december jarig en in plaats van cadeautjes te krijgen, deelde hij ze uit.

Alles bij elkaar, naar de geschiedenis kijkend is zwarte Piet eerder anti discriminerend dan dat er iets negatiefs aan hangt. Dat negatieve is ontstaan omdat één of andere schijtlijster bij de NPO op een goed of eerder kwaad moment besloot dat zwarte Piet donkerbruin moest worden, in plaats van zwart en daarmee is het allemaal mis gegaan en zitten we nu met dat debat wat maar niet aan de werkelijkheid wil ruiken, maar bol staat van de emotie en onderbuikgevoelens.
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 13:01:

[...]

Maar de bedenkers van zwarte piet hebben dit niet bewust gedaan om te discrimineren. De rol van zwarte piet is zo gegroeid deels uit onwetendheid.Nou, nu weten we dus meer. En dus veranderen we het. Niets mis mee, toch? Zwarte Piet is 150 jaar geleden ook gewoon bedacht, kunnen we nu iets anders bedenken.
IMHO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven