Kraamtijd klaagtopic

10-09-2015 23:03 988 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, we zijn allemaal dolblij met de geboorte van ons wondertje, ons prinsje, ons engeltje...

Maar soms willen we ook even ongestoord klagen over tantes die hun vieze vingers in het mondje van onze baby willen steken, kennissen die tot na middernacht blijven hangen, en oma's die ondanks koortslip toch echt even met baby willen knuffelen...

Schrijf hier van je af in tijden van hormonale jankbuien, pijnlijke borsten en andere ongemakken. Niet alleen na de bevalling maar in de hele kraamtijd!

Dit topic is de opvolger van het zwangerschap klaagtopic deel 1 en deel 2.

Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Zo, ik ben er ook weer. Ruim 2 weken geleden bevallen van zoon.

Bevalling volgens het boekje, kwartiertje persen en hij was er. 2 hechtinkjes en binnen de kortste keren weer op de been. Achteraf een fluitje van een cent maar wat vond ik het bevallen vreselijk. Wat een pijn kan een mens hebben, dat viel mij echt vies tegen. Misschien beetje naief, maar vooraf had ik nooit bedacht hoe erg de pijn kan zijn in de wanhoopsfase. Maar misschien maar goed ook, dan was ik er nooit aan begonnen.

Hier is het ook een komen en gaan met kraambezoek. Ik en vriend hebben een groepsapp met z'n tweeen aangemaakt, daarin houden we de afspraken bij. En minimaal 1x per week een dag geen bezoek. Al is er dan altijd nog wel een zus/moeder/schoonmoeder die ff langskomt.

Ik heb op de weegschaal gestaan trouwens.. Nog 10 kilo te gaan. Zou fijn zijn, want ik wil nu wel weer eens m'n oude kleding aan.
Auw stuwing
Hedwig gefeliciteerd!

Stuwing is rot! Maar kolven helpt! En ik heb me laten vertellen door een LK dat dat helemaal geen kwaad kan om je stuwing weg te kolven als je harde schijven enzo krijgt (als je bv wil geven). Anders als je FV wil geven veel saliethee drinken, dat legt de melkproductie plat bij veel vrouwen.

Hier heeft de kleine krampjes. En ik word daar zo onzeker van. Heb ik iets verkeerd gegeten? Is m'n bv wel goed (niet te hard of te veel of te veel niet-vette melk...), en mijn man is er van overtuigd dat de eerste een stuk minder kramp had dus dat we eigenlijk naar een arts moeten of zo. Terwijl ik hem allerlei verhalen kan vertellen over kramp bij de eerste wat hij allemaal vergeten is. En zo veel kramp dat we naar een arts moeten is het het ook weer niet: kind komt goed aan, en slaapt s nachts meestal stukjes van 3 en 4 uur.

T is alleen zooooo zielig als ie een aanval heeft, ik hoor het borrelen in z'n buik en vervolgens is het brullen :(
Ahh zo zielig die krampjes! Zoon had dat ook, vooral de eerste week. Echt ontroostbaar, vreselijk!

Bij ons hielp Infacol erg goed tegen de krampjes, al geprobeerd?
Kom ik even inbreken: een warme hydrofiel doek, een kruik of een warm bad helpen goed tegen krampen. Ook kun je het buikje voorzichtig met de klok mee masseren en fiets bewegingen maken met de beentjes.

Veel succes, heel zielig is dat :(
Wij stonden midden in de nacht met een warme föhn op zijn buikje te blazen. . Dan zag je hem ontspannen..

Gebruik je iets van infacol? Of abc dolphius?

Ik nog 2/3 weken tot bevalling.. kijk er zo naar uit
Linjmh: ken je de Kipkep? Een speciaal pittenzakje voor baby's. Die kun je op het buikje leggen als ze last hebben van krampjes. Zou je ook nog kunnen proberen!
Of een kruik (niet zo'n baby ding voor in het wiegje maar een gewone) in een handdoek wikkelen. En daar de baby op zijn buikje op leggen. Niet in bed maar alleen als je erbij bent!

Of ik legde de baby op zijn buik over mijn bovenbeen heen, pink in zijn mond en met de andere hand buikje/darmen voorzichtig masseren.
Dank voor alle tips! Infacol hebben we geprobeerd maar we hadden niet het idee dat het echt hielp :( dus daar zijn we met een klein weekje maar weer mee gestopt. Ontzettend gedoe ook met iedere voeding eerst die troep er in. Kersenpitzakje ga ik morgen proberen te scoren bij de prenatal, zag dat ze ze daar hebben en die zit hier vlak bij.

Fietsen met z'n beentjes lukt me niet! Het overstrekken is zo erg dat ik de knietje niet kan buigen!!

Ik laat de kleine met hele erge kramp s nachts maar bij me in bed slapen, dan gaat t wel en slapen we allemaal een beetje. Als de baby kramp heeft en in t wiegje ligt is het alleen maar brullen (en geef t arme kind eens ongelijk!). Dus ik overweeg een paar weken een aanschuifbedje te huren. Maar dan aan de andere kant bang dat ik t dan "verpest" en dat de baby nooooit meer in een eigen bedje gaat slapen. Pffff wat is dit af en toe weer lastig!

Peuter is nog steeds een terrorist met vlagen maar ik heb wel t idee dat t beter wordt, soms zijn er ook hele lieve en zoete momenten bij dat er echt super goed geluisterd wordt, dus ik heb weer een beetje hoop.

Volgend weekend kraamfeest, en t wordt druk! We haden verwacht dat omdat t de 2e is het mee zou vallen maar er komt denk ik een man of 30! Das echt super veel!! Nu nog bedenken wat ik de gasten moet voeren, we hebben een tijd rondom etenstijd uitgekozen (waarom???) dus nu moeten we wel iets serveren. Iemand tips?
erwtensoep!
Oe das een goed idee!
Komt wel goed met zelf slapen hoor! 4 kinderen half jaar mee ge-co-sleept (wat een woord :p) en daarna allemaal zonder probleem in ledikant op eigen kamer. Als iedereen zo wat meer slaap kan pakken...

Wij serveerden broodjes hamburger op 1 van onze kraamfeesten. 2 mensen gevraagd om te bakken omstebeurt, broodjes, sla etc was zelfbediening.
Wauw, wat zijn schoonouders soms kut. Ze vond dat ze na 2 dagen haar kleindochter weer moest zien, ik ben vrijdag bevallen en ingeknipt, ruggenprik, bloedverlies, ijzertekort, placenta wilde niet en baarmoedervlies was compleet aan stukken dus heb na bevalling nog anderhalf uur moeten liggen. Mn lijf is op, maar nee, ik ontzag hun hun kleinkind. Uiteindelijk bleven ze nog een uur zitten ook. BAH! Klootzakken.

En hechtingen en stuwing doen ZEER!

(zo, ff klagen, heeerlijk. En zo fijn dat ik het nu hier mag. Was 42.1 wk zwanger, dat verklaard de bevalling ook)
Let love rule...
quote:RianH schreef op 16 november 2015 @ 06:48:

Wauw, wat zijn schoonouders soms kut. Ze vond dat ze na 2 dagen haar kleindochter weer moest zien, ik ben vrijdag bevallen en ingeknipt, ruggenprik, bloedverlies, ijzertekort, placenta wilde niet en baarmoedervlies was compleet aan stukken dus heb na bevalling nog anderhalf uur moeten liggen. Mn lijf is op, maar nee, ik ontzag hun hun kleinkind. Uiteindelijk bleven ze nog een uur zitten ook. BAH! Klootzakken.

En hechtingen en stuwing doen ZEER!

(zo, ff klagen, heeerlijk. En zo fijn dat ik het nu hier mag. Was 42.1 wk zwanger, dat verklaard de bevalling ook)Echt je grenzen aangeven! Je moet herstellen. Laat je man/vriend/partner zijn ouders te woord staan. En als er visite is en je voelt je te zwak, ga dan gewoon naar de slaapkamer met je baby. Ik voelde me in het begin ook te zwak om mijn grenzen aan te even, maar alleen als je dat doet zorg je goed voor jezelf.
quote:linjmh schreef op 15 november 2015 @ 18:34:

Dank voor alle tips! Infacol hebben we geprobeerd maar we hadden niet het idee dat het echt hielp :( dus daar zijn we met een klein weekje maar weer mee gestopt. Ontzettend gedoe ook met iedere voeding eerst die troep er in. Kersenpitzakje ga ik morgen proberen te scoren bij de prenatal, zag dat ze ze daar hebben en die zit hier vlak bij.

Fietsen met z'n beentjes lukt me niet! Het overstrekken is zo erg dat ik de knietje niet kan buigen!!

Ik laat de kleine met hele erge kramp s nachts maar bij me in bed slapen, dan gaat t wel en slapen we allemaal een beetje. Als de baby kramp heeft en in t wiegje ligt is het alleen maar brullen (en geef t arme kind eens ongelijk!). Dus ik overweeg een paar weken een aanschuifbedje te huren. Maar dan aan de andere kant bang dat ik t dan "verpest" en dat de baby nooooit meer in een eigen bedje gaat slapen. Pffff wat is dit af en toe weer lastig!

Peuter is nog steeds een terrorist met vlagen maar ik heb wel t idee dat t beter wordt, soms zijn er ook hele lieve en zoete momenten bij dat er echt super goed geluisterd wordt, dus ik heb weer een beetje hoop.

Volgend weekend kraamfeest, en t wordt druk! We haden verwacht dat omdat t de 2e is het mee zou vallen maar er komt denk ik een man of 30! Das echt super veel!! Nu nog bedenken wat ik de gasten moet voeren, we hebben een tijd rondom etenstijd uitgekozen (waarom???) dus nu moeten we wel iets serveren. Iemand tips?Hier ook hetzelfde met zoon, al ligt die gewoon tussen ons in iets hoger dan ons, met het voedingskussen. Anders slapen we niet, en dat is met een peuter in huis ook geen optie, want 's ochtends wat langer blijven liggen werkt dan ook niet helaas. Zoontje zijn wiegje staat wel naast ons bed, maar daar wil hij ook niet in. Prima, we proberen het gewoon elke keer, en als hij niet wil dan ligt hij bij ons. Komt vanzelf goed, hadden we bij de oudste ook. Oudste is hier bij vlagen ook nog erg opstandig en grenzen aan het testen. Normaal doet hij dit nooit, sinds zijn broertje er is ineens wel. We geven maar duidelijk de grenzen aan, en dan maar wat vaker op de gang :P
Ik heb de eerst maand zo goed als geen bezoek gehad. Ik was zo gesloopt. Ouders en goede vrienden etc wel, maar die bleven maar even, en soms stuurde ik ze ook gewoon naar huis.
Mag ik.even over heel onzinnige dingen klagen? ik had mij onze kraamtijd wel iets anders voorgesteld, maar zoon vond t tijd om zeven weken eerder te komen. Het huis nog helemaal niet klaar, hij in de couveuse,heen en weer naar het zkh... Hij doet het gelukkig erg goed voor zn leeftijd.. En dan zit ik hier te janken omdat ik een beschuitje wou eten met muisjes (goed voor de borstvoeding aldus kraamzorg) en alleen maar roze heb omdat we de blauwe nog moesten kopen

En t kolven gaat kut, productie moet echt nog op gang komen (logisch na bloedtransfusie) en lichamelijk wil ik zo snel mogelijk weer Ok zijn.. Pff
Onzinnig?? Ik vind het nogal wat, wat jullie is overkomen. Dan is het ook niet raar dat zoiets banaals als roze muisjes je over de zeik helpt.
Ach lieverd dat is toch gewoon kut dat de muisjes niet kloppen! Als er zo veel al anders gaat dan dat je verwacht moet de rest gewoon goed

(Als er toch boodschappen gedaan moeten worden laat dan ook iemand even borstvoedingsthee halen, werkt soms ook goed)
Ik ben zo moe... Ik heb her gevoel constant in hyper oplet stand te staan omdat of baby me nodig heeft of de oudste. En man heeft eerder aangegeven (nog steeds!) er door heen te zitten (er speelt veel... Wat ik maar gewoon parkeer want niet mijn leven en mijn baan en mijn familie, ik kan het er niet bij hebben...) en hij gaf aan blij te zijn dat ik niet zo in de kreukels lag als bij vorige bevalling. Nu heb ik het gevoel dat ik mezelf wnorm voorbij loop. Ik die gewoon te veel, ik heb laatst de nieuwe gordijnen gestreken. Waarom echt???? Omdat het er niet uit zag die gekreukte lappen. Maar dan wel stress omdat het om het ritme van de baby heen moest. Daarna natuurlijk kapot.

Ik heb het gevoel dat er van me verwacht wordt dat ik er weer 100% ben. Dus geef ik 150%. En ik vermoed dat man het niet zo bedoelde, toen hij dat zei dat hij blij was dat het goed met me ging. Maar ik heb echt het gevoel dat ik sterk móet zijn. En dingen móet doen ipv met de baby op de bank niets doen. Ik wil gewoon in bed liggen en een potje janken. Dat heb ik ook nog niet gedaan. 3 tranen gelaten toen de kraamhulp weg ging, en daarna mezelf bij elkaar geveegd, want wilde niemand tot last zijn. Ergens gaat er dus iets even helemaal niet goed....
Linjmh even een knuffel voor jou!
Oh linjmh wat lijkt jouw verhaal op de mijne ik ben dit maal ook goed uit de bevalling gekomen maar ipv genieten zit ik ook met zo'n man. Hij lijkt wel depressief. Blijft moe al doe ik alle nacht voedingen. Zegt steeds dat hij nergens zin in heeft. Dat hij zich opgesloten voelt.. en daar zitten we de komende jaren aan vast.. Zegt hij steeds! Weet gewoon niet wat ik ermee moet. En we hebben echt makkelijke kinderen
Ja dat dus.

Alleen is onze oudste niet echt makkelijk. Het is een lieverd, maar met een gevoelig zieltje en een enorm temperament. Die de omschakeling van enig kind naar oudste kind slecht trekt in combinatie met 3-jaar oud zijn zeg maar. En man trekt oudste kind niet. Het botst. Met mij ook hoor, maar tussen die twee is het vuurwerk. Man kan de puf niet vinden om de nee van de oudste om te vormen in iets anders zonder de autoriteitskaart te trekken, waar de oudste alleen maar dwarser van wordt.

Ik heb dit al zo ver van te voren aan zien komen (bij man dan, niet bij mij natuurlijk )
Linjmh Heb je zelf ouders/broers/zussen/vriendinnen die je kunnen helpen? Ik herken je gevoel heel sterk (hoewel ik "maar" 1 baby heb te verzorgen en niet ook nog een peuter). Stond op een gegeven moment met een tandenborstel de voegen van de douche te soppen - natuurlijk geen noodzaak op dat moment maar het stond me zó tegen) en ik heb op een gegeven moment een vriendin gevraagd om een avond langs te komen, gewoon om er even te zijn (man is doordeweeks een paar avonden buitenshuis, precies tijdens huiluurtjes van baby natuurlijk). Ik zat er ook helemaal doorheen en had het nodig om iemand bij me te hebben die voor wat hulp en afleiding kon zorgen..

En anders misschien aangeven bij het consultatiebureau dat je niet zo lekker in je vel zit? Wellicht kan je tijdelijk wat zorg aan huis krijgen zodat je zelf niet meer hoeft na te denken over het huishouden etc.?

Blijf vooral eerlijk naar jezelf - je hoeft er nog niet 100% te zijn, die roze wolk in de kraamtijd is er gewoon niet altijd, in elk geval niet een hele dag! Mensen die je echt kennen zien ook wel dat het niet goed gaat, ook al doe je alsof.. Is er een moment dat beide kinderen slapen overdag? Dan zelf ook even gaan liggen en laat die tranen lekker lopen, het mag! De kraamtijd ís nou eenmaal zwaar en pittig, durf een stap terug te zetten en de boel de boel te laten, hoe moeilijk ook..
Overigens heb ik het zó ontzettend gehad met mn schoonmoeder! Begint serieus al haar zinnen met "ik wil me nergens mee bemoeien hoor, maar kan je niet beter..", "ik wil geen betweterige schoonmoeder zijn hoor maar ik deed het altijd zo en zo", "wat doe je dat op een eh, bijzondere manier?".

En dan na een hoop zaniken en zeuren dat ze zo graag de fles wilde geven, als man en ik het dan toe laten, niets van ons aannemen. Kleine meid drinkt heel gulzig aan de fles dus op advies van CB veel pauzes en meer dan 1x tussendoor laten boeren om de krampjes zoveel mogelijk te verminderen. Maar nee hoor "nee hoor, ik deed altijd in 1x de fles leeg laten drinken als ze dat wilden en daar zijn ze goed groot op geworden, ik weet wel wat ik doe". Gelukkig valt het man inmiddels ook op en gaat er zelf ook tegen in. Voel me dan toch bezwaard als ik voor mn gevoel overal tegenin moet gaan omdat ze dingen zo tegen onze manier in doet en overal een mening over heeft (99% dat wij het in haar ogen niet goed doen zij het anders deed).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven