Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!

Komen de volgende quotes jou bekend voor?

- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!

Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.

(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Mijn jongste van net 12 zit het hele internet uit te pluizen en heeft ook allerlei dreigtweets gevonden van IS en is er heel erg mee bezig.

Heb gisteren ook het internet even uitgezet.

Hij snapt het heel moeilijk, zijn vader is moslim en daar doen we niet veel mee, maar toch en er zijn dus ook vrienden van ons, die op de tijdlijn de meest vreselijke dingen zeggen over moslims.

Dus ik delete ze maar dan is het wel al gelezen.
Hier was oudste bij de voetbal wedstrijd vrijdagavond en die is er dus erg mee bezig. Hij heeft twee nachten bij mij geslapen en had moeite met naar school gaan vanochtend.

Zusenzoo, het woord moslims valt hier niet, het woord terroristen wel. Duidelijk over gehad hoe of wat, want op school zullen ze wellicht wel het eea horen over 'alle moslims', ik was daar dit weekend iig bang voor. Puberella riep ; "nou ja! zeggen dat alle moslims terroristen zijn, is net als zeggen dat alle duitsers hitler zijn.

Ze hebben ook het nieuws mogen volgen, een van de mooiste beelden, voor mij, was een immam die een rabbijn omhelsde en een kaars aangaf. Zowiezo merk ik, via internet iig, dat de moslim /IS verschil en vraagstuk in Nederland veel meer speelt. Frans forum heel rustig, spraak over 'samen zijn, naar elkaar toegroeien, stille tochten met moslims en geen moslims hand in hand etc. hier op viva toch veel opmerkelijke uitspraken gezien itt tot frans internet en eindeloze discussies . Hier heeft men afschuw uitgesproken over wat er gebeurt is, maar in Frankrijk géén racistische uitspraken, zelfs niet van Wilders' gelijke hier, Marine Le Penn. Wie weet kan jouw zoon daar wat mee
Ja, ik laat hem ook genoeg ander geluid horen of lezen.

Maar de domheid van mensen is denk ik het meest pijnlijk om uit te leggen.

Mijn 15 jarige haalt zijn schouders op, maar de 12 jarige nog niet, of nooit niet, kan ook.

Hij zal wel honger hebben straks en ook pas 16.15 uit zijn vandaag
Wat eng trouwens dat je oudste daar was! Ik heb de beelden gezien en gehoord en was erg angstaanjagend.
quote:Casalinga schreef op 14 november 2015 @ 23:10:

Oh, ik ben hier thuis inmiddels het kleintje. Caat is 1.81 mtr. Als ze nu wil knuffelen krijg ik haar armen over mijn schouders .

Ook ik ben thuis binnenkort de kleinste! Zoon van 15 waar ik elke dag een knuffel/houtgreep van krijg is 1.95 en dochter van 13 is 1.73 die gaat mij nog wel voorbij denk ik.

Reageren meelevend en met verbijstering, ben in het voorjaar met dochter naar Parijs geweest, en het greep haar zeer aan dat het op plekken was waar we geweest zijn, zoon was al met zijn Londen reis onder de indruk van Calais met zijn vluchtelingen, en nu die getroffen vooral jongeren bij het popconcert, wij vragen ons hier af, hoe je mensen zo kan hersenspoelen en bewerken dat ze dit soort vreselijke (zelf) moorden plegen.
quote:fietsie schreef op 14 november 2015 @ 19:32:

[...]

Heb je de OP niet gelezen? Wat voegt dit nu weer toe?Heb jij de OP ook gelezen?

Klein stukje OP:Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.
LOEP ME MAAR aub.
Mijn puber, die angstig aangelegd is, was dit weekend bij haar vader. Daar moet ze op tijd in bed liggen, dus ze had het nieuws meegekregen op haar telefoon en was toen heel bang geworden. Helaas voelt ze zich bij haar vader dan niet zo vertrouwd dat ze uit bed durft te komen (en waarschijnlijk zou hij dan ook nog boos worden omdat ze op haar telefoon had gekeken). Dochter wil er dus nu niet meer over praten omdat ze het hele weekend al in de stress zit. Arm kind.
Mijn Kids leven mee, maar zijn nu bij hun vader.

Heb op school vandaag wel al mijn lessen eraan besteed (klas 1 tm 4 vmbo). Begonnen met het jeugdjournaal, daarna nog een korte toelichting en ze zaten met veel vragen.

Om 12u was de hele school stil, zelfs leerlingen die hun adem inhielden ;). Ik was onder de indruk van mijn leerlingen en helpt me even herinneren dat het toch heerlijke kinderen zijn, die pubers ;). Hoe gek ook, deze vreselijke aanslagen hebben ook voor iets anders gezorgd: saamhorigheid, vandaag waren ze niet Muhammed en Kees, vandaag waren ze Wij.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik vind (mijn) puber(s) best leuk. Er komt ook al heel regelmatig iets verstandigs uit, of, veel erger, iets herkenbaars . Een grote mond accepteren wij niet, maar die heeft ze eigenlijk ook nooit, ze heeft al heel jong geleerd dat ze, als ze op een normale manier iets vraagt, daar ook op een normale manier antwoord op krijgt. Met onderbouwing, als dat nodig is. Ik zeg nooit nee om het nee zeggen, zij vraagt geen onmogelijke dingen. Ik bedoel; zij wil graag een paard, wij kunnen dat niet betalen, maar paardrijlessen mag wel en inmiddels zit ze zo vaak op een paard dat een eigen paard niet meer nodig is. Over het algemeen komen we er wel uit, al hebben wij uiteindelijk wel het laatste woord.

School is belangrijk en hoewel ze daar niet altijd zin in heeft, snapt ze wel waarom wij dat zo belangrijk vinden. Ze doen allemaal hun best en dat maakt heel veel verschil. Een groep die iemand met een 8 voor nerd uitmaakt nodigt niet uit tot huiswerk maken. Maar in haar klas is het juist een beetje een wedstrijdje wie de beste cijfers haalt. Dat is dus pure mazzel voor ons!!! Met als bijkomend voordeel; als (bijna) de héle klas een proefwerk slecht maakt, krijgen ze een herkansing.
quote:missie_m schreef op 16 november 2015 @ 19:10:

[...]

Heb jij de OP ook gelezen?

Klein stukje OP:Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.oh het was dus ook niet nodig geweest om mij aan te vallen nav de huiswerkperikelen
quote:Starshine schreef op 17 november 2015 @ 11:55:

[...]

oh het was dus ook niet nodig geweest om mij aan te vallen nav de huiswerkperikelen???????????????? Heb je het tegen mij of tegen Fietsie?

Want ik ken je niet eens, weet niet eens wat je zoal hebt geschreven, en bij mijn weten heb ik niet op jou of je schrijfsels gereageerd.
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 17 november 2015 @ 12:36:

[...]

???????????????? Heb je het tegen mij of tegen Fietsie?

Want ik ken je niet eens, weet niet eens wat je zoal hebt geschreven, en bij mijn weten heb ik niet op jou of je schrijfsels gereageerd.

Nee, dat ging om anderen, dus je hoeft je niet aangesproken te voelen.

En die anderen waren daarmee ook fout. Eigenlijk.

Kunnen we er dan nu over ophouden??
Duidelijk. Thanks.
LOEP ME MAAR aub.
Ja sorry hoor. Ik probeer me netjes te houden aan niet oordelen of corrigeren, maar dan schrijf ik wat over dat gedoe met huiswerk en dat ik zoon geholpen heb (geholpen! dus een plaatje voor hem opgezocht omdat hij het als 11-jarige even niet meer overzag allemaal vroeg op de ochtend) en dan krijg ik gezeik over me heen dat ik 'niet het huiswerk van mijn kinderen moet maken'.

Dat doe ik niet. Topo moet hij toch echt zelf leren, want ik maak zijn overhoring niet. De spreekbeurt moet hij toch echt zelf houden. Maar als ik het helemaal los laat, komt hij met niks. Dus geef ik tips hoe je structuur aanbrengt etc.

Met rekenwerk net zo. Ik leg uit hoe je met breuken rekent, ik kauw het antwoord niet voor.

Maar ik wordt er wel doodmoe van dat hij gewoon zegt dat het huiswerk af is, terwijl het niet zo is en dat ik steeds enorm aan hem moet trekken voordat hij wat doet. En dan moet ik er het liefst nog naast blijven zitten ook, want anders is hij zo weer afgeleid door weet ik veel wat.

Vermoeiend, want nu lijd ik ook onder dat huiswerk.

Daarom wil ik een brugklas met huiswerkklas, dan maakt hij het toch en heb ik er geen last van.
Caat maakt haar huiswerk altijd in de keuken, meestal onder kooktijd. Dat is in haar eigen voordeel hoor, want soms moet er geproefd worden . Maar heeft ze vragen, kan ik haar helpen. Moet ik overhoren, dan ligt het boek naast de aardappels en zij vindt in haar eentje huiswerk maken simpelweg niet gezellig. En ja, op haar kamer staan bureau enzo, maar dat kan eigenlijk wel bij het grof vuil. Dus misschien kun je je zoon eens in de keuken zetten als je toch bezig bent.

En ik heb in Caats brugklasjaar behoorlijk moeten helpen met plannen hoor. Om over het derde jaar maar te zwijgen, dan hebben ze álle vakken (havo). En dan eerst wekenlang geen toetsen, omdat ze net aan de nieuwe boeken zijn begonnen, en dan ineens komen er 20 toetsen binnen twee weken. Er zijn maar weinig pubers die dat goed kunnen plannen. Maar het is wel zo; Caat had in de eerste twee jaar een vervelende klas en wilde persé naar de havo (combi en de vervelende kids waren ook degenen die niet veel deden en dus mavo gingen doen). Wij zijn toen samen overeengekomen dat ik haar toetsen op magister in de gaten zou houden en haar zou vertellen wat ze wanneer moest leren. Soms hebben ze gewoon een zetje nodig.

En he, heel eerlijk? Ik heb zelf soms ook een zetje nodig. De stofzuiger staat al anderhalf uur op de gang........
oh pff het huishouden, breek me de bek niet open.

Zoons instelling wat betreft school, is gewoon zo anders dan de mijne toen.

Ik deed gewoon zelfstandig mijn huiswerk. Ik kan me niet heugen dat mijn moeder mij vertelde dat ik moest leren of me moest herinneren aan een spreekbeurt.
quote:Starshine schreef op 17 november 2015 @ 15:43:

oh pff het huishouden, breek me de bek niet open.

Zoons instelling wat betreft school, is gewoon zo anders dan de mijne toen.

Ik deed gewoon zelfstandig mijn huiswerk. Ik kan me niet heugen dat mijn moeder mij vertelde dat ik moest leren of me moest herinneren aan een spreekbeurt.Ik ook niet. Maar daar staat tegenover dat ik soms toch de indruk heb dat het nu veel méér is dan in mijn tijd (ben 43 nu). Ons engelse boek begon gewoon met `hi, I am ....´ Het engelse boek van Caat begon met een tekst van anderhalve bladzijde en ze gaan ervanuit dat ze dat gewoon kunnen lezen. Wat haar eerste hoofdstuk was, was mijn laatste (in het eerste jaar dan). Huiswerk máken is Caats probleem niet. Maar het inplannen van het leren, plus de boekverslagen, ckv-verslagen, werkstukken voor geschiedenis en gym... zij heeft dit trimester al meer werkstukken gemaakt dan ik mijn hele schoolperiode. Aan de andere kant hebben ze dan wel weer het voordeel van internet en microsoft office.
Op dat topic maakte sommige het wel bont hoor.

Samen met je kind een boek lezen en een verslag maken.

Kom nou, als ze slim genoeg zijn op het internet een verslag te vinden ( en dus daarbij ook oud genoeg) dan kunnen ze ( dyslectie daar gelaten), ook zelf lezen en en verslag maken.
Ik heb met dyslectische dochter alles meegelezen in vier mavo. Dan kon ik helpen zoeken. Zij had dan de vraag over hoe de zus van de hoofdpersoon stierf sneller gevonden omdat ik dan kon zeggen dat het ergens tussen bladzijde 25 en 30 stond. Zij zou dan echt het hele boek moeten doorzoeken en dat kost haar dan extra veel tijd. Wel heel saaie boeken gelezen toen.
Je kunt je afvragen wat ´helpen met huiswerk´ is. Want als ze in een huiswerk klas zitten, krijgen ze ook hulp. En volgens mij is die hulp ongeveer gelijk aan wat ik zelf doe (volgens de beloftes van de site). Je maakt het huiswerk niet, maar je controleert. Je leert de woordjes niet, maar je overhoort. Je maakt een verslag niet, maar je leest het na en geeft aan wat jij lastig leesbaar vindt. En tijdens de mentoruren kregen ze geleerd hoe je een planning maakt. Dat was althans de theorie. In de praktijk kwam het erop neer dat ze zeiden; je moet het spreiden, en voor de rest zoek je het maar uit. Daar had ik me wel wat meer van voorgesteld hoor. En ik vind het verschil tussen basisschool en middelbare veeeeeeeeeeeeeeeel te groot. Vanaf het moment dat de cito gemaakt is en de kinderen op de scholen zijn aangemeld, deden ze eigenlijk niks meer. Er werd heel hard geroepen dat er huiswerk gemaakt moest worden omdat ze de kinderen wilden voorbereiden, maar in werkelijkheid waren ze druk bezig met schoolverlaterskamp, eindtoneel, in andere klassen helpen, excursies en meer van dat soort dingen. Heel leuk hoor, maar toen de eerste toetsweek van de middelbare voorbij was, hadden we door dat dat niet bepaald Caats sterkste kant was. En is. Ze moet echt door het jaar heen zorgen voor goede cijfers, want de proefwerkweek is een drama. Zoiets zouden ze op de basisschool best mogen invoeren wat mij betreft. Dan kunnen ze daar al aan wennen.

Vanavond gaat de klas naar het theater, vanwege CKV. Om half acht bij het theater zijn, met je schoolpas. Volgens mij is ze die schoolpas vergeten, want ze was nog heel druk met haar en make-up. Om half acht bij het theater betekent in Caats wereld dat ze tijd heeft tot kwart voor acht....
quote:Casalinga schreef op 17 november 2015 @ 18:48:

Je kunt je afvragen wat ´helpen met huiswerk´ is. Want als ze in een huiswerk klas zitten, krijgen ze ook hulp. En volgens mij is die hulp ongeveer gelijk aan wat ik zelf doe (volgens de beloftes van de site). Je maakt het huiswerk niet, maar je controleert. Je leert de woordjes niet, maar je overhoort. Je maakt een verslag niet, maar je leest het na en geeft aan wat jij lastig leesbaar vindt. En tijdens de mentoruren kregen ze geleerd hoe je een planning maakt. Dat was althans de theorie. In de praktijk kwam het erop neer dat ze zeiden; je moet het spreiden, en voor de rest zoek je het maar uit. Daar had ik me wel wat meer van voorgesteld hoor. En ik vind het verschil tussen basisschool en middelbare veeeeeeeeeeeeeeeel te groot. Vanaf het moment dat de cito gemaakt is en de kinderen op de scholen zijn aangemeld, deden ze eigenlijk niks meer. Er werd heel hard geroepen dat er huiswerk gemaakt moest worden omdat ze de kinderen wilden voorbereiden, maar in werkelijkheid waren ze druk bezig met schoolverlaterskamp, eindtoneel, in andere klassen helpen, excursies en meer van dat soort dingen. Heel leuk hoor, maar toen de eerste toetsweek van de middelbare voorbij was, hadden we door dat dat niet bepaald Caats sterkste kant was. En is. Ze moet echt door het jaar heen zorgen voor goede cijfers, want de proefwerkweek is een drama. Zoiets zouden ze op de basisschool best mogen invoeren wat mij betreft. Dan kunnen ze daar al aan wennen.

Vanavond gaat de klas naar het theater, vanwege CKV. Om half acht bij het theater zijn, met je schoolpas. Volgens mij is ze die schoolpas vergeten, want ze was nog heel druk met haar en make-up. Om half acht bij het theater betekent in Caats wereld dat ze tijd heeft tot kwart voor acht....Helemaal mee eens als het gaat om de overgang tussen basisschool en middelbare, die is belachelijk groot. Vind het voor brugklassers zielig, nieuwe school, beginnen met puberen en dan ook nog es zo'n idioot grote overgang is gewoon heel veel. Heb mijn kinderen de eerste paar jaar er ook door heen gesleept, door helpen plannen, ovehoren etc. Zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, school zou dat moeten doen en het zou geen problemen moeten opleveren, zeker met slimme kinderen, maar het is ook erg lastig om op je handen te gaan zitten als je ziet dat het zoveel stress oplevert en energie kost. Gelukkig vinden ze op een gegeven moment wel uit hoe ze het zelf moeten doen, maar dat was hier niet met dank aan school, terwijl het een van de betere scholen in onze omgeving is.
Wij zijn op school erg bezig met de overgang van Bo naar VO. Sommige basisscholen doen nauwelijks iets om ze op het VO voor te bereiden. En plannen is iets wat jongeren gewoon nauwelijks beheersen. Je kan niet verwachten dat ze dat al kunnen. De meeste jongeren kunnen niet zo ver vooruit kijken. Die leven in het nu.

Qua huiswerk verwachten wij van ouders dat ze hun kind ondersteunen indien ze dat nodig hebben. Dus van brugklassers helpen met tas inpakken tot helpen met plannen.

Het moet thuis echter geen drama worden natuurlijk. En dat is waar ik zelf thuis tegenaan liep. Zoon wilde van ons niets aannemen...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Bij ons op school mogen brugklassers in de eerste periode alles herkansen en de eerste twee weken geen huiswerk, dan twee weken waarin beperkt huiswerk krijgen.
quote:Starshine schreef op 17 november 2015 @ 13:34:

Ja sorry hoor. Ik probeer me netjes te houden aan niet oordelen of corrigeren, maar dan schrijf ik wat over dat gedoe met huiswerk en dat ik zoon geholpen heb (geholpen! dus een plaatje voor hem opgezocht omdat hij het als 11-jarige even niet meer overzag allemaal vroeg op de ochtend) en dan krijg ik gezeik over me heen dat ik 'niet het huiswerk van mijn kinderen moet maken'.

Dat doe ik niet. Topo moet hij toch echt zelf leren, want ik maak zijn overhoring niet. De spreekbeurt moet hij toch echt zelf houden. Maar als ik het helemaal los laat, komt hij met niks. Dus geef ik tips hoe je structuur aanbrengt etc.

Met rekenwerk net zo. Ik leg uit hoe je met breuken rekent, ik kauw het antwoord niet voor.

Maar ik wordt er wel doodmoe van dat hij gewoon zegt dat het huiswerk af is, terwijl het niet zo is en dat ik steeds enorm aan hem moet trekken voordat hij wat doet. En dan moet ik er het liefst nog naast blijven zitten ook, want anders is hij zo weer afgeleid door weet ik veel wat.

Vermoeiend, want nu lijd ik ook onder dat huiswerk.

Daarom wil ik een brugklas met huiswerkklas, dan maakt hij het toch en heb ik er geen last van.Herkenbaar Starshine.
Krijg motto niet verwijderd :-)
quote:Starshine schreef op 17 november 2015 @ 13:34:

....Maar ik wordt er wel doodmoe van dat hij gewoon zegt dat het huiswerk af is, terwijl het niet zo is en dat ik steeds enorm aan hem moet trekken voordat hij wat doet. En dan moet ik er het liefst nog naast blijven zitten ook, want anders is hij zo weer afgeleid door weet ik veel wat.

Vermoeiend, want nu lijd ik ook onder dat huiswerk.....

Zeer herkenbaar. Zeker zoon zegt constant dat alles af is terwijl dat niet het geval is. Gister kwam hij thuis en wilde tijdschrift pakken. Ik vraag naar huiswerk, nee dat heb ik niet. Ik laat hem toch het tijdschrift niet meenemen en een half uur later zit hij druk te schrijven. Dacht dat je geen huiswerk had? Ja, nee, ben toch mijn huiswerk maar wat netter aan het doen.

Dochter (12) heb ik begin dit jaar wat vrijer gelaten en die heeft nu 2 slechte cijfers op haar rapport. Voor die vakken moet ze mij nu elke dag verplicht haar huiswerk laten zien.

Word ik ook niet echt blij van, en mijn ouders deden dat absoluut niet. Maar mijn broer heeft wel heel veel moeite had met school en nooit echt geleerd te studeren. Da's ook zonde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven